Dom ongeval, R12GS perte total !

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Toedel »

Salut altegaar,
Al een tijdje geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb (meelezen doe ik nog steeds), maar nu toch effe vertellen wat me in november 2010 overkomen is.
Zoals altijd, het is weer een lange boterham, pak een koffie met koek, of een pintje met chips ! Ik hoop dat het u vermaakt !

Op een mooie vrijdagmiddag in november zet ik mijn R12GS (kmstand 77350, gekocht in december 2007) dwars op een parkeerstrook, op de zijpikkel, achterwiel naar de stoep. Voor en achter de GS staat op dat moment niets, aan beide zijden meer dan genoeg parkeerruimte voor een auto. Vervolgens ga ik winkelen in de supermarkt vlakbij.

Terwijl ik aan de kassa afreken komt er een man aan me vragen of die 'brommer' buiten van mij is. Dat kan natuurlijk maar 2 zaken betekenen : 1 'da's ne schone' of 2 'd'r is iets mis mee'. Bij het buitenkomen blijkt dat er een 71-jarige dame in een Twingo met automaat tegen gereden is - kan het nog meer cliché ? Bij het achterwaarts parkeren heeft ze de bike eerst aan de rechterkant geraakt, waardoor de bike over de zijpikkel is gevallen op zijn linkerkant. Maar daarmee niet genoeg : in paniek heeft ze toen GAS BIJ GEGEVEN en de omvergevallen moto 6 meter over de straat verder achteruit geduwd tot hij gesandwiched werd tegen een VW Lupo. :shock: Twingo en Lupo tegen een GS, ge zoudt het toch niet geloven !

De schade was aanzienlijk :
- door de tik aan de rechterkant : beschadiging cardanhuis; verbogen rempedaal: verbogen duosteun, en dus verbogen achterframe rechts
- door het over de zijstandaard duwen : aanhechtpunt zijstandaard verbogen, dus frame verbogen, en draaipunt cardanhuis verplaatst
- door de val op de linkerkant : ovalen uitlaatpijp naar binnen geduwd; duosteun verbogen; achterframe links verbogen; topcase beschadigd; pinker linksachter beschadigd; versnellingspedaal verbogen; koppelingshendel beschadigd; linkerspiegel beschadigd
- door het verschuiven over de weg : linker cylinderkap verschoven, olielek
- door het sandwichen met de Lupo : voorruit gebroken, voorruit in wijzerplaten geduwd, dashbord beschadigd

LOLLIG :-( :-( !
Nog lolliger werd het toen de dame zei 'dat ze mijn bike wel degelijk gezien had', en 'dat het haar eerste ongeval was'.
Fantastisch, zo'n statistiek, maar daar heb je dan natuurlijk niets aan.

Op zich is dit een onbeduidend ongeval (gelukkig eentje waar ik niet bij betrokken was). Wat stoort is de hele rompslomp die erop volgt. Drie uur in de kou wachten op de takeldienst, bekijken wat de reparatie kost, de beslissing of je'm nog kàn laten repareren, of je'm nog wíl laten repareren, enz. enz. enz.
Om nog maar te zwijgen van de verzekering : papieren kwijtgeraakt, bestek, expertise-afspraak, natuurlijk te lage waardeinschatting van de bike, dus heronderhandelen, alle kosten vergoed krijgen, lastig allemaal, terwijl je slachtoffer bent.

Het bestek dat mijn dealer maakte viel dusdanig hoog uit dat de bike 'economisch totaalverlies' werd verklaard. Dat betekent eigenlijk dat de verzekering zijn uitbetaling beperkt tot 'waarde juist voor moment ongeval - wrakwaarde', in plaats van de herstelfactuur te betalen (de wrakwaarde krijg je dan van een opkoper). Wat naar mijn mening niet rechtvaardig is; uiteindelijk moet je als slachtoffer toch terug gebracht worden in de toestand vlak voor het moment van het ongeval. In de redenering van de verzekering komt dat neer op de waarde van het voertuig vlak voor het ongeval. Daar heb je eigenlijk weinig aan : mijn bike was supergoed onderhouden, en zelf koop ik geen bike met 77000km erop, simpelweg omdat ik geen bike vind die zo goed onderhouden is als de mijne (take my word for it). En dus moet je als slachtoffer hoe dan ook extra geld op tafel leggen om verder te kunnen, en dat geld moet je toch ergens vandaan halen. Echt verkeerd (imho).

Nu goed, ik kon de bike natuurlijk goedkoper repareren met tweedehandsstukken, ebay staat er vol van. Maar ik heb besloten dat het wellicht interessanter was deze bike te laten voor wat hij was. Meer dan 77000km, het 80000km onderhoud dat eraan kwam, de onzekerheid over de huidige schade onder de linker cylinderkap en de eventuele toekomstige gevolgen daarvan... het heeft mij doen besluiten de bike niet meer te laten repareren. Het wrak werd uiteindelijk d.m.v. een hoogste bod overgenomen door iemand die eraan wou knutselen, met wie ik kort contact heb gehad.

De hele afhandeling van de terugbetaling door de verzekering heeft bijna DRIE maand geduurd, ondanks mijn aandringen.
Da's eigenlijk te zot voor woorden; wat doe je als je de volgende dag MOET rijden ?

Enfin, elk nadeel heb se voordeel, nietwaar. Gelukkig was dit ongeval in november en niet in het voorjaar, en had ik door de sneeuw toch niet kunnen rijden.
De lange winterpauze gaf me dus tijd om over alles grondig na te denken. Eenmaal het verlies verwerkt (je hebt toch een band met je bike) ben ik op zoek gegaan naar een tweedehandse R1200GS van 2007 met weinig km, om de volgende redenen :

- psychologisch : ik had geen zin om het grote waardeverlies (wat mij aangedaan was) op tafel te leggen
- de R12GS is vandaag duur (prijslijst BMW 2005 12750€, 2007 13150€, 2011 14050€, alle prijzen zonder opties !)
- het aanbod aan tweedehands GS-en is groot, die prijzen relatief laag
- vanaf modeljaar 2007 is er geen rembekrachtiging (mijn eerste GS van 2005 had een uitval ervan, dus geen RB meer voor mij)
- mijn bike van 2007 bleek uiterst betrouwbaar (éénmaal olielek aan cardan wegens versleten dichtingsring)
- subjectief : ik vind het oorspronkelijk design (2004-2007) met de zilveren BBS velgen mooier dan het huidige
- ik kon alle accessoires overplaatsen (goed om weten : dat is een RECHT in geval van ongeval !!!)
De laatste reden is ook waarom ik alwéér een R12GS zocht : de kofferset, de Wilbers vering, de ledlampjes, enz kon ik niet op een ander merk bike overzetten.

Na enig zoeken heb ik er eentje gevonden, geproduceerd in oktober 2007, met slechts 7000km, met alle opties van de vorige + RDC, en voor een goeie prijs.
Ik heb hem sinds eind januari, en we zitten vandaag al aan 11300km !
Ondertussen heb ik er alweer wat wijzigingen aan doorgevoerd, die schrijf ik wel eens in een ander draadje neer.
(anders wordt dit draad'je' toch écht te lang :roll: )

Wens u allen een schitterend seizoen, met één goede raad :
kijk uit voor 'intieme' ontmoetingen met Twingo's of Lupo's !
Laatst gewijzigd door Toedel op 04 apr 2011, 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door WimLT »

Shit happens :twisted:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door patrick k100 »

twice a day
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door patrick k100 »

WimLT schreef:Shit happens :twisted:
twice a day
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
b@RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:23
Locatie: Zuid-Westvlaanderen
Contacteer:

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door b@RT »

Dedju ja dat suckt uren in de wind. Ik heb ooit eens op identieke manier mijn K100 tot moes zien vergaan. Hij was nog maar pas hersteld na een schuiver. Kuip en koffers herspoten nieuwe velgen..enz. Enkele weken later reed aan een benzinestation een autobus vol met Hollandse toeristen achteruit vermorzelde mijn geparkeerde K terwijl ik er op stond te kijken. 't Heeft ook heel lang geduurd voor ik mijn (luttele) centen daarvoor kreeg.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Dirk Pauwels »

Dan heb je eens ne goeie, dan rijden ze hem nog perte totale...

Het nadeel van verzekeringen, en dat heb ik nooit goed gesnapt dat dat wettelijk wel mag, is dat de premie die je jaarlijks betaald niet goedkoper wordt naarmate je motor ouder wordt, toch krijg je bij een perte total het eerste jaar behoorlijk uitbetaald, maar 4 jaar later enkel nog een habbekrats...niet logisch dat je dan elk jaar hetzelfde bedrag moet betalen niet?

Ik zou het ook zo gedaan hebben, 2de hands, weinig km en redelijke prijs. Ne nieuwe kost tegenwoordig al 16-18000euro en da's wel een grote investering. Alleen zou ik geprobeerd hebben de ongeval motor in onderdelen te verkopen.

Veel plezier en veel geluk ermee
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door costerke »

Dirk Pauwels schreef:Dan heb je eens ne goeie, dan rijden ze hem nog perte totale...

Het nadeel van verzekeringen, en dat heb ik nooit goed gesnapt dat dat wettelijk wel mag, is dat de premie die je jaarlijks betaald niet goedkoper wordt naarmate je motor ouder wordt, toch krijg je bij een perte total het eerste jaar behoorlijk uitbetaald, maar 4 jaar later enkel nog een habbekrats...niet logisch dat je dan elk jaar hetzelfde bedrag moet betalen niet?

Ik zou het ook zo gedaan hebben, 2de hands, weinig km en redelijke prijs. Ne nieuwe kost tegenwoordig al 16-18000euro en da's wel een grote investering. Alleen zou ik geprobeerd hebben de ongeval motor in onderdelen te verkopen.

Veel plezier en veel geluk ermee
Is wel het geval bij de wagen, MAAR moet jezelf aanvragen. Weet niet of dit van toepassing is op de moto aangezien
de mijne nog maar 2 jaar is. Bij mijn wagen vraag ik om de 2 jaar een herziening van momentele waarde en word de premie
(verzekering) hierop berekend.

Groetjes Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door mjy009 »

Bij een premie BA betaal je nooit een premie die gerelateerd is aan de prijs van je voertuig,
maar betaal je voor de schade die je eventueel zou veroorzaken aan een tegenpartij of derden.
Enkel voor je (beperkte) omnium kan je een premieverlaging bedingen naar gelang de waarde van je voertuig.
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Toedel »

Dirk Pauwels schreef:...
Ik zou het ook zo gedaan hebben, 2de hands, weinig km en redelijke prijs. Ne nieuwe kost tegenwoordig al 16-18000euro en da's wel een grote investering. Alleen zou ik geprobeerd hebben de ongeval motor in onderdelen te verkopen.

Veel plezier en veel geluk ermee
Hello Dirk,

Het wrak verkopen in stukken brengt ook weer problemen met zich : je weet vantevoren niet of je van alle stukken afkomt, welke totaalprijs je ervoor kunt behalen, hoe lang de uitverkoop gaat duren, en tenslotte zit je ook met de rompslomp. Het voordeel het wrak te laten opkopen is dat het risico voor de opkoper is : hij moet inschatten of hij de moto voor een redelijke prijs kan herstellen, dan wel zien dat hij de stukken duurder verkoopt dan wat hij mij betaald heeft. Bovendien krijg ik vrij snel de wrakwaarde uitbetaald. De verzekering heeft later betaald dan de opkoper (dat zal u niet verwonderen).

Wat mijn 3e R12GS betreft : het is mijn eerste tweedehandse, met een jaar garantie (ik rij in die tijd zo'n 25000km) toch enigszins risicoloos, en tot nu toe een schot in de roos !
Bedankt voor de goede wensen !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
GS1995
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:54
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door GS1995 »

Misschien vijgen na Pasen, of anders voor het geval je het nog eens zou voorhebben (veel verzekeringsmaatschappijen vergeten gemakkelijkheidshalve graag een aantal posten waarop je wel degelijk recht hebt) :
http://users.skynet.be/vzw-verkeersslac ... rtise.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Toedel »

Inderdaad, nuttige info, maar ik had goede hulp in de vorm van een advokaat in de familie !
Maar zeker handig, bedankt !
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door wooter »

Dat suckt! En dat de verzekeringen altijd zo een loer lappen is geweten, maar je kan er niks tegen doen. Wel gek dat jouw maatschappij niet sneller tussen kwam in het vergoeden van de schade, het zogenaamde voorschieten.

Maar bon, zo een situaties is waarom ik zelden mijn ros op een parkeervak parkeer. Automobilisten verwachten geen motorfiets in hun achteruitkijkspiegel en durven er dwars doorkijken, met alle gevolgen van dien. Ik ben daarom een notoir stoepparkeerder.
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Toedel »

Ja, ik moet ook zeggen dat ik sindsdien niet meer met vertrouwen op een parkeerstrook geparkeerd sta.
Vorige week nog in het centrum van Brussel in het donker, ik betrapte me erop dat ik om de zoveel minuten ging kijken of alles nog in orde was.
De naweeën, zeker...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Iron Gonzo »

jawadda, dat klinkt als een filmpje voor op youtube.

hopelijk meer geluk met de nieuwe
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Walter Adventure
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:26
Locatie: Schoten

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Walter Adventure »

De hele afhandeling van de terugbetaling door de verzekering heeft bijna DRIE maand geduurd, ondanks mijn aandringen.
Da's eigenlijk te zot voor woorden; wat doe je als je de volgende dag MOET rijden ?


Drie maanden is volgens mij een record , Reeds elf maanden ben ik aan het wachten op enige afhandeling .
Mijn motor was maar twee weken jong met slechts 2000 km . Ook mijn kledij .
Alle kosten heb ikzelf moeten voorschieten , ziekenhuis , motor , kledij , repatriatie enz . (behoorlijke kost)
Dus prijs uzelf gelukkig met deze snelle uitbetaling .

WA .
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door Toedel »

Wat ik bedoelde : 3 maand is lang, gezien er geen gewonden zijn, geen betwisting, enz.
Dit hele voorval had veel sneller geregeld kunnen zijn, mits iedereen een beetje vooruit wou.
Maar nee : de verzekering was m'n aangifte kwijtgeraakt, de expert 'vergat' vervolgens dat hij een bijkomende vraag van de verzekering in december nog moest beantwoorden (antwoord in februari). En de verzekering wou een factuur in vraag stellen, hoewel ik gewoon recht had op de uitbetaling ervan.

Drie maand is kort als er bvb. betwisting is, want dan moet de schuldvraag beantwoord worden.
Nog erger als het een rechtszaak wordt, dan ben je pas echt voor een hele tijd vertrokken.
Idem als er gewonden zijn, men wacht altijd het eind van de genezing af, en dat kan lang duren.

De afhandeling is dus waar het mis loopt, maakt niet uit hoe onbenullig het ongeval.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
konalight
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2009, 19:34

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door konalight »

Een hele tijd geleden had ik een motor ongeval (als duo zit).
Er was geen betwisting omtrent de schuldvraag (tegenpartij in de fout).
Er was stoffelijke ( motor totaalverlies) maar ook veel lichamelijke schade.

Stoffelijke schade werd na 1 jaar vergoed, de lichamelijke schade na een procedureslag van 15 jaar.
De strategie van de verzekeringsmaatschappij was snel duidelijk.
Een minimale vergoeding voorstellen voor de geleden lichamelijke schade, en je op droog zaad zetten door zolang mogelijk te wachtten met de tussentijdse vergoedingen voor ondergane operaties en de revalidatie.

Als je niet kan niet terugvallen op een goeie ongevallen verzekering, of een goed gespekte spaarpot, dan wordt het elke maand een stukje aantrekkelijker om de voorgestelde schikking te aanvaarden.

Moraal van het verhaal:
- rij vooruitziend
- blijf op je hoede wanneer andere verkeersdeelnemers je pad kruisen
- zorg voor een goeie (ongevallen) verzekering (en rechtsbijstandpolis)
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Dom ongeval, R12GS perte total !

Bericht door pvde »

konalight schreef:- zorg voor een goeie (ongevallen) verzekering (en rechtsbijstandpolis)
Yep,
En welke maatschappij is een goei :idea:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Plaats reactie