Passo Stelvio

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

gij had nog veel mooier weer precies ... is redelijk uitzonderlijk daarboven, maar eens zo leuk ! 8)
Tis en blijft (ongeacht de caravans ea wegversperringen toch 1 van mijn favorieten :wink: )
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

@ XA4

Nochthans staat de Grossglockner bij mij onderaan op het lijstje, er zijn mooiere en rijtechnisch veel interessanter passen dan die snelweg naar omhoog.
Harald

Bericht door Harald »

Jo De Paepe schreef:@ XA4

Nochthans staat de Grossglockner bij mij onderaan op het lijstje, er zijn mooiere en rijtechnisch veel interessanter passen dan die snelweg naar omhoog.
Ja Xa4 ik kan Jo niks dan gelijk geven.
Een mooi voorbeeld , al was het maar kort , was de pas door de Highlands , net voor we in " Applecross" aankwamen :wink:
Heel korte haarspeldbochten en smalle wegen :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

bwa, ik moet zeggen dat ik wel van de glockner hou. Ik weet wel dat er anderen zijn die rijtechnisch mooier zijn, maar als het weer meezit en (vooral) het verkeer, geeft de glockner toch ook wel wat plezier. Je moet je daar helemaal geen zorgen maken over het wegdek of andere "onregelmatigheden", het zicht is er perfect, ... dat maakt dat je ook nog wat kan genieten van de omgeving niet ?
Wat Oostenrijk betreft heb ik ze op enkele na ook allemaal gedaan. Frankrijk +/- 40 % (maar ik heb een aangeboren afkeer voor de Franse mentaliteit dus ben bevooroordeeld :lol: ), Italië +/-20 % (ik blijf altijd steken in die gezellige oostenrijkse pensions :lol: ), Suisse ... bijna niks, heel vreemd, daar ga ik wel klimmen en skiën maar zelden met de motor :wink:
het zal een beetje als alles zijn : ieder zijnen dada :wink:
GOLDEN 5 member
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Als ik 1 superweg moet opnoemen, dan moet ik ff twijfelen...
maar ga ik uiteindelijk voor de D94 (regio Alpes des haut Provence) tussen de omg. Rémuzat en omg. Nyons
Gewoon super, is spijtig genoeg maar een dikke 12km, maar gewoon het beste van 't beste :arrow: biljartvlak asfalt, brede weg, géén 100m rechtdoor, overzichtelijke bochten, en een mooi decor (je rijdt in een kloof, met rechts een rivier naast je, vandaar al die bochten ), prachtig gewoon :mrgreen:

Op nr. 2 staat dan de klim uit 't zuiden van de Col de Turini, vanuit Sospel :twisted:
Gewoon bangelijk, grote afwisseling van korte en snelle bochten, géén instinkers (hou ik echt niet van, daarvoor alleen is La Bonette volledig door de mand gevallen), en wetende dat de WRC's hier in januari, met sneeuw, opknallen...

En op de gedeelde derde plaats staat de Col de la Cayolle, dit door z'n prachtig decor, spijtig enkel van de zéér hobbelige staat v.d weg richting Barcelonette, en de Grossglocknerstrasse, dit door z'n totaalpakket van perfecte weg, mooie uitzichten, etc...
Enkel spijtig dat laatstgenoemde 17€ voor een dagpas kost :?

Voila, mijn top 3, voorlopig nog, ga binnen 2 weken nog is naar Zwitserland, en wie weet vind ik daar nog beters...

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Jo De Paepe

@ Koppel,

in Zwitserland zeker de oude en nieuwe Gothardpass (Hospenthal naar Airolo)meepikken en de ander passen rond Hospenthal en Andermatt niet vergeten. :twisted:

Oude Gothard is een opeenvolging van korte haarspelden met kasseitjes
http://www.blurryimage.com/pic.php?pid=29757&mode=M

De San Bernardino is ook de moeite waard.
Splugenpass van CH naar IT machtig alleen het stuk in Italie is zeer gevaarlijk door de vele onverlichte tunnels met daarin een haarspeld en zeer smal ,slecht wegdek
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

De Gothard- en andere passen in die omgeving (Furka, Susten, Grimsel etc...) zouden vandaag binnen exact 2 weken er moeten aan geloven :D
Vermits we ze in een rondje rijden, moet ik de Gothard 2 maal doen, dus komt goed uit, 1 keer de oude met de kasseitjes, en één keer de andere/nieuwe. Hoop juist dat het droog blijft op die kasseitjes, als ge de Edelweisspitze in de sneeuw al gedaan hebt, dan weet ge dat 't niet plezant is zo :shock:

De San Bernardino heb ik verleden jaar al gedaan, en is idd een zeer mooie bergpas, zeker komende van 't noorden.
Lange aanloop, parallel met de autostrade, om net voor de tunnel een koffie te drinken op 't terraske, om dan 't laatste stuk dat steil omhoog gaat aan te doen, dit tot boven op 't platteau.
En dan genieten van de zéér lange afdaling, allez, zéér lang bij mij want 'k heb alles in de regen en de mist gedaan, misschien dat hij daarom niet in m'n top 3 staat :?

Uiteindelijk zijn bijna alle bergpassen de moeite waard, en soms zijn de minst gekende nog de aangenaamste verrassingen (bv. de Jauffenpass, de Jullïerpass, Col de la Cayolle...), de Col de la Bonette daarentegen viel mij serieus tegen, onoverzichtelijke 180°bochten, zéér hobbelig asfalt, als er al asfalt ligt en geen steentjes :(

Soit, ieder z'n gedacht, mijne maat bv. vond de Bonette best goed te doen, en vond de Jullïer dan weer tegenvallen :?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

Vanguard

Bericht door Vanguard »

Aha, zitten hier kenners op het Forum.
Col de Turini ken ik als mijn broekzak, heb hem al gedaan met de auto, te voet en met een minifiets.
De col is een onderdeel van "de nacht van de lange messen"', de laatste etappe's van de Rally van Monte Carlo.
Kom er nog heel weinig sinds de streek er toeristisch uitgebouwd werd, was vroeger (en nu buiten het seizoen) een paradijs in la douce France.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

Jo De Paepe schreef:@ XA4

mooier landschap, dat is zeer subjectief, maar zo talrijk zullen de bergpassen niet zijn waar je zo lang op +/-2300m kan rijden met alle bijhorende uitzichtpunten in alle richtingen :?:
Afbeelding
en waar men al begin mei terecht kan:
Afbeelding

"rijtechnisch oninteressant" :?: :oops:
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Aha, zitten hier kenners op het Forum
Bwa, ne "kenner" zou ik mij zeker nog niet noemen, ben uiteindelijk nog maar 2 keer met de moto naar de Alpen geweest (ik rij ook nog maar 3 jaar met de moto, anders was 't al véél meer geweest), maar 'k probeer wel zo veel mogelijk verschillende bergpassen te doen als 'k ginder ben :P

Heb in Exxel ne file met alle bergpassen de naam waardig die ik al gedaan heb met uitgebreide info erbij qua veiligheid, fun-factor, omgeving & uitzichten, etc.
't Zijn er ondertussen al 31, en binnen 2 weken komen er nog is 10 bij :lol:
Da maakt al een schoon gemiddelde denk ik :wink:

Enkel spijtig dat verleden jaar het héél véél regende in de Alpen, dat maakt dat ge van de stukken tussen de Cols niet echt kunt genieten, want daar moet ge wat van uwe verloren tijd zien in te halen :(
Tijd die ik verloren had op de klim en afdaling van de vorige Col, op een natte baan neem ik nml. geen risico's, en dat is redelijk nadelig voor uw gemiddelde snelheid :roll:

Als er iemand info wilt over bepaalde cols/bergpassen, vraag maar, 't is natuurlijk enkel mijn mening, maar in de meeste gevallen zei mijne maat wel dat hij er hetzlfde gedacht op nahield 8)

Grtz, Philip!

P.S. Als ge mij bv. zou vragen om van Zuid Frankrijk de bergen in te trekken, en ik kan kiezen tussen de Col d'Allos, de Col de la Cayolle en de Col de la Bonette, zou ik eerst voor la Cayolle kiezen, en dan nog eerder de Col d'Allos voor La Bonette, maar zoals gezegd, mijn menig, misschien kan ik er iemand mee van dienst zijn, misschien niet...

Philz picz are here!

Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

man man diene onderste foto doet de kwijl zo over mijn toetsenbord lopen ... YUMMIE ! :lol: 8)
GOLDEN 5 member
Big Mike
Contacteer:

Bericht door Big Mike »

5 pagina's gevuld en nog geen deftige foto van die fantastische Stelvio-bochten :shock: Shame on you guys.:wink:

Dubbelklikken voor full-size pictures :

Stelvio in ’93 met een gehuurde R1100RS : 1 van de onderste 48 bochten, enkele van de bovenste bochten en de top :

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Stelvio in ‘97 met een gehuurde K1200RS, laatste foto is de Tibethutte :

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Op de pashoogte van de Stelvio kan je in een hoek van de parking een weggetje zoeken. Dit gaat nog enkele 100-en meters verder naar het Ortlerhaus, gelegen op ongeveer 3000 meter.
Opgelet de eerste tientallen meters gaat dit onverhard weggetje mogelijk met 30 % :shock: omhoog; niet onbezonnen of onervaren aan beginnen.
In de buurt van het Ortlerhaus stond ik in 2003 even geparkeerd naast een sneeuwkat :

Afbeelding

BTW, d'n Turini ziet er ongeveer als volgt uit :

Afbeelding

Meer info over de Alpenpassen vind je hier en hier
Of lees het verslag van m'n 33- passentoer uit '93. Stond ooit in Moto73.

Groeten.
Big Mike
Geen foto's in de onderschriften aub. Hou het leesbaar.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

:D :D :D :D :D :D :D :D ZALIG
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
RUSOR

Bericht door RUSOR »

hoi
nog dertien dagen werken en een groot onderhoud voor de GS en we zijn op weg naar de tornantetrip via de....STELVIO 8) 8) 8) 8)

GRTS Danny
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik ga de Stelvio eind deze maand ook nog eens afbollen. We komen mekaar mss nog tegen ginder! :wink:
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Een vraagje voor de kenners.

De Stelvio staat altijd op foto van de voorkant, met zijn vele haarspelbochten.
Die weg is in principe gemaakt om overal met twee te kunnen passeren (auto's bedoel ik).
Ik denk dat er in het begin 2 of 3 plaatsen zijn van enkele meters waar dit niet echt zou lukken. Maar anders geen probleem.

Wie heeft er echter reeds de ACHTERKANT bereden???
Die is zo smal dat je zelfs met één auto en één moto onmogelijk kunt passeren !
En veel uitwijkmogelijkheden zijn er daar niet.
Ik zie trouwens niet goed in hoe je met een moto achteruit terug de helling op moet om een parking te vinden om de tegenligger door te laten :!:
Stijgend verkeer heeft ten slotte altijd voorrang.
Die kant naar boven is natuurlijk iets gemakkelijker, dan heb je voorrang of laat je U achteruit bollen om uit te wijken.
Maar de moet je de andere kant naar beneden, en de grootste lol zit toch in het stijgen :!:

Dus: Welke ervaring hebben jullie met de achterkant?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
andre vh

stelvio

Bericht door andre vh »

ik ga begin september een weekend richting Stelvio
maar men heeft mij verteld dat de Stelvio afgesloten zou zijn op
11 of 12 september
die dag alleen toegankelijk voor fietsers
weet iemand of dit waar is en welke datum (11 of 12 september)
hij gesloten is

groeten
André
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

hla schreef:
Dus: Welke ervaring hebben jullie met de achterkant?
Nu ik geleerd heb hoe je foto's kan plaatsen...
Bijgevoegd een fotootje van mezelf op de Stelvio langs de kant van de vele bochten. Zoals je ziet, plaats genoeg.

Afbeelding

De achterkant is eigenlijk... gemakkelijker (heb ik geen foto van, tenzij van de Umbrailpas naar Zwitserland, net over de col van de Stelvio). Veel minder bochtenwerk en de asfalt in betere staat. Baan is breed genoeg.

Indien je echt graag smalle passen doet - waarbij je je constant afvraagt : "Shit, als hier nu een tegenligger komt, dan zou ik niet weten waarheen.", dan moet je de Gavia of beter nog, de Mortirolo kiezen.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
John
Contacteer:

Bericht door John »

In Juli was de Umbrailpas anders wél een paar mouwen! Ze hadden er het asfalt afgeschraapt dus een groot stuk was gewoon een grindweg! Was ook eens een ervaring appart voor mijn K100tje :lol:
Jo De Paepe

@ John,

De Umbrail is al jaaaren met een stuk grindweg. Vroeger was er zelfs alleen asfalt tot aan het hotel - restaurantje in de haarspeld . de rest was volledig grind tot ongeveer 1km voor de splitsing met de Stelvio.
idem voor de Gavia is ook nog maar enkele jaren (slecht) geasfalteerd.

Persoonlijk vind ik het stuk Stelvio van de top naar Bormio niet zooo fantastisch vanwege de vele tunneltjes. 'k Heb namelijk veel last van de plotse overgang van zonlicht naar duisternis.
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Jo De Paepe schreef: 'k Heb namelijk veel last van de plotse overgang van zonlicht naar duisternis.
Jo, dan moet je de Splügen eens doen, afdalend naar Italië. Je heb daar een hoop galeria's, met dus continu overgang van zon naar donker, met op de koop toe "tornanti e curvi" in de tunnels. En om het helemaal spannend te maken : de Italiaanse tegenliggers (auto's en sportmotoren) rijden als gek. Een schitterende pas, maar ik kon toen de ingenieur die de stoppers van de RT heeft ontworpen wel kussen... Toen heb ik ook besloten een helm met ingebouwd zonnevizier te kopen (Nolan).
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Jo De Paepe

@ Geert,

je moet het mij niet zeggen :wink:

heb hem al verschillende keren gedaan . Dit jaar van Italie naar CH
joe

splugen pass ???

Bericht door joe »

in juni de splügenpass gereden in potdichte mist
man man man ... wat een miserie
de baan kletsnat en de tegenliggers dachten waarschijnlijk dat het eenrichtingsverkeer was :( :( :(
s'anderdaags vertrokken vanuit mustair naar de Stelvio,Gavia,Tonale,Mendelpas enz....gans de dag in de gietende regen
nu weten we ook wat de uitdrukking "op eieren rijden" wil zeggen
gelukkig was het in de Dolomieten aangenaam motorweer :lol: :lol: :lol:
groetjes joe
andre vh

Bericht door andre vh »

als er personen zijn die de stelvio dit weekend gaan oprijden hou er dan rekening mee dat op ZATERDAG 3 SEPTEMBER tussen 9h en 15h de pas afgesloten is voor auto's en moto's
dit wegens een fietshappening nl de STELVIO BIKE

groetjes
André
Plaats reactie