Hoe een koppeling testen ?
Moderator: GVN
Hoe een koppeling testen ?
Ben van plan een 2de hands GS aan te kopen met een 50d km aan boord, hoe test ik het beste of de koppeling nog in goede staat is en nog menig km's meekan
Alle tips welkom.
Thx,
Ronny
Alle tips welkom.
Thx,
Ronny
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Hoe een koppeling testen ?
Ik durf al eens in 1ste zetten, achterrem indrukken en dan koppeling lossen. Motor moet neiging hebben om te blokkeren.
Je kan ook, al rijdend in tweede (of 3de als je bang bent van een wheely) aan 2 - 3000 toeren de gaskraan vlug opendraaien en de toerenteller observeren. Als de naald een sprong maakt dan slipt de koppeling. Ook niet vergeten voor jou te kijken en op tijd te remmen Het is tenslotte nogniet jouw GS.
Je kan ook, al rijdend in tweede (of 3de als je bang bent van een wheely) aan 2 - 3000 toeren de gaskraan vlug opendraaien en de toerenteller observeren. Als de naald een sprong maakt dan slipt de koppeling. Ook niet vergeten voor jou te kijken en op tijd te remmen Het is tenslotte nogniet jouw GS.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Hoe een koppeling testen ?
thx voor de tip en ik zal het idd in 3de testen,lijkt mij het veiligstebdemeyer schreef:Ik durf al eens in 1ste zetten, achterrem indrukken en dan koppeling lossen. Motor moet neiging hebben om te blokkeren.
Je kan ook, al rijdend in tweede (of 3de als je bang bent van een wheely) aan 2 - 3000 toeren de gaskraan vlug opendraaien en de toerenteller observeren. Als de naald een sprong maakt dan slipt de koppeling. Ook niet vergeten voor jou te kijken en op tijd te remmen Het is tenslotte nogniet jouw GS.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: Hoe een koppeling testen ?
Motor warm rijden en dan in een HOGE versnelling bij lagere toeren veel gas geven; schiet het toerental plots omhoog, dan is de koppeling toe aan vervanging. Juist in de hogere versnelling is eerder merkbaar of de koppeling versleten is.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: Hoe een koppeling testen ?
Gewoon met het voorwiel tegen een muur gaan staan en koppeling laten komen. Indien geen slip moet de motor onmiddellijk stilvallen. Minst gevaarlijke test.
Re: Hoe een koppeling testen ?
Ik was onlangs een spurtje aan het doen met de moto, waarbij (denk ik) de koppeling heel even slipte. Maar dit was wel in hoge toeren (was even in het rood gegaan). Is de koppeling verleten of is he normaal dat dit al eens gebeurd in heel hoge toeren???
nb: was op een afgesloten baan (veiligheid)
nb: was op een afgesloten baan (veiligheid)
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
- Locatie: Oostrozebeke
Re: Hoe een koppeling testen ?
ik weet niet of er nog mensen dit voorval kennen maar als je bv. van stilstand snel wil vertrekken dan kan je soms hebben dat de koppeling niet volledig ontkoppeld precies.. en dan heb je het gevoel dat ze slipt.. maar als je dan iets rustiger eerst de koppeling laat komen en dan het gas erop dan heb je dit totaal niet..
nog mensen die zoiets tegenkomen? mijn koppeling is nogtans 100% goed en ik kan het alleen maar als ik erg snel wil vertrekken vanuit stilstand.. van zodra ik volledig in 1 zit of volledig ontkoppeld heb zal dit niet gebeuren..
nog mensen die zoiets tegenkomen? mijn koppeling is nogtans 100% goed en ik kan het alleen maar als ik erg snel wil vertrekken vanuit stilstand.. van zodra ik volledig in 1 zit of volledig ontkoppeld heb zal dit niet gebeuren..
Re: Hoe een koppeling testen ?
tweetyoost schreef:ik weet niet of er nog mensen dit voorval kennen maar als je bv. van stilstand snel wil vertrekken dan kan je soms hebben dat de koppeling niet volledig ontkoppeld precies.. en dan heb je het gevoel dat ze slipt.. maar als je dan iets rustiger eerst de koppeling laat komen en dan het gas erop dan heb je dit totaal niet..
nog mensen die zoiets tegenkomen? mijn koppeling is nogtans 100% goed en ik kan het alleen maar als ik erg snel wil vertrekken vanuit stilstand.. van zodra ik volledig in 1 zit of volledig ontkoppeld heb zal dit niet gebeuren..
Dat doet mijn RT soms ook, beste is als ge stilstaat bv. verkeerslicht, om neutraal te schakelen en pas naar 1ste te gaan als de lichten gaan verspringen.
Da lost al heelwat op, ik denk door ontkoppeld in 1ste te blijven dat er toch nog wat wrijving is en daardoor de temperatuur oploopt met slippen als gevolg.
Als ik er compleet naast zit mogen de specialisten terzake hun theorie verkopen, zo leren we er allemaal iets van.
Stef
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Hoe een koppeling testen ?
zeker van dat het de koppeling was en niet de toerenbegrenzer die ingreep? Koppeling die slipt gaat je toerental omhoog zonder dat je harder gaat hétoine schreef:Ik was onlangs een spurtje aan het doen met de moto, waarbij (denk ik) de koppeling heel even slipte. Maar dit was wel in hoge toeren (was even in het rood gegaan). Is de koppeling verleten of is he normaal dat dit al eens gebeurd in heel hoge toeren???
nb: was op een afgesloten baan (veiligheid)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26
Re: Hoe een koppeling testen ?
@ Tweetyoost
Ik herken het probleem en ik stel ook vast dat de koppeling het snel moeilijk krijgt wanneer je regelmatig stilstaat zonder terug te schakelen naar neutraal, in een file bijvoorbeeld.
Dus, zonder techneut te zijn, zou ik ook durven stellen dat je bij stilstand beter naar neutraal schakelt.
Ik herken het probleem en ik stel ook vast dat de koppeling het snel moeilijk krijgt wanneer je regelmatig stilstaat zonder terug te schakelen naar neutraal, in een file bijvoorbeeld.
Dus, zonder techneut te zijn, zou ik ook durven stellen dat je bij stilstand beter naar neutraal schakelt.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Hoe een koppeling testen ?
Daar had/heb ik geen last van, de 1200 had wel veel last als je veel met de gas speelde bij het vertrekken of efkes bergop vertrekken met flink wat gas, direct de bekende stank, maar doorslippen deed ie niet. Is een droge koppeling, dus vraagt een beetje gevoel bij vertrekken. Als je net als ik 10 jaar met ducati's met droge koppeling hebt gereden is die van BMW een juweeltjeWalter Gaas schreef:@ Tweetyoost
Ik herken het probleem en ik stel ook vast dat de koppeling het snel moeilijk krijgt wanneer je regelmatig stilstaat zonder terug te schakelen naar neutraal, in een file bijvoorbeeld.
Dus, zonder techneut te zijn, zou ik ook durven stellen dat je bij stilstand beter naar neutraal schakelt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project