Ik heb een testritje gedaan en wanneer ik geen via-punten zet trekt de Zumo 660 na de afwijking weer terug naar de route, zonder me te laten terugrijden.
Zoals gezegd: Eerst nieuw doel instellen en dan de route opnieuw laden.
Eddy K schreef:... kan je bij het verlaten van de route deze plaats gaan ingeven als nieuwe bestemming, eens daar start je opnieuw jouw route en pik je daar in en je kan weer verder. Zo zou ik het doen

aantzeetje schreef:
Ik zie zo op de meegestuurde foto dat er wel via punten in je route zitten (die kleine zwarte puntjes in het midden van de baan).
Klopt. Die heb ik gezet om de route te kunnen bepalen.
Ik begrijp nog niet goed het nut van de vlaggen in Mapsource wanneer ik de bollekes al heb ( ? bollekes: 'mogelijke VIA', vlaggen: 'verplichte VIA' ?)
Bij het rijden van de route heeft ZUMO-Truus de bolletjes omgezet in Vlaggen en begint ze meer ratelen dan wanneer er geen vlaggen staan. Ze heeft namelijk schrik van die vlaggen en wil me steeds verwittigen hoe ver die nog verwijderd zijn en wanneer ik ze voorbij rijd.
aantzeetje schreef:
Bij mij staat herbereken altijd uit maar dat is een persoonlijke keuze waar we uren over kunnen discuteren. Zolang je +/- in dezelfde richting rijdt gebeurt er dan niks. Rij je compleet in tegenovergestelde richting zal hij toch gaan herberekenen.
Ik ben er nog niet helemaal uit waarom ik mijn herberekenen zou afzetten, maar daar kom ik wel achter (in het heetst van de strijd).
aantzeetje schreef:
Gelukkig zijn de omwegen in de bergen beperkt en kan je meestal toch maar één route nemen. Ik kom aan de mijne gewoonweg niet aan en navigeer bij omleiding op gps die dan als kaart gebruikt wordt.
Niet helemaal akkoord. Ik had de
Forcella di Lavardet mee in de route gestoken. Dankzij Koppel! heb ik geleerd dat die nagenoeg helemaal niet geasfalteerd is, behalve op het stuk waar je
goedkoop dronken kan worden. Als je daar dan staat mag je toch half Italië rondrijden om je route verder te kunnen zetten.
Tijdens de testrit (40 km) stond ik tweemaal voor een niet geasfalteerde dreef. Hopelijk kom ik dit in de bergen niet teveel tegen want daar blijft het niet bij 1 km omrijden om de gravel te ontwijken.
De instellingen van mapsource staan nochtans op onverhard vermijden.
aantzeetje schreef:
Zet je genoeg via punten in je route (om afwijkingen bij herberekenen te vermijden), dan zal hij bij afwijken van je originele route, en herberekenen staat aan, je naar het dichtsbijzijnde volgende via punt doen rijden in je route (in tegenstelling tot TT, niet dat punt dat je juist gemist hebt) waar hij de route verder gewoon oppikt.
Lijkt me een zeer goeie tip. Ik heb zo weinig mogelijk via-punten in de routes gezet (TomTom verleden, weet je wel: ik heb geleerd om zuinig te zijn. Truus is gul met VIA's.). Mijn eerste werk is dus meer VIA-punten in de route steken. Onder voorbehoud dat ik Truus kan laten stoppen met het zeuren rond de VIA's. Anders moet ik extra koppijnpillen meenemen. Ik zou liever hebben zat ze er in stilte voorbij rijdt.
Dirk Pauwels schreef:
... Persoonlijk zet ik herberekening af en zoom uit, zodat ik de originele route zie en daar naar toe kan wanneer ik wil. Links vanboven ga je een richting indicator zien die je verteld waar de originele route loopt. Als het ingewikkelder is moet je een via punt zetten op de plaats waar je eventueel weer wil aansluiten dan kan je ook herberekenen en ga je op dat viapunt uitkomen...
Dat vat het heel goed samen.
Dank voor de info.
Cheers,
Dim