Garmin - Route straffeloos aanpassen ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dim

Garmin - Route straffeloos aanpassen ?

Bericht door Dim »

Hallo,

Ik heb een route gemaakt die ik wil rijden.
Er zitten geen Via's (vlaggen) in.

Wanneer ik onderweg beslis om mijn route aan te passen (zeg maar: in te korten of een omweg te maken):
Hoe kan ik dan een eind verder weer naadloos inpikken op mijn route, zonder weer terug te moeten naar het ongereden stuk?
Vorig jaar in de Alpen reed ik met een TOMTOM en reed ik dan naar de volgende Via en haalde enkele punten uit de route.
Kan dit bij Garmin op een andere manier of moet ik ook Via's inbouwen in de route?

model: Zumo 660

achtergrond:

Ik heb 8 routes uitgewerkt om eind Juni te rijden in Italië en Zwitserland en ben er mij van bewust dat we af en toe van de route zullen moeten afwijken.
Al is het maar om een gesloten pas te omzeilen.

Afbeelding

vb.: Hoe kan ik gemakkelijk de geplande omweg naar boven inkorten via de 'rechte' weg, onderaan.

Cheers,

Dim
Laatst gewijzigd door Dim op 04 jun 2011, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride like the wind
WimLT
Contacteer:

Re: Garmin - Route straffeloos aanpassen ?

Bericht door WimLT »

Bij TomTom idd vrij eenvoudig om te doen, maar bij Garmin lukt dat niet volgens mij. Je moet dan van bij aanvang van de rit al sowieso herberekenen uitzetten, van je route afwijken waar jij dat beslist en zelf terug zien in te pikken op de route. Vanaf dat moment krijg je ook terug aanwijzingen. Het afsnijstuk ben je gewoon op jezelf en eventueel een kaart aangewezen. Als het niet veel km's zijn, kan je eventueel uitzoomen in 2D, maar hoe groter de afstand hoe verder je moet uitzoomen en dan heb je er totaal niks meer aan op dat kleine scherm.

Benieuwd of er onderweg nog een mogelijkheid is :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Eddy K
Contacteer:

Bericht door Eddy K »

Als je weet waar (plaats) je weer wil inpikken op de route kan je bij het verlaten van de route deze plaats gaan ingeven als nieuwe bestemming, eens daar start je opnieuw jouw route en pik je daar in en je kan weer verder. Zo zou ik het doen :grin:
Proud to be a Biker
Harald

Bericht door Harald »

Als je op voorhand weet waar die ' omleidingen of omwegen ' eventueel zouden gebeuren,
zou ik een waypoint zetten op de aanvankelijke route, daar waar je weer zou aanpikken.
Begin je aan die omweg, dan stuur je de GPS naar de waypoint waar ge terug op de route wil.
De aanvankelijke route dan wel even uit zetten.
Simpel volgens mij.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
ferre10

Bericht door ferre10 »

zoals wimlt al zei , van de route gaan, uitzoomen naar bv 2 of 3 km en op eigen initiatief terug naar de route rijden
grtz
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Ik heb een route gemaakt die ik wil rijden.
Er zitten geen Via's (vlaggen) in.
Ik zie zo op de meegestuurde foto dat er wel via punten in je route zitten (die kleine zwarte puntjes in het midden van de baan).

Bij mij staat herbereken altijd uit maar dat is een persoonlijke keuze waar we uren over kunnen discuteren. Zolang je +/- in dezelfde richting rijdt gebeurt er dan niks. Rij je compleet in tegenovergestelde richting zal hijtoch gaan herberekenen.

Als je nu al weet dat er bepaalde passen kunnen afgesloten worden (heb zelf nog eind juni bijna 30cm sneeuw gehad op de Col du Grand St Bernard. Italiaanse kant open en Zwitserse dicht. Was gelukkig met de auto en daar liggen altijd sneeuwkettingen in die ik hard kon gebruiken) waarom maak je dan geen omwegroute die je inlaadt als dit zich voordoet. Of zoals hier reeds vermeld op het samenkomst punt van weg en omweg een waypoint zetten en naar daar navigeren waar je de originele route weer oppikt.

Gelukkig zijn de omwegen in de bergen beperkt en kan je meestal toch maar één route nemen. Ik kom aan de mijne gewoonweg niet aan en navigeer bij omleiding op gps die dan als kaart gebruikt wordt.

Zet je genoeg via punten in je route (om afwijkingen bij herberekenen te vermijden), dan zal hij bij afwijken van je originele route, en herberekenen staat aan, je naar het dichtsbijzijnde volgende via punt doen rijden in je route (in tegenstelling tot TT, niet dat punt dat je juist gemist hebt) waar hij de route verder gewoon oppikt.

Oplossingen genoeg, kies dus maar wat jij het liefste hebt.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

aantzeetje schreef:dan zal hij bij afwijken van je originele route, en herberekenen staat aan, je naar het dichtsbijzijnde volgende via punt doen rijden in je route (in tegenstelling tot TT, niet dat punt dat je juist gemist hebt) waar hij de route verder gewoon oppikt.
Dat heb ik met de 660 al anders meegemaakt. Na een gemiste afslag liet hij mij langs een ander weggetje mooi terugrijden naar het bijna gemiste viapunt. Dacht begot dat ik terug met een TT aan't rijden was toen ik het merkte doordat ik RBee en Zeppe plots in tegengestelde richting kruiste. Eens het viapunt bereikt, mocht ik omkeren :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Patrick V

Bericht door Patrick V »

Hallo,
er is een functie "viapunt toevoegen" die je kan aktiveren als je route aktief is. Ik gebruik het soms als ik een tankstation dringend :oops: nodig heb. Het gaat ongever zo: menu (route NIET stoppen)/ waarheen / naam van de plaats (het punt, adres, ...) waar je naartoe wil / ga / en dan vraagt de 660 of je er een nieuwe route van wil maken of een nieuw viapunt. Kies voor een nieuw viapunt en klaar is kees. Je moet er wel voor zorgen dat je route goed gemaakt is met voldoende viapunten opdat de aangepaste route zo weinig mogelijk afwiijkt van de originele route.

Hopelijk werkt dat bij jou ook.

Nog vergeten: als het niet werkt zoals je wil kan je de route nog steeds wissen en terug importeren. Zo heb je terug de originele route.
Laatst gewijzigd door Patrick V op 03 jun 2011, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
RBee

Bericht door RBee »

WimLT schreef: Dacht begot dat ik terug met een TT aan't rijden was toen ik het merkte doordat ik RBee en Zeppe plots in tegengestelde richting kruiste.
De Zeppe is nu niet direct een referentie op dit vlak, heeft zo is een heel ritje in tegen... gereden. :lol: :lol:

En ik volg maar. :roll:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
aantzeetje

Patrick, kan ook met op het scherm te tikken en pijltje op pompstation te zetten, bekijk en dan dit punt in de route opnemen.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

In het voorbeeld dat Dim aangeeft, waarbij hij bv de rechte weg wil volgen ipv links te gaan, zet je je herberekening aan en ga je rechtdoor, de Garmin herberekend dan wel maar je komt wat verder terug op de oorspronkelijke route, omdat er geen andere opties zijn. Persoonlijk zet ik herberekening af en zoom uit, zodat ik de originele route zie en daar naar toe kan wanneer ik wil. Links vanboven ga je een richting indicator zien die je verteld waar de originele route loopt. Als het ingewikkelder is moet je een via punt zetten op de plaats waar je eventueel weer wil aansluiten dan kan je ook herberekenen en ga je op dat viapunt uitkomen...veel mogelijkheden, beetje improvisren hé
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
ferre10

Bericht door ferre10 »

Dirk Pauwels schreef:
In het voorbeeld dat Dim aangeeft, waarbij hij bv de rechte weg wil volgen ipv links te gaan, zet je je herberekening aan en ga je rechtdoor, de Garmin herberekend dan wel maar je komt wat verder terug op de oorspronkelijke route, omdat er geen andere opties zijn. Persoonlijk zet ik herberekening af en zoom uit, zodat ik de originele route zie en daar naar toe kan wanneer ik wil. Links vanboven ga je een richting indicator zien die je verteld waar de originele route loopt. Als het ingewikkelder is moet je een via punt zetten op de plaats waar je eventueel weer wil aansluiten dan kan je ook herberekenen en ga je op dat viapunt uitkomen...veel mogelijkheden, beetje improvisren hé
voila :grin: :grin: :grin:
een beetje de mayonaise laten werken :cheers: :cheers: :cheers:
greetz
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
aantzeetje

En nu nog wachten op het antwoord van Dim wat hij verkiest.
Dim

Bericht door Dim »

Ik heb een testritje gedaan en wanneer ik geen via-punten zet trekt de Zumo 660 na de afwijking weer terug naar de route, zonder me te laten terugrijden.
Zoals gezegd: Eerst nieuw doel instellen en dan de route opnieuw laden.
Eddy K schreef:... kan je bij het verlaten van de route deze plaats gaan ingeven als nieuwe bestemming, eens daar start je opnieuw jouw route en pik je daar in en je kan weer verder. Zo zou ik het doen :grin:
aantzeetje schreef: Ik zie zo op de meegestuurde foto dat er wel via punten in je route zitten (die kleine zwarte puntjes in het midden van de baan).
Klopt. Die heb ik gezet om de route te kunnen bepalen.
Ik begrijp nog niet goed het nut van de vlaggen in Mapsource wanneer ik de bollekes al heb ( ? bollekes: 'mogelijke VIA', vlaggen: 'verplichte VIA' ?)
Bij het rijden van de route heeft ZUMO-Truus de bolletjes omgezet in Vlaggen en begint ze meer ratelen dan wanneer er geen vlaggen staan. Ze heeft namelijk schrik van die vlaggen en wil me steeds verwittigen hoe ver die nog verwijderd zijn en wanneer ik ze voorbij rijd.
aantzeetje schreef: Bij mij staat herbereken altijd uit maar dat is een persoonlijke keuze waar we uren over kunnen discuteren. Zolang je +/- in dezelfde richting rijdt gebeurt er dan niks. Rij je compleet in tegenovergestelde richting zal hij toch gaan herberekenen.
Ik ben er nog niet helemaal uit waarom ik mijn herberekenen zou afzetten, maar daar kom ik wel achter (in het heetst van de strijd).
aantzeetje schreef: Gelukkig zijn de omwegen in de bergen beperkt en kan je meestal toch maar één route nemen. Ik kom aan de mijne gewoonweg niet aan en navigeer bij omleiding op gps die dan als kaart gebruikt wordt.
Niet helemaal akkoord. Ik had de Forcella di Lavardet mee in de route gestoken. Dankzij Koppel! heb ik geleerd dat die nagenoeg helemaal niet geasfalteerd is, behalve op het stuk waar je goedkoop dronken kan worden. Als je daar dan staat mag je toch half Italië rondrijden om je route verder te kunnen zetten.
Tijdens de testrit (40 km) stond ik tweemaal voor een niet geasfalteerde dreef. Hopelijk kom ik dit in de bergen niet teveel tegen want daar blijft het niet bij 1 km omrijden om de gravel te ontwijken.
De instellingen van mapsource staan nochtans op onverhard vermijden.
aantzeetje schreef: Zet je genoeg via punten in je route (om afwijkingen bij herberekenen te vermijden), dan zal hij bij afwijken van je originele route, en herberekenen staat aan, je naar het dichtsbijzijnde volgende via punt doen rijden in je route (in tegenstelling tot TT, niet dat punt dat je juist gemist hebt) waar hij de route verder gewoon oppikt.
Lijkt me een zeer goeie tip. Ik heb zo weinig mogelijk via-punten in de routes gezet (TomTom verleden, weet je wel: ik heb geleerd om zuinig te zijn. Truus is gul met VIA's.). Mijn eerste werk is dus meer VIA-punten in de route steken. Onder voorbehoud dat ik Truus kan laten stoppen met het zeuren rond de VIA's. Anders moet ik extra koppijnpillen meenemen. Ik zou liever hebben zat ze er in stilte voorbij rijdt.
Dirk Pauwels schreef: ... Persoonlijk zet ik herberekening af en zoom uit, zodat ik de originele route zie en daar naar toe kan wanneer ik wil. Links vanboven ga je een richting indicator zien die je verteld waar de originele route loopt. Als het ingewikkelder is moet je een via punt zetten op de plaats waar je eventueel weer wil aansluiten dan kan je ook herberekenen en ga je op dat viapunt uitkomen...
Dat vat het heel goed samen.

Dank voor de info.

Cheers,

Dim
Ride like the wind
aantzeetje

Dim, als je net zoals ik gek wordt van Truus die maar die via punten blijft afratelen, zet ze dan op een kruispunt of liever nog op het kruispunt van een klein wegeltje dat je in je route tegenkomt (zo doe ik het). Truus houdt dan netjes haar mond.
Dim

Bericht door Dim »

aantzeetje schreef:...zet ze dan op een kruispunt of liever nog op het kruispunt van een klein wegeltje dat je in je route tegenkomt (zo doe ik het). Truus houdt dan netjes haar mond.
Yes !! Hoe heb je dat ontdekt ?
Goeie tip. Bedankt.

Misschien verandert ze in Italië in een zoet gevooisde Italiaanse. Wat nog geen reden is om te ratelen.

Iemand een idee hoe het komt dat via-punten op de GPS plots vlaggen worden. Is er dan een verschil met de vlaggen in Mapsource ?

Cheers,

Dim
Ride like the wind
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dim schreef:
aantzeetje schreef:...zet ze dan op een kruispunt of liever nog op het kruispunt van een klein wegeltje dat je in je route tegenkomt (zo doe ik het). Truus houdt dan netjes haar mond.
Yes !! Hoe heb je dat ontdekt ? Goeie tip. Bedankt.
Pas op ! Niet te enthousiast, want het werkt niet altijd. Waarom wel of juist niet ... wie zal het zeggen. Vroeger werkte dat idd feilloos. Sinds enkele updates niet meer echt 100 % :cry:

En als het niet werkt en Truus geeft toch een aanwijzing, zegt ze gegarandeerd links of rechts terwijl het gewoon rechtdoor is. Effe mee opletten dus :idea:

Zeppe

Bericht door Zeppe »

RBee schreef:
WimLT schreef: Dacht begot dat ik terug met een TT aan't rijden was toen ik het merkte doordat ik RBee en Zeppe plots in tegengestelde richting kruiste.
De Zeppe is nu niet direct een referentie op dit vlak, heeft zo is een heel ritje in tegen... gereden. :lol: :lol:

En ik volg maar. :roll:
:-P
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Als je je viapunt op het kruispunt zet moet je ervoor zorgen dat je de namen van de beide straten (kan ook gewoon 'weg' zijn) in de naam van je viapunt staan. Dat is in het begin effe zoeken maar het lukt meestal wel. Als Truus je eerst naar links of naar rechts wil laten afwijken vermoed ik dat het viapunt niet exact op het kruispunt staat. Heb dat soms ook voor :-? .
R1150RT 2003 SP 2610
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Dim

Bericht door Dim »

Ik probeer dit weekend een route uit met punten midden op het kruispunt.
Wat wil zeggen: als Truus wil...
Deze morgen was ze boos. Tijdens het rijden (in combinatie met een Cardo G4) hield ze het geluidsniveau op nul.

Stilte... hééél de weg, geen woord.

Op het bureau aangekomen (uit de houder) wou ze weer kwetteren.
's Avonds op de terugweg was ze weer boos.

Er gaat weer een heel nieuwe wereld voor mij open.
Ik kan niet zeggen dat ik niet verwittigd was.
Stop met lachen, Wim :lol: 8-)

Cheers,

Dim
Ride like the wind
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Ben maar blij Dim, ze praat zo zacht tegen me dat ik ze niet versta.......
Wordt ook niet opgelost, denk erover om de gsm weer te koppelen.
Da heeft altijd goed gewerkt, helaas is de batterij dan snel leeg via BT.

Route's aanpassen in Mapsource, ik ga wel van A naar B en haal me geen soep op de kop, waardeloos geprul.
Zelfs de flitspalen doet ze nis meer, krijg alleen 'n zwart blokje te zien en ff geen geluid, opmerkelijk....

mvg Nico
MG Breva 850
Dim

Bericht door Dim »

Wiedewa schreef: Zelfs de flitspalen doet ze nis meer, krijg alleen 'n zwart blokje te zien en ff geen geluid, opmerkelijk....
mvg Nico
off topic
Voor de flitspalen haal ik mijn updates bij flitspaal.nl. Werkt prima.
on topic

Cheers,

Dim
Ride like the wind
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Zelfs de flitspalen doet ze nis meer, krijg alleen 'n zwart blokje te zien en ff geen geluid, opmerkelijk....
Dat zou normaal zijn.
Als je een melding krijgt voor een flitspaal (of navigatie of ....), wordt het geluid van de muziek gedimd en krijg je infomatie over de flitspaal in het kadertje (als je dat in je zumo gestoken hebt). Truus en haar dingdong praten echter zo heerlijk zacht dat je de indruk krijgt dat er niks uit de zumo komt. 't is eens een andere manier om aandacht te trekken op de flitspalen. In plaats van geluid krijg je stilte :-? .
R1150RT 2003 SP 2610
aantzeetje

Wat betreft de flitspalen meldingen kan je terecht bij Javawa: http://www.javawa.nl/flitsgeluiden.html

@dim: ik rij met een SP2820 en daar doet truus wat ze moet doen, me enkel wakker maken als ik moet afslaan.
Plaats reactie