R1200RT op aanhanger

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

eiRTee
Berichten: 649
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:54
Woonplaats: Aalst
Locatie: nevest Oilsjt

R1200RT op aanhanger

Bericht door eiRTee »

Voor mij de eerste keer..
Wie heeft hier ervaring mee?
Waar wielklem en oprijplaat kopen?
Hoe vastmaken?

Thx in advance
Reinhard
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 dec 2004, 18:42
Locatie: Maldegem

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Reinhard »

De wielklem via internet bestellen en monteren op een afzonderlijke houten plaat die netjes past op de aanhangwagen. Die plaat hoef je niet vast te monteren op de aanhangwagen. Als je in de beide hoeken op de aanhangwagen onderaan twee bevestigingsogen monteert kan je de motor met spanriemen daaraan bevestigen. zo blijft de plaat ook op zijn plaats. Het voordeel van deze werkwijze is dat de aanhangwagen sneller inzetbaar is voor andere activiteiten want je hoeft enkel de plaat weg te nemen. Enkel ter hoogte van het motorblok zet ik met kleine spanriemen nog een bevestiging.
De voorste spanriemen bevestig ik onder de vering zodat ik stevig kan opspannen.
K1200 GT ('04) + R1200S ('07) + R 1150 GS (02)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door p@rick »

Reinhard schreef:De wielklem via internet bestellen en monteren op een afzonderlijke houten plaat die netjes past op de aanhangwagen. Die plaat hoef je niet vast te monteren op de aanhangwagen. Als je in de beide hoeken op de aanhangwagen onderaan twee bevestigingsogen monteert kan je de motor met spanriemen daaraan bevestigen. zo blijft de plaat ook op zijn plaats. Het voordeel van deze werkwijze is dat de aanhangwagen sneller inzetbaar is voor andere activiteiten want je hoeft enkel de plaat weg te nemen. Enkel ter hoogte van het motorblok zet ik met kleine spanriemen nog een bevestiging.
De voorste spanriemen bevestig ik onder de vering zodat ik stevig kan opspannen.
Even 'n vraagje ter info : welke is de effectieve hoogte van de laadvloer t.o.v. het wegdek als je aanhangwagen mooi horizontaal staat ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door pvde »

Yep,
Je kan dit bestellen bij http://www.datona.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door CeesBmw »

http://www.motorcorner.nl/catalog/stall ... 25696.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan kun je hem via het stuur vastzetten ook handig.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Pol »

CeesBmw schreef:http://www.motorcorner.nl/catalog/stall ... 25696.html

Dan kun je hem via het stuur vastzetten ook handig.
let toch maar op vr de weerstanden in de handgrepen !
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door p@rick »

Pol schreef:
CeesBmw schreef:http://www.motorcorner.nl/catalog/stall ... 25696.html

Dan kun je hem via het stuur vastzetten ook handig.
let toch maar op vr de weerstanden in de handgrepen !
Idd, opletten daarvoor...
Met een wielklem en een spanband over het zadel zal ie ook wel vaststaan. Wel zien dat de band over het zadel geen beschadigingen veroorzaakt aan 't zadel.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Reinhard
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 dec 2004, 18:42
Locatie: Maldegem

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Reinhard »

Even 'n vraagje ter info : welke is de effectieve hoogte van de laadvloer t.o.v. het wegdek als je aanhangwagen mooi horizontaal staat ?
Ongeveer 35 cm.
K1200 GT ('04) + R1200S ('07) + R 1150 GS (02)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Danny »

wielklemmen,geplooide geulen, stuurbanden...
gewoon met twee planken een geul in de remork vijzen (hoekijzers zijn ook prima) evt twee latten eronder of ergtegen dat ze niet zijdelijngs kunnen wegschuiven, 4 riemen in kruis aan de motor en al hang je de remork ondersteboven dan beweegt die motor nog niet...

't kan ook een pak eenvoudiger,of 't moest zijn dat ge hem alle dagen gaat vervoeren dan kan je wat "proffesioneler" gaan :mrgreen:
Reinhard
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 dec 2004, 18:42
Locatie: Maldegem

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Reinhard »

gewoon met twee planken een geul in de remork vijzen (hoekijzers zijn ook prima) evt twee latten eronder of ergtegen dat ze niet zijdelijngs kunnen wegschuiven, 4 riemen in kruis aan de motor en al hang je de remork ondersteboven dan beweegt die motor nog niet...
1 wielklem monteren op een plaat is volgens mij nog sneller en handiger in gebruik. Ik heb twee seconden nodig op hem te plaatsen en af te nemen. Ik leg hem in mijn garage en gebruik hem ook daar om mijn motor recht te zetten en zodoende minder plaats in te nemen.
K1200 GT ('04) + R1200S ('07) + R 1150 GS (02)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door p@rick »

Reinhard schreef:
Even 'n vraagje ter info : welke is de effectieve hoogte van de laadvloer t.o.v. het wegdek als je aanhangwagen mooi horizontaal staat ?
Ongeveer 35 cm.
Valt mee, had hoger verwacht. Welke bandenmaat ligt er onder de aanhanger ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
eiRTee
Berichten: 649
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:54
Woonplaats: Aalst
Locatie: nevest Oilsjt

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door eiRTee »

waar in de buurt (Affligem-Ternat) kan ik terecht voor wielklem en oprijplaat?

Ben niet al te groot daarom zou ik een 2de oprijplaat aanschaffen zodat ik samen met de moto gelijkmatig in de remorque te stappen
Moto is een R1200RT

Reeds dank voor de hierboven gegeven adviezen
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door CeesBmw »

Spanband over het zadel zou ik niet doen, je moet hem aan beide kanten vast zetten.
Dus een spanband rechts en 1 links, zodat er een driehoek ontstaat.
Bij een spanband over het zadel is de kans op schuiven heel groot, en kan de motor omvallen.

Ik zelf gebruik die "stuurband" ook met handvat verwarming en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Het voorwielfixeren kan ook met twee spanbanden.

Ik zal eens foto's maken als ik weer een motor in de aanhanger heb.
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Vanguard »

Gebruik de stuurband ook al vele jaren, nog nooit problemen met gehad!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door pvde »

Yep,
Ik zou de stuurbanden zeker niet gebruiken, je trekt zo de voorvork in de veren en mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat dit niet goed is voor de motor!
Afbeelding
Afbeelding
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door CeesBmw »

Het geen onzin is, je moet hem niet super diep in de veren trekken, maar een centimeter of 5 moet kunnen.
Als je 1200 kM rijdt veren de veren zich rot. Dus erin trekken kan geen kwaad.
Dan houden je spanbanden zich ook strak.

Ik heb vele honderden motoren vervoerd op aanhangers en nooit een probleem gehad. Altijd in de veren getrokken.

In mijn beleving als je ze zo laag vastzet als op de foto zijn de krachten veel groter (momenten stelling) om hem rechtop te houden.
Zet je hem hoger vast dan zijn de krachten kleiner en de kansen dat ie gaat schuiven veel minder in een platte aanhanger. Op zo'n motor aanhanger is het natuurlijk een ander verhaal, de onderkant kan niet weg.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door tweecilinderke »

Doe het ook zoals bij pvde op de foto en lijkt me nog altijd het beste :wink:
je ziet trouwens de motor mooi meegaan als je op oneffenheden rijd!
Een motor lange tijd in de voorvork opspannen is inderdaad niet gezond
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Eddy K
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2008, 23:34
Locatie: Zoutleeuw (Vlaams Brabant)
Contacteer:

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Eddy K »

pvde schreef:Yep,
Ik zou de stuurbanden zeker niet gebruiken, je trekt zo de voorvork in de veren en mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat dit niet goed is voor de motor!
Afbeelding
Afbeelding
Houdoe
Kan je deze aanhangers ergens huren?

Mvg Eddy
Proud to be a Biker
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door costerke »

Eddy, merk (fabrikant) en tel.nr staan op spatlap. Eventjes googlen op BCW.

Groetjes Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Eddy K
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2008, 23:34
Locatie: Zoutleeuw (Vlaams Brabant)
Contacteer:

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Eddy K »

costeR(T)ke schreef:Eddy, merk (fabrikant) en tel.nr staan op spatlap. Eventjes googlen op BCW.

Groetjes Rudy.
Hoi Rudi,

bedankt, maar dat had ik ook gezien. :grin: Enkel staat er op zijn website niets van verhuren.
Heb ondertussen ook gemaild naar hen voor een prijsofferte.

Mvg. Eddy
Proud to be a Biker
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door mjy009 »

Aan de sticker op de box te zien is dit een exemplaar van bij http://www.twopence.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eddy K
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2008, 23:34
Locatie: Zoutleeuw (Vlaams Brabant)
Contacteer:

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Eddy K »

mjy009 schreef:Aan de sticker op de box te zien is dit een exemplaar van bij http://www.twopence.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt, ik had al gezocht onder Rental maar niets gevonden.

Eddy
Proud to be a Biker
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door wooter »

Stuurbanden wordt afgeraden door de BMW documentatie.

Nog wat andere tips:
  • nooit spanbanden aan het stuur vastmaken want de handgrepen kunnen er stuk van gaan en (veel belangrijker) er komt dan ongewenste opwaartse druk op de bouten waarmee het stuur in het balhoofd is gemonteerd en daar is het balhoofd niet op berekend; het rijdt zo vreemd als bij 160 kmh een stuurhelft los laat.
  • geen spanbanden over de zitting aanbrengen: 1) daaronder zit misschien electrische bedrading, 2) dat blijft schuiven.
  • niet op de middenbok zetten, want beide wielen moeten op de grond blijven staan.
  • voor: aan elke veerpoot een spanband, net boven het voorspatbord.
  • achter: aan elke kant een spanband aan het buizenframe, net rechtsboven de voetensteun van de passagier (de koffers moeten er af).
  • als de motor rechtop staat moet je m.b.v. de spanbanden de vering goed intrekken, anders gaat ie huppelen en kan de boel loswerken; aan de voorzijde kan dat niet, maar span 'm daar zodanig dat de voorband duidelijk inzakt.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Pol »

eiRTee schreef:Voor mij de eerste keer..
Wie heeft hier ervaring mee?
Waar wielklem en oprijplaat kopen?
Hoe vastmaken?

Thx in advance
Elk zijn manier.Das dan de mijne.Demping en vering op hard.In eerste versnelling.Vooraan vering niet ingetrokken,juist voldoende strak opgespannen.
't Is toch de bedoeling niet hem te vierendelen hé.
Ik rijd met de achterste wielen het voertuig op 2 houten blokken om de hellingshoek bij het opduwen -oprijden als ik alleen ben- te verkleinen.
Houd rekening met de breedte van de U oprijplaat als je ze laat maken op maat.Bij mij 19 cm tussen de opgaande kanten.
Indien je altijd een hulpje hebt bij het laden en lossen zijn die parallel aan de rijgeul opstapplaten volgens mij overbodig net als dat wielblok(klem) maar goed,elk zijne truc.
Een détail ook nog : bij niet draaiende motor heb je geen ABS.Laat U ni verrassen bij het afbollen.
Succes

Afbeelding
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: R1200RT op aanhanger

Bericht door Pol »

wooter schreef:Stuurbanden wordt afgeraden door de BMW documentatie.

Nog wat andere tips:
  • nooit spanbanden aan het stuur vastmaken want de handgrepen kunnen er stuk van gaan en (veel belangrijker) er komt dan ongewenste opwaartse druk op de bouten waarmee het stuur in het balhoofd is gemonteerd en daar is het balhoofd niet op berekend; het rijdt zo vreemd als bij 160 kmh een stuurhelft los laat.
  • geen spanbanden over de zitting aanbrengen: 1) daaronder zit misschien electrische bedrading, 2) dat blijft schuiven.
  • niet op de middenbok zetten, want beide wielen moeten op de grond blijven staan.
  • voor: aan elke veerpoot een spanband, net boven het voorspatbord.
  • achter: aan elke kant een spanband aan het buizenframe, net rechtsboven de voetensteun van de passagier (de koffers moeten er af).
  • als de motor rechtop staat moet je m.b.v. de spanbanden de vering goed intrekken, anders gaat ie huppelen en kan de boel loswerken; aan de voorzijde kan dat niet, maar span 'm daar zodanig dat de voorband duidelijk inzakt.
ik dacht alleen aan die weerstanden maar dus meer redenen om hem ni vast te maken aan 't stuur.
Merci voor de info
Plaats reactie