kraken ipv "klakken" van twee naar drie
Moderator: GVN
-
Erwin-bmwr850rt
kraken ipv "klakken" van twee naar drie
Hallo,
Ik ben (trotse) eigenaar van een RT 850 die ik tweedehands kocht. Hij heeft 63500 km op de teller ondertussen en rijdt heel aangenaam. De laatste honderden kilometer verontrust het mij echter dat bij het opschakelen gekraak te horen is bij het inschakelen van de derde versnelling. Dit is niet altijd zo. Heeft nog iemand dat probleem ?
Bij koude motor is terugschakelen soms ook een probleem. Dan wil hij van drie niet naar twee. Dat probleem verdwijnt wel na een paar kilometers, wanneer de motor warmer wordt.
Binnenkort (vakantie) breng ik hem naar een bmw dealer. Ook al zou hij nog een onderhoud gekregen hebben op 60.000 km, ik betrouw het zaakje niet meer zo erg.
Heeft iemand ervaring met dealers uit het Leuvense ? Winge Motors en Motocare meer bepaald?
Moet ik mij aan een stukke derde versnelling verwachten?
Ik ben (trotse) eigenaar van een RT 850 die ik tweedehands kocht. Hij heeft 63500 km op de teller ondertussen en rijdt heel aangenaam. De laatste honderden kilometer verontrust het mij echter dat bij het opschakelen gekraak te horen is bij het inschakelen van de derde versnelling. Dit is niet altijd zo. Heeft nog iemand dat probleem ?
Bij koude motor is terugschakelen soms ook een probleem. Dan wil hij van drie niet naar twee. Dat probleem verdwijnt wel na een paar kilometers, wanneer de motor warmer wordt.
Binnenkort (vakantie) breng ik hem naar een bmw dealer. Ook al zou hij nog een onderhoud gekregen hebben op 60.000 km, ik betrouw het zaakje niet meer zo erg.
Heeft iemand ervaring met dealers uit het Leuvense ? Winge Motors en Motocare meer bepaald?
Moet ik mij aan een stukke derde versnelling verwachten?
-
mecapuet
Re: kraken ipv "klakken" van twee naar drie
Ga mij niet uitspreken over dealers...(die lezen ook mee) ik heb er tenslotte geen ervaring mee, gelukkig kan ik het zelf.
Ik zou eens naar het schakelmechanisme kijken, misschien staat dat wel droog, een beetje vet doet wonderen. (zitten van die kogelgewrichten op)
De olie eens aflaten en eens kijken hoe die er uit ziet....in de hoop dat het daar mee verholpen is , anders zal je even diep in de geld beugel moeten voelen.
Veel succes, meca.
Ik zou eens naar het schakelmechanisme kijken, misschien staat dat wel droog, een beetje vet doet wonderen. (zitten van die kogelgewrichten op)
De olie eens aflaten en eens kijken hoe die er uit ziet....in de hoop dat het daar mee verholpen is , anders zal je even diep in de geld beugel moeten voelen.
Veel succes, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
.
Laatst gewijzigd door Danny op 07 jul 2011, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
STerling Will
Op mijn vorige moto een R 1100 RT van '95 is, wegens defect de bak vervangen door één van '97. Deze bak (van '97) kraakte ook bij het schakelen van 2 naar 3. Ik heb daar tienduizenden km mee gereden zonder problemen. Ik zou, als het gekraak je niet al te erg hindert, toch nog een beetje de kat uit de boom kijken voor je kosten gaat maken. Wat helpt is het versnellingspookje al optrekken vóór je ontkoppelt, het kraken zal weg zijn of toch sterk afnemen. Dit helpt ook wanneer het schakelen bij een (zeer) koude boîte zeer moeizaam en soms zelfs helemaal niet gaat.
-
PatricK/GS
Heb ook 5 jaar met een 850 GS (bouwjaar 2000) gereden, die kraakte van 2 naar 3.
Het kraken was meestal minder bij schakelen met laag toerental, dat deed ik dan ook als het mogelijk was.
Doortrekken tot 5000 toeren zorgde gegarandeerd voor meer gekraak dan normaal.
Afschakelen van 3 naar 2 ging ook altijd iets moeilijker, zeker als ie koud was.
Op den duur ben je het gewoon en merk je het (bijna) niet meer.
Heb er nooit iets aan laten doen en zou me dan ook niet te veel zorgen maken.
Hier nog iemand met hetzelfde probleem :
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... ngsbakolie
Wat je eventueel wel zou kunnen doen is eens andere boiteolie proberen, verwacht er wel geen wonderen van.
Op het Nederlands GS forum hebben ze goede ervaring met Motorex olie :
of Red line :
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 54a79a086c
Net als Willy haal ik eerst de speling van het schakelpedaal af vooraleer te schakelen.
Dus vooraleer de koppeling in te trekken, het pedaal lichtjes naar boven (opschakelen) of beneden (afschakelen) duwen, om de speling weg te halen.
Dan de koppeling intrekken en het pedaal doorduwen in de hogere of lagere versnelling.
Je zult merken dat je zo in elk geval vlotter en preciezer schakelt.
Op mijn huidige 1200 hoeft dit eigenlijk niet meer, maar schakel nog steeds zo.
Het kraken was meestal minder bij schakelen met laag toerental, dat deed ik dan ook als het mogelijk was.
Doortrekken tot 5000 toeren zorgde gegarandeerd voor meer gekraak dan normaal.
Afschakelen van 3 naar 2 ging ook altijd iets moeilijker, zeker als ie koud was.
Op den duur ben je het gewoon en merk je het (bijna) niet meer.
Heb er nooit iets aan laten doen en zou me dan ook niet te veel zorgen maken.
Hier nog iemand met hetzelfde probleem :
Wat je eventueel wel zou kunnen doen is eens andere boiteolie proberen, verwacht er wel geen wonderen van.
Op het Nederlands GS forum hebben ze goede ervaring met Motorex olie :
of Red line :
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 54a79a086c
Net als Willy haal ik eerst de speling van het schakelpedaal af vooraleer te schakelen.
Dus vooraleer de koppeling in te trekken, het pedaal lichtjes naar boven (opschakelen) of beneden (afschakelen) duwen, om de speling weg te halen.
Dan de koppeling intrekken en het pedaal doorduwen in de hogere of lagere versnelling.
Je zult merken dat je zo in elk geval vlotter en preciezer schakelt.
Op mijn huidige 1200 hoeft dit eigenlijk niet meer, maar schakel nog steeds zo.
Laatst gewijzigd door PatricK/GS op 06 jul 2011, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Patrick
R 1200 GSA
.
Laatst gewijzigd door Danny op 07 jul 2011, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Erwin-bmwr850rt
Bedankt voor al uw reacties. Ik zal het trucje van het wegnemen van de speling eens proberen. Ik merk ook dat hoger in de toeren meer gekraak geeft dan schakelen bij lagere toeren (wat ik nu dus altijd doe). Ik ga aan de dealer eens vragen wat hij vindt van een andere versnellingsbakolie. Dat er verschillende rijders het probleem ondervinden, zal misschien wijzen op een typisch euvel van deze bmw-versnellingsbakken ? Maar blijkbaar kan het niet onmiddellijk veel kwaad, aangezien sommigen van u er gewoon mee blijven doorrijden. 't Is inderdaad wel vreemd dat ik dat gekraak eerst niet ondervonden heb. Ik zal zoals Danny vermeldt, advies inwinnen door eens een andere bmw-rijder met de mijne te laten rijden, en in augustus : grote beurt !
-
Erwin-bmwr850rt