RVS bouten: wanneer wel en niet?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door Nick_66 »

Zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met het vervangen van de originele bouten van BMW door rvs bouten?

Er doen zich veel verschillende verhalen de ronde over rvs bouten. De een zegt, absoluut niet doen, want de combinatie alu en rvs gaat niet samen. De ander zegt, gerust doen, maar wel invetten met kopervet. Ook is de treksterkte van rvs bouten lager dan staal. Kunnen de bouten van de remklauwen bv (dus waarmee de twee helften op elkaar worden gehouden) vervangen worden door rvs?

Volgens kenners zou de combinatie rvs en alu niet goed samen gaan aangezien er dan oxidatie plaats vind (elektrische oxidatie). Met kopervet zou dit niet gebeuren. Toch wel vreemd, want kopervet is juist een elektrische geleider.

Want is jullie mening hierover?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door John »

Doe dat al meer dan twintig jaar! Eerst de kop van het RVS boutje polieren, kopervet er aan en nog nooit probs gehad.
Geeft duidelijk een meerwaarde aan je brommer! :wink:
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door Nick_66 »

Vervang je dan ook de bouten van de remklauwen? Dus niet alleen de bouten waarmee de klauwen vast zitten aan de vorkpoten, maar ook de vier waarmee de helften op elkaar worden gehouden?

Bij de Hobbyist in Hunsel hadden ze het mij afgeraden te doen, vanwege het feit dat rvs minder sterk is. Er komt natuurlijk ook behoorlijk veel kracht op zo'n remklauw kan ik mij voorstellen.

En ja, het staat inderdaad veel mooier dan die geroeste boutjes :grin:
ludo V E
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door ludo V E »

RVS heeft de eigenschap niet rekbaar te zijn , RVS- bouten breken rapper dan ijzeren bouten daar ijzer rekbaar is en kan meegeven (uitrekken - krimpen -enz. ) , met andere woorden een ijzeren bout geeft een beetje mee en een RVS bout niet breekt direct , RVS is ook heel gevoelig voor trillingen .
RVS en ijzer mag ook nooit tegen elkaar liggen ( vorming van roest en jawel op het RVS ) .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door John »

Niet helemaal juist Ludo. Net zoals bij staal heb je in RVS verschillende soorten én sterkte.
Je even informeren voor je tot aankoop overgaat is aangeraden. :wink:
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door Nick_66 »

Ja, dat is mij inderdaad ook verteld. Welk rvs is dan het beste te gebruiken?
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door Danny »

En nog beter is keramische pasta te gebruiken ipv kopervet, als ge dan toch nog een potteke moet kopen...
Ik gebruik ook kopervet zenne tot de pot leeg is, binnen een paar jaar :lol:
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

Op mijn K1200RS waren alle bouten die het kuipwerk betroffen vervangen door gepolierde RVS boutjes.
De bouten die een mechanische component zoals remklauwen betroffen waren de originele stalen . Na een winter ging ik er bij die lichtjes over met een klein koperborsteltje. om ze daarna met een penseeltje en een beetje zilververf te verven . Zag er telkens als nieuwe bouten uit.
Ik nam geen risico bij remklauwen en dergelijke. Tenslotte is de RS een machine die bij mij vooral op hoge snelheid gebruikt werd en dan kan je geen materiaalbreuk premitteren.
De bouten van de motor en kleppendeksel zijn toch nauwelijkszichtbaar . Waarom ze dan vervangen door RVS. Geen kat ziet dat en voor de levensduur moet je het zeker niet doen.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Nick_66
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 jul 2007, 20:41

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door Nick_66 »

RVS 304, zegt jullie dat wat?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door John »

Dat heeft dacht ik te maken met corrosie-bestendigheid, niet met trek-sterkte.
de pol
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 sep 2010, 14:14

Re: RVS bouten: wanneer wel en niet?

Bericht door de pol »

Ik heb op mijne k75 bijna alle bouten vervangen door rvs bouten. Ook die van de remklauwen. Zien er veel mooier uit dan de originele die altijd roesten. Eerst een beetje kopervet voor je ze vastzet.
Grts Danny
gs1150adventure,k75
Plaats reactie