Stalen remleidingen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mil

Stalen remleidingen

Bericht door Mil »

Hallo,
Ben op zoek achter stalen remleidingen voor mijn r850r.
Waar kopen, en heeft iemand ervaring met niet originele?
Merci à l' avance zenne :grin:
Miel
Leven is het meervoud van lef...
Danny

Re: Stalen remleidingen

Bericht door Danny »

CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

De dikte van de banjo's is anders bij BMW dus wel opletten als je ze zelf maakt verder de koperen ringen vervangen. Ik heb ze ook op mijn r1100rs (ABS loos) en het bevalt mij uitsteekbaar
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik kocht de mijne op Ebay bij

Kallisto Cycle Parts
Matthias Saum
Unter Stad 98
79353 Bahlingen
Deutschland

kunt kleur leiding en nippels kiezen zonder meerkost, op maat voor uw type BMW. Voor de GS1150 was het incl verzending 117 euro compleet
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mil

Bericht door Mil »

Bedankt voor de info.
Is er een groot verschil met rubberen slangen?
Wie heeft er ervaring mee?
Merci voor uw tijd.
Mil
Dirk Pauwels

Mil schreef:Bedankt voor de info.
Is er een groot verschil met rubberen slangen?
Wie heeft er ervaring mee?
Merci voor uw tijd.
Mil
Rubber leidingen moeten eigenlijk elke 4 jaar vervangen worden, dan is de keuze voor stalen leidingen snel gemaakt, die moeten nl niet elke 4 jaar vervangen worden.
Rubberleidingen zetten uit door de hitte, paar keren goed remmen in de bergen, en met oude leidingen kan je drukpunt al wat dichter bij je handvat komen te liggen, tot je uiteindelijk een paar keer zal moeten knijpen alvorens druk te hebben.
Eigenlijk zouden ze op alle motos stalen reml moeten zetten.
Voordeel is dus een hardere druk, beter remmen, beter de druk houden onder extreme omstandigheden en niet meer moeten vervangen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Stalen remleidingen zijn helemaal niet in alle gevallen een voordeel bij motoren die een gewoon gebruik hebben. Soms integendeel zelfs. Het enige voordeel dat ik eraan zie is dat ze idd niet onderhevig zijn aan slijtage zoals dat bij een rubberen leiding KAN zijn. De uitleg van "beter remmen" en "korter stilstaan" is dikwijls subjectief en zelfs klinkklare zever. Vanop het moment dat ge uw wielen kunt laten blokkeren (of in ABS gaan) dan is de aanwezige reminstallatie -en dus ook de remleidingen- voldoende voor dat type motorfiets.
In sommige gevallen kan het zelfs gevaarlijk zijn : een vrij brede aanleg-en opbouwzone in de slag van het remhendel bij rubberen leidingen kan bvb ineens wegvallen bij het plaatsen van stalen leidingen. Resultaat : rijders die zichzelf nog gemakkelijker onderuit gaan remmen dan voorheen, omdat er minder kracht nodig is om dezelfde remdruk op te bouwen. Bij paniek dus ook veel sneller problemen.
Er zijn ook types motorfietsen die een ultrakorte remaanslag helemaal niet kunnen gebruiken, zoals bvb motoren die gericht zijn op allroad gebruik. Daar heb je net nut aan een iets minder fors aanpakkende rem maar kan je net meer doseerbaarheid en een breder regelgebied gebruiken. Bij mijn KTM zitten er standaard stalen remleidingen op 2-zuiger klauwen. Daar hebben ze de klauwen dus niet te straf mogen kiezen, anders kan je daar offroad niks meer mee aanvangen.

Feitelijk ken ik maar weinig motorfietsen waar het echt nut heeft. Concrete voorbeelden uit eigen ervaring : mijn eerste motor, een LS650. Met de originele leiding kon je het voorwiel niet laten blokkeren, zelfs niet bij "hendel tot tegen het handvat". Met de stalen leiding ging dat dan wel. Bij mijn R100RS uit '77 heeft het ook nut gehad. Standaard bedien je een kabel naar een pomp, om dan verder te gaan via leidingen die meer weghebben van rekkers, om te eindigen in enkelzuigerklauwtjes. De rek uit de leidingen halen had daar bvb wel zin (er zit er nog genoeg in de kabel en de ATE-klauwen :lol: )...
Waar het bvb geen zin had (en ik het ook niet gedaan heb) waren de remmen van mijn XJR's. Die waren perfect doseerbaar zonder stalen remleidingen. Ook na 6 jaar intensief gebruik.

In ieder geval loont het wel om bij vervanging van rubberen door stalen leidingen (en zeker bij motoren zonder ABS) efkes heel deftig de tijd en de moeite te nemen om opnieuw te leren remmen.
Nil volentibus arduum
Danny

Bericht door Danny »

In zijn geval had ik het geadviseerd vanwege de 15 jaar oude remleidingen en dan zijn stalen tien goedkoper dan origineel rubberen darmkes :wink:
Dirk Pauwels

Raketman schreef:Stalen remleidingen zijn helemaal niet in alle gevallen een voordeel bij motoren die een gewoon gebruik hebben. Soms integendeel zelfs. Het enige voordeel dat ik eraan zie is dat ze idd niet onderhevig zijn aan slijtage zoals dat bij een rubberen leiding KAN zijn. De uitleg van "beter remmen" en "korter stilstaan" is dikwijls subjectief en zelfs klinkklare zever. Vanop het moment dat ge uw wielen kunt laten blokkeren (of in ABS gaan) dan is de aanwezige reminstallatie -en dus ook de remleidingen- voldoende voor dat type motorfiets.
In sommige gevallen kan het zelfs gevaarlijk zijn : een vrij brede aanleg-en opbouwzone in de slag van het remhendel bij rubberen leidingen kan bvb ineens wegvallen bij het plaatsen van stalen leidingen. Resultaat : rijders die zichzelf nog gemakkelijker onderuit gaan remmen dan voorheen, omdat er minder kracht nodig is om dezelfde remdruk op te bouwen. Bij paniek dus ook veel sneller problemen.
Er zijn ook types motorfietsen die een ultrakorte remaanslag helemaal niet kunnen gebruiken, zoals bvb motoren die gericht zijn op allroad gebruik. Daar heb je net nut aan een iets minder fors aanpakkende rem maar kan je net meer doseerbaarheid en een breder regelgebied gebruiken. Bij mijn KTM zitten er standaard stalen remleidingen op 2-zuiger klauwen. Daar hebben ze de klauwen dus niet te straf mogen kiezen, anders kan je daar offroad niks meer mee aanvangen.

Feitelijk ken ik maar weinig motorfietsen waar het echt nut heeft. Concrete voorbeelden uit eigen ervaring : mijn eerste motor, een LS650. Met de originele leiding kon je het voorwiel niet laten blokkeren, zelfs niet bij "hendel tot tegen het handvat". Met de stalen leiding ging dat dan wel. Bij mijn R100RS uit '77 heeft het ook nut gehad. Standaard bedien je een kabel naar een pomp, om dan verder te gaan via leidingen die meer weghebben van rekkers, om te eindigen in enkelzuigerklauwtjes. De rek uit de leidingen halen had daar bvb wel zin (er zit er nog genoeg in de kabel en de ATE-klauwen :lol: )...
Waar het bvb geen zin had (en ik het ook niet gedaan heb) waren de remmen van mijn XJR's. Die waren perfect doseerbaar zonder stalen remleidingen. Ook na 6 jaar intensief gebruik.

In ieder geval loont het wel om bij vervanging van rubberen door stalen leidingen (en zeker bij motoren zonder ABS) efkes heel deftig de tijd en de moeite te nemen om opnieuw te leren remmen.
Ik ken er genoeg die met hun rubber leidingen niet in staat zijn om een noodstop te maken, vindt je veel veiliger dan? De kans dat ze hun eigen onderuit remmen is klein, de kans dat ze in de gril van een camion eindigen zoveel te groter....
Het gaat hier om een R850R, kans dat je daarmee off/ all road gaat is klein denk ik (of het moet per ongeluk zijn)
Ik heb op al mijn moto's stalen remleidingen gehad, als ze er niet standaard opzaten, zette ik ze er zelf op. Was ook bij allemaal nodig aangezien ik met 1 a 2 vingers rem
De meeste motoren hebben tegenwoordig stalen remleidingen, al valt het niet meer zo op als vroeger omdat er een gekleurde kunstof rond zit. Dan zijn die fabrikanten ook nie goed bezig volgens jou?
Je moet voor de gein bij een motor met rubberleidingen die ouder zijn dan bv 6-8 jaar eens je wijsvinger en duim op de leiding houden en duwen, dan stevig in de rem nijpen, wedden dat je de leiding voelt terugduwen onder je vingers? Al het drukverlies door uitzetting in de leiding is minder druk aan de remhendel.
Persoonlijk heb ik liever een voorwiel dat je kan blokkeren als je zou willen, en ik rij liefst ABS loos, dus het typische, no brainer, "ik heb ABS dus mogen we vol in de rem knijpen" gevoel, ken ik niet echt.....
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Dirk Pauwels schreef: Ik ken er genoeg die met hun rubber leidingen niet in staat zijn om een noodstop te maken, vindt je veel veiliger dan? De kans dat ze hun eigen onderuit remmen is klein, de kans dat ze in de gril van een camion eindigen zoveel te groter....
Het gaat hier om een R850R, kans dat je daarmee off/ all road gaat is klein denk ik (of het moet per ongeluk zijn)
Het enige wat uitmaakt, is dat je je wielen kan laten blokkeren of niet. Indien wel, dan is de reminstallatie inclusief eventuele rubberen leidingen voldoende. En is't een kwestie van ermee te leren remmen. Ga je dan naar stalen remleidingen omwille van een vals idee dat je dan harder of korter kan remmen, dan maak je volgens mij jezelf nog gevaarlijkere dingen wijs dan iemand die ABS op zijn motor heeft en denkt dat hij daarmee effectief korter stilstaat of ineens niet meer onderhevig zou zijn aan bepaalde natuurwetten.
Ik heb op al mijn moto's stalen remleidingen gehad, als ze er niet standaard opzaten, zette ik ze er zelf op. Was ook bij allemaal nodig aangezien ik met 1 a 2 vingers rem
Het is iedereen zijn goed recht om te remmen met zoveel of zo weinig vingers als hij wil. Vaststaand feit is dat je veel gecontroleerder kan remmen met zoveel mogelijk vingers (da's nu eenmaal eigen aan onze fijne motoriek) dan met zo weinig mogelijk vingers. Dat je dus met een normale reminstallatie van een R850R niet goed kan remmen met 2 vingers is ook vrij normaal (zo is dat nog steeds met de meeste reminstallaties trouwens, supersportieve niet meegerekend) want die is daar eigenlijk niet voor ontworpen.
Samengevat moest/moet jij dan stalen remleidingen steken om hetzelfde te bekomen met 2 vingers dan een gewone remleiding met 4. Da's uw goed recht om dat zo te doen hé :wink: , maar persoonlijk zie ik daar geen enkel nut aan. Zeker niet voor een gewone baanmoto. Thuis heb ik maar één motorfiets die gemaakt is om te remmen met zelfs maar één vingerke, en da's een Montesa 350 Cota met volledig zwevende schijfkes en vanzelfsprekend stalen remleidingen. Aja, daar heeft dat dus zijn nut.
De meeste motoren hebben tegenwoordig stalen remleidingen, al valt het niet meer zo op als vroeger omdat er een gekleurde kunstof rond zit. Dan zijn die fabrikanten ook nie goed bezig volgens jou?
Dat zeg ik nergens dacht ik. Integendeel, ik verwijs zelfs naar mijn KTM waar ze het gebruik van stalen remleidingen (waarschijnlijk ook om niet onderhevig te zijn aan slijtage) moeten compenseren met simpele 2-zuiger klauwtjes om het geheel nog beheersbaar te houden.
Je moet voor de gein bij een motor met rubberleidingen die ouder zijn dan bv 6-8 jaar eens je wijsvinger en duim op de leiding houden en duwen, dan stevig in de rem nijpen, wedden dat je de leiding voelt terugduwen onder je vingers? Al het drukverlies door uitzetting in de leiding is minder druk aan de remhendel.
Dat fenomeen ken ik al jaren...Maar doet verder ook niet terzake. Als je de wielen, zelfs met leidingen die iets uitzetten, nog steeds kan doen blokkeren dan is de gehele reminstallatie nog steeds voldoende krachtig om perfect te remmen. Iemand die zijn motorfiets goed kent en bereid is om daarop te trainen kan dat perfect opvangen. Ik ken zo zelfs iemand die met zijn R80GS kan remmen op ongeveer 50% wielslip, waardoor hij niet moet onderdoen voor moderne motoren met moderne reminstallaties. Die zijn voorste remleiding zag je uitrekken, je moest ze nog niet eens vastpakken :lol: .Veel mensen die zo kunnen remmen ken ik echter niet.
Persoonlijk heb ik liever een voorwiel dat je kan blokkeren als je zou willen, en ik rij liefst ABS loos, dus het typische, no brainer, "ik heb ABS dus mogen we vol in de rem knijpen" gevoel, ken ik niet echt.....
Oei, is't nu ook al een ABS wel/niet discussie ? Dat heeft toch niets te maken met het al dan niet kunnen laten blokkeren van de wielen door een verschillend type remleiding ? Wel of geen ABS op een motorfiets heeft voor mijn part eerder te maken met het al dan niet erkennen van de menselijke natuur :mrgreen: , dus een geheel andere discussie.
Wel of geen stalen remleidingen is een vergelijkbare discussie met wel of geen radiale klauwen en pompen bvb...
Nil volentibus arduum
Mil

Bericht door Mil »

Overeen komen hé mannen :grin:
Bij mij zit het zo: mijn rubberen remleidingen zijn zo'n 15 jaar oud...
Ze werken nog, maar ze zouden er misschien de brui kunnen aan geven als je eens deftig moet stoppen.
En dat wil niemand meemaken, dacht ik.
Enfin, ik ben toe aan nieuwe leidingen en dan denk ik dat stalen niet mis zijn. Alleen al als je rekening houdt met de levensduur.
Bedankt in ieder geval om te verwittigen dat er minder hard moet geknepen worden, anders zou het wel eens een stoppie kunnen worden zonder het te willen....
Alhoewel, van een schuiverke min of meer ben ik niet bang zenne... 't is toch waar hé Danny :lol: 8-) :clown:
Mil
Danny

Bericht door Danny »

Ik vind in theorie al die theorieën heel leuk maar in een noodsituatie laat ik me graag bijstaan door techniek... :mrgreen:

Mil we steken stalen remleidingeskes die gaan lang mee en zijn goed al moet je er effe aan wennen, 't is wat directer maar zeker beter dan die gardenaslangen die er nu bij jou opzitten :clown: schuiven dat ben je al gewend dus daar schrik je al niet meer van... :mrgreen:
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Danny schreef:Ik vind in theorie al die theorieën heel leuk maar in een noodsituatie laat ik me graag bijstaan door techniek... :mrgreen:

Mil we steken stalen remleidingeskes die gaan lang mee en zijn goed al moet je er effe aan wennen, 't is wat directer maar zeker beter dan die gardenaslangen die er nu bij jou opzitten :clown: schuiven dat ben je al gewend dus daar schrik je al niet meer van... :mrgreen:
Mee eens :grin:
Heb ze er dit jaar ook op laten zetten, en het systeem werkt 'n stuk directer.
Maar je bent er snel aan gewend, en die rubberen lossen van binnen uit op.
Dan krijg je vuil in het systeem waardoor je remmen kunnen blijven hangen.
Doe ook iedere 2jaar de remolie verversen, kan je 'n hele hoop ongemak mee voorkomen.

mvg Nico
MG Breva 850
Mil

Bericht door Mil »

Danny schreef:Ik vind in theorie al die theorieën heel leuk maar in een noodsituatie laat ik me graag bijstaan door techniek... :mrgreen:

Ze zijn al besteld Danny, ik verwacht ze alle dagen.
Nu nog een goede ziel vinden om ze er op te zetten. :mrgreen:
Wanneer ben je terug uit verlof?
Mil
Danny

Bericht door Danny »

Volgende week mag je je motor droppen als je wil, de lagers van de kardan zijn dan ook geleverd :mrgreen:
Plaats reactie