Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar jullie bevindingen aangaande wat volgt:
Naarmate je banden ver weggesleten zijn, krijg je eigenlijk meer en meer rubber dat wegcontact maakt. Je evolueert stilaan richting slick eigenlijk... Nu zegt mijn verstand dat je dus onder droge omstandigheden betere grip zou moeten hebben terwijl mijn gevoel me net het omgekeerde vertelt. Vooral mijn achterband nadert na 12.000 km stilaan zijn einde (Battle Wing op 1200GS) en ook bij droge omstandigheden heb ik het gevoel dat hij meer dan vroeger een serieues stapje opzij zet. Is daar een objectieve reden voor of zit het in 't koppeke? Graag jullie mening!
slijtage en wegligging
Moderator: GVN
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: slijtage en wegligging
Je band zal met die km beginnen cuppen zoals ze zeggen, het komt er op neer dat je de band op den duur vierkant gaat rijden door dat je nooit evenveel op de zijkant van de band kan rijden als dat je rechtdoor kan rijden!(behalve op circuit )
Vandaar dat de meeste merken een hardere rubber hebben in het midden dan op de zijvlakken om dit fenomeen te verminderen.
Vandaar dat de meeste merken een hardere rubber hebben in het midden dan op de zijvlakken om dit fenomeen te verminderen.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: slijtage en wegligging
Als ik goed lees, bedoel je dat je een beter grip "gevoel " zou moeten krijgen naarmate de band slijt.
Dit omdat je minder profiel hebt en dus meer contact met het asfalt.
Het idée is begrijpbaar , maar ik denk dat je inderdaad zeer bedrogen uitkomt.
Een band is opgedeeld in verschillende lagen rubber.
De ene boven de andere.
De laatste, de buitenlaag dus is de slijtlaag.
Deze heeft de beste samenstelling om grip te behouden in alle weersomstandigheden.
De binnenlagen, zijn van een andere samenstelling, waardoor je minder of bijna geen grip hebt.
De binnenlagen zijn ook veel dunner, warmen anders op enz..
Ik zoek wel ergens een tekening en plaats ze nog bij dze posting.
hier dus
http://www.michelin.be/nl/banden/leren- ... n-een-band" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier heel wat interessant leesvoer zoals indicaties op de banden, snelheidsindex, laadvermogen enz.
http://www.banden-pneus-online.be/lees- ... dvies.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit omdat je minder profiel hebt en dus meer contact met het asfalt.
Het idée is begrijpbaar , maar ik denk dat je inderdaad zeer bedrogen uitkomt.
Een band is opgedeeld in verschillende lagen rubber.
De ene boven de andere.
De laatste, de buitenlaag dus is de slijtlaag.
Deze heeft de beste samenstelling om grip te behouden in alle weersomstandigheden.
De binnenlagen, zijn van een andere samenstelling, waardoor je minder of bijna geen grip hebt.
De binnenlagen zijn ook veel dunner, warmen anders op enz..
Ik zoek wel ergens een tekening en plaats ze nog bij dze posting.
hier dus
http://www.michelin.be/nl/banden/leren- ... n-een-band" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier heel wat interessant leesvoer zoals indicaties op de banden, snelheidsindex, laadvermogen enz.
http://www.banden-pneus-online.be/lees- ... dvies.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26
Re: slijtage en wegligging
Aha, ik begin het te snappen. Hoewel ik weinig snelwegkm doe, kan je inderdaad duidelijk zien dat de slijtage op het middenvlak meer uitgesproken is dan aan de randen. Op zicht zou je wel zeggen dat de band nog mooi rond staat. Daar had ik ook al ervaring mee, een 'vierkante' band vraagt heel wat meer input bij het insturen dan een nieuw exemplaar. Het ergste dat ik op dat vlak meegemaakt heb was op een gehuurde Transalp in Tenerife, daar moest je bijna aan het stuur gaan hangen om hem een bocht in te krijgen...
En de achteruitgang in pure grip begrijp ik nu ook, het goeie rubber is weggesleten en de rol van de lagen eronder is anders, niet langer optimaal wegcontact biedend.
Wees gerust gasten, de volgende rit is er eentje richting bandencentrale!
Bedankt voor de info.
En de achteruitgang in pure grip begrijp ik nu ook, het goeie rubber is weggesleten en de rol van de lagen eronder is anders, niet langer optimaal wegcontact biedend.
Wees gerust gasten, de volgende rit is er eentje richting bandencentrale!
Bedankt voor de info.
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: slijtage en wegligging
Ja! Best op tijd vervangen of je krijgt een bandje zoals dit exemplaar.
-
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: slijtage en wegligging
Het is een al gemeen bekend feit dat naarmate je profieldiepte kleiner wordt de band ook sneller gaat verslijten.In Spanje met 3 mm profiel nog op de band hadden we dit bovenstaande resultaat na nog geen 1000km gereden te hebben. De asfaltkaboutertjes vreten daar zoals gekken het rubber van je band.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820