Herstellen binnenband "on the road"
Moderator: GVN
Herstellen binnenband "on the road"
Wie van jullie heeft er ervaring met het herstellen van een lekke binnenband onderweg? En dan bedoel ik niet, ergens op de E17 ofzo, maar werkelijk in "the middle of nowhere"?
Let wel, een tubelless is geen probleem, dat deed ik al. Het gaat werkelijk om het volgende:
- demonteren buiten & binnenband
- (roustinneke plakken kan ik wel)
- terugplaatsen van de binnenband
- terugplaatsen van de buitenband
- opnieuw op druk zetten.
en dit zowel voor voor en achterband.
(Het gaat ook niet over het gebruik van spuitbusjes ed. Hoewel dit ook een noodoplossing kan zijn. Als je nog 500 km van de volgende stad staat, is de kans op het snel vinden van een bandencentrale erg klein! )
grtjs
Ils
Let wel, een tubelless is geen probleem, dat deed ik al. Het gaat werkelijk om het volgende:
- demonteren buiten & binnenband
- (roustinneke plakken kan ik wel)
- terugplaatsen van de binnenband
- terugplaatsen van de buitenband
- opnieuw op druk zetten.
en dit zowel voor voor en achterband.
(Het gaat ook niet over het gebruik van spuitbusjes ed. Hoewel dit ook een noodoplossing kan zijn. Als je nog 500 km van de volgende stad staat, is de kans op het snel vinden van een bandencentrale erg klein! )
grtjs
Ils
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Ik heb daar wel wat ervaring mee. 19 platte banden in Zuid Amerika en nog een 10 tal op andere trips zoals Marokko, Midden Oosten. Bijna allemaal in the middle of nowhere.
Mijn laatste 2 trips (Namibië, Ijsland) heb ik NIKS van platte banden meer gehad. Ik reed toen met 4 mm dikke cross binnenbanden in heel sterke buitenbanden: o.a. Michelin Desert, niet kapot te krijgen. Als je daar een zachte TKC tegenover zet begrijp je waarom de eerste wel en de tweede niet lek reed.
Soit, banden plakken dus.
Ik begrijp het nog steeds niet dat iedereen daar zo moeilijk over doet. Met een beetje oefening is het een klus van niks. 20 a 25" als je band mooi warm is (maakt een wereld van verschil!)
Hoe?
Vooraleer over te gaan tot de volgende modus operandi, doe je er best aan een lekker muziekje in de oren te stoppen. Het kan onbelangrijk lijken maar op die manier fluit je jezelf door een bandenwissel in plaats van je nodeloos druk te maken.
Allright:
0. Middenbok met een strap zekeren zodat hij niet kan wegklappen en naargelang het een voor of achterband is, gewicht verdelen over je motor zodat hij niet naar voor of achter kan klappen (zeer belangrijk, ik spreek uit ervaring )
1. Wiel eruit
2. Binnenste pinnetje van je ventiel eruit draaien. Hier bestaan speciale ventieldopjes voor. Zitten standaard op conti binnenbanden.
3. Seal breken. Je band kleeft tegen de velg. Gemakkelijkste manier is de zijpikkel gebruiken: zo dicht mogelijk tegen de velgrand en dan je motor zijwaarts laten overhellen.
4. Eens de seal gebroken, met de voeten de rest van de band eraf trappen.
5. WD40 op de velgrand
6. Band aan een zijde aflepelen (twee korte bandenijzertjes is voldoende)
7. binnenband eruit, ventiel laten zitten
8. Gaatje zoeken, beetje water wil helpen (vb camelbak)
9. rond het gaatje droog maken en opruwen met een schuurpapiertje
10. Colle op de binnenband ter grootte van de rustine
11. u 5 a 10 minuten op uw gat zetten tot de colle droog is (heel belangrijk!)
12. Het alu papiertje van de rustine
13. Plastiekpapiertje + rustine op de droge colle
14. goed aandrukken, voldoende lang inmasseren zodat de rustine overal mooi kleeft
15.Een minuutje wachten
16. Plastiek velletje van de rustine trekken zodat de zijkantjes van de rustine zeker niet loskomen
17. Tube in de velg
18. WD 40 op de velgrand + evt binnenkant vd band
19. Voorzichtig oplepelen en zorgen dat je met je bandenlepel de binnenband mijdt. Anders duw je er zo terug een gat in.
20. binnenste pinnetje van het ventiel er terug indraaien
21. op druk zetten. Doorgaans zet je eerst te veel druk tot het moment dat de band zich zet (gaat doorgaans gepaard met een knal). daarna terug aflaten tot de gewenste bandendruk. Controleren of de band goed zit, ronding mooi evenwijdig met de velg. Indien niet, druk aflaten, seal breken en opnieuw op druk brengen. Ik gebruik hiervoor zo een mini 12V pompje van in de gamma. Kost 10-15EUR. Je gooit er de buitenste plastiek af en wat je overhoudt is een heel compact motortje met een slangetje eraan. Laat je niet om de tuin leiden door duurdere alternatieven (soms tot 100 EUR): ze hebben ALLEMAAL datzelfde motortje. Neem de goedkoopste die je kan vinden.
22. Wiel erin
23. Handen wassen
24. Al naargelang het belang van een krasvrije fiets: vloeken omdat er weer een paar extra krasseb op je velgen staan
25. terug weg
Als je nog vragen hebt: shoot!
T
Mijn laatste 2 trips (Namibië, Ijsland) heb ik NIKS van platte banden meer gehad. Ik reed toen met 4 mm dikke cross binnenbanden in heel sterke buitenbanden: o.a. Michelin Desert, niet kapot te krijgen. Als je daar een zachte TKC tegenover zet begrijp je waarom de eerste wel en de tweede niet lek reed.
Soit, banden plakken dus.
Ik begrijp het nog steeds niet dat iedereen daar zo moeilijk over doet. Met een beetje oefening is het een klus van niks. 20 a 25" als je band mooi warm is (maakt een wereld van verschil!)
Hoe?
Vooraleer over te gaan tot de volgende modus operandi, doe je er best aan een lekker muziekje in de oren te stoppen. Het kan onbelangrijk lijken maar op die manier fluit je jezelf door een bandenwissel in plaats van je nodeloos druk te maken.
Allright:
0. Middenbok met een strap zekeren zodat hij niet kan wegklappen en naargelang het een voor of achterband is, gewicht verdelen over je motor zodat hij niet naar voor of achter kan klappen (zeer belangrijk, ik spreek uit ervaring )
1. Wiel eruit
2. Binnenste pinnetje van je ventiel eruit draaien. Hier bestaan speciale ventieldopjes voor. Zitten standaard op conti binnenbanden.
3. Seal breken. Je band kleeft tegen de velg. Gemakkelijkste manier is de zijpikkel gebruiken: zo dicht mogelijk tegen de velgrand en dan je motor zijwaarts laten overhellen.
4. Eens de seal gebroken, met de voeten de rest van de band eraf trappen.
5. WD40 op de velgrand
6. Band aan een zijde aflepelen (twee korte bandenijzertjes is voldoende)
7. binnenband eruit, ventiel laten zitten
8. Gaatje zoeken, beetje water wil helpen (vb camelbak)
9. rond het gaatje droog maken en opruwen met een schuurpapiertje
10. Colle op de binnenband ter grootte van de rustine
11. u 5 a 10 minuten op uw gat zetten tot de colle droog is (heel belangrijk!)
12. Het alu papiertje van de rustine
13. Plastiekpapiertje + rustine op de droge colle
14. goed aandrukken, voldoende lang inmasseren zodat de rustine overal mooi kleeft
15.Een minuutje wachten
16. Plastiek velletje van de rustine trekken zodat de zijkantjes van de rustine zeker niet loskomen
17. Tube in de velg
18. WD 40 op de velgrand + evt binnenkant vd band
19. Voorzichtig oplepelen en zorgen dat je met je bandenlepel de binnenband mijdt. Anders duw je er zo terug een gat in.
20. binnenste pinnetje van het ventiel er terug indraaien
21. op druk zetten. Doorgaans zet je eerst te veel druk tot het moment dat de band zich zet (gaat doorgaans gepaard met een knal). daarna terug aflaten tot de gewenste bandendruk. Controleren of de band goed zit, ronding mooi evenwijdig met de velg. Indien niet, druk aflaten, seal breken en opnieuw op druk brengen. Ik gebruik hiervoor zo een mini 12V pompje van in de gamma. Kost 10-15EUR. Je gooit er de buitenste plastiek af en wat je overhoudt is een heel compact motortje met een slangetje eraan. Laat je niet om de tuin leiden door duurdere alternatieven (soms tot 100 EUR): ze hebben ALLEMAAL datzelfde motortje. Neem de goedkoopste die je kan vinden.
22. Wiel erin
23. Handen wassen
24. Al naargelang het belang van een krasvrije fiets: vloeken omdat er weer een paar extra krasseb op je velgen staan
25. terug weg
Als je nog vragen hebt: shoot!
T
Laatst gewijzigd door demito op 28 aug 2011, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Tussen 18. en 19. binnenband even op blazen als die in de velg ligt...of beter van niet?
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Ik heb het ook geprobeerd en mijn ervaring is dat je dit beter nietdoet. Je moet gewoon zorgen dat de platte tube in het verzonken gedeelte van de velg zit. Als er iets tegen de velgrand komt heb je, bij het opleggen van het laatste stukje buitenband, hoegenaamd geen controle of je die nu wel of niet aan het doorboren bent met je bandenlepel.mecapuet schreef:Tussen 18. en 19. binnenband even op blazen als die in de velg ligt...of beter van niet?
Gr, meca.
T
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Herstellen binnenband "on the road"
demito,
Ok, ga het volgende keer ook zo eens proberen...tenslotte heb jij er (spijtig genoeg) al meer geplakt.
De laatste die ik geplet heb, is ondertussen ook al lang geleden...als je maar de tijd pakt om een band te herstellen.
Gr, meca.
Ok, ga het volgende keer ook zo eens proberen...tenslotte heb jij er (spijtig genoeg) al meer geplakt.
De laatste die ik geplet heb, is ondertussen ook al lang geleden...als je maar de tijd pakt om een band te herstellen.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Herstellen binnenband "on the road"
.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 05 nov 2018, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid BMW MC Vlaanderen
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Ok, zal een priem mee brengen...luc boxer schreef:Meca geef die volgende keer ineens een cursus hémecapuet schreef:demito,
Ok, ga het volgende keer ook zo eens proberen...tenslotte heb jij er (spijtig genoeg) al meer geplakt.
De laatste die ik geplet heb, is ondertussen ook al lang geleden...als je maar de tijd pakt om een band te herstellen.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Herstellen binnenband "on the road"
héééééééééél hard bedankt voor deze duidelijke werkmethode!!!
Eindelijk iemand die daar een heel simpele uitleg over kan geven
Zelf had ik ook al aan zo'n 12 volt -ding gedacht, dit idee wordt nu bevestigd, dus dat wordt de volgende aankoop.
thanks!!!
je hoort nog van ons
ils
Eindelijk iemand die daar een heel simpele uitleg over kan geven
Zelf had ik ook al aan zo'n 12 volt -ding gedacht, dit idee wordt nu bevestigd, dus dat wordt de volgende aankoop.
thanks!!!
je hoort nog van ons
ils
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Zou leuk zijn om te horen hoe het jullie vergaat in Zuid Amerika (en ook wel Noord hoor, maar Zuid is zoooooooo mooi). Als jullie nog info zoeken, kijk eens op mijn website: routes, waypoints, packlist, reisverhaal en foto's over o.a. Chili, Argentinië, Bolivië en PeruJohan&Ils schreef: je hoort nog van ons
ils
Nadien ben ik met Caro, mijn vriendin, ook op een combi 1150 en 650 vertrokken naar Jordanië, dus daar weten we ook wel iets over te vertellen...
Ik lees het wel als jullie iets willen weten,
Grtz
T
Re: Herstellen binnenband "on the road"
hoi demito,
'k ben al lang naar uw website gaan kijken gisteren
met als gevolg dat de rest van mijn plannen voor die dag wat opgeschoven zijn.
Heel toffe en vooral nuttige site.
We horen elkaar nog!
grtjs
ils
'k ben al lang naar uw website gaan kijken gisteren
met als gevolg dat de rest van mijn plannen voor die dag wat opgeschoven zijn.
Heel toffe en vooral nuttige site.
We horen elkaar nog!
grtjs
ils
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Vandaag mijn 12 volt pompje ook eens verkleind naar gedacht van Demito.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Wij zijn vandaag op zoek gegaan naar.
Eentje gevonden in de GAmma 25 euro en dan krijgt ge er zo'n spuitbus bij. Maar dat hebben we niet nodig, dus verder gezocht.
Bij Auto 5 eentje voor nog geen 10 euro (max 3bar). Wel in China gemaakt, maar ik denk dat we ons dat toch gaan aanschaffen.
Ils
Eentje gevonden in de GAmma 25 euro en dan krijgt ge er zo'n spuitbus bij. Maar dat hebben we niet nodig, dus verder gezocht.
Bij Auto 5 eentje voor nog geen 10 euro (max 3bar). Wel in China gemaakt, maar ik denk dat we ons dat toch gaan aanschaffen.
Ils
Re: Herstellen binnenband "on the road"
daar worden ze allemaal gemaaktJohan&Ils schreef:Wel in China gemaakt
Ik heb er ooit eens eentje voor niks gekregen van mijn bandenboer. Zegt veel over de inkoopprijs...
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Herstellen binnenband "on the road"
Die michelin dessert gaat niet lek, die gooit zijn rijder eraf, hé Tom
De binnen banden doen veel (crossbanden)en je kan ook van dat groen spul erin spuiten preventief, dan rij je lek, maar dat slijm dicht het lek onmiddelijk. Is wel beperkt houdbaar, dus blijft geen jaren goed...
verder het borgmoertje van het ventiel tegen de velgrand redelijk los zetten, als je band verschuift durft het al eens afscheuren aan het ventiel, en dan helpt geen plakken of spuitbus of green slime.
Ook hoe hoger de bandenspanning hoe minder snel je lek rijdt, helaas met hoge bandenspanning rijdt het wel heel slecht off road, maar op gravel denk ik wel dat je redelijk wat spanning kan zetten. Heb je mul zand, spanning laten zakken en niet vergeten terug op te blazen nadien.....
En heb je geen zijpikkel dan ben je gejost.....of niet? Als je wat handig bent koop je een alu pijpbv diameter 25, binnen diameter 23 of zo, en een alu pijp met buiten diameter 23. Die passen dus in elkaar. (is handiger dan een lange pijp, makkelijker weg te steken) boor gaten zodat je er een spil in kan steken en de pijp dus makkelijk op een bepaalde lengte kan fixeren. Las een grote rondel aan onderzijde voor steun op losse ondergrond. Zoek een steunpunt aan de andere zijde van de zijpikkel aan het frame, hel de motor over en plaats pijpje, ver naar voor, komt je voorwiel vd grond, ver naar achter komt achterwiel vd grond.
Die pijp (of de helft ervan) kan je ook onderweg gebruiken als verlengstuk om kracht te zetten op bv een wielsleutel etc....
De binnen banden doen veel (crossbanden)en je kan ook van dat groen spul erin spuiten preventief, dan rij je lek, maar dat slijm dicht het lek onmiddelijk. Is wel beperkt houdbaar, dus blijft geen jaren goed...
verder het borgmoertje van het ventiel tegen de velgrand redelijk los zetten, als je band verschuift durft het al eens afscheuren aan het ventiel, en dan helpt geen plakken of spuitbus of green slime.
Ook hoe hoger de bandenspanning hoe minder snel je lek rijdt, helaas met hoge bandenspanning rijdt het wel heel slecht off road, maar op gravel denk ik wel dat je redelijk wat spanning kan zetten. Heb je mul zand, spanning laten zakken en niet vergeten terug op te blazen nadien.....
En heb je geen zijpikkel dan ben je gejost.....of niet? Als je wat handig bent koop je een alu pijpbv diameter 25, binnen diameter 23 of zo, en een alu pijp met buiten diameter 23. Die passen dus in elkaar. (is handiger dan een lange pijp, makkelijker weg te steken) boor gaten zodat je er een spil in kan steken en de pijp dus makkelijk op een bepaalde lengte kan fixeren. Las een grote rondel aan onderzijde voor steun op losse ondergrond. Zoek een steunpunt aan de andere zijde van de zijpikkel aan het frame, hel de motor over en plaats pijpje, ver naar voor, komt je voorwiel vd grond, ver naar achter komt achterwiel vd grond.
Die pijp (of de helft ervan) kan je ook onderweg gebruiken als verlengstuk om kracht te zetten op bv een wielsleutel etc....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project