filefilteren naar het werk
Moderator: GVN
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
- Locatie: Hulshout
filefilteren naar het werk
Normaal rij ik 1 dag per week met de moto, de rest met de fiets (>10000Km/jaar ).
Mijn traject via Aarschot Leuven is redelijk druk.
A2 altijd file maar volgens mij nog minst gevaarlijke.
Leuvense stwg, of andere kleine invalswegen, nu terug stilstaand verkeer... jullie kennen dat wel.
Ik heb tijd, probeer toch te genieten op mijne Beemer, geef voorkeur aan lokale wegen ipv snelweg, probeer geen stress te kweken, maar stilstaan tss. de wagens is natuurlijk ook niet echt de bedoeling.
Deze morgen kwam er dan nen ancien voorbij (gene Beemer) die duidelijk al veel eraring had.
Ik probeer met verstand ook te filefilteren wanneer er geen tegenliggers zijn tegen gezonde wettelijke snelheid, wanneer een tegenligger aankomt voeg ik terug in.
Wat verder politie in de aanschuivende rij, daar ben ik toch maar achtergebleven, alhoewel ik denkelijk niets verkeerd doe.
Een beetje verder die ancien die het gepresteerd had om toch ne wagen te toucheren. Hij aan de kant samen naar de achterbumper starend. Politie ziet het euvel maar stoort zich er niet aan...
Enfin, hoe doen jullie dat en wat is nu wettelijk de beste manier? Ik weet dat sommige hiermee lachen, maar ik heb ook al berichten gelezen van gasten die voor de rechtbank staan om over een witte streep te rijden...
. Op autostrades? pinker op, pinker laten aanstaan, groot licht, 4 pinkers...
. Op een gewone 2 vaksbaan waar verkeer in uw richting stilstaat/stapvoets rijdt (2 a 3 Km rij) en waar geregeld volgens met normale snelheid niet te druk tegenliggers komen?
. Aan rotondes of aan rode lichten heb je normaal een korte witte streep aan het einde, rijden tot vooraan of toch maar net voor de witte streep invoegen?
. Afslaan naar links aan rood licht. Rechtdoor en dan rechts invoegen? Mag dat wettelijk?
. Treinovergangen zijn meestal gemakkelijk. Korte rijen en geen streep
Sommige koekblikrijders hebben geen besef hoe kwetsbaar een motorijder is, de meesten gaan wel spontaan opzij rijden, maar een dag in de week is geen zondag en soms heb je al eens een kwiet die het anders ziet.
Mijn traject via Aarschot Leuven is redelijk druk.
A2 altijd file maar volgens mij nog minst gevaarlijke.
Leuvense stwg, of andere kleine invalswegen, nu terug stilstaand verkeer... jullie kennen dat wel.
Ik heb tijd, probeer toch te genieten op mijne Beemer, geef voorkeur aan lokale wegen ipv snelweg, probeer geen stress te kweken, maar stilstaan tss. de wagens is natuurlijk ook niet echt de bedoeling.
Deze morgen kwam er dan nen ancien voorbij (gene Beemer) die duidelijk al veel eraring had.
Ik probeer met verstand ook te filefilteren wanneer er geen tegenliggers zijn tegen gezonde wettelijke snelheid, wanneer een tegenligger aankomt voeg ik terug in.
Wat verder politie in de aanschuivende rij, daar ben ik toch maar achtergebleven, alhoewel ik denkelijk niets verkeerd doe.
Een beetje verder die ancien die het gepresteerd had om toch ne wagen te toucheren. Hij aan de kant samen naar de achterbumper starend. Politie ziet het euvel maar stoort zich er niet aan...
Enfin, hoe doen jullie dat en wat is nu wettelijk de beste manier? Ik weet dat sommige hiermee lachen, maar ik heb ook al berichten gelezen van gasten die voor de rechtbank staan om over een witte streep te rijden...
. Op autostrades? pinker op, pinker laten aanstaan, groot licht, 4 pinkers...
. Op een gewone 2 vaksbaan waar verkeer in uw richting stilstaat/stapvoets rijdt (2 a 3 Km rij) en waar geregeld volgens met normale snelheid niet te druk tegenliggers komen?
. Aan rotondes of aan rode lichten heb je normaal een korte witte streep aan het einde, rijden tot vooraan of toch maar net voor de witte streep invoegen?
. Afslaan naar links aan rood licht. Rechtdoor en dan rechts invoegen? Mag dat wettelijk?
. Treinovergangen zijn meestal gemakkelijk. Korte rijen en geen streep
Sommige koekblikrijders hebben geen besef hoe kwetsbaar een motorijder is, de meesten gaan wel spontaan opzij rijden, maar een dag in de week is geen zondag en soms heb je al eens een kwiet die het anders ziet.
Laatst gewijzigd door MidlifeCruise op 08 sep 2011, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Just call me Luc
Re: filefilteren naar het werk
op de snelweg: vier pinkers op en tussen linker en middenrijstrook, ne kilometer of 20-30 rapper dan de filerijders.
op de gewone banen ben ik nogal voorzichtig... er durven er nogal eens de baan oversteken en dus plots van tussen twee in de file staande voertuigen komen...
een wit lijntje durf ik wel eens "volgen" maar dan wel als bijvoorbeeld het verkeer stilstaat of stapvoets gaat, en dan ook wel op 't gemak.
vroeger reed ik wel "vlotter" maar ik heb den asfalt eens gekust (dankzij koekblik!) en sindsdien rij ik wat "defensiever"
op de gewone banen ben ik nogal voorzichtig... er durven er nogal eens de baan oversteken en dus plots van tussen twee in de file staande voertuigen komen...
een wit lijntje durf ik wel eens "volgen" maar dan wel als bijvoorbeeld het verkeer stilstaat of stapvoets gaat, en dan ook wel op 't gemak.
vroeger reed ik wel "vlotter" maar ik heb den asfalt eens gekust (dankzij koekblik!) en sindsdien rij ik wat "defensiever"
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Re: filefilteren naar het werk
MidlifeCruise schreef:Sommige koekblikrijders hebben geen besef hoe kwetsbaar een motorijder is, de meesten gaan wel spontaan opzij rijden, maar een dag in de week is geen zondag en soms heb je al eens een kwiet die het anders ziet.
Sommige motorrijders hebben zelfs geen besef hoe kwetsbaar een motorrijder is
Re: filefilteren naar het werk
gisteren motorrijder met fluo rode helm op de grond zien liggen op de afslag van de buitenring naar de A12
kon niet stoppen...spijtig
Iemand iets van gehoord?
kon niet stoppen...spijtig
Iemand iets van gehoord?
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: filefilteren naar het werk
Tazkle heeft deze ook zien liggen maar reed in omgekeerde richting
Dus spijtig ook geen nieuws maar we zijn wel benieuwd
Dus spijtig ook geen nieuws maar we zijn wel benieuwd
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: filefilteren naar het werk
Ook hier. Behalve dat die 20-30 wel 'ns meer durft te zijn. Moet er ook aan toevoegen dat de meeste mensen van Aalst tot Bxl, en zelfs op de ring, al een flinke strook vrij laten voor motorrijders. Zit er af en toe nog eentje te slapen of niet op te letten, maar dan passeer je met beleid.Karel m schreef:op de snelweg: vier pinkers op en tussen linker en middenrijstrook, ne kilometer of 20-30 rapper dan de filerijders.
op de gewone banen ben ik nogal voorzichtig... er durven er nogal eens de baan oversteken en dus plots van tussen twee in de file staande voertuigen komen...
een wit lijntje durf ik wel eens "volgen" maar dan wel als bijvoorbeeld het verkeer stilstaat of stapvoets gaat, en dan ook wel op 't gemak.
vroeger reed ik wel "vlotter" maar ik heb den asfalt eens gekust (dankzij koekblik!) en sindsdien rij ik wat "defensiever"
Op secundair kijk ik niet echt veel naar wat mag en niet mag. Probeer het te doen zonder anderen te storen, wat imho essentieel is om goodwill te kweken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: filefilteren naar het werk
Vanaf 1 september zijn dit de regels:
http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... orrijders2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... orrijders2" onclick="window.open(this.href);return false;
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: filefilteren naar het werk
Gaby schreef:Vanaf 1 september zijn dit de regels:
http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... orrijders2" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb dit even zitten doorsnuffelen om wat antwoorden te vinden op vragen waar ik mee zit. Is me niet duidelijker geworden...
In het laatste nummer van Touring wordt er ook aandacht besteed aan de nieuwe reglementering en bijzonder aan die voor de motorfiets. In dat artikel wordt er een onderscheid gemaakt tussen 'busstrook' (maakt deel uit van de rijbaan) en een 'bijzondere overrijdbare bedding' (maakt geen deel uit van de rijbaan). De regels hiervoor zijn anders.
Als ik dat concreet probeer toe te passen op situaties die ik dagelijks tegenkom (Dampoort, Gent), lukt dat me niet.
* Kasteellaan, richting Dampoort:Ik mag die busstrook pas gebruiken zodra er een onderbord met een moto op staat. (Dat snap ik). Maar in Touring staat dat elke bestuurder dit mag gebruiken om voor te sorteren in de nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen... Wordt een rond punt beschouwd als een kruispunt?
* Dampoort, komende van Land Van Waaslaan. Zelfde vraag. Nu rijdt iedereen daat op die busstrook.
* Je mag die (busstrook en bijzonder overrijdbare bedding) ook gebruiken om langsheen 'een hindernis' te rijden. Is een file een hindernis? Het zijn tenslotte een hoop stilstaande wagens, nietwaar?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: filefilteren naar het werk
Een stilstaande file is géén hindernis. Al deze voertuigen nemen deel aan het verkeer en worden maw aanzien als in beweging. Dit is net als een stilstaande auto/motor voor een rood licht, deze neemt deel aan het verkeer en is aldus voor de wet in beweging. Ik werd destijds aangereden terwijl ik met m'n motor stilstond voor het rode licht. De tegenpartij maakte een opmerking dat ik stilstond terwijl hij aan redelijk hoge snelheid aankwam en zag dat de voetgangerslichten reeds groen waren en daarom niet doorremde, gevolgen voor mij waren minder goed. Volgens aanrijder had ik sneller moeten vertrekken omdat ik een stilstaande hindernis vormde voor hem terwijl op het ogenblik van het kontakt het licht net groen was. Uitspraak was dat ik wel degelijk deelnam aan het verkeer en aldus, hoewel niet fysiek, in beweging was. Betrokkene had moeten stoppen zelfs al bleef ik staan voor het groene licht...
Groetjes, Wilbike
Groetjes, Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Re: filefilteren naar het werk
Dit kan ik beamen.Relax schreef:Moet er ook aan toevoegen dat de meeste mensen van Aalst tot Bxl, en zelfs op de ring, al een flinke strook vrij laten voor motorrijders.
Doe iedere dag het traject Gent-Waterloo-Gent en de koekblikbestuurders op de E40 zijn echt wel heel meewerkend.
Zeker in de ochtend
Re: filefilteren naar het werk
morgenvroeg naar Leuven, zal er eens op letten of er nu iets veranderd is aan het rijgedrag van de motaards.
Ben benieuwd.
Hopelijk gaan ze niet in de weg rijden.
In elk geval die pinkers halen niet veel uit denk ik. Met of zonder als je van achterop komt valt dat toch niet op.
J
Ben benieuwd.
Hopelijk gaan ze niet in de weg rijden.
In elk geval die pinkers halen niet veel uit denk ik. Met of zonder als je van achterop komt valt dat toch niet op.
J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Re: filefilteren naar het werk
Het gebruik van 4 pinkers tegelijk is maar heel beperkt toegelaten:
Artikel 32bis: Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers:
De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 [schoolvervoer] en 51 [ongeval] of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.
Je zou je kunnen beroepen op de laatste reden: anderen wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval
Artikel 32bis: Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers:
De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 [schoolvervoer] en 51 [ongeval] of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.
Je zou je kunnen beroepen op de laatste reden: anderen wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: filefilteren naar het werk
De andere motards schieten niet altijd op, maar 't zou zomaar kunnen dat wij té snel opschieten...
Ik vind die richtingsaanwijzers wél nuttig, zeker bij regenweer. Als bestuurder van een auto zie je dan alleen een zee van gewone lichten achter jou en knipperende orange lichten vallen dan wel op.
Sommigen denken dat bij het gebruik ervan andere rechten komen (plaats maken, érg snel plaats maken, verschrikkelijk snel plaats maken) en dat verkl**t de situatie wel 'ns voor ons.
Ik weet wat de wetgever zegt over het gebruik ervan, maar 'k haalde al erg veel politievoertuigen in bij filefilteren en als je dat verstandig doet, krijg je nooit moeilijkheden.
Ik vind die richtingsaanwijzers wél nuttig, zeker bij regenweer. Als bestuurder van een auto zie je dan alleen een zee van gewone lichten achter jou en knipperende orange lichten vallen dan wel op.
Sommigen denken dat bij het gebruik ervan andere rechten komen (plaats maken, érg snel plaats maken, verschrikkelijk snel plaats maken) en dat verkl**t de situatie wel 'ns voor ons.
Ik weet wat de wetgever zegt over het gebruik ervan, maar 'k haalde al erg veel politievoertuigen in bij filefilteren en als je dat verstandig doet, krijg je nooit moeilijkheden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 11 sep 2008, 23:25
- Woonplaats: Marke
- Locatie: west-vlaanderen
Re: filefilteren naar het werk
Op de N-wegen durf ik bij stilstaand verkeer wel eens het fietspad te nemen
natuurlijk aan een zeer traag tempo
natuurlijk aan een zeer traag tempo
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: filefilteren naar het werk
busstrook en bijzonder overrijdbare bedding of ook wel BOB ...Lukas schreef:Gaby schreef:Vanaf 1 september zijn dit de regels:
http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... orrijders2" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb dit even zitten doorsnuffelen om wat antwoorden te vinden op vragen waar ik mee zit. Is me niet duidelijker geworden...
In het laatste nummer van Touring wordt er ook aandacht besteed aan de nieuwe reglementering en bijzonder aan die voor de motorfiets. In dat artikel wordt er een onderscheid gemaakt tussen 'busstrook' (maakt deel uit van de rijbaan) en een 'bijzondere overrijdbare bedding' (maakt geen deel uit van de rijbaan). De regels hiervoor zijn anders.
Als ik dat concreet probeer toe te passen op situaties die ik dagelijks tegenkom (Dampoort, Gent), lukt dat me niet.
* Kasteellaan, richting Dampoort:Ik mag die busstrook pas gebruiken zodra er een onderbord met een moto op staat. (Dat snap ik). Maar in Touring staat dat elke bestuurder dit mag gebruiken om voor te sorteren in de nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen... Wordt een rond punt beschouwd als een kruispunt?
* Dampoort, komende van Land Van Waaslaan. Zelfde vraag. Nu rijdt iedereen daat op die busstrook.
* Je mag die (busstrook en bijzonder overrijdbare bedding) ook gebruiken om langsheen 'een hindernis' te rijden. Is een file een hindernis? Het zijn tenslotte een hoop stilstaande wagens, nietwaar?
Ik heb er al eens een boete voor gekregen en heb toen ook opgezocht hoe het juist in elkaar zat.
De busstrook is gescheiden van de rijbaan door een onderbroken lijn en mag door alle voertuigen gebruikt worden om aan het eerstvolgende kruispunt van richting te veranderen aan de kant dat de busstrook beschikbaar is (meestal rechts).
de bijzonder overrijdbare bedding is gescheiden van de rest van de rijbaan door een volle witte lijn en vaak aangeduid in het kruispunt met dambord-patroon.
Mag enkel gekruist worden en om hindernissen te overkomen (op de boete stond meer dan 100m gebruik gemaakt van de strook). En zoals hierboven reeds vermeld een file is geen hindernis.
Hoe het nu net zit voor motorrijders sinds 1 september
Re: filefilteren naar het werk
vandaag twee x ring gedaan in de spits. Deze morgen baan kletsnat, wat maakt er minder snel wordt gereden en langere files. Zag geen verandering met situatie voor de nieuwe wet.
deze avond gas erop enkel motards tegen gekomen. 90% BMW als je er begint op te letten. Eigenlijk wil je eens iets anders doen moet je tegenwoordig een jap kopen.
Ben toch maar rechtdoor gereden ipv E40 te nemen. Ik doe dat niet graag filefilteren. geeft altijd wel stress.
J
deze avond gas erop enkel motards tegen gekomen. 90% BMW als je er begint op te letten. Eigenlijk wil je eens iets anders doen moet je tegenwoordig een jap kopen.
Ben toch maar rechtdoor gereden ipv E40 te nemen. Ik doe dat niet graag filefilteren. geeft altijd wel stress.
J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Re: filefilteren naar het werk
Het was ook niet de bedoeling om te stellen of het niet nuttig kan zijn, die pinkers,Relax schreef:Ik vind die richtingsaanwijzers wél nuttig, zeker bij regenweer.
maar om te laten weten wanneer het al dan niet mag.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: filefilteren naar het werk
Dan koopt ne mens ne keer nen GS i.p.v. nen Jap en krijgt ge hier te horen dat ge weer nen Jap moet kopen.
Jeanmi.
Jeanmi.
Re: filefilteren naar het werk
Jeanmi schreef:Dan koopt ne mens ne keer nen GS i.p.v. nen Jap en krijgt ge hier te horen dat ge weer nen Jap moet kopen.
Jeanmi.
't vollek va Gùùk red ùùk........
-
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
- Locatie: Hulshout
Re: filefilteren naar het werk
Merci voor jullie input, ik heb voor mezelf een aantal handelingen gefilterd.
Zag eergisteren een moto filefilteren met automatische pinker Links 2x kort dan pinker Rechts 2x kort. Zelfbouw??
Gezien worden is wel de boodschap, brengt een modulerende koplamp iets bij?
Iemand ervaring met deze? https://www.kisantech.com/index.php?cat_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Zag eergisteren een moto filefilteren met automatische pinker Links 2x kort dan pinker Rechts 2x kort. Zelfbouw??
Gezien worden is wel de boodschap, brengt een modulerende koplamp iets bij?
Iemand ervaring met deze? https://www.kisantech.com/index.php?cat_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Just call me Luc
Re: filefilteren naar het werk
Als die echt zo hard flitst als het beeldje sugereert dan zal het vast veel wrevel opwekken....
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
- Woonplaats: Niet van gisteren
- Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.
Re: filefilteren naar het werk
DE gouden tip voor al wie bovenstaande hulpjes en knippertjes nodig heeft ...
Blijf met uw motor uit de file en neem alternatieven.
Het is dankzij al die pipo's die met flikkertjes en knippers de file-boel verzieken en ervoor zorgen dat er regeltjes en regeltjes komen.
Blijf met uw fikken van uw vier-richtingsaanwijzer-knopje en KIJK waar je rijdt.
Denk je dat die koekedoosrijders je niet zullen zien terwijl je aan 100 doorheen een stilstaande rij gefrustreerden wil racen met je fluo-hesje, oranje helm en/of would-be-flikken pakjes aan .... rij er dan aan 50 tussen of neem de trein.
Blijf met uw motor uit de file en neem alternatieven.
Het is dankzij al die pipo's die met flikkertjes en knippers de file-boel verzieken en ervoor zorgen dat er regeltjes en regeltjes komen.
Blijf met uw fikken van uw vier-richtingsaanwijzer-knopje en KIJK waar je rijdt.
Denk je dat die koekedoosrijders je niet zullen zien terwijl je aan 100 doorheen een stilstaande rij gefrustreerden wil racen met je fluo-hesje, oranje helm en/of would-be-flikken pakjes aan .... rij er dan aan 50 tussen of neem de trein.
Re: filefilteren naar het werk
Merci Nick.
ik deel voor de 100% uw mening.
Het komt zelf door dezelfde groep "motorrijders " dat we nu al gebonden zijn aan een
motoruniform , botinnen , handschoenen , jas enz.
ik deel voor de 100% uw mening.
Het komt zelf door dezelfde groep "motorrijders " dat we nu al gebonden zijn aan een
motoruniform , botinnen , handschoenen , jas enz.
Re: filefilteren naar het werk
Nick schreef:DE gouden tip voor al wie bovenstaande hulpjes en knippertjes nodig heeft ...
Blijf met uw motor uit de file en neem alternatieven.
Het is dankzij al die pipo's die met flikkertjes en knippers de file-boel verzieken en ervoor zorgen dat er regeltjes en regeltjes komen.
Blijf met uw fikken van uw vier-richtingsaanwijzer-knopje en KIJK waar je rijdt.
Denk je dat die koekedoosrijders je niet zullen zien terwijl je aan 100 doorheen een stilstaande rij gefrustreerden wil racen met je fluo-hesje, oranje helm en/of would-be-flikken pakjes aan .... rij er dan aan 50 tussen of neem de trein.
Re: filefilteren naar het werk
ik rijd gewoon met het gedacht om mezelf en anderen niet in gevaar te brengen, dagelijks ga ik wel een (of meerdere) witte lijn (en) over om de file aan het rode lichte voorbij te steken als er geen tegenliggers afkomen, gebruik zelden 4 pinkers (enkel als ik een fille nader op autostrade). ik rijd alle dagen met veel plezier, ben geen snelheidsduvel en hou rekening met wat een zwaantje ooit tegen mij zei "zie dat ge 20km/h sneller rijdt dan de wettelijk toegestane snelheid, de pakkans is miniem en geef meer gas als er gevaar dreigt"...Regels moeten er zijn maar hou het gewoon fijn en dan komt dat allemaal wel in orde (mits een paar kleine boetes op jaarbasis )