stem met spraakgebrek op zumo 660

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

piva
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2007, 15:51
Locatie: Berchem

stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door piva »

hoi
nieuwe motor en nieuwe zumo 660, alles prima behalve dat de dame die me begeleid een spraakgebrek blijkt te hebben, af en toe hapert haar stem, "afslaan" wordt pertinent "a-afslaan", en nog van die zaken.
via de zeer behulpzame dealer alles geprobeerd; andere gps, andere oortjes, andere en recentere ontvanger, al of niet in combinatie met elkaar maar probleem is niet te vinden.
ooit al iemand van gehoord? alles werkte prima bij mijn vorige zumo 550 op mijn vorige motor.
u mag het ook zeggen zonder haperen.
alvast dank
grt, eric
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door p@rick »

piva schreef:hoi
nieuwe motor en nieuwe zumo 660, alles prima behalve dat de dame die me begeleid een spraakgebrek blijkt te hebben, af en toe hapert haar stem, "afslaan" wordt pertinent "a-afslaan", en nog van die zaken.
via de zeer behulpzame dealer alles geprobeerd; andere gps, andere oortjes, andere en recentere ontvanger, al of niet in combinatie met elkaar maar probleem is niet te vinden.
ooit al iemand van gehoord? alles werkte prima bij mijn vorige zumo 550 op mijn vorige motor.
u mag het ook zeggen zonder haperen.
alvast dank
grt, eric
Zegt de madam ook niet "externe spanning weggevallen" ipv "herberekenen" ?
Was gekend probleem bij een van de vorige firmware-versies (4.10) van de Zumo, en werd hier (en op het nl gps-forum) al eerder besproken. Toen was downgraden naar de vorige firmware een goeie oplossing, maar ondertussen is er een nieuwe firmware (4.20), zet die erop en 't probleem zou opgelost moeten zijn.
't Is immers niet omdat je vandaag een toestel koopt dat er meteen ook de nieuwste firmware opstaat, als die doos al enkele maanden op 't schap ligt bij de verkoper kan je wel eens voor dit soort verrassingen komen te staan.
Best eerst eens even kijken welke firmware er bij jouw opstaat (via extra > instellingen > systeem > over).
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
qluc
Berichten: 257
Lid geworden op: 04 okt 2004, 18:38
Locatie: mechelen

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door qluc »

Mijn madam stotert ook , heeft hetzelfde spraakgebrek :-(
Wat bedoel je eigenlijk met firmware :?: :?: :?:
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door p@rick »

Kijk hier ook eens even...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door p@rick »

qluc schreef:Mijn madam stotert ook , heeft hetzelfde spraakgebrek :-(
Wat bedoel je eigenlijk met firmware :?: :?: :?:

Dat is de interne software van het gps-toestel zelf, heeft dus niets te maken met de versie van Mapsource of het kaartmateriaal dat je gebruikt.
Om die versie terug te vinden : vanuit het opstartscherm extra > instellingen > systeem > over , dan staat het rechtsboven op het scherm)

Enne, voor de madam kan je misschien eens kijken in de Gouden Gids onder de rubriek "logopedisten" :wink: (graptje hé :oops: )
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
qluc
Berichten: 257
Lid geworden op: 04 okt 2004, 18:38
Locatie: mechelen

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door qluc »

:oops: gevonden heb firmware 4.20
maar voor spraak staat er versie 2.20 (nederlands belgie)
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door WimLT »

En 'straat' wordt 'straaf' :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door p@rick »

WimLT schreef:En 'straat' wordt 'straaf' :roll:

en fl blijft kl :-? :lol:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door p@rick »

qluc schreef::oops: gevonden heb firmware 4.20
maar voor spraak staat er versie 2.20 (nederlands belgie)
Bij mij is de spraakversie ook 2.20 (Nederlands-België)
Het gps-spraakgebrek is bij mij ontstaan na de firmware update naar 4.10. Op dat moment was de beste oplossing te downgraden naar bv. 3.90 (weliswaar met verlies van de eigen gegevens op de gps, maar die kan je op voorhand veiligstellen) wat ik dan ook gedaan heb. Zodra versie 4.20 werd vrijgegeven heb ik dan een update gedaan van 3.90 naar 4.20 en het probleem is volledig weg. Blijkbaar is het echter maar gedeeltelijk opgelost als je van 4.10 naar 4.20 zou gaan ?
Destijds was het probleem in 4.10 en 4.20 blijkbaar ook verdwenen nadat de stem gewijzigd werd in "Nederlands-Claire" (met vermelding van de straatnamen), maar dat is iets waar ik nog meer de pest aan had :-?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door Bob »

p@rick schreef:Het gps-spraakgebrek is bij mij ontstaan na de firmware update naar 4.10. Op dat moment was de beste oplossing te downgraden naar bv. 3.90 (weliswaar met verlies van de eigen gegevens op de gps, maar die kan je op voorhand veiligstellen) wat ik dan ook gedaan heb. Zodra versie 4.20 werd vrijgegeven heb ik dan een update gedaan van 3.90 naar 4.20 en het probleem is volledig weg. Blijkbaar is het echter maar gedeeltelijk opgelost als je van 4.10 naar 4.20 zou gaan ?
Destijds was het probleem in 4.10 en 4.20 blijkbaar ook verdwenen nadat de stem gewijzigd werd in "Nederlands-Claire" (met vermelding van de straatnamen), maar dat is iets waar ik nog meer de pest aan had :-?
Maar TOCH is 't goei marchandise, zo ne Zumo :roll:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door p@rick »

Bob schreef:
p@rick schreef:Het gps-spraakgebrek is bij mij ontstaan na de firmware update naar 4.10. Op dat moment was de beste oplossing te downgraden naar bv. 3.90 (weliswaar met verlies van de eigen gegevens op de gps, maar die kan je op voorhand veiligstellen) wat ik dan ook gedaan heb. Zodra versie 4.20 werd vrijgegeven heb ik dan een update gedaan van 3.90 naar 4.20 en het probleem is volledig weg. Blijkbaar is het echter maar gedeeltelijk opgelost als je van 4.10 naar 4.20 zou gaan ?
Destijds was het probleem in 4.10 en 4.20 blijkbaar ook verdwenen nadat de stem gewijzigd werd in "Nederlands-Claire" (met vermelding van de straatnamen), maar dat is iets waar ik nog meer de pest aan had :-?
Maar TOCH is 't goei marchandise, zo ne Zumo :roll:
Absoluut, ik heb nu mijn derde Garmin en ben nog steeds even kontent als toen ik net mijn eerste had, en zolang de probleempjes niet erger worden dan dit lig ik er absoluut niet wakker van. Ge moet ook alles een beetje kunnen relativeren hé... Ik ben akkoord dat 't éigenlijk niet zou mogen bij een ding dat zoveel kost, maar 't is nu ook niet dat ons leven ervan afhangt ('t is tenslotte een luxeproductje om onze luxe-hobby wat op te fleuren), en of ie nu a-afslaan zegt of gewoon afslaan, zolang hij mij de juiste richting uitstuurt kan ik daar best mee leven.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door WimLT »

p@rick schreef:Ge moet ook alles een beetje kunnen relativeren hé... Ik ben akkoord dat 't éigenlijk niet zou mogen bij een ding dat zoveel kost, maar 't is nu ook niet dat ons leven ervan afhangt ..... zolang hij mij de juiste richting uitstuurt kan ik daar best mee leven.
Zolang Garmin met zo'n klantenbestand zit, kunnen die aanvangen wat ze willen, hé. 't Is toch allemaal goe :shock: :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door MOTOBLOG »

Wim, jongen, ge zijt ne goeie kameraad, en daarom zeg ik het als vriend zelf ook ne keer: ge zijt een zagewijf.

Denkt ge nu echt dat bij TT die problemen niet bestaan. Moet ik u een kaft vol problemen in uwe schoot gooien. Het is evenzeer problematisch.
Echte cijfers ken jij niet. Bij mij komen van de 100 zumo's er 1,5 gemiddeld terug met "echte" problemen (geen die mensen zelf veroorzaken) en dat noem ik aanvaardbaar. TT daarentegen, gemiddeld 3% (DAS DUBBEL ZO VEEL).

Alleen, op elke TT doe ik gemiddeld 55 zumo's en dat is dus 55 KEER ZOVEEL HANDEL. Met andere woorden. Ge hoort bijna niets over TT omdat het op de markt niet verkoopt vanwege de beperkte mogelijkheden die wij in ons segment nastreven. En zoals ALTIJD in het leven, hoge bomen vangen veel wind...

DUS STOP MET UW ONNOZELE OPMERKINGEN ELKE KEER EN GEEF EENS EEN CONSTRUCTIEF ADVIES I.P.V. DAT NEGATIVISME. En als ge van uwen eigen zumo niet genoeg weet of kent, wees dan slim, zwijg liever en leer :wink:

Sorry makker, moest er even uit. En dat telt ineens voor uw TT kameraden ook 8-)
WimLT schreef:Zolang Garmin met zo'n klantenbestand zit, kunnen die aanvangen wat ze willen, hé. 't Is toch allemaal goe :shock: :roll:
Mathy
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
Woonplaats: Hooglede (De Geite)
Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door Mathy »

En WimLT wordt WimTT :lol:
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door GSrijder »

MOTOBLOG schreef:Wim, jongen, ge zijt ne goeie kameraad, en daarom zeg ik het als vriend zelf ook ne keer: ge zijt een zagewijf.

Denkt ge nu echt dat bij TT die problemen niet bestaan. Moet ik u een kaft vol problemen in uwe schoot gooien. Het is evenzeer problematisch.
Echte cijfers ken jij niet. Bij mij komen van de 100 zumo's er 1,5 gemiddeld terug met "echte" problemen (geen die mensen zelf veroorzaken) en dat noem ik aanvaardbaar. TT daarentegen, gemiddeld 3% (DAS DUBBEL ZO VEEL).

Alleen, op elke TT doe ik gemiddeld 55 zumo's en dat is dus 55 KEER ZOVEEL HANDEL. Met andere woorden. Ge hoort bijna niets over TT omdat het op de markt niet verkoopt vanwege de beperkte mogelijkheden die wij in ons segment nastreven. En zoals ALTIJD in het leven, hoge bomen vangen veel wind...

DUS STOP MET UW ONNOZELE OPMERKINGEN ELKE KEER EN GEEF EENS EEN CONSTRUCTIEF ADVIES I.P.V. DAT NEGATIVISME. En als ge van uwen eigen zumo niet genoeg weet of kent, wees dan slim, zwijg liever en leer :wink:

Sorry makker, moest er even uit. En dat telt ineens voor uw TT kameraden ook 8-)
WimLT schreef:Zolang Garmin met zo'n klantenbestand zit, kunnen die aanvangen wat ze willen, hé. 't Is toch allemaal goe :shock: :roll:
:cheers: :cheers: :cheers: :cheers: Nu gaat 'm koken van woede. Straks op het nieuws, buschauffeur gaat door het lint en veroorzaakt ongeval :lol:
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door WimLT »

Denk dak mij beter kan uitkijken naar nieuwe vrienden :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door ronnyb »

Er wordt hier nogal wat over en weer gesmeten met getallen en percenten,
maar waar is dat allemaal op gestaaft..ik denk op niks. Zijn er studies over gedaan,
ik denk het niet !
En idd wordt Wim als zagevent aanzien, omdat hij één van de weinige is die een goed product
wil blijven verdedigen met ondervinding van de 2 verschillende producten.
De meeste onder ons kenne er maar één van , waarvan de meeste Garmin gebruikers zijn.
Dus is het niet abnormaal dat hij een Don Quichotte gehalte uitstraalt !!
Maar met reden.
Ni afgeven Wim,goe bezig.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door MOTOBLOG »

Ik haal mijn cijfers uit de dagelijkse realiteit. Ik zit er namelijk naast de journalistiek 8u per dag middenin. Dus ik denk dat het toch een afspiegeling is van een stukje maatschappij. Daarenboven zal ik nooit een publiekelijke uitspraak doen als ik "enkel" met één merk zou werken. Het is duidelijk, Ronny, dat je ook niet verder wil kijken dan de neus lang is. En daar bedoel ik mee dat weinigen openstaan voor het feit dat het ook wel eens anders zou kunnen zijn. Eigen kind, schoon kind zeker ? :-P
ronnyb schreef:Er wordt hier nogal wat over en weer gesmeten met getallen en percenten,
maar waar is dat allemaal op gestaaft..ik denk op niks.
Sorry, maar dat is larie. Ik vind het stilaan een oud zagewijf omdat 'm tot vervelens toe hetzelfde liedje zingt. Klagen is makkelijk. Maar een kleine moeite doen om eventueel bij te dragen aan een constructief antwoord of oplossing, dat siert iemand veel meer. Het heeft bij mij niks te zien met het verdedigen van één bepaald product, maar eerder het onnodig afbreken van een ander waarbij zijn kennis zeker niet die van anderen overstijgt.

Ik kan over beide merken goede en slechte dingen aanhalen, maar daarom moet ik het een niet de hemel in prijzen en het andere de grond inboren. Daar heeft een persoon die informatie zoekt op een forum erg weinig aan. Misschien bekijken jullie het beter eens uit dat perspectief. Een forum is per definitie opgericht om interessante info uit te wisselen en daar mag gerust iets aan de kaak worden gesteld, voor mij hoeft men niet met een roze bril door het leven te gaan. Maar de laatste tijd noem ik dit "trash en bash" en dan hoort iemand beter zijn pc even af te zetten. Just my two cents.
ronnyb schreef:En idd wordt Wim als zagevent aanzien, omdat hij één van de weinige is die een goed product
wil blijven verdedigen met ondervinding van de 2 verschillende producten.
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door MOTOBLOG »

Toch geen al te lange tenen hé makker. :lol: Straks gaan uw schoenen nog zeer doen op de bus... héhé :wink:
WimLT schreef:Denk dak mij beter kan uitkijken naar nieuwe vrienden :-?
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door MOTOBLOG »

Behoud uw vrienden en kijkt uit naar nen andere GPS :grin:
WimLT schreef:Denk dak mij beter kan uitkijken naar nieuwe vrienden :-?
jantje beton
Berichten: 355
Lid geworden op: 27 okt 2007, 06:52
Locatie: HOESELT

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door jantje beton »

IK denk dat veel prblm veroorzaakt worden door veel te veel met muziek en andere bij behoorigheden bij mijn 660 tot nu toe zorgeloos maar ook GEEN muziek en GEEN blauwe tand verbinding en ja zit er een bug in dan nemen we die er maar bij dat zal wel weer eens opgelost worden zekers . :roll:
BEN WEER EENS ONLINE
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door WimLT »

Pffff ... wette wat: GARMIN IS GREAT; GARMIN IS THE BEST OF THE WORLD; I LOVE GARMIN ! ! ! Zo goe ! Zoek het uit, jonges :roll:

Salut en de kost :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door jakke »

WimLT schreef:Pffff ... wette wat: GARMIN IS GREAT; GARMIN IS THE BEST OF THE WORLD; I LOVE GARMIN ! ! ! :roll:
Maar dat meende gij nie zene, snuitentrekker! :mrgreen: :mrgreen:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door bommelaar »

ik heb ook af en toe problemen met mijn garmin. Meer bepaald als ik muziek afspeel. Soms begint hij ineens versnelt af te spelen. Krijg ik alleen maar weer goed als ik hem af en weer aan zet.
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: stem met spraakgebrek op zumo 660

Bericht door MOTOBLOG »

Bekijk de eigenschappen van uw mp3's eens :wink:
bommelaar schreef:ik heb ook af en toe problemen met mijn garmin. Meer bepaald als ik muziek afspeel. Soms begint hij ineens versnelt af te spelen. Krijg ik alleen maar weer goed als ik hem af en weer aan zet.
Plaats reactie