R100 RT 1978 ex-politie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Fruitjuice

R100 RT 1978 ex-politie

Bericht door Fruitjuice »

Hallo,

ik ben eigenaar geworden van een R100RT van 1978 die door de politiediensten gebruikt geweest is.
Volgens het serienummer betreft het een R100/7 van 1978 die wellicht omgebouwd werd naar een RT voor de politie.
Verder zijn er enkele verschillen met een 'gewone' R100/7'.
De motor heeft in de tank een klein opbergvak met een deksel, en een voorvork met dubbele schijfrem.
Ik ben op zoek naar meer informatie over deze motor en eventuele verschillen tussen de 'gewone' RT en de politieversie, oa om de correcte onderdelen te kunnen bestellen om de motor terug op de baan te brengen.
Viavia hoor ik geruchten dat de politieversie oa door een hogere compressie meer vermogen heeft en een verstevigde cardan zouden hebben, Kan iemand dit bevestigen? Op de papieren staat enkel het serienummer vermeld en geen vermogen.

Groeten,

Tom
Harald

Re: R100 RT 1978 ex-politie

Bericht door Harald »

Heb je een foto van die moto en, weet je van welk korps hij komt.
Niet elk politiekorps bouwde zijn motoren op dezelfde wijze om.
Dus ook daar kunnen verschillen zitten.
Komt de motor uit ons land of uit het buitenland enz...
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Fruitjuice

De motor staat momenteel bij een collega van mijn werk die helpt de motor rijklaar te maken dus ik kan geen foto's trekken, en ik weet niet van welk korps de motor originele kwam, maar ik zal eens navragen. Het is sowieso een motor van de Belgische politie geweest en op het middenste gedeelte van de kuip rond de koplamp zit onder de nadien aangebrachte witte lak nog oranje...
Was dit vroeger altijd oranje of was dit enkel voor de rijkswacht, en waren die van de politie met een blauwe streep?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Oranje = toenmalige Rijkswacht
Blauw = "gewone" Peliesie
Rood = Military Police

Roos = Janetten
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Harald

Bericht door Harald »

Als het een RT is met oranje rond de koplamp, moogt ge zeker zijn dat het een Ex- Rijkswacht model is.
Met wat geluk kan je nog een reparatiehandleiding op de kop tikken voor dit model.
Met alle specifieke gegevens tot de ombouw, electroschema enz.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

ik ben eigenaar geworden van een R100RT van 1978 die door de politiediensten gebruikt geweest is.
Volgens het serienummer betreft het een R100/7 van 1978 die wellicht omgebouwd werd naar een RT voor de politie.
Alle R100RT en RS uit die tijd zijn getypeerd als 100/7 , ik heb zo een RS gehad
Verder zijn er enkele verschillen met een 'gewone' R100/7'.
De motor heeft in de tank een klein opbergvak met een deksel
dit wijst op een politieuitvoering zgn behordentank
, en een voorvork met dubbele schijfrem.
standaard op de RT ,S en RS uit die tijd
Ik ben op zoek naar meer informatie over deze motor en eventuele verschillen tussen de 'gewone' RT en de politieversie, oa om de correcte onderdelen te kunnen bestellen om de motor terug op de baan te brengen.
ligt er aan wat je wil, politieversie of civiele versie . grootste verschil zit in de kabelboom om de extra lichten en radio te bedienen. Monozadel met eventuele radiokast achteraan, dieper voorspatbord ,en een spanningsregelaar die op 14,3V afgeregeld is om een beetje extra te leveren . Koffers zijn kleine citykoffertjes ,alhoewel ik betwijfel of die in Belgie gebruikt zijn
Viavia hoor ik geruchten dat de politieversie oa door een hogere compressie meer vermogen heeft en een verstevigde cardan zouden hebben, Kan iemand dit bevestigen? Op de papieren staat enkel het serienummer vermeld en geen vermogen.
een R100RT had in die tijd 70pk , standaard zowel voor de burger of politieversie. Mogelijks verschil is er in de balanspijpen van de uitlaat 1 of 2 balanspijpen (dwarsbuizen) van een eventuele steviger cardan is ij niks bekend. Soms werd bij eventuele revisie een andere meenemer vna een later type gemonteerd iets zwaarder uitgevoerd
Als je eens wat foto's kan plaatsen zal er een en ander nog duidelijker worden.
Voor zover ik al hoor is het duidelijk een Rijkswachttype. Veel van die motoren zijn voor de verkoop der domeinen nog gauw met onderdelen van verschillende reeksen uit hun stocks in elkaar geflanst . Zelden zijn er nog die voledig origineel zijn
Fruitjuice

Aha!
Interessant! Alvast bedankt voor de informatie!
Dat van die enkele of dubbele balanspijpen kan ik eens controleren.
Er hangt een kofferset aan de motor, maar ik weet voorlopig (nog) niet wat 'city'-koffers zijn...
De radiokast is er niet bij en het originele monozadel heb ik erbij gekregen, maar er is momenteel een dubbel zadel gemonteerd op de motor.
De sirenes zijn ook nog aanwezig op de valbeugels en de lege behuizingen van de zwaailichten staan nog trots op de kuip.
Het voorspatbord is inderdaad dieper dan wat ik op foto's van 'gewone' BMW's zie en de spaakwielen hebben aluminium velgen, is dit origineel?
Als iemand mij aan een electrisch schema kan helpen zou ik zeer blij zijn want er zijn volgens de vorige eigenaar enkele electrische problemen met betrekking tot de verlichting...
leslie

Bericht door leslie »

Hallo, ik ken iemand die tijdens zijn loopbaan bij de vroegere " rijkswacht " in Brussel verantwoordelijk was voor het onderhoud van hun motoren.

Ik probeer zijn mailadres te vinden en zal het je, in PB sturen, misschien ken hij je verder helpen.

Leslie
Fruitjuice

Bedankt!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Hoe? Geen reacties van den John? :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
John
Contacteer:

Bericht door John »

Moest dat dan?? :mrgreen:
Zelf ken ik ook nog wel een paar artiesten (ondertussen op rust) van de voormalige rijkswacht (Wilrijk) die veel weten over de mechaniek van die brommers.
Maar de topicstarter zal er wel wijs uit geraken zekers? :wink:
Fruitjuice

Momenteel staat de motor nog steeds bij een collega.
Ondertussen zijn de tank en de carbu's gereinigd en de membranen van de carbu's gecontroleerd, de olie en oliefilter vervangen, alsook de transmissie en de cardan olie.
Bij het controleren van de compressie zat de rechter cilinder op 10 bar en de linker op 8.
De motor is na montage van een nieuwe batterij ondertussen al gestart en heeft zijn eerste 'korte' ritje achter de rug waarbij de carbu's afgesteld werden. De motor draait en schakelt goed. De klepspeling wordt nog gecontroleerd en er moet een nieuwe dichting gestoken worden aan het carterdeksel want hij lekt daar olie.
De binnenste veerbenen van de voorvork moeten wellicht ook vervangen worden omdat er kleine roestplekken opzitten en de olie eruit is.
Maar we geraken er... langzaam maar zeker...
Fruitjuice

Ondertussen een testrit mee gedaan en volgende opmerking:
Er zit een verontrustend geluid ergens in de koppeling/versnellingsbak.
Met de motor in neutraal komt er een geluid uit de regio versnellingsbak dat verdwijnt zodra de koppeling ingetrokken word.
Dus er is 'iets' dat lawaai maakt aan ofwel de koppeling of de ingaande as van de versnellingsbak. Eens de motor in versnelling staat valt er niets buitengewoon te horen.
Zijn er bekende foutjes/probleempjes die opduiken bij dit type versnellingsbakken waar ik rekening moet mee houden?
En kan de versnellingsbak gedemonteerd worden zonder de motor te demonteren?

Groeten, tom
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Zou wel eens je druklager of buteé gelijk dat ze zeggen kunnen zijn die de koppelingsplaat bediend :wink:
Maakt wel altijd een beetje lawaai ,is bij onze 80st ook al enkele 1000km zo!
je kan dit vervangen en zit tussen uw boite en motor .Dus de bak moet niet open maar wel van de motor gehaald worden.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Bij

Bericht door Bij »

Ge hebt dus waarschijnlijknen R100TIC (ik ben in het bezit van een R80 TIC.)
Linkje naar een werkplaatshandboek is wel van de MP maar volgens mij is dit voor alle ex overheidsmotoren hetzelfde. :wink:
http://www.gummikuh.be/pages/images/cur ... ek_R80.pdf
Groeten
Koen
2 klepper enkel nog voor plezier ritjes
R80RT (verkocht)
R100GS in biekes kleuren (verkocht)
R80TIC project
R100GS PD
Fruitjuice

Jawadde, Merci!
Dat zal mij al veel helpen!
Fruitjuice

Heeft er iemand een set veerpoten liggen voor de voorvork?
De mijne zijn wat gecorrodeerd dus het heeft niet veel zin om nieuwe dichtingen te monteren want die gaan toch niet lang meegaan...
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

ik denk dat ik nog ergens een complete vork staan heb .
Zal het eens nakijken en iets laten weten deze week
Fruitjuice

Alvast bedankt, jij woont niet ver van me, dus dat zou handig zijn!
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

oostakker es da nie mé twie uu's :grin:
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Fruitjuice

patrick k100 schreef:oostakker es da nie mé twie uu's :grin:
Vuur de inbuurlingen wel, maar ik ben van 'Oo'stende in West-Vlaanderen afkomstig, dus ik mag gewoon 'Oo'stakker zeggen... :grin:
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

ow maar bij oens es oostende uuk uustende :grin:
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Plaats reactie