Metzeler Tourance EXP

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door RBee »

V schreef:
V schreef:Zeer tevreden van.

Grtz V
Nu 3 maand verder met 17000km en 11 maanden oud moet ik mijn mening herzien over Tourance EXP. Pofiel nog ok maar scheuren des te meer :cry:
De voorband is er het ergst aan toe, achteraan valt nog mee maar vertoont toch ook scheuren.
Grtz V
Dan mag je toch tevreden zijn, niet?
Zijn de eigenschappen nu slechter?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door V »

RBee schreef:
V schreef:
V schreef:Zeer tevreden van.

Grtz V
Nu 3 maand verder met 17000km en 11 maanden oud moet ik mijn mening herzien over Tourance EXP. Pofiel nog ok maar scheuren des te meer :cry:
De voorband is er het ergst aan toe, achteraan valt nog mee maar vertoont toch ook scheuren.
Grtz V
Dan mag je toch tevreden zijn, niet?
Zijn de eigenschappen nu slechter?
Tevreden van de km alleszins, eigenschappen ok. Ik begrijp alleen niet hoe de scheuren er in komen :?: Waarschijnlijk zaten ze er al lang in en heb ik het nu pas opgemerkt. Dit geeft dan toch een gevoel van onveiligheid.
Grtz V
Afbeelding
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Zeppe »

Grtz V[/quote]

Nu 3 maand verder met 17000km en 11 maanden oud moet ik mijn mening herzien over Tourance EXP. Pofiel nog ok maar scheuren des te meer :cry:
De voorband is er het ergst aan toe, achteraan valt nog mee maar vertoont toch ook scheuren.
Grtz V[/quote]

Dan mag je toch tevreden zijn, niet?
Zijn de eigenschappen nu slechter?[/quote]

Tevreden van de km alleszins, eigenschappen ok. Ik begrijp alleen niet hoe de scheuren er in komen :?: Waarschijnlijk zaten ze er al lang in en heb ik het nu pas opgemerkt. Dit geeft dan toch een gevoel van onveiligheid.
Grtz V[/quote]

Ik kreeg hier van mijn dealer de opmerking, dat dit wel eens het gevolg zou kunnen zijn van rijden met te lage bandendruk.
Wat, in mijn geval, zeker niet kan. Ik heb een eigen compressor en check zeker om de 2 weken de bandendruk.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door V »

tricky schreef: Ik kreeg hier van mijn dealer de opmerking, dat dit wel eens het gevolg zou kunnen zijn van rijden met te lage bandendruk.
Wat, in mijn geval, zeker niet kan. Ik heb een eigen compressor en check zeker om de 2 weken de bandendruk.
Altijd met correcte bandenspanning gereden. Ondertussen al een nieuwe set banden gestoken, Conti trail attack.
Grtz V
Afbeelding
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door RBee »

V schreef:
tricky schreef: Ik kreeg hier van mijn dealer de opmerking, dat dit wel eens het gevolg zou kunnen zijn van rijden met te lage bandendruk.
Wat, in mijn geval, zeker niet kan. Ik heb een eigen compressor en check zeker om de 2 weken de bandendruk.
Altijd met correcte bandenspanning gereden. Ondertussen al een nieuwe set banden gestoken, Conti trail attack.
Grtz V
Hou ons op de hoogte.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nepal
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 jul 2005, 16:35
Locatie: Tongeren

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Nepal »

Nu 3 maand verder met 17000km en 11 maanden oud moet ik mijn mening herzien over Tourance EXP. Pofiel nog ok maar scheuren des te meer
De voorband is er het ergst aan toe, achteraan valt nog mee maar vertoont toch ook scheuren.
Hoe rij jij in godsnaam 17000 km.
Mijn EXP's zijn na 7000 km zo goed als op : altijd correcte druk, een normale rijstijl, geen extreme toestanden.
Goede band maar te vlug versleten, ik grijp terug naar de conti's (TA's).
voyager 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jul 2010, 12:25

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door voyager 1 »

Ga mijn Battlewings na 10000k vervangen,nog niet versleten maar vertrek voor een retourtje Noordkaap en heb de tourance
laten opleggen bij Ronny in Ham.nu maar afwachten
reizen, reizen, reizen.... en mijne GS1200
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Zeppe »

Nepal schreef:
Nu 3 maand verder met 17000km en 11 maanden oud moet ik mijn mening herzien over Tourance EXP. Pofiel nog ok maar scheuren des te meer
De voorband is er het ergst aan toe, achteraan valt nog mee maar vertoont toch ook scheuren.
Hoe rij jij in godsnaam 17000 km.
Mijn EXP's zijn na 7000 km zo goed als op : altijd correcte druk, een normale rijstijl, geen extreme toestanden.
Goede band maar te vlug versleten, ik grijp terug naar de conti's (TA's).
Is toch niet zo onmogelijk.
Met mijn eerste Tourance heb ik 16000km gedaan.
Met mijn Tourance EXP's nu iets meer dan 15000km. Achterband zou nog wel even kunnen blijven zitten maar met het vooruitzicht om naar de "Dolle Mieten" te gaan, vliegen ze er dit weekend normaal af en worden vervangen door Michelin Anakee's
:grin:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door props-n-blades »

Ik heb net nieuwe EXP's laten leggen.
Heb met de vorige ongeveer 11000 km gereden.
De achterband kon nog een 1000 à 2000 doen denk ik (maar ik vertrok op reis voor een geplande trip van 4000 km) en de voorste had nog profiel voor zeker het dubbele. Alleen zaten die vervelende scheurtjes in die voorband, dus heb ik hem mee laten vervangen.

Ik heb gemerkt dat het rubber op de plaatsen waar de scheurtjes kwamen, nu bij de nieuwe band anders gevormd is. Waar de groef eerst meer rechthoekig was is ze nu meer afgerond. Ik veronderstel dat dit de scheurtjes moet voorkomen.

Afbeelding
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Daane
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:43
Locatie: Keerbergen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Daane »

Ik onderschrijf de verwondering van NEPAL... Ook ik begrijp niet hoe jullie zoveel km's met die banden doen.
Toch ben ik zeker tevreden over EXP's maar op 7.000 km te vervangen (achteraan nodig, vooraan kan die dan nog een beetje mee, maar ik vervang ze steeds per set.) En ik hou bandendruk goed in de gaten (RDC)
Vorige moto's waren RT1200 idem, daarvoor GS1150... zelfde verhaal... Rijstijl?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Dirk Pauwels »

Oude tourance haalde ik op de 1100/1150 en 1200 ook gemiddeld 12-13000km met een achterband, ondanks flink gassen. Met de EXP ook maar een 8-9000km en bovendien niet echt tevreden van, maar ja, op de KTM haal ik maar 5000 km met een achterband (en met de BT16's was ook de voorband bij 5000km op).....
Hoe iemand 17000 km met een achterband doet is mij ook een raadsel, waarschijnlijk zeer rustige rijstijl of echt oprijden tot de draad er door zit, doe ik nooit.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jupke
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 mei 2007, 22:57
Locatie: schuin achter den dool en't jupke

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door jupke »

Dirk Pauwels schreef:Oude tourance haalde ik op de 1100/1150 en 1200 ook gemiddeld 12-13000km met een achterband, ondanks flink gassen. Met de EXP ook maar een 8-9000km en bovendien niet echt tevreden van, maar ja, op de KTM haal ik maar 5000 km met een achterband (en met de BT16's was ook de voorband bij 5000km op).....
Hoe iemand 17000 km met een achterband doet is mij ook een raadsel, waarschijnlijk zeer rustige rijstijl of echt oprijden tot de draad er door zit, doe ik nooit.


toen ik mijn 1150GSA kocht lagen er anakee2 op. deze banden waren al in toscanië geweest.
ikzelf heb er zeker nog een 8K mee gedaan. een totaal van 15K is zeker niet overdreven.
mijn rijstijl... gewoon sportief en de draad heb ik nergens gezien. :lol:
nu heb ik de trail attack op liggen voor en achter.
is me dat een kl..e band zeg.
bij nat zit ik gewoon op eieren te rijden.als ik het gas opendraai voel je de achterband gewoon wegschuiven/spinnen.
int begin dacht ik dat de koppeling slipte, nee nee het bandje kan de grip op nat niet aan.
ik heb gespeeld met de bandendruk voor van 2 tot 2.5 bar en achter van 2.3 tot 2.9bar.
helpt allemaal niets! op het droge een prachtige band! bij nat DIKKE FLUTBAND.
voor ik in september naar corsica ga leg ik terug anakee2 op, zeker weten.

gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
Fredo
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 mei 2007, 10:15
Locatie: Gent - Oost-Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Fredo »

Hoi,

Toen ik mijn 1150 GSA kocht lagen er ook Michelin's op (wel ouder type). Was er nog redelijk tevreden van hoewel nadien snel EXP's erop gelegd.
De EXP's waren volgens mij stukken beter dan de Michelin's omwille van gedrag (vooral op het droge). Grip in de bochten vond ik goed.
Maar dat is niks vergeleken met hetgeen ik nu heb : Dunlops Trailmax TR 91.
Jongens wat een verschil, precies of ik met een andere motor rij ! De banden zijn één van de belangrijkste onderdelen van de motor , maar dit had ik niet verwacht.

De grip op het droge lijkt eindeloos, net als de grondspelling (GSA). Het is een heerlijk gevoel om in de bocht het gas volledig open te draaien en te voelen dat je de gekozen lijn probleemloos volgt.
Zoals ik op een ander forum kon lezen : dit is een allroad band met sport eigenschappen. Weinig sportieve banden kunnen mee met deze Trailmax TR91.

Ik moet wel zeggen dat de zijkanten serieus afzien. Bij mij is het rubber op de zijkanten volledig ruw en zijn kleine rubberstukjes terug te vinden op de velg en cardan. Wellicht zullen de zijkanten sneller versleten zijn dan het midden. Ik denk dat het 'dct' band is (dual compound tire).
Ik vrees dus dat de band niet de gemiddelden zullen halen van Michelin og Metzeler. Maar dat is de keuze van de rijder (fun of kilometers). Hoewel het ook aan de band kan liggen : dergelijke grip nodigt uit tot gassen ...

Ik ben alvast overtuigd.
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Dirk Pauwels »

Fredo schreef:Hoi,

Toen ik mijn 1150 GSA kocht lagen er ook Michelin's op (wel ouder type). Was er nog redelijk tevreden van hoewel nadien snel EXP's erop gelegd.
De EXP's waren volgens mij stukken beter dan de Michelin's omwille van gedrag (vooral op het droge). Grip in de bochten vond ik goed.
Maar dat is niks vergeleken met hetgeen ik nu heb : Dunlops Trailmax TR 91.
Jongens wat een verschil, precies of ik met een andere motor rij ! De banden zijn één van de belangrijkste onderdelen van de motor , maar dit had ik niet verwacht.

De grip op het droge lijkt eindeloos, net als de grondspelling (GSA). Het is een heerlijk gevoel om in de bocht het gas volledig open te draaien en te voelen dat je de gekozen lijn probleemloos volgt.
Zoals ik op een ander forum kon lezen : dit is een allroad band met sport eigenschappen. Weinig sportieve banden kunnen mee met deze Trailmax TR91.

Ik moet wel zeggen dat de zijkanten serieus afzien. Bij mij is het rubber op de zijkanten volledig ruw en zijn kleine rubberstukjes terug te vinden op de velg en cardan. Wellicht zullen de zijkanten sneller versleten zijn dan het midden. Ik denk dat het 'dct' band is (dual compound tire).
Ik vrees dus dat de band niet de gemiddelden zullen halen van Michelin og Metzeler. Maar dat is de keuze van de rijder (fun of kilometers). Hoewel het ook aan de band kan liggen : dergelijke grip nodigt uit tot gassen ...

Ik ben alvast overtuigd.
Ergens anders op het forum ga je kunnen lezen dat de trailmax het op mijne verhoogde 1150 6500km vooraan en 4200 achteraan heeft uitgehouden, weliswaar op vakantie in de pyreneen, in onze contreien zal hij het wel wat langer uithouden (hoop ik)
De grip is idd fenomenaal, denk dat die zelfs op circuit nog goed gaat op een GS. Slijtage is helaas navenant. Rij al meer dan 10 jaar met GS, maar een band die zoveel vertrouwen geeft heb ik nog niet meegemaakt.
Moest ik veel kms doen zou ik voor een ander merk kiezen, maar met gemiddeld 15000km per jaar zijn 2 setjes dunlops nog te doen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door bommelaar »

Volgens de test in motoplus laat de dunlop een ietwat houterige indruk na.
Op den duur kan ik echt geen keuze meer maken :)
Ik twijfel momenteel tussen de Trail attack en de Metzeler.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Danny »

Met een normale rijstijl?? iedereen vind zijn eigen rijstijl normaal en toch vind ik dat dan abnormaal als ik met die gast eens mee ga rijden, iedereen interpreteert zijn stijl als normaal... Je verbruik en bandensleet bepalen je rijstijl, 7000 a 8000km met een Metzeler is niet normaal maar flink gassen en dito remmen.
De gewone Tourance lag er bij mij altijd 23000 tot 24000km op de EXP allicht maar 15000 tot 17000... mijn verbruik is dan ook 5.5 lit rond de kerktoren en op vakantie haalde ik laatst 4.7 liter.

Banden er wordt veel over gedaan maar wat wil je he, een band die nooit verslijt, bijna gratis is, plakt aan de weg, er altijd nagelnieuw uitziet en waarmee de motor rechtuit dan ook nog eens TGV allures krijgt. Beetje onrealistische stelling denk ik. slechte banden zijn er niet meer dus 't zit veel tussen de 2 oorkes... of je moest over extremen gaan praten maar ik heb 't graag over Jan motard modaal :wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4702
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Dirk Pauwels »

bommelaar schreef:Volgens de test in motoplus laat de dunlop een ietwat houterige indruk na.
Op den duur kan ik echt geen keuze meer maken :)
Ik twijfel momenteel tussen de Trail attack en de Metzeler.
Ne mens zou eigenlijk moeten kunnen testrijden, een paar schoenen van 100 euro pas je in de winkel maar een set banden van 270 euro niet...raar hé :grin:
die van motoplus zal wel een houten klaas geweest zijn dan, of nen houten kop gehad hebben.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Fredo
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 mei 2007, 10:15
Locatie: Gent - Oost-Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Fredo »

't Ja, je moet inderdaad afgaan op hetgeen je hoort links en rechts. En dan is het in de meeste gevallen subjectief. Ieder heeft zo zijn eigen mening en gevoel, zeker bij banden.
Ik liet ze opleggen na advies bij de Gentse Bandencentrale (goed advies, goede service, scherpe prijs).

Houterig ? Niet bij mij, integendeel zelfs. Zeer soepel, plakt aan de tarmac, ongevoelig voor lastwissels. Nogmaals een zalig gevoel om op die manier te rijden (of scheuren).
Na Michelin, Metzeler komt er voorlopig geen ander type op, tenzij er een alternatief komt.

Ik verkies grip boven levensduur.
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door VFooR »

Zet die trailmax eens naast een conti road attack 2... van een gripband gesproken.

Ik moet zeggen...GRIP GRIP GRIP.... op het droge. Op het nat zijn er zeker betere... Voor circuit ideaal denk ik.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
timvan
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:38

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door timvan »

Vandaag achterband vervangen na ongeveer 14.000 km was een touance exp type c. Flanken waren nog ok maar op hetloopvlak was er bijna geen profiel meer. De bandenboer keek ook naar de voorband en zoals elders in dit topic aangegeven had deze last van extreme scheuren van 1 a 2 cm in de flanken (zowel links als rechts) die redelijk diep waren. Dus deze maar voor de veiligheid vervangen. Zeker het gevolg van een paar keer met te lage spanning te rijden. De laatste maanden om de 2 weken op spanning moeten brengen maar de link niet gelegd met de scheurtjes.
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Walter Gaas »

Ik heb sedert 1500 km ook de Trailmax TR91 steken op een GS1200. En ik kan die band enkel aanraden! Zeker voor zij die grip in alle omstandigheden belangrijk vinden. Slijtage kan ik nog weinig van zeggen maar qua grip en gevoel is de band fenomenaal. Remmend insturen, vroeg vol op het gas en dat allemaal zonder krimp... Ook op natte plekken zondag in de Ardennen geen verrassingen.
Ik ben er vrij zeker van dat ik mijn bandje voor de komende jaren gevonden heb!
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door jovdt »

Nu anderhalf jaar geleden bij de bestelling van de nieuwe GSA direct de gewone Metzeler Tourance laten steken .Rij er al meer dan 10 jaar mee Is niet de band met de beste grip maar heeft mij in alle omstandigheden nog nooit in de steek gelaten,zelfs bij goed doorgassen in de Auvergne met Koen...Elke set heeft me altijd een 20 000km ver gebracht zonder echt op te zijn.Kies je een beetje voor een tussenoplossing (grip kwaliteit)dan zit je met deze band zeker goed.Wou geen exp om de gekende verhalen.
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door bommelaar »

Ik heb nu al een maandje de exp liggen. ben er voorlopig zeer tevreden van. Dag en nacht verschil met de battlewings.
Plaats reactie