AlainL schreef:Hallo
Heb niet langer kunnen wachten en de Jetronic-wissel gedaan ... helaas geen verbetering !
De RT rijdt reuzegoed dankzij de regeling door Leie Motors, maar blijft steken op 6000 rpm.
Ik ga de LT nu ook in onderhoud steken bij Leie Motors.
Mvg
Alain
Sorry ff gejat van 'n ander forum, mischien ben je hier mee geholpen
Inderdaad, vaak worden de HES= Hall Effect Sensors vervangen terwijl het probleem veelal in de bedrading zit.
De K75 en de K100 hebben zoals bekend twee Hall Effect Sensors geklonken op een grondplaat.
Het oorspronkelijke type is van Honeywell 2AV54, is moeilijk te verkrijgen, maar kan vervangen worden door de vervanger CYHME56, welke ongeveer een tientje per stuk kosten. Het vervangen en testen van de sensoren is beschreven op de sleutelpagina van deze voortreffelijke site. Daar hoef ik dus verder niet op in te gaan.
De sensoren met elk drie draadjes zijn verbonden met het uitgaande kabelboompje welk naar een 5 polige plug gaat. Ook deze verbinding controleren!!!
Dit kabelknooppunt bevindt zich op de sensor grondplaat en juist daar zit hem vaak het probleem. De door BMW gebruikte kabel is niet van een optimale kwaliteit waardoor de isolatie en zeker wanneer deze oud wordt het laat afweten en hierdoor sluiting ontstaat tussen 2 of meer uitgaande draden onderling. Veelal gebeurt dit als het blok erg warm is, koelt de zaak af, dan verdwijnt ook vaak de sluiting weer. (intermitterende fout dus).
Remedie, opensnijden met een Stanleymesje en de isolatie bekijken en als je de zaak dan toch open hebt de bedrading vervangen door draden met teflon isolatie, dit kan tot 260 graden celcius aan hitte hebben zonder te smelten. Is verkrijgbaar bij diverse internet winkels, voor een paar Euro ben je klaar.
Enige soldeerervaring is wel een vereiste, zoals PVL al opmerkte.
Stel dat de Hall Effect Sensors defect zijn, meten is weten, dan is de CYHME 56 te verkrijgen via een Duitse webwinkel. De Honeywell 2AV54 is beduidend moeilijker te verkrijgen en duurder. Ook deze beide type sensoren werken zonder problemen binnen een temperatuur bereik van -40 tot +150 graden Celsius.
Resumerende een complete revisie van de Hall sensor plaat kom hooguit op enkele tientjes, terwijl ik net nog op het internet een originele Bosch voor 394 Euro heb zien staan, overigens inmiddels ook voorzien van teflon bedrading.
Dit hele verhaal geldt ook voor de BoxerOilheadserie, een aardige site waar de problemen en oplossingen worden beschreven is die van" Dana E. Hager" weliswaar beschreven voor de Boxerserie maar ook van toepassing op onze K,s. De techniek is exact hetzelfde.
Het e.e.a. hierboven be kwam aan het licht door intensief Googlen, toen de R1100RS van mijn zoon rottig deed.