K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door bmwfreakske »

AlainL schreef:Hallo

Heb me een K100LT van 1990 bij gekocht. Ik ga onderdelen tussen de trage RT en de LT uitwisselen tot ik mogelijk het probleem gevonden heb. Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg
Alain
Alain

Heeft deze nog dezelfde injectie en toestanden,anders sta je ook niet veel verder?
Andalousie 09/2018
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Hallo

De K100LT rijdt alvast zoals een 1000cc hoort te rijden: gas geven en vlot boven de 6000 ! Yes !

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Hallo

Ik heb de 2 Motronics uitgehaald:

- die van de vlugge LT van 1990 heeft als SN 0 280 000 366 (made in spain) en heeft een geweven draadverbinding met de accu
- die van de trage RT van 1985 heeft als SN 0 280 000 313 (made in germany) en heeft GEEN geweven draadverbinding met de accu

Zijn deze Motronics met een verschillend serienummer uitwisselbaar ?

Mvg
Alain
Laatst gewijzigd door AlainL op 05 nov 2011, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1150GS + K100RS
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door John »

Zou geen problemen mogen geven.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door willy »

Is de ene niet uitgerust met een Motronic en de andere met een Jetronic?
Zo ja, kan je die "mixen"?
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door Erik »

willy schreef:Is de ene niet uitgerust met een Motronic en de andere met een Jetronic?
Zo ja, kan je die "mixen"?
tweekleps K's hebben altijd een Jetronic, die is zonder uitleesmogelijkheid van storingen
bij vierkleps K-lijnmotoren is er sprake van Motronic, met uitleesmogelijkheid.
uitwisselbaarheid is hier niet aan de orde want het betreft dezelfde viercylinder tweeklepsmotoren
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Hallo

Klopt, zijn idd beide Jetronics.

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door willy »

Erik schreef:
willy schreef:Is de ene niet uitgerust met een Motronic en de andere met een Jetronic?
Zo ja, kan je die "mixen"?
tweekleps K's hebben altijd een Jetronic, die is zonder uitleesmogelijkheid van storingen
bij vierkleps K-lijnmotoren is er sprake van Motronic, met uitleesmogelijkheid.
uitwisselbaarheid is hier niet aan de orde want het betreft dezelfde viercylinder tweeklepsmotoren
Right!
Dan is het de 1100LT die de Motronic heeft, niet?
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door Erik »

willy schreef:Dan is het de 1100LT die de Motronic heeft, niet?
bijna
ook op de K100RS4V, de K1, de K1100RS en de K1200LT zit een (versie van) de Motronic.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Bericht door bmwfreakske »

Al iets uitgeprobeerd?
Andalousie 09/2018
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Hallo

Neen, wegens tijdsgebrek heb ik in het weekend enkel de LT (de vlugge K100) opgekuist en rijklaar gezet. De olien moet ik nog verversen en een klein lekje aan een voorste remleiding vervangen.

Ik informeer ook even bij Leie Motors vooraleer ik wissels doe om te vermijden dat ik defecten zou veroorzaken.

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door bmwfreakske »

Kan er hier iemand de co waarden meten en afstellen van de K 75?
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 13 nov 2011, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Andalousie 09/2018
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door Dirk Pauwels »

bmwfreakske schreef:Kan er hier iemand de co waarden meten afstellen van de K 75?
efkes " co afstelling K75" ingetikt op google en voila

http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... =10&t=2632
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Hallo

Ook volgens Leie Motors kan het geen kwaad om beide Jetronics te wisselen. Ik plan dit woensdag uit te testen.

Indien het niets oplevert, denk ik met de (vlugge) LT verder te blijven rijden.

Wordt vervolgd.

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Hallo

Heb niet langer kunnen wachten en de Jetronic-wissel gedaan ... helaas geen verbetering !

De RT rijdt reuzegoed dankzij de regeling door Leie Motors, maar blijft steken op 6000 rpm.

Ik ga de LT nu ook in onderhoud steken bij Leie Motors.

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door bmwfreakske »

Ga je niets anders proberen? Luchtweger-bougiekabels,ik denk dat we het echt in de verhoudingen van lucht benzine moeten zoeken.
Enfin,ik heb nu ook een 2de ktje staan en ga regelmatig eens wat onderdelen beginnen uit te wisselen
Andalousie 09/2018
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door Wiedewa »

AlainL schreef:Hallo

Heb niet langer kunnen wachten en de Jetronic-wissel gedaan ... helaas geen verbetering !

De RT rijdt reuzegoed dankzij de regeling door Leie Motors, maar blijft steken op 6000 rpm.

Ik ga de LT nu ook in onderhoud steken bij Leie Motors.

Mvg
Alain
Sorry ff gejat van 'n ander forum, mischien ben je hier mee geholpen :grin:

Inderdaad, vaak worden de HES= Hall Effect Sensors vervangen terwijl het probleem veelal in de bedrading zit.
De K75 en de K100 hebben zoals bekend twee Hall Effect Sensors geklonken op een grondplaat.
Het oorspronkelijke type is van Honeywell 2AV54, is moeilijk te verkrijgen, maar kan vervangen worden door de vervanger CYHME56, welke ongeveer een tientje per stuk kosten. Het vervangen en testen van de sensoren is beschreven op de sleutelpagina van deze voortreffelijke site. Daar hoef ik dus verder niet op in te gaan.

De sensoren met elk drie draadjes zijn verbonden met het uitgaande kabelboompje welk naar een 5 polige plug gaat. Ook deze verbinding controleren!!!
Dit kabelknooppunt bevindt zich op de sensor grondplaat en juist daar zit hem vaak het probleem. De door BMW gebruikte kabel is niet van een optimale kwaliteit waardoor de isolatie en zeker wanneer deze oud wordt het laat afweten en hierdoor sluiting ontstaat tussen 2 of meer uitgaande draden onderling. Veelal gebeurt dit als het blok erg warm is, koelt de zaak af, dan verdwijnt ook vaak de sluiting weer. (intermitterende fout dus).
Remedie, opensnijden met een Stanleymesje en de isolatie bekijken en als je de zaak dan toch open hebt de bedrading vervangen door draden met teflon isolatie, dit kan tot 260 graden celcius aan hitte hebben zonder te smelten. Is verkrijgbaar bij diverse internet winkels, voor een paar Euro ben je klaar.
Enige soldeerervaring is wel een vereiste, zoals PVL al opmerkte.

Stel dat de Hall Effect Sensors defect zijn, meten is weten, dan is de CYHME 56 te verkrijgen via een Duitse webwinkel. De Honeywell 2AV54 is beduidend moeilijker te verkrijgen en duurder. Ook deze beide type sensoren werken zonder problemen binnen een temperatuur bereik van -40 tot +150 graden Celsius.

Resumerende een complete revisie van de Hall sensor plaat kom hooguit op enkele tientjes, terwijl ik net nog op het internet een originele Bosch voor 394 Euro heb zien staan, overigens inmiddels ook voorzien van teflon bedrading.

Dit hele verhaal geldt ook voor de BoxerOilheadserie, een aardige site waar de problemen en oplossingen worden beschreven is die van" Dana E. Hager" weliswaar beschreven voor de Boxerserie maar ook van toepassing op onze K,s. De techniek is exact hetzelfde.

Het e.e.a. hierboven be kwam aan het licht door intensief Googlen, toen de R1100RS van mijn zoon rottig deed.
MG Breva 850
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door bmwfreakske »

Heb vandaag dus de hall-gevers eens gewisseld,evenals de luchtdebiet-meter en de tank.
Morgenvroeg naar het werk eens uittesten en hopen op resultaat!!
Andalousie 09/2018
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Ja, ik ben ook benieuwd !!

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door bmwfreakske »

Heeft dus niets uitgehaald,ik ga de bobijnen en de kabels vandaag veranderen :roll:
Andalousie 09/2018
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

OK, blijft frustrerend.

Succes met de wissels !

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door bmwfreakske »

Kabels en bobijnen hebben ook niets uitgehaald :-( :-(
Andalousie 09/2018
AlainL
Berichten: 123
Lid geworden op: 12 sep 2011, 22:23
Locatie: Eke-Nazareth

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door AlainL »

Ontgoochelend !

In vrijloop gaat de mijne boven de 6000 maar niet al rijdend. Kan dit uit sleet zijn waardoor hij de luchtweerstand niet meer kan overbruggen ? Komt nochtans geen blauwe rook uit, dus geen olieverlies.

Mvg
Alain
BMW R1150GS + K100RS
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door bmwfreakske »

Net hetzelfde bij mij,heb vandaag eens gebeld met Chris van Motostore,ik zie hem binnekort en hoop(goedkoop) tot resultaat te komen.
Andalousie 09/2018
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: K100RT geraakt niet boven de 6000 rpm

Bericht door Lukas »

AlainL schreef: Kan dit uit sleet zijn waardoor hij de luchtweerstand niet meer kan overbruggen ?
Ik ken er niets van hoor, maar valt zoiets niet uit te meten? Op een testbank?

Ik volg dit draadje met spanning. Ik hoop dat jullie het vinden.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Plaats reactie