reinigen streetguard

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

reinigen streetguard

Bericht door tweecilinderke »

Even hulp nodig!
Heb al een jaar of 2 een streetguard jas waar ik zeer tevreden van ben, zeker zijn centen waard.
Nu vertoond deze vuile plekken op de witte stukken in de mouwen en waarschijnlijk het grijze ook maar minder zichtbaar :grin:
het word dus tijd om even een wasbeurt te geven.
Hoe gaan we best te werk zonder het membraam te beschadigen?
Zijn er forumgebruikers die hier ervaring mee hebben ?

Ben niet van plan risico's te nemen dus graag enkele ervaringsdeskundigen hun mening.


Met dank
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
elPresidente
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:28
Locatie: Waregem

Re: reinigen streetguard

Bericht door elPresidente »

Heb deze week mijn IXS pak gereinigd en geïmpregneerd volgens de regels. Geldt ook voor jouw pak (hoewel Streetguard een gelamineerd membraan heeft).

Wassen op 30° met een neutraal wasmiddel (zonder wasverzachter). Wel spoelen, niet zwieren. Geen droogkast. Dan opnieuw wassen met een impregneermiddel (genre heytex of sentz). Pak uiteraard niet spoelen, niet zwieren, laten drogen aan de stok. De speciale impregneermiddelen verstoppen het membraan niet.
Achtung Panzer!
tommeken
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:34
Locatie: Wetteren City

Re: reinigen streetguard

Bericht door tommeken »

@ tweecilinderken

Wat Elpresidente zegt klopt volledig.

Wel proberen om uw pak niet aan een wasdraad te hangen, maar gewoon te laten drogen plat op de grond en af en toe het pak draaien.
Dit gaat wel vrij lang duren, maar zou beter zij dan aan den draad te hangen.

Moest je nog meer info willen, zou ik u aanraden om een naar RAD shop in drongen te bellen, die mannen hebben daar speciale producten voor textiel jassen (met membraan en goretex,...)
Ik heb ginder mij zo'n setje aangeschaft (wasmiddel + waterdicht toestand).
Heb het wel nog niet gebruikt, ja mijn pak is nog niet vuil genoeg. Maar daar werken we aan. :lol:

Groeten,
Tom
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: reinigen streetguard

Bericht door Danny »

alle vloeibare wasmiddelen zijn oké, de rest is een beetje veel :mrgreen: "commerce"
Motorista7
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 apr 2006, 13:34

Re: reinigen streetguard

Bericht door Motorista7 »

ik meen dat de nieuwe generatie (streetguard 3 als ik me goed herinner) geen Goretex membraan meer heeft maar die "denappel" stof? Gelden voor die laatste dezelfde voorschriften als voro Goretex?
R1200R
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: reinigen streetguard

Bericht door mecapuet »

Motorista7 schreef:ik meen dat de nieuwe generatie (streetguard 3 als ik me goed herinner) geen Goretex membraan meer heeft maar die "denappel" stof? Gelden voor die laatste dezelfde voorschriften als voro Goretex?
Ik heb zo een "denappel" van Richa, gewassen volgens voorschrift...volledig lek.
Hebben ze nu een nieuw membraam in gezet, vandaag getest in Malgre Tout...denk dat het goed is voor 14 dagen. :roll:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
timvan
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:38

Re: reinigen streetguard

Bericht door timvan »

Ik heb een wel geen Streetguard maar wel een richa C change (dus ook met de denappel stof) en vrijdag na een kwartier in de regen was men hemd aan de ellebogen ook wat nat. Terug geweest naar vanzeebroeck met de vraag wat ik moest doen. Mijn eerste gedacht was om de jas te wassen met het product van Richa. Aangezien ze niet zeker waren hebben ze onmiddellijk met Richa gebeld. Conclusie was dat ik het zeker niet mocht wassen en ze wouden de jas terug hebben om dit na te kijken omdat de jas in principe na 2 jaar nog waterdicht moest zijn. Zal jullie op de hoogte houden.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: reinigen streetguard

Bericht door tweecilinderke »

ok jongens bedankt alvast, ik ga die tips overmaken aan de wasvrouw van dienst :mrgreen: :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: reinigen streetguard

Bericht door Danny »

Een pak wassen of niet mag toch geen donder uitmaken zeker, ik was al twintig jaar een gore tex slaapzakovertrek, mijn gore tex regenvest en broek...
Als die jas lekt is hij niet dicht simpel toch, dat heeft toch geen lap met wassen te zien...

In een motorpak zit geen speciale goretex he, gewoon in een bad water kieperen, handwarm, een beetje laten weken en wat met een borsteltje erover en goed spoelen, daarna gewoon laten uitlekken op een wasrek of op meerdere koorden van de waspaal... als dat problemen geeft dan zit elke fabrikant als Berghaus, Marmot,Mountain equipment ernaast met hun wasvoorschriften en die gebruiken al net wat langer membramen dan motorkledijfabrikanten. :wink:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: reinigen streetguard

Bericht door Harald »

Heb ooit gehoord van een fabrikant , dat kledij met " echte Gore Tex "
absoluut niet mag gewassen worden met een zeep waar wasverzachter in zit.
Deze zou het gore tex membraam aantasten waardoor het niet meer waterdicht is.

In de handel zijn speciale producten te koop, van het merk Nikwax.
te koop in de " duurdere" adventure winkels.
Afbeelding

Ik heb ooit mijn jas behandeld met wax.
Een blokje wax koste 7€.
jas mee instrijken en dan met een haardroger de wax doen smelten ove de jas.
waterdicht .... ja
maar de jas zag er donkerder uit dan voorheen door de waxlaag.
Afbeelding
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
elPresidente
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:28
Locatie: Waregem

Re: reinigen streetguard

Bericht door elPresidente »

tweecilinderke schreef:ok jongens bedankt alvast, ik ga die tips overmaken aan de wasvrouw van dienst :mrgreen: :mrgreen:
Wasvrouw van dienst :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mijn motorpak laat ik niet door mijn vrouw wassen!!!!!
Achtung Panzer!
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: reinigen streetguard

Bericht door tweecilinderke »

Wasvrouw van dienst Mijn motorpak laat ik niet door mijn vrouw wassen!!!!!
ja ik heb er eentje voor de was en eentje........................ :mrgreen: :mrgreen:

@harald: nu ge het zegt ik heb hier nog een barbourvest hangen van toen het nog de mode was :lol: en daar moesten we die ook in vetten met wax, zou misschien hetzelfde kunnen doen maar ga toch eerst eens proberen met de vorige tips !
Ga ze ne keer aandoen onder de douche :lol: :lol: weet dan direct hoelang ik droog blijf :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: reinigen streetguard

Bericht door Karel m »

ik begrijp niet waarom jullie speciale impregneermiddelen en wax enzovoort gebruiken? Ale er een waterdicht membraan in de kledij zit, dan moet ge toch geen middelen gebruiken om het waterdicht te maken? :-? het enige waar moet op gelet worden is dat de jas niet de "bruusk" behandeld wordt, dus gewoon wasmachine op wolprogramma op een graadje of dertig, of handwasje met een simpele milde zeep en that's it. Voor te drogen gewoon aan kapstokske hangen zoals dat ge dat doet als ge thuis komt nadat ge in een regenbui hebt gereden. Voila, simpel. Oh ja, voor de volledigheid toch effe melden dat de protectoren en alle andere loszittende zaken der uit moeten om te wassen hé... :roll:

Als het waterdicht membraam daardoor zijn waterdichtheid verliest, dan zal er zeker al iets mis geweest zijn met dat membraan voor het wassen.

Bij mij is dat tot nu toe perfect gelukt... (comfort shell en streetguard)
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Geerty
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 apr 2005, 13:27

Re: reinigen streetguard

Bericht door Geerty »

Als ge uw SG 3 wast zoals ik deed is hij naar de klo.. :oops:

En nee ik heb geen wasverzachter of andere brol gebruikt. Mijn dure jas is nu een spons, zonde van het geld.

Heb mij in AS Adventure dan maar produkt gehaald om in te spuiten en water komt nu niet meer binnen. Nee als doorrijder heb ik mijn lesje wel geleerd, ik heb liever een vuil jasje ( en dat is zo als ge ze iedere dag draagt op een KTM ADVENTURE) dan een kapot jasje :alien:

Trouwens mijn SG 2 broek is ook niet meer om aan te zien. Helemaal verbleekt, ipv zwart is deze roestbruin. Goeie marchandise :-x

Voor mij hoeft die brol niet meer in de toekomst !

Ik had eerst een SG 2 jas maar die heb ik al eens moeten inruilen omdat die van in het begin meer op de passe-vite van mijn oma leek !
Plaats reactie