Offroad Harnas ..

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Trippelke
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2010, 07:48
Woonplaats: Heers
Locatie: Limburg

Offroad Harnas ..

Bericht door Trippelke »

Hallo iedereen,

Binnen enkele maanden vertrek ik voor 2 weken naar Marokko.
Dit zal samen met de organisatie van EnduroFun een zeer leuke reis worden.

Voor mijn eigen veiligheid ben ik aan het kijken voor een harnas.
Maar ik weet eigenlijk niet goed welke harnassen aan te raden zijn.

Misschien heeft iemand van jullie er ervaring mee?

Ik heb ook een set TCX laarzen. Het zijn gore-tex laarzen en deze zitten me perfect tijdens het onroad rijden.
Ik weet alleen niet goed of ze geschikt zijn voor offroad rijden.

Groeten,
.:: It's Better To Travel Than To Arrive ::.
.:: BMW R1200 GS Driver ::.
.:: Made for Adventure ::.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door Dirk Pauwels »

Als ik een tip mag geven: Koop goeie, echte crossbotten, je kan daar moeilijk mee gaan (alhoewel het al wat verbeterd is met die enkel scharnieren), maar als je met je voet-been ergens tegenaan knalt ga je me dankbaar zijn. De enduro botten stappen makkelijker, maar geven ook minder bescherming. Zou wel voorstellen om enkele ritten te maken voor je in marroko zit, want het is wel even wennen, en je schakelpedaal moet omhoog.
Bij Hoffman in Gijzegem kan je meestal wel goeie laarzen vinden aan fikse korting. Sidi, alpinestar, Oxstar etc

Kwa harnas had ik eentje van UFO, zo'n netvestje met alle bescherming erin. voordeel makkelijk aan en uit te doen en je kan bij warm weer met een crosshirt erover rijden en toch nog goeie bescherming hebben. Bij van Zeebroeck in Sint-Pieters leeuw kan je dat ook vinden.

Een cross broek heeft geen bescherming, dus je zal ook nog losse kniebeschermers moeten kopen (pas die met de laarzen aan, als ze te laag komen is dat heel lastig), en KTM heeft goeie shorts met bescherming staartbeen en heupen voor onder de crossbroek.

Kwa handschoenen, ook efkes passen met de vest aan, die cross handschoenen zijn heel kort, resultaat is dat je 2 rood verbrande armbandjes gaat hebben na een paar dagen :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Beire
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 okt 2004, 19:14
Locatie: Hageland

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door Beire »

Had ooit eens een paar (goei) crossbotten gekocht en na een week terug verkocht. Daar was (voor mij althans ) niet mee te rijden. Veel te stug, geen gevoel. Ze zijn ook niet waterdicht (of tegenwoordig ook al??) Natuurlijk wel goede protectie.
Ik rij momenteel al járen met de Touareg Goretex van bij HG. (vergelijkbaar met TCX Infinity Gore-Tex Boot, denk ik) Geen klachten van, maar eigenlijk zijn ze nog iets te laag, in combinatie met een knieprotectie kan dit opgelost zijn.

Zo'n netvestje , zoals Dirk zegt, is zéér handig én onmisbaar. Heeft bij mij al vele malen zijn nut bewezen :roll: . Daar moet je zeker niet op ne frank zien. Let ook op de stof van het netje dat die zacht aanvoelt op uw velletje . De mijne komt van Eko en is iets te irriterend, vind ik. Dit doe je onder je pull en motorvest (zonder protectie) aan , neem die dan ook mee om te passen, 't kan zijn dat je een grotere maat van vest moet nemen dan.

Broek. Draag ik liefst boven de laarzen. (met crosslaarzen , crossbroek gaat dit niet) Ziet er misschien niet zo stoer uit, maar mijn kousen blijven proper.

én , hoe warm het ook is, altijd zien dat álle huid bedekt is .

grt
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door mecapuet »

Ik heb al een paar harnassen gehad en het beste tot nu is die van BMW...neen, moet geen BMW voor mij op staan. :wink:
Maar, past het beste en zit heel goede bescherming in die zich naar je lichaam zet als je het even aan hebt...je voelt niet dat je het bij hebt.

Zo eentje..

Afbeelding

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door Koppel!! »

YOO

Moet Meca gelijk geven, als 't goed past, dan past 't ook supergoed. Je voelt gewoon niet dat je 't aan hebt, de verfrissende lucht doet je vermoeden dat je in een doorwaaiT-shirt rondrijdt.
Maar, je hebt wel een volwaardige torsobescherming aan, vele beter dan eender welke motorvest je kan bieden. Ja, zelfs de duurdere merken.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Trippelke
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2010, 07:48
Woonplaats: Heers
Locatie: Limburg

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door Trippelke »

Wat ik dan wel niet begrijp is dat deze van BMW er uit ziet alsof het zacht gemaakt is, kijk je naar de echte cross harnassen dan denk ik eerder aan hard plastiek.
Ben ik hier verkeerd in of hoe zit dit juist in elkaar?
.:: It's Better To Travel Than To Arrive ::.
.:: BMW R1200 GS Driver ::.
.:: Made for Adventure ::.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door Koppel!! »

YOO

De schouder-, elleboog en rugprotectie is hard plastic, alsook de borstplaat, maar die zit in de vest en zie je dus niet zitten. De andere protectoren zijn idd van ietsje zachter materiaal, zal wel één v.d redenen zijn dat net dit pak zo comfortabel aanvoelt, niks van hard gedoe dat in de weg zit.

Let wel, zelfs die zachtere protectoren doen nog altijd hun werk, wees daar maar zeker van :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door MidlifeCruise »

Ik heb deze en de prijzen bij de fietsboer zijn net iets goedkoper
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=60806" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=59936" onclick="window.open(this.href);return false;
Just call me Luc
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Offroad Harnas ..

Bericht door mecapuet »

Trippelke schreef:Wat ik dan wel niet begrijp is dat deze van BMW er uit ziet alsof het zacht gemaakt is, kijk je naar de echte cross harnassen dan denk ik eerder aan hard plastiek.
Ben ik hier verkeerd in of hoe zit dit juist in elkaar?
Je woont niet ver uit mijn buurt, kom eens passen "voelen"...als het je iets zegt stuur ik mijn adres door per PM. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie