R 100 GS van 1993 sputtert !
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Hebbes ! Leve Google !
De linkse is dus verkeerd.
De linkse is dus verkeerd.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
- Berichten: 4702
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Allez vooruit, ik had gegokt op de rechtse Hopelijk opgelost nu. Dat valt dus niet op tenzij je ze naast elkaar legt héSynchro Bob schreef:Goed gezien ! Maar ik dacht dat de linkse verkeerd staat. De gleuf voor de chokekabel staat naar boven. Die zou er dan zo kunnen uitfloepen.
Nu moet ik toch eens in de documentatie kijken...
Maar het probleem kan dus inderdaad zijn dat één 'choke' of eerder 'starter' blijft open staan.
Ik laat nog iets weten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Vervolg:
Ik vreesde het al een beetje. De propere en gecontroleerde carburateurs zijn teurggeplaats en het probleem is er nog steeds.
De motorschokt een beetje bij lage toerentallen (niet in ralenti). Dus in de overgang van ralenti naar hogere toerentallen en omgekeerd ook als men op de motor remt. En neen; de membranen zijn okee en de spoeiers zijn proper. Sleet op gasschuif en naald kan ik niet zo goed bepalen. Gaat in elk geval heel soepel op en neer.
Er valt te rijden met deze GS maar het is een beetje irriterend.
Enfin, traks komt Peter met een set vervangcarburateurs. Dat is een luxe.
Wordt vervolgd...
Ik vreesde het al een beetje. De propere en gecontroleerde carburateurs zijn teurggeplaats en het probleem is er nog steeds.
De motorschokt een beetje bij lage toerentallen (niet in ralenti). Dus in de overgang van ralenti naar hogere toerentallen en omgekeerd ook als men op de motor remt. En neen; de membranen zijn okee en de spoeiers zijn proper. Sleet op gasschuif en naald kan ik niet zo goed bepalen. Gaat in elk geval heel soepel op en neer.
Er valt te rijden met deze GS maar het is een beetje irriterend.
Enfin, traks komt Peter met een set vervangcarburateurs. Dat is een luxe.
Wordt vervolgd...
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Bob, de rechtse staat inderdaad juist.....of anders staan mijn 4 carbu's verkeerd........die bmw's hee.....
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Oplossing !
Na het plaatsen van de andere carburateurs rijdt de GS nu heeeerlijk!
Je hoorde direct, ook bij het stationair draaien. Veel zachter.
Aangezien de GS een Y-stuk heeft, zacht ik dat dat oorspronkelijke rauwe geluid hierdoor veroorzaakt was.
Neen, dus. Er is iets mis met de oorspronkelijke carburateurs. En ik zou niet weten wat.
Ik heb ze uit helemaal binnenste buiten gedraaid en buiten die starterhevel heb ik niets verdachts gezien.
Membranen, sproeiers, vlotters, vlotternaalden, gasschuiven, naalden, kanalen...allemaal okee.
Die Bing vacuum carburateurs zijn helemaal niet zo ingewikkeld om aan te werken maar een diagnose stellen lijkt specialistenwerk.
Er zijn een paar onderdelen waarme de meeste mechaniekers niet vertrouwd zijn: de gasschuif met naald en membraan en dan die startcarburator.
Bon, Peter heeft die gereviseerde carburateurs kunnen kopen aan een faire prijs en zijn Rood-Witte Padak (a.k.a. De Ambulance) mag nu weer onder de mensen komen. Ikzelf, ben een beetje gefrustreerd omdat ik niet mijn vinger heb kunnen zetten op de eigenlijke oorzaak.
Maar ik ben een beetje getroost omdat Claude Boelens, de grote 2-klepsboxer specialist direct verwees naar de vervanging van de carburateurs (wegens sowieso te 'Afgeknepen' )
Voorlopig einde.
Na het plaatsen van de andere carburateurs rijdt de GS nu heeeerlijk!
Je hoorde direct, ook bij het stationair draaien. Veel zachter.
Aangezien de GS een Y-stuk heeft, zacht ik dat dat oorspronkelijke rauwe geluid hierdoor veroorzaakt was.
Neen, dus. Er is iets mis met de oorspronkelijke carburateurs. En ik zou niet weten wat.
Ik heb ze uit helemaal binnenste buiten gedraaid en buiten die starterhevel heb ik niets verdachts gezien.
Membranen, sproeiers, vlotters, vlotternaalden, gasschuiven, naalden, kanalen...allemaal okee.
Die Bing vacuum carburateurs zijn helemaal niet zo ingewikkeld om aan te werken maar een diagnose stellen lijkt specialistenwerk.
Er zijn een paar onderdelen waarme de meeste mechaniekers niet vertrouwd zijn: de gasschuif met naald en membraan en dan die startcarburator.
Bon, Peter heeft die gereviseerde carburateurs kunnen kopen aan een faire prijs en zijn Rood-Witte Padak (a.k.a. De Ambulance) mag nu weer onder de mensen komen. Ikzelf, ben een beetje gefrustreerd omdat ik niet mijn vinger heb kunnen zetten op de eigenlijke oorzaak.
Maar ik ben een beetje getroost omdat Claude Boelens, de grote 2-klepsboxer specialist direct verwees naar de vervanging van de carburateurs (wegens sowieso te 'Afgeknepen' )
Voorlopig einde.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Bob ,
kijk eens op de "oude " carburateurs of de dichting van de choke behuizing intact is , gezien de verkeerde plaatsing van de hendel.
deze wil wel eens naar binnen gezogen worden of naar buiten geperst worden. Dit kan aanleiding geven voor een te rijk mengsel voor die kant
kijk eens op de "oude " carburateurs of de dichting van de choke behuizing intact is , gezien de verkeerde plaatsing van de hendel.
deze wil wel eens naar binnen gezogen worden of naar buiten geperst worden. Dit kan aanleiding geven voor een te rijk mengsel voor die kant
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Dat is een goeie tip. Vooral omwille van die pekzwarte bougie rechts. De dichtingen waren echter gaaf en ik heb tijdens het proefdraaien remreiniger erover verneveld op zoek naar valse lucht... Misschien toch eens dubbel-checken.Jo De Paepe schreef:Bob ,
kijk eens op de "oude " carburateurs of de dichting van de choke behuizing intact is , gezien de verkeerde plaatsing van de hendel.
deze wil wel eens naar binnen gezogen worden of naar buiten geperst worden. Dit kan aanleiding geven voor een te rijk mengsel voor die kant
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
zou iemand hier eens iets meer uitleg over kunnen geven?rechts is juist , ook het puntje staat in de goede richting
of waar kan ik daar meer over vinden?
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Die hevel bedient de startcarburator. Binnenin zit er een schijf met poorten (gaatjes) die een luchtstroom veroorzaakt, die op zijn beurt benzine uit de vlotterkamer opzuigt (venturi principe). Dit orgaan werkt dus als een carburator in parallel met de hoofdcarburator. Hij levert een verrijkt mengsel in de startfase.tony schreef:zou iemand hier eens iets meer uitleg over kunnen geven?
of waar kan ik daar meer over vinden?
Als die hevel, in ruststand niet op zijn plaatst komt gaat dat de carburatie beïnvloeden met een slecht lopen tot gevolg.
Waar informatie ? Peters handboek, Clymers Manual
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
thanks voor de snelle reactie
dus om zeker goed te staan moet het puntje wijzen naar daar waar de kabel zit, of zie ik dat verkeerd?
dus om zeker goed te staan moet het puntje wijzen naar daar waar de kabel zit, of zie ik dat verkeerd?
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Klopt. En de hevel moet zo staan dat de gleuf, waar de kabel wordt ingebracht, naar beneden wijst. Logisch,tony schreef:thanks voor de snelle reactie
dus om zeker goed te staan moet het puntje wijzen naar daar waar de kabel zit, of zie ik dat verkeerd?
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
nogmaals mijn dank voor het snelle antwoord.
dan moet ik dat eens gaan bekijken bij mijn carbs want ik heb er eentje die niet reageert
en nog een vraagje, zit er standaard een terugtrekveer een het gas gedeelte?
Tony
dan moet ik dat eens gaan bekijken bij mijn carbs want ik heb er eentje die niet reageert
en nog een vraagje, zit er standaard een terugtrekveer een het gas gedeelte?
Tony
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: R 100 GS van 1993 sputtert !
Nee, die veer is er niet bij alle modellen. Maar in elk geval moet de startcaburator hevel hemaal tegen de aanslag staan als de 'chokehendel' is teruggeduwd.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19