Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Beste allen,


Ik ga binnenkort een GSA kopen.
Deze gaat dienen ter vervanging van mijn Transalp om puur recreatief mee te rijden (ritjes in het weekend, weekendje weg met madam), en in de zomer eens woon-werk (165km enkel).
Al bij al nog geen 10K kms per jaar.

Gezien die kilometers, en de prijs van een nieuwe, ga ik voor een 2de hands.
Nu heb ik er 1 op het oog, een witte 2007 met 34000kms bij een handelaar. De vraagprijs is 9000 EUR, wat me best redelijk lijkt.

Ik weet niet of er garantie opzit, en dat zal voor mij al een bindende voorwaarde zijn.

Nu, waarop te letten bij inspectie?
Algemeen, maar ook zeker mbt de kilometerstand.
Maw: Wat zijn de aandachtpuntjes bij een GSA, en waaraan kan je zien of de kilometers kloppen?

Zelf had ik al gevonden (mbt tot de aandachtpuntjes):

- speling op wiellagers
- remschijven die niet krom mogen zijn
- valsporen
- onderhoudsboekje

Mijn dank zal groot zijn! :wink:
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Koppel!! »

YOO

Een handelaar is verplicht om je een jaar garantie te geven, de enige uitzondering is wanneer je bij de handelaar een motor particulier koopt, bv van een klant die z'n motor te koop stelt bij de handelaar.

Inzake waarop te letten. Ook is kijken of er lakschade is aan het alternatorcover, en eigenlijk het hele blok en de boite bij uitbreiding, is nogal gevoelig voor "bloemkolen". Olielekkage zoeken, vooral tussen het motorblok en de boite, durft al is te zweten.

Kwestie van de juiste km's te bepalen. Heb je dan zo weinig vertrouwen in de handelaar, misschie dan toch beter iemand zoeken waar je wel vertrouwen in hebt? Maar soit, de handvaten mogen aan die kmstand al sleet hebben, maar nog niet "versleten" zijn. Ik verslijt m'n handvaten relatief snel, en bij mijn ex-1200 waren deze handvaten al redelijk versleten op ong. 60000km, dwz dat 't "profiel" op sommige plekken niet meer aanwezig was.
Lakschade op 't kader ter hoogte van de enkels is ook zoiets, sommige GS'en hebben 't, anderen niet. Is eerder te wijten aan de rijpositie van de vorige eigenaar, maar je kan 't wel ter sprake brengen als 't zo is?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Ik weet ondertussen dat de handelaar een erkende BMw-dealer is, dus het vetrouwen is hoog.
Had ze gebeld vanochtend, en ze waren open. Toen ik eraan kwam, bleek echter dat ze 2 showrooms hadden: Een HD en een BMW. De BMW was echter dicht.
Ik zag 'm niet staan in de vitrine. Ik hoop dus dat hij nog te koop is...


Wel funny. Kom die HD binnen, staan daar 10 bikers aan de toog.
Bibieke: 'Eh ja. Ik kom voor die BMW' :lol:
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door animal »

Waarom zo gehaast, wacht tot na het salon......d'er zullen wel wat nieuwe gs'en verkocht worden en dan komen de "oude" op de 2dehandsmarkt ......en als de 1250 op de markt komt is de 1200 zelfs een "oud" model geworden.....en dat zou jemoeten kunnen zien aan de vraagprijzen......dus wacht nog effkes zou ik zeggen....
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Goed idee! Wanneer komt de opvolger eigenlijk?
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
PatricK/GS
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 okt 2004, 20:44
Woonplaats: Lommel
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door PatricK/GS »

Zou inderdaad wachten tot de nieuwe uitkomt, wat de verkoopprijzen voor het "oude" model geen goed gaat doen.
Op spionagefoto's van de 1250 ziet de afwerking er al vrij definitief uit, maar is moeilijk te zeggen wanneer ze te koop zullen zijn.
Zelf gok ik op begin 2013.

Afbeelding

Bovendien liefst eentje vanaf 2008 uitkiezen, toen zijn de holle klepstelen vervangen door volle exemplaren.
De kans dat er iets fout loopt is klein, maar heb toch op zeker gespeeld en (tweedehands) een 2008 gekocht.
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... sc&start=0
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Edit: 2013? Zo lang ga ik niet meer wachten om een GS te kopen :mrgreen:

En 2008, weet niet of dat in mijn budget past. Het is voor mij 'enkel' een hobby he :wink:
Die 9K die ik hierboven schreef is eigenlijk wel het maximum.
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
PatricK/GS
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 okt 2004, 20:44
Woonplaats: Lommel
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door PatricK/GS »

Wil U niet bang maken, maar 9000 € voor een GSA van 2007 met 34.000 km lijkt me (te) goedkoop.
Zeker als hij bij een dealer te koop staat.
Misschien zijn er geen koffers bij en heeft hij weinig opties ?

Als die 9K uw limiet is, zou ik eerder naar een gewone 1200 (van voor 2008) zoeken met de opties van jouw voorkeur op.
Indien ik zelf een GSA zocht van rond de 9 K, zou ik volgende motor gaan bekijken en testrijden :
http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/bmw ... 446230.htm
Voor 9.250 € zou de Zumo en de tanktas er dan wel moeten bij zijn.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Die die ik weet staan, is inderdaad zonder koffers.
Opties nog geen idee van, want ik heb 'm nog niet gezien. Ik weet zelfs niet of hij nog te koop staat...
Had al een mailtje gestuurd, zal straks eens proberen te bellen.
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Walter Gaas »

Patrick,

Zou jij een GSA aanraden die duidelijk off-road gebruikt is (noppenbanden als extra te krijgen)? Mijn idee is toch dat ondoordacht off-road gebruik vele onderdelen zwaar op de proef stelt en dat risico zou ik zelf toch niet nemen bij een 2e hands aankoop.
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Bon. Toeval, maar die dealer heeft me juist gebeld als gevolg van mijn mailtje :grin:

Jammer genoeg is hij verkocht, maar de man die me belde was wel heel vriendelijk. Heb 'm uitgelegd dat ik een GSA zoek, voor een budget van ongeveer 9K en dat ik weet dat dat een scherpe prijs is. Heb 'm ook verteld dat ik niet gehaast ben, en dat ik de moter eigenlijk pas tegen de zomer zou willen hebben.
Antwoord: 'Dat zijn de beste klanten!' :-)
Ik ga binnenkort daar eens kennismaken.

Nu hij verkocht is, kan ik de link hier wel kwijt 8-)
http://fr.autoscout24.be/Moto/Details.aspx?id=202260939" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Bob »

Van Bikes and More in Temse heb ik persoonlijk nog geen klagen gehad. Misschien zegt dit exemplaar je wel iets ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
PatricK/GS
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 okt 2004, 20:44
Woonplaats: Lommel
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door PatricK/GS »

Walter Gaas schreef :
Zou jij een GSA aanraden die duidelijk off-road gebruikt is (noppenbanden als extra te krijgen)? Mijn idee is toch dat ondoordacht off-road gebruik vele onderdelen zwaar op de proef stelt en dat risico zou ik zelf toch niet nemen bij een 2e hands aankoop.
Heb een beetje crosservaring uit mijn jeugd en als je 1 maal met een boxer GS(A) in het terrein geweest bent,
weet je dat hij daar eigenlijk niet voor geschikt is.
Durf bij droog weer wel eens een gravelweg of bospad te nemen, maar zodra de ondergrond los of vettig wordt, blijf ik op het verharde.
Met mijn vorige (850 GS) heb ik 1 maal deelgenomen aan de GS Challenge en ben van plan het bij die ene keer te houden.
Voor een impressie (vanaf 3:30) :
http://a330.smugmug.com/BMW/Movies/Unst ... 7059_aWr3Z
Het parcours bestond voor 75 % uit asfalt, maar in het bos was het soms ongecontroleerd glibberen op mijn Tourances.
Heb met veel geluk de motor altijd vertikaal weten te houden.

Sommigen kopen daarom een tweede set velgen met noppenbanden, maar merken al snel dat een GS(A) te zwaar (en te duur) is om mee te crossen.
Meestal worden die velgen dan terug verkocht met zo als nieuwe banden.
Zou dat off-road gebruik dus niet dramatiseren, het is tenslotte een GS :wink:
Als er echt mee gecrosst is, zie je dat trouwens meteen aan de algemene staat van de motorfiets.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Bob schreef:Van Bikes and More in Temse heb ik persoonlijk nog geen klagen gehad. Misschien zegt dit exemplaar je wel iets ?
Die staat al even te koop. Ben zelfs ooit op een zaterdag naar Temse gereden om daar voor een gesloten poort te staan.
Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor de kilometers, wat is jullie mening daarover?


IVM dat crossen: Dat kan inderdaad iemand zijn die het eens geprobeerd heeft, of iemand die ermee naar Timbuktu gereden is. Dat weet je nooit natuurlijk.

Zou eigenlijk wel liefst bij een handelaar met garantie kopen. En idealiter daar direct mijnen TransAlp achter laten :-)


Ik zou zeggen, laat die voorbeelden maar komen! Al kan ik het me niet voorstellen dat er op het internet nog GSA's (of zijn het GSA-en) staan die ik nog niet bekeken heb.

Deze discussie is trouwens gestart om tips te krijgen over dingetjes die je moet nakijken bij aankoop, dus als jullie die hebben, dan ontvang ik ze graag!!!
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Den Dirk »

Zelf heb ik een 'gewone' GS, van 2007 en met 34.000 kms , en ik moet zeggen , daar is nog NIETS aan :-) geweest, of zichtbaar kapot...
Buiten zeer lichte gebruikssporen en hier en daar een plekje pek :-( , is hij 'foutloos', dus die GSA die je op 't oog had, in die toestand mag hij er quasi perfect uitzien, zou ik denken.

Succes met de zoektocht :wink:
I like my bike!!
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door TomVT »

Van de kilomters moet je niet direct schrik hebben hoor.
Als een motor deftig onderhouden is en, ook niet onbelangrijk, regelmatig gereden heeft kan hij een hoop kilometers aan.

Ik heb mijn GS 2e hands gekocht met 52.000 km in april, momenteel staan er 65.000 op en buiten het onderhoud is er niets aan geweest.
Ik heb zelfs nog een yamaha R1 staan met ondertussen 54.000 km. Er wordt nog zo'n 5.000km per jaar mee gereden (gespreid over het hele jaar), en in de zomer een 5-tal circuitdagen. Buiten het reguliere onderhoud en op 50.000 km nieuwe koppelingsplaten, zijn daar nog geen kosten aan geweest.

Als ik nu voor een motor ga zien vraag ik eerder de onderhoudsgeschiedenis op als dat ik de kilomterstand laat doorwegen.
Het wordt wel meer gezegd, maar voor mij liever een motor die 10.000 km per jaar rijdt en altijd zijn onderhoud krijgt, als een motor die amper 2.000 km per jaar rijdt en ook pas na 10.000 km zijn onderhoud krijgt.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Danny »

de boxers die hier bij mij op onderhoud komen (zijn) hebben eigenlijk allemaal redelijk wat kilometers, de meeste rond de 100.000 en enkele 200.000 en ook ene met 270.000km.
ALs je iets koopt met kilometers dan weet je dat de starter meer heeft gewerkt , de alternator, de gasklephuizen; koppeling, kardan enz mogelijk meer sleet hebben.
Kan je zelf een beetje sleutelen dan is dat allemaal geen probleem moet je voor een reparatie of zelfs een onderhoud langs BMW dan is 't een dure boel.

voor de rest laat je je leiden door de algemene indruk, remschijven, steenslag, bepaalde spelingen op onderdelen, neem je tijd en bekijk de moto van voor naar achter.
wanneer laatste beurt gehad, leeftijd banden (ook al zien ze er nog goed uit) kleine lekkages...enz

ik zou zeggen sucses ermee :mrgreen:
WIMGSA1200
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jul 2005, 10:14
Locatie: Hasselt

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door WIMGSA1200 »

http://www.bmwapprovedusedbikes.co.uk/b ... /homepage/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk eens op deze link. Dit zijn de motoren die bij de Engelse dealers te koop staan.
Echt de moeite! Ik haalde er mijn 2010 gsa full option met 12.000km voor minder dan 12000 euro terwijl die motor hier meestal rond de 15000 staat.
Invoeren kost 0,5 euro!
groeten
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

WIMGSA1200 schreef:http://www.bmwapprovedusedbikes.co.uk/b ... /homepage/

Kijk eens op deze link. Dit zijn de motoren die bij de Engelse dealers te koop staan.
Echt de moeite! Ik haalde er mijn 2010 gsa full option met 12.000km voor minder dan 12000 euro terwijl die motor hier meestal rond de 15000 staat.
Invoeren kost 0,5 euro!
groeten
Dit is een hele goeie tip!
Prijzen schelen inderdaad wel wat!

Hoe zit het met de garantie? Is die Europees?
Heb je verder nog iets moeten aanpassen aan je GSA? Koplamp bvb?
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Danny »

Garantie is wereldwijd maar verwacht weinig enthousiasme van je dealer (ik bedoel ze zullen vitten en overal proberen tussenuit te glippen bij de minste ontregelmatigheid) let wel dat je een onderhoudshistoriek kan voorleggen of heel je garantie valt in 't water.
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Danny schreef:Garantie is wereldwijd maar verwacht weinig enthousiasme van je dealer (ik bedoel ze zullen vitten en overal proberen tussenuit te glippen bij de minste ontregelmatigheid) let wel dat je een onderhoudshistoriek kan voorleggen of heel je garantie valt in 't water.

Die historiek zou goed moeten zitten, is blijkbar een deel van da programma:

Our servicing policy ensures that each BMW Approved Used Bike has a full service history in accordance with BMW recommendations.

Dealer enthousiast, tja. Of die fiets nu 2de hands in België gekocht is, of in de UK, dat zou toch niet mogen uitmakenhe. Ben trouwens niet het type dat zich laat doen door een dealer :-P
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
dioke
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:20
Locatie: In de buurt van Tessenderlo

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door dioke »

Staat dat stuur dan niet aan de verkeerde kant? 8-)
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Danny »

Ben trouwens niet het type dat zich laat doen door een dealer
Een dealer is niet verplicht he van aan jou moto te werken. :clown:

laat hem keurig homologeren in bornem (100€) en alles is in kannen en kruiken... de koplamp zal je wel moeten aanpassen he :mrgreen:
DD_RT
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 dec 2011, 22:09

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door DD_RT »

Danny schreef:Een dealer is niet verplicht he van aan jou moto te werken. :clown:
Dat klopt. Maar als een dealer van zijn neus maakt omdat hij een Europese garantie niet wil hanteren, dan mag je toch van uwen tak maken he? :D
Een garantiegeval is trouwens ook geld voor de dealer he. Dan is alleen BMW de betalende klant, en niet de rijder.


Danny schreef: laat hem keurig homologeren in bornem (100€) en alles is in kannen en kruiken... de koplamp zal je wel moeten aanpassen he :mrgreen:
Iemand een idee wat dat kost die koplamp?
En moet de teller aangepast worden?

Wat houdt die homologatie in? Een motor die in de UK verkocht wordt heeft toch ook een Europees gelijkvormigheids-attest?
2009 R1200RT - Titansilber
Te koop: 11500 EUR
Ook te ruil tegen 1200 GS(A)
http://nl.kapaza.be/hainaut/bmw-r-1200- ... 271765.htm
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Aankoop GSA aandachtpuntjes & kilometers

Bericht door Danny »

Inderdaad maar geen Belgisch zo eenvoudig is dat, tegenwoordig stuurt de DIV je papieren netjes terug als je dat niet hebt, Europa is plots ver weg...zelf ondervonden met een zelf geimporteerde GS uit Nederland!

trouwens voor die 100€ krijg je een mooi met zilveren randje omboord papiertje :clown:

de tellerpartij aanpassen is tien keer niks, de koplamp daar kan ik je niet op antwoorden of die eenvoudig om te bouwen is zonder kosten...
Plaats reactie