Probleem schakelassistent - quickshifter

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Zwiep

Probleem schakelassistent - quickshifter

Bericht door Zwiep »

Collega BMW rijders,

Een tijdje geleden kocht ik een tweedehands K1300R. Een super machien waar ik echt van onder de indruk ben.

Op de quickshifter kan ik echter niet echt betrouwen want vooral bij een "normaal" toerental durft deze mij af en toe in de steek laten. Bij hogere toeren heb ik nog geen probleem ondervonden maar dan rij je crimineel rap met dit ding :grin:
Het opschakelen met quickshifter gaat dus goed maar ineens weigert hij de volgende, hogere versnelling, nog op deze manier te nemen. Het voelt dan aan alsof je al in 6 de zit, opschakelen met gebruik van de ontkoppelingshendel lukt op die moment wel nog probleemloos. Vanaf het moment dat je stilgestaan hebt (vermoedelijk omdat ik dan voorbij de neutraal stand gekomen ben) lukt het schakelen met quickshifter terug wel...

Nu is zo'n quickshifter dermate zalig in gebruik dat ik het erg jammer vind dat hij me af en toe in de steek laat.
De dealer vond geen storing en heeft eveneens geen pasklare oplossing, misschien kunnen jullie mij tips geven?

Bedankt!
Zwiep

Re: Probleem schakelassistent - quickshifter

Bericht door Zwiep »

Niemand die een idee of een tip heeft om dit eigenaardige defect op te lossen?
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Geen idee, denk trouwens niet dat er zo veel van die 1300's met die quick-shifter uitgerust zijn, en al zeker niet op 't forum zitten.

Je kan misschien met je probleem is te rade gaan bij een andere dealer, zonder je huidige dealer af te breken, kan mijn insziens nooit kwaad.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GSMax

Bericht door GSMax »

ik heb de quickshifter op mijn K1300S. Mij heeft deze ook al eens in de steek gelaten, wat een zeer eigenaardige beleving was. Bij vertrek schakelde deze precies terug; ik wou van 2de naar 3rd gaan maar de motor schakelde precies terug naar 1ste (wat niet was) waardoor de motor ongewild een wheelie maakte, en kreeg de motor toen ook niet meer in 3de met de quickshifter, met de koppeling wel. Was vorige zomer, en sindsdien geen problemen meer gehad. Misschien lag het aan het feit dat ik opschakelde en de spanning op het schakelpootje hield ipv effe te lossen en dan terug op te schakelen. De motor ging een fractie van een seconde van 2de naar 3rde en terug, vandaar de wheelie want was toen nijg aan het doorsleuren. Met de shifter gaat het inderdaad loeiend hard 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Ik heb geen quickshifter maar volgens mij is dit inherent aan een quickshifter.
Die dingen moeten voldoende vermogen krijgen om vlot hun tandwielen te kunnen verschuiven.

Alleszins, Phillippe van http://www.motoblog.be/" onclick="window.open(this.href);return false; heeft ook een 12 of 1300 gehad met quickshifter en ik dacht dat die dezelfde opmerking had.
Perfect om serieus door te peren maar niet geschikt tijden het toeren.

Alleszins, je kan eens zoeken op zijn blog of het hem altijd zelf eens vragen, hij is motorjournalist en beschrijft netjes zijn ervaringen.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
J
Contacteer:

Bericht door J »

Phaedrus schreef:Ik heb geen quickshifter maar volgens mij is dit inherent aan een quickshifter.
Die dingen moeten voldoende vermogen krijgen om vlot hun tandwielen te kunnen verschuiven.

Alleszins, Phillippe van http://www.motoblog.be/" onclick="window.open(this.href);return false; heeft ook een 12 of 1300 gehad met quickshifter en ik dacht dat die dezelfde opmerking had.
Perfect om serieus door te peren maar niet geschikt tijden het toeren.

Alleszins, je kan eens zoeken op zijn blog of het hem altijd zelf eens vragen, hij is motorjournalist en beschrijft netjes zijn ervaringen.
dat is het ook. Op circuit zie je deze optie ook veel. Is enkel echt allen gemaakt om gaas te geven, waarom 'QUICK' shiften als je aan het toeren of cruisen bent.

Dit zit er achter: Gaaaaaaaaas geveeeeee :shock:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
J
Contacteer:

Bericht door J »

Niet waar, ik heb de K13S met shifter, en als ik ga toeren (alleen als mijn madam achterop zit) kan ik net zo goed bij zeer langzaam rijden schakelen, wel altijd maken dat je een beetje gas geeft, dus niet met het gashendel dicht. Zelfs vind ik als ik zeer sportief rij dat de shifter een beetje sneller mocht zijn.
Weet niet voor standaard mr de quickshifters die we gebruiken op circuit kan je regelen. Miss die originele ook?

J
GSMax

Bericht door GSMax »

Niet waar, ik heb de K13S met shifter, en als ik ga toeren (alleen als mijn madam achterop zit) kan ik net zo goed bij zeer langzaam rijden schakelen, wel altijd maken dat je een beetje gas geeft, dus niet met het gashendel dicht. Zelfs vind ik als ik zeer sportief rij dat de shifter een beetje sneller mocht zijn.
Qué :shock: ? Heb ook de K1300s met quick shifter gereden en me dunkt dat die quick shifter snel genoeg is. Ofwel is die van u kapot, kan ook hé, maar als ik vol gas ging dan was er quasi geen onderbreking tijdens het shiften, dat was alsof ik slechts 1 vitesse had die me van 0 naar 200+ bracht 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
demarcel

Bericht door demarcel »

ver over de limiet gaan zo te lezen .. :lol: :lol:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Laat je na contact aanzetten de pre-ride check wel helemaal doorlopen voor je de motor start?
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Flow

Bericht door Flow »

Zwiep schreef:Collega BMW rijders,

Een tijdje geleden kocht ik een tweedehands K1300R. Een super machien waar ik echt van onder de indruk ben.

Op de quickshifter kan ik echter niet echt betrouwen want vooral bij een "normaal" toerental durft deze mij af en toe in de steek laten. Bij hogere toeren heb ik nog geen probleem ondervonden maar dan rij je crimineel rap met dit ding :grin:
Het opschakelen met quickshifter gaat dus goed maar ineens weigert hij de volgende, hogere versnelling, nog op deze manier te nemen. Het voelt dan aan alsof je al in 6 de zit, opschakelen met gebruik van de ontkoppelingshendel lukt op die moment wel nog probleemloos. Vanaf het moment dat je stilgestaan hebt (vermoedelijk omdat ik dan voorbij de neutraal stand gekomen ben) lukt het schakelen met quickshifter terug wel...

Nu is zo'n quickshifter dermate zalig in gebruik dat ik het erg jammer vind dat hij me af en toe in de steek laat.
De dealer vond geen storing en heeft eveneens geen pasklare oplossing, misschien kunnen jullie mij tips geven?

Bedankt!
Ik heb de K1300s met quick-shifter.
dé max é :-P
ik heb inderdaad ook al verschillende keren iets gelijkaardigs gehad, wel niet zo erg als jij beschrijft precies.
wat ik al ervaarde:
-je schakelt bv van 3 naar 4 en hij gaat niet naar 4, als ik dan even gas loslaat, terug gas geef doet hij het wel terug.
-van 1 naar 2 en hij beland in N.
zoals Phillippe van http://www.motoblog.be/" onclick="window.open(this.href);return false; al beschreef is het systeem niet feilloos.
ik heb wel al gemerkt dat telkens hij het niet goed doet (2+), ik mijn voet niet ver genoeg naar beneden deed, snap je?
Zwiep

Bericht door Zwiep »

Even een kleine update want het probleem heeft zich al geruime tijd niet meer voorgedaan.

Wat de oorzaak was? Geen idee.
Wat ik nu wel doe is de quickshifter niet gebruiken als de motor koud staat en inderdaad harder gas geven op het moment van het schakelen.
Langs de andere kant doet hij het nu ook voorbeeldig bij een rustige rijstijl dus ja...?

Ik snap er niets van maar ben wel tevreden dat het nu een stuk vlotter gaat. Niets zo vervelend als een onderdeel dat niet naar behoren functioneert.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Zwiep schreef:Even een kleine update want het probleem heeft zich al geruime tijd niet meer voorgedaan.

Wat de oorzaak was? Geen idee.
Wat ik nu wel doe is de quickshifter niet gebruiken als de motor koud staat en inderdaad harder gas geven op het moment van het schakelen.
Langs de andere kant doet hij het nu ook voorbeeldig bij een rustige rijstijl dus ja...?

Ik snap er niets van maar ben wel tevreden dat het nu een stuk vlotter gaat. Niets zo vervelend als een onderdeel dat niet naar behoren functioneert.
bij mij is er een goed schakelpunt rond de 4500 rpm toeren dus, en een zeer goed schakelpunt boven de 9500rpm verder ook, maar best vermogen zit iets lager dan 11.000 dus 9500 a 10.000 zit goed.

Onder de 4500 blijf ik er af en tussen de 4500 en de 9500 ook.

J
Plaats reactie