Gehoorbescherming welke?

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Gehoorbescherming welke?

Bericht door MidlifeCruise »

Morgen een afspraak om doppen op maat te laten maken.
Volgens de audiologe zou ik volgende moeten nemen met demping op 4000Hz = 116EUR
Maar ik twijfel of windgeruis wel degelijk zo hoog zit, volgens wat Googelen vind ik meer lagere waarden <500Hz.
Afbeelding
Afbeelding

Of toch maar de duurdere muziekversie die 160EUR kosten. Filters zien er ook degelijker uit.
Afbeelding
Afbeelding

Ik pik ook al eens een festivalleke mee zoals Graspop, meestal met wegwerpdoppen, maar dat is ook geen kwaliteit.
Welke demping is best bruikbaar voor de moto?

Meer info op http://www.hoorcentrumaerts.be/index.cf ... age/ID/307" onclick="window.open(this.href);return false;
Just call me Luc
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door st1100 »

Als je het mij vraagt , mouchkes van 9 euro.

Ik heb doppen voor de moto op maat laten maken en probleem als je een straat hebt die schuin op een andere straat uitkomt en je jouw hoofd helemaal moet verdraaien om naar het andere verkeer te kijken , dan komen die doppen los , en onder de helm kan je er niet bij om ze terug aan te duwen. Ik heb ze dan onder garantie opnieuw laten maken , ook op maat maar groter. En toen was het beter toen kwamen ze na ongeveer 1km los ipv na 200 meter. :shock: En tijdens concerten kan je wel aan je oren en werken die doppen dus wel , maar daarvoor dempen ze veel te veel. Waardeloos dus. :twisted: Ze liggen al een jaar in de schuif. :oops:

Dus als ik in uw geval zou zijn , ik zou doppen laten maken met een vlakke demping (voor alle frequenties evenveel) en ook niet al te zwaar 20 a 30 dB is volgens mij al meer dan voldoende. Die doppen zou ik dan gebruiken om naar concerten te gaan.

En voor op de moto : mouchkens van quieries , die dempen 45 dB en zitten lekker , 8 a 9 € voor 6 paar.
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door mjy009 »

Ik heb doppen laten maken bij Laperre (op maat met de strafste demping) en moet zeggen dat i er zeer tevreden van ben.
Voor gewoon woon-werkverkeer draag ik ze nauwelijks, maar op langere trajecten zijn ze echt te genieten.
Een aanrader, al duurt het even vooraleer je eraan gewoon bent.
21#Joeri
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2005, 22:15
Woonplaats: Antwerpenl
Locatie: Antwerpen

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door 21#Joeri »

Otoplastiek ... maatwerk, zeer tevreden van.
Google eens naar dB Protect.

Cheers,

Joeri
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door st1100 »

Dan zal het aan m'n gehoorkanaal liggen zeker ...... want mijn op maat gemaakte doppen , die in de schuif liggen ,zijn ook van Laperre :!: :?: :!:

Maar eigenlijk maakt het geen verschil. Op de moto heb je een sterke demping nodig en liefst niet lineair maar met nog extra demping vanaf 2kHZ en hoger. Dat doen die dopjes van Quies perfect voor geen geld , 35 dB tot 2 kHz en 45 dB op 4kHz. Als je met zulke doppen naar een concert gaat , trekt dat op geen kl**ten. Heel het live gevoel is weg.

Voor naar een concert te gaan heb je eigenlijk niet zo heel veel demping nodig (verplicht maximum geluidsniveau aan de desk is 105 dB !) En gehoorschade treedt pas op vanaf 90dB dus als je niet in de luidsprekers kruipt , kom je met een 20 dB al ruim toe. En de demping is liefst lineair zodat de muziek blijft zoals ze was.

Dus een dopjes die voor beide goed zijn is niet zo vanzelfsprekend. Variphone heeft op mat gemaakte dopjes met meerdere filter , maar die zijn dan weer redelijk groot en de kans is groot dat die dan weer de helm gaan raken.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door Wiedewa »

Lastig te omschrijven, je wil alles horen zonder doof te worden :shock:
Op de motor in de stad vind ik te zware demping niet goed want je let minder op.
Autostrada te veel demping geeft 'n slaperig gevoel of je er niet bij hoord.
Feesten ga ik nooit dus nis speciaal nodig.

Op de helm heb ik blue-tooth aan een kant, stom zul je denken waarom niet in stereo.
Awel, ik wil de rest van het verkeer kunnen horen, ook de kleine details (brandweer, ambulance en politie) op afstand.
Zodra ik boven de 130km/uur rijdt hoor ik de blue-tooth niet meer, dan zit ik dus boven 'n bepaalt antal Decibels :alien:
Dan wordt het windgeruis dusdanig, dat me dat het gevoel geeft beter op overige verkeersdeelnemers te letten.
Hoor dan wel geen instructies meer van Truus en geen muziek, maar dat boeit dan minder als het rijden met hogere snelheid.

Je kan voor iedere situatie wel iets in je oren stoppen, maar vraag je steeds af met welk doel.
Juist ja, ik wil niet doof worden, maar daar merk je bijna niks van, 's avonds oorsuizen in stilte is de enige waarschuwing.

mvg Nico
MG Breva 850
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door MidlifeCruise »

Oorsuizen heb ik al langer, heb er met de jaren leren mee omgaan, al is het soms niet evident (bezig blijven is de boodschap en best niet te veel over spreken).
Ik weet dus niet hoeveel erger mijn permanente suizingen nog kunnen worden?
Recentelijk vond ik nog deze misschien wel interessante link http://oorsuizen.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben overtuigd dat de mensen van dBProtect vaklui zijn, enkel vind ik nergens iets terug van welke demping, geen grafieken.
De doppen zijn wel goedkoper.
Communicatie is natuurlijk ook weer een onderwerp. Die heb ik momenteel niet en gebruik alleen visuele navigatie.

Wegwerpdoppen vond ik te veel dempen en ben ik te veel afgesloten van het verkeer. Moet wel zeggen dat ik nog geen betere wegwerpdoppen gebruikt heb.

Ik denk dat ik hier dichterbij (voor de gemakkelijkheid) maar voor de muziekversie ga met een niet al te grote demping.

Thx
Just call me Luc
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door st1100 »

De dopjes van Quies 'Mousse comfort' verkopen ze in de Colruyt en bij den Delhaize en voor dat geld kan je ze toch eens proberen , bevallen ze niet stuur ze maar naar mij. :grin: :wink:

Iedereen doet natuurlijk zijn goesting maar geen dopjes gebruiken om alles te blijven horen en dan muziek opzetten in de helm :roll:

Voor mij is het tegendeel waar , als ik met doppen rij kan ik veel langer rijden zonder vermoeid te worden , en blijf bijgevolg veel alerter. :!: Als ik ze vergeet in te doen dan stop ik om ze in te steken. Ik rij nooit meer dan 2 km zonder doppen. De helm en het soort moto doet heel veel in deze. Op m'n K1200R met het originele scherm had ik veel minder geluid maar bij 140 zat m'n helm in m'n mond . Ik heb nu een toerscherm en dat is heel confortabel , dat zet mij ongelooflijk goed uit de wind (zelf veel beter als z'n formaat laat vermoeden) , maar de extra brok geluid moet je er dan maar bij nemen.
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door K1200GT »

Wegwerpdoppen zijn mijn ding niet, tenzij bij lange autosnelwegtrajecten. Het zal tussen de oren zitten :wink: , maar bij bochtige trajecten zoals passen pikken heb ik het gevoel dat met wegwerpdoppen mijn evenwichtsgevoel vermindert. Dus, wat mij betreft, liever Alpine, of beter nog, op maat gemaakte doppen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Dopjes van Alpine, met verwisselbare (twee kleuren) dempers. Kosten ong. 25€, zitten heerlijk (heb nogal gevoelige binnenoren, op 't werk is men er zelfs niet in geslaagd om op maat gemaakte oordoppen te maken, de afdruk maken was reeds te pijnlijk) en dempen een flink stuk, zonder het broodnodige niet meer te horen. Komen in een handig klein tasje.
Zelfs geschikt om 's nachts in te doen, als je bv. naast een flinke snurker ligt :mrgreen:

My 2 cents :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door Danny »

Ik heb ook de Alpine dopjes gebruikt, ben er nu eentje kwijt :roll: gebruik momenteel "wegwerpers" en die voldoen best al plaatsen ze zo handig niet.
't bijzonderste is geluid dempen, van evenwicht en andere prullen heb ik geen last.
Muziek luister ik thuis en bellen doe ik als 't echt nodig is dus ze mogen van mij flink wat dempen, de andere weggebruikers kan je beter zien dan horen dat is nog altijd 't belangrijkste. Trouwens op snelheden waar de doppen tot hun recht komen hoor je die auto's ook niet meer hoor...
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door MidlifeCruise »

http://www.dbprotect.be/about-noice.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tabel met herkenbare geluiden en tijden voor schade...
Just call me Luc
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door st1100 »

WAT ZEG DE ??? (sorry , voor het roepen maar ik heb gisteren 4 uur in een druk cafe zitten praten en volledig doof vandaag :lol: :lol: )
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door bommelaar »

ik heb er bij laperre op maat laten maken. Enige nadeel is dat het geluid van mijn scala vollenbak moet staan, anders hoor ik mijn muziek niet meer op de snelweg.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik draag al jaren wegwerpdopjes van het kruidvat, van die oranje. soms wat prutsen om ze uit te krijgen, korte nagelkes....
alpine doppen zijn goed op elke moto behalve een BMW GS, wegens de enorme turbulentie...hoe beter de doppen dempen hoe minder vermoeid ik was na een lange rit, vandaar de kruidvat doppen.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik op de motor niet naar muziek luister, geen telefoons beantwoord en zelfs niet naar de GPS wil luisteren, leidt alleen maar af, vind ik persoonlijk hé, wat een ander daarmee doet moet hij weten. Ik ben meer geconcentreerd met doppen dan zonder, ook evenwicht geen probleem mee, ik val evengoed met als zonder doppen :mrgreen:
Jarenlang geen oordopjes dragen heeft wel wat schade veroorzaakt, bepaalde tonen hoor ik niet meer, vooral bv: Vuilnis buitenzetten, afwas doen etc.... :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door OlivierToebosch »

Ik heb maatgemaakte oorstoppen wanneer ik niet naar muziek wil luisteren op de motorfiets. En ze gaan er niet vanzelf uit.
En dan na lang wikken en wegen nog oortjes gekocht van ethymotic, die bovenop een super stereogeluid ook nog eens dempen. het beste van beide werelden. De oortjes worden aangesloten op de Autocom helmkabel. Zonder oortjes komt het geluid van de Autocom tot in de helm in de ingebouwde luidsprekers.
In de regel gebruik ik oortjes of oorstoppen enkel als ik autosnelweg rij.

groeten

Olivier
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door MidlifeCruise »

Update van mijn aankoop 3.Elacin Biopact ML 01 / MM 02 / MM 12: Individuele, comfortabele gehoorbescherming met filter.
Als je die dingen insteekt wordt het echt stil, dat had ik nog nooit ervaren met gewone wegwerpdoppen en straf genoeg kan je mensen verstaan als ze spreken :grin: .
Maar ik had eerst de 25dB versie demping, dat was echter veel te veel, ik hoorde bijna niets meer van de buitenwerld, ook mijne moto niet echt meer.
En op mijn tennitus werd ik nog eens extra attent gemaakt :-(
Enfin, ik vond het niet goed zo, heb ze dan terug binnengedaan en de 15dB filters laten zetten, deze zijn OK.

Wat me opviel en waar je mogelijks wel moet aan denken is dat zo'n op maat gemaakt doppen toch wel redelijk hard zijn tov wegwerp mouche doppen. Ze mogen dus echt niet te ver buiten het oor komen want het contact tussen helmvoering en de dop genereert ook weer lawaai/gebrom, dat had in met wegwerpdoppen niet.
Voor zover ik wegwerpdoppen heb kunnen testen is de filtering niet echt goed en komt er toch nog veel niet gewenst lawaai door. Maar ik heb dus enkel gewone werkdoppen getest geen specifieke wegwerpdoppen.

Ik ben tevreden van mijn op maat gemaakte doppen tot heden.
Luc
Just call me Luc
erikvc
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 mar 2011, 13:18
Woonplaats: Groot Gent
Locatie: waar "Zij" is
Contacteer:

Re: Gehoorbescherming welke?

Bericht door erikvc »

ik heb ook op maat gemaakte oordoppen, bij laperre of zo gehaald ( weet het niet meer zeker). al 3 jaar in mijn bezit, koste een euro of 140...gaat altijd mee, naar luide danscafe's, rock/metal gigs of festivals en soms draag ik ze op de moto.
see me on the road? gife me a footh, a thumps up, wave a little...and drive on...I drive my slow speed and alone!
Plaats reactie