F 650 GS twin valblokken

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stefan8en
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2012, 18:37

F 650 GS twin valblokken

Bericht door stefan8en »

Hallo BMW rijders,

ik ben nieuw op dit forum en in het motorrijden. Ik heb net mijn rijlessen er op zitten en mag binnenkort zelf de baan op met mijn F 650 GS (twin). De motor is tweedehands gekocht en staat nog bij de dealer.

Graag had ik hem voorzien van valblokken, kwestie van de eventuele beginnersfoutjes (motor niet kunnen houden bij het manoevreren) niet te zwaar te laten doorwegen.

Hebben jullie ervaring met valblokken op dit type motor? Ik heb al wat gegoogld en kom eigenlijk enkel dit tegen:
https://www.bike-design.com/detail.php? ... shp_year=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Op mijn lesmotor (ook een F 650 GS twin) stonden valblokken voor en achter in de vorm van metalen haken. Dit is natuurlijk zeer effectief maar echt mooi vind ik het niet. Ik denk dat valdoppen hier een mooi compromis vormen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Stefan
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: F 650 GS twin valblokken

Bericht door John »

Valblokken zijn maar een lapmiddeltje hoor! (om over de prijs van die dingen in jou voorbeeldje nog maar te zwijgen)
Stuur, spiegels,koplamp enz. zijn al niet beschermd.
Valbeugels helpen meer als je em toch eens moet neerleggen, maar zijn ook niet goedkoop.
De beste remedie is zorgen dat je em met het rubber onder houd.
Eens mee gaan kegeltjes rijden kan al een serieuze hulp zijn in het leren kennen van je machien.
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: F 650 GS twin valblokken

Bericht door J@n »

Als de moto gewoon omvalt gaan die valdoppen geeneens de grond raken. Als een F650GS omvalt dan valt die op de uiteinden van het stuur (op de handkappen dus als die erop staan) en op voetsteunen van de duo. Als je er toch iets wil opzetten, zet er dan een valbeugel op.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: F 650 GS twin valblokken

Bericht door Danny »

Beide mogelijkheden zijn een compromis bij een omvaller of lichte schuiver, zonder schade ga je nu eenmaal niet tegen de grond, een kras heb je direct.

http://www.wunderlich.de/shopart/816006 ... 800-GS.htm

http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... gel-2.html

de hornigs lijken mij de betere...
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: F 650 GS twin valblokken

Bericht door Sven 12RT »

Op Stef haar moto stonden zowel de valbeugel als de "grote handprotector" (beide origineel BMW)
De handprotector bestaat uit een metalen beugel die de rem- en koppelingshendel beschermt, alsook een kapje die de handen een beetje uit de wind zetten.

Als het dan toch is om enige bescherming te bieden bij lage snelheid, dan lijken die toppen me toch niet zo verkeerd.
Maar die handprotectoren zou ik toch steken. Kwestie van de hendels niet te beschadigen, en naar huis te raken.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: F 650 GS twin valblokken

Bericht door GertH »

stefan8en schreef:Hallo BMW rijders,

ik ben nieuw op dit forum en in het motorrijden. Ik heb net mijn rijlessen er op zitten en mag binnenkort zelf de baan op met mijn F 650 GS (twin). De motor is tweedehands gekocht en staat nog bij de dealer.

Graag had ik hem voorzien van valblokken, kwestie van de eventuele beginnersfoutjes (motor niet kunnen houden bij het manoevreren) niet te zwaar te laten doorwegen.

Hebben jullie ervaring met valblokken op dit type motor? Ik heb al wat gegoogld en kom eigenlijk enkel dit tegen:
https://www.bike-design.com/detail.php? ... shp_year=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Op mijn lesmotor (ook een F 650 GS twin) stonden valblokken voor en achter in de vorm van metalen haken. Dit is natuurlijk zeer effectief maar echt mooi vind ik het niet. Ik denk dat valdoppen hier een mooi compromis vormen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Stefan
Hey Stefan,

zoals anderen ook al hebben gezegd: vergeet die valblokken maar. Het beste wat je volgens mijn bescheiden mening kan doen (ik rijd zelf ook met een F650GS) is:
- bevestig handkappen; ik heb die van de R1200GS gestoken omwille van de goede windbescherming; maar als het je echt om de stevigheid gaat, kun je wss. best de kappen steken die bedoeld zijn voor de F800/F650 omwille van de metalen beugels die erin zijn verwerkt (Acerbis heeft er ook met ALU beugels in, zolang ze maar aan het uiteinde IN de stuurstang steken met een bout)
- bevestig echte valbeugels (BMW, Touratech, SW-Motech, Givi, ....); ik heb die van SW-Motech en ze hebben al meermalen hun dienst bewezen

Als je met de F650 neergaat op de weg (heb ik nu 2x ondervonden: onderuit in rechterbocht), dan schuift de GS verder op de valbeugel, en op de voetsteun van de passagier; afhankelijk van de kant, wordt ook de schakelpedaal resp. rempedaal wat bijgevijld door het asfalt. Ga je op je linkerzij, dan zal de uitlaat toch wel een klap krijgen (tenminste, is toch bij mij het geval geweest: op circuit Zolder onderuit, moto schuift op rechterflank over circuit - rechterkuip toch gebarsten tgv impact, schuift over de cerb stones het gras in en besluit zich dan om te draaien op zijn linkerflank, zodat ook uitlaat ingedeukt wordt).

Elke val is natuurlijk anders, maar valbeugels hebben volgens mij het voordeel dat ze de kracht van een impact verdelen over meerdere bevestigingspunten op het frame/blok. Een beugel kan en zal ook plooien (heeft de mijne ook gedaan) bij een val, en dat plooien verbruikt energie, die NIET tot aan de moto kan komen. Een valblok geeft de impactenergie - denk ik - op een veel directere manier door aan de moto, en dan nog op één enkel punt, nl. de bout waarmee deze op het fram of in de blok zit.

Tot slot een verrassend voordeel van de SW-Motech valbeugels: je kan er tijdens het rijden rustig even de benen op leggen. Ik wil het je met valdoppen zien doen :lol:

G
stefan8en
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2012, 18:37

Re: F 650 GS twin valblokken

Bericht door stefan8en »

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Als ik het goed begrepen heb zijn valblokken niet ideaal maar kan ik beter een beugel rond het motorblok gebruiken icm stevige handkappen. (Zoals gerth en danny vertelden).

Enig idee waar ik zulke spullen kan kopen? (regio vlaams brabant of limburg)
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: F 650 GS twin valblokken

Bericht door GertH »

Vanuit je luie zetel :grin:

SW-Motech (als je op F650GS zoekt, krijg je de verkeerde te zien; die vande F800GS is wel degelijk de goede, die heb ik steken op mijn F650GS)

Hepco-Becker

Wünderlich (Ook bij BMW-dealers te krijgen, altans bij Winge Motors)

GIVI (TN690)

Touratech (Grondpadman)

G
Plaats reactie