Tweedehands BMW K75, waar op letten?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bmoorthamers

Tweedehands BMW K75, waar op letten?

Bericht door bmoorthamers »

Hallo hallo!

Tijd voor mijn eerste motor! :) En wat beter dan een K75 om mee te beginnen? Ik heb er al 2 testgereden afgelopen weekend, en ze bevielen me. Mijn vader ging echter telkens mee aangezien die er enkele heeft gehad, maar donderdag moet ik het zonder hem doen, en die van donderdag kan wel eens degene zijn die het gaat worden. De prijs is namelijk redelijk gedrukt omdat het er een is met lichte lakschade door een val. Ik heb de foto's gezien en het valt allemaal wel mee, en zeker voor een eerste motor voor een student is dat geen probleem. Ik heb een tijdje naar duurdere modellen gekeken maar aangezien die hier vooral buiten komt te staan is dat misschien zonde (hoewel dat er later zeker van kan komen, er staan enkele prachtexemplaren te koop!) Nu heb ik wel al enkele dingen opgevangen waar ik op moet letten (zwetende olie, stroeve koppeling/gas, sponzige remmen, zachte vering, ...), maar specifiek bij deze vroeg ik me af waar ik zeker op moet letten of er bij de val geen cruciale schade is opgelopen. Hoe kan ik zien of er niets krom staat, bijvoorbeeld? Moet ik bij het motorblok op dingen letten? Hij is trouwens uitgeschoven aan 25km/h. Daarna heeft hij nog anderhalf jaar gereden dus normaalgezien moet het geen rampzalige gevolgen hebben gehad.

Algemene dingen waar ik bij de K75 op moet letten mogen ook komen natuurlijk!

En on the side; een windscherm heeft hij nooit gehad, dus ik vroeg me af waar dat te vinden is. Ik kijk natuurlijk om de zoveel tijd naar de bekende tweedehandssites, maar misschien is er een aftermarket model (Speed7 bijvoorbeeld) dat wel altijd te krijgen is?

Thanks, en hopelijk tot snel op de weg ;)

Bruno

*edit*
http://www.bmwk.nl/webPaginas/aankoopti ... optips.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze kende ik al, dus het gaat voornamelijk om valspecifieke dingen :)
John
Contacteer:

Re: Tweedehands BMW K75, waar op letten?

Bericht door John »

Ga zéker hier http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ook eens te rade!
Een origineel scherm heb ik nog wel liggen.

Wat de brommer betreft;
voel of er niet te veel speling op de spiebanen v/d cardan zit. Motor op de middenbok, in versnelling zetten en het wiel naar voor en achter bewegen.
Vrije slag mag niet meer dan drie vingers bedragen, gemeten aan de buitenzijde band, vier vingers zijn ze versleten.
Veel Km? Motor tegen een muur met het voorwiel zetten. In eerste versnelling zetten en koppeling laten opkomen. Slipt ze door is ze versleten, anders valt em stil.
Proefritje doen en door alle versnellingen schakelen, bij stroef op of afschakelen is er wat aan de hand, moet normaal soepel verlopen.
Bekijk de remvloeistof, geel of bruin? Dan is er niet al te veel onderhoud gebeurt de laatste tijd.
Enz. (moet gaan eten :pig: :wink: )
bmoorthamers

Bericht door bmoorthamers »

Ja ik wacht daar helaas al lang op activering van mijn account.. Maar er is dus niet echt kans dat die krom gaat staan? Ik gok dat het wel tegen een stootje kan?
Lukas

Bericht door Lukas »

In mijn zoektocht naar een betrouwbare en budgetvriendelijke moto kwam ik iets meer dan een jaar geleden ook bij de K 75 uit.
Ik heb eerst veel gelezen op dat Hollands forum. Maar als technische nul wou/kon ik niet zomaar ergens kopen. Voor mij was het belangrijk dat de verkoper een kenner of liefhebber was. Kwestie van geen kat in een zak te kopen. Ik heb de mijne hier bij John gescoord.
Ik weet niet of jij technisch onderlegd bent. Maar iemand met kennis van zaken meepakken als je gaat kijken, kan ook nuttig zijn.
Ik heb ook een budget voorzien voor zaken die mogelijks toch kapot zouden gaan. Onlangs een lekke achterveer bvb. 't Is gene nieuwe hé die je koopt.
Verder valt me op de tweedehandssites op dat de vraagprijzen voor een K75 nogal kunnen uiteen lopen.

Ik ben trouwens nog steeds tevreden met de keuze.
Succes met je zoektocht.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Luc K75RT

Bericht door Luc K75RT »

Dag Bruno,

Als er keus genoeg is zou ik zeker geen kopen die gevallen is. (Maar wat is een redelijke prijs ????)

Je weet maar nooit, en als hij de Uwe is kunnen de problemen naar voorkomen.

Succes met je zoektocht, Luc.
Plaats reactie