Met 't meer en meer overtuigd zijn dat m'n F800GS te koop ging staan ben ik maar is beginnen plannen.
Het eerste op 't lijstje was een Desierto II scoren voor de 1150. Weet wel dat niet iedereen dit mooi vindt, maar ik dus wel. Geeft de 1150 een speciale look, en daar was ik naar op zoek.
Desierto II gevonden en gemonteerd als test. Wilde 't ding eerst is testen qua windbescherming, stel je voor dat 't echt ruk is.

Ziet er niet echt uit, zal me worst wezen, is een test. Die test was dus positief, ook ff een all-roadritje meegenomen, was ook weer 2j geleden da'k met 't dikke varken in de prut had gezeten.
Dan, spuitwerk dus. Het eerste idee was simpel, de kuip in 't wit zetten, en dan wrappen. Was me op de F800GS redelijk goed gelukt, zal dus hier ook wel lukken zeker
Maar eerst de kuip in 't wit zetten dus. Beginnen met nat opschuren, dan constateren dat er barsten in de lak zitten. Effe beter schuren, en zien dat de barsten niet in de lak zitten, maar effectier in de gel-coat.
Damn, gel-coat met 't schuurmachien te lijf gaan totdat je op de blote polyester zit, dan opvullen met plamuur, en terug de vorm in schuren. Lukte goed, dankzij m'n broerke en z'n atelier.
Kuip dan maar in de spuitplamuur zetten om de diepe krassen op te vullen.

Dan in 't kleur. Terug naar Auto5 in Ninove achter spuitbussen van Motip. Wil enkel met Motip werken, da's goe gerief. Wit gekocht, kuip gespoten, blijkt 't verkeerde wit te zijn. Veel te crèmekleurig, miljaar.
Terug naar Auto5, daar de meest witte tint genomen, kuip ondertussen terug gematteerd, kuip gespoten, miljaar, veel te wit nu

Wederom naar Auto5, daar na twee pogingen 't juiste wit gevonden. (min of meer toch, maar 't gaat er mee door)
Kuip terug gespoten (vijfde keer ondertussen als je de grondlaag meetelt) en dan begonnen met wrappen. En dat viel lelijk tegen!
Waar de F800GS een moderne motor is, met veel strakke en vlakke stukken is het design v.d R1150GSA veel ronder. En dan kom je in de probleme als wrappingamateurke.
Op den duur was 't me gelukt, maar ik vond 't resultaat serieus tegenvallen.

Hmm, dillema
Terug naar Auto5, daar in de kleurboek gezocht, en ja hoor, die kleur is 't.
Spuitbus gekocht, en terug de kuip opschuren. Dan nieuwe verf opgelegd, 't resultaat viel goed mee, 't besluit om de snavel te demonteren en ook een laagje te geven was dus rap gemaakt.

Na drie pogingen (miljaar, die groene verf is moeilijk om mooi strak te leggen zeg, ge ziet 't niet duidelijk door 't straffe kleur, en ge hebt lopers voor ge 't weet) was ik tevreden, dan enkele lagen vernis erover, en dan wachten tot de verf droog en hard was.
Dag erna kon 't monteren beginnen. Bij het demonteren reeds m'n oliekoelerberscherming verwijderd, komt een zelfgemaakte in de plaats.
Eerst ff proefmonteren, scheelt een hoop frustratie als er naderhand iets niet perfect past.

Alles past, goed zo. Definitieve montage dan maar. Ondertussen ook nieuwe pinkers gekocht, die ondingen van TT zaten muurvast en heb ik moeten kapotsnijden. En tegelijk ook de nieuwe oliekoelerbescherming aangepast, en gemonteerd. Ohja, en van datzelfde race"Jonnie"gaas twee grilletje gemaakt om de leemte tussen de DesII en de snavel op te vullen. Komen nog TT Kahedo tassen achter, dus je gaat er niet kunnen los door kijken.

Pinkers vind ik een goeie keuze, klein maar toch aanwezig, de achterkant heeft enkele sleufjes waardoor je de pinker ook van achteren ziet knipperen, setje wordt geleverd met drie glaasjes, orange smoke, orange clear, en transparant. Ook heel belangrijk, het heel flexibele staafje, je kan de pinkers bijna tot tegen de kuip duwen. En dat voor 19,95€

Dan, hetgeen waar ik eigenlijk een beetje tegenop zag. Met de kuip en de snavel gemonteerd kon ik nu duidelijk zien tot waar de tank zou moeten gespoten worden.
Ja, weg met 't wit/blauwe, tijd voor iets nieuws dus.
Kortom, ruwweg een lijn getrokken, tank gedemonteerd, tijdens 't demonteren m'n zijpaneeltjes (onder 't zadel) gekrast. Hmm, die dan ook maar in 't groen zetten
Eerst de stickers van de tank krijgen, en dit zonder schade of sporen na te laten, het groene gedeelte overlapt immers niet zo veel oppervlakte.
Na een uurke prutsen (reflecterende stickers, een schoon gerief maar kl#terij om ze los te prutsen) en met thinner zittne wrijven was de tank klaar. Afplakken, meten, hermeten, nog wat aanpassen, en dna beginnen nat opschuren. Hier en daar had de tank al een inslagje van een kiezel oid. gezien, kortom, eerst goed opschuren en een laag spuitplamuur erop. Nat in nat dan maar de grondverf gelegd.

Vandaag dan maar de grondverf mooi geschuurd (nat met P600), tank gedroogd, oppervlakte ontvet en daar komt 't groen dan.
Miljaar, eerste poging was mooi gelukt (nu ja, eerste poging. Eerst altijd een nevellaagje leggen, dan pas een volle laag leggen) maar er was stof ingevlogen. Tja, heb je nu eenmaal als je in uwen hof stukken staat te spuiten
Ff opschuren, stofkes uitschuren, afdrogen, terug ontvet en de tweede poging dan maar. En die viel heel goed mee, nog een laagje groen, ff laten uitharden en dan de verins erop. En ook dat lukte, binnen de mate van 't mogelijke uiteraard. Zelfs Motip spuitbusjes zijn duizend keer slechter dan 't goedkoopste spuitpistool, dus 't is geen proffesioneel resultaat. Maar goe genoeg.
Ff wachten tot de vernis droog maar nog niet hard is, krantenpapier en met afplaktape lostrekken, et voila.

Dan, de afwerking. De rand waar de tape heeft gezeten héél voorzichtig lichtjes opschuren, en een biesje plaatsen.

Dan, nog een probeersel gemaakt. De BMW badges, tja, dat blauw past nu eenmaal niet mooi op' t groen, dus ff prutsen.

Dank zelfs dat ik 't zo ga doen, vind 't geslaagd.
Ohja, die zijpanneltjes, weet je nog, wel die staan nu ook in 't groen te wezen

Zover staan we nu, morgen geen tijd, verf en vernis v.d tank laten uitharden. Woensdag, als 't droog is, monteren, ben zelf ook benieuwd
Grtz, Philip!