Nu net voor de vakantie begint, je gelooft die timing gewoon niet, wil mijn trouwe RT niet starten.
Ik had al eventjes wat eigenaardige startproblemen, doch die waren steeds opgelost met een beetje geduld.
Ik verklaar mij nader.
Als ik de laatste 3 maanden mijn ros startte, duurde het meestal ruim een seconde voor de startmotor op gang kwam. Het leek wel of dat ie haperde. Een "kuchje", even 1 sec stilte , dan een trage euheueheuh (ik weet het, met lettertjes is het akoestische lastig weer te geven) , en dan startte ie langzaam , of niet. Ik kon dat geen 3 x herhalen, want dan weigerde hij volledig. Doch, 10 minuten wachten, dan deed ie het weer perfect. Raar. Deed me eerst denken aan de situatie die je destijds kreeg met een defecte batterij, dan kon je de relais horen rikken/haperen. Doch, mijn batterij hangt bij langere stilstand steeds aan de optimate, en tot nu toe, gaf dat toestel nooit een batterij probleem aan. Als ik met de multimeter mijn batterij uitmeet, geeft die mooi tussen de 12 en de 12.8 volt aan. Dus niet de batterij ?
Ik dacht dit voor te leggen aan de technieker bij het volgende onderhoud, want een echt onoverkomelijk probleem leek me dit niet.
Doch vandaag gaf de machine helemaal de geest
Ik hoor bij het starten nu heel veel erg luid getik, hoor een servo draaien, maar hij start niet.
Op de display geeft hij 2 errors weer ... ai toch ...
De ene is een kleinere GWA error naast een batterij symbooltje helemaal bovenaan.
En dan volgt er 9 op de 10 keren een error in grote letters die EWS luid.
Naar ik begrijp, na even googlen, heeft dit beiden echter iets met of het alarm of de sleutelcode te maken ?
Kan iemand dat bevestigen ?
Doch, als dat zo is, dan verklaart dat, in mijn ogen, eigenlijk niet echt waarom ik al die tijd startproblemen gekregen heb.....
Als die niet aan het elektrisch gedeelte liggen, kan de oorzaak dan in een relais of in de startmotor liggen ?
Hoe verhelp ik dit ?
Dit gaat wss weer een bom duiten kosten zeker ....
Iemand een idee aub ?
Alle info en hulp heel erg welkom !!!
Mvg van Francis