Achtervering R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Achtervering R1200RT

Bericht door willy »

Een collega heeft problemen met de achtervering, ondanks ingesteld op "zwaar" er is er nog nauwelijks demping.
Er staan 57.000Km op de teller, motorfiets is tweedehands gekocht. Enkele vragen hieromtrent:
Is dit een probleem dat meer voorkomt?
Bestaat er een revisie/inruil circuit zoals vroeger met de K veren via bijvoorbeeld De Knalpot?
Als er voor een nieuwe gekozen wordt, is het dan de moeite om over het BMW muurtje te kijken?
alvast bedankt voor de veerkrachtige respons 8-)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Danny »

Ik zou bij inruil "zeker" over 't muurtje kijken, bv Hyperpro, Wilbers, öhlins....
Ben zelf Hyperpro pro :mrgreen: niet alleen omdat ze goed spul leveren maar ook omdat hun service echt wel goed is/was.

nadeel aan al die prullen, strontduur maar dat is een originele ook en de kwaliteit is echt wel een heel verschil.
BTW ben je zeker dat deze -originele- veer aan 't eind van zijn kunnen is???
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Wiedewa »

Danny schreef:BTW ben je zeker dat deze -originele- veer aan 't eind van zijn kunnen is???
Helemaal met Danny eens, bij Hyperpro kunnen ze je demping eventueel reviseren.
Was met voorvering beide en achtervering 550Euro kwijt, hier zaten de man-uren ingeteld.

mvg Nico
MG Breva 850
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door willy »

Zeker dat de zaak om zeep is ben ik niet, 't is ook mijn motor niet.
De beschrijving is dat, niettegenstaande alles op "straf" staat de vering toch bijna "beneden" staat met
één persoon zonder bageage en dat ze bij 't minste dan ook helemaal ten einde is.
Die Hyperpro revisie-prijs lijkt me erg mee te vallen.
Ik geef de info door, kan ik misschien iemand zijn dag een beetje goedmaken.
Bedankt voor de info :cheers:
PS: waar kan de man terecht voor Hyperpro?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Danny »

http://hyperprosales.com/where-to-buy/

prijs laten maken voor nieuwe veer, evt enkel vooraan om te beginnen, meestal voldoet die demper/veer combinatie 't wel :wink:

Let op Wilbers doet hetzelfde he, kan je ook makkelijk in België laten doen... kwaliteit evenwaardig
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door willy »

Bedankt, ik geef het door :salut:
Er is nogal weinig reactie op mijn vraag. µ
Mag ik daaruit besluiten dat de vering geen zwak punt is?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Danny »

Tja zwak punt... laat ons zeggen dat vering altijd beter kan en de originele slechts een compromis is, een merk waar de fabrikant (BMW) mee in zee gaat, in dit geval Showa.
beiden zullen er goed kunnen aan verdien en uiteindelijk is dat ook hun bedoeling.
Aan een motor of auto kunnen tig dingen beter maar je koopt een compromis, neem maar vering, zadel,ruit, remmen.... kan allemaal beter maar wat is dan net goed voor iemand?
Een motor is een beetje confectie he, de showas zijn niet slecht vind ik maar toch meestal te slap naar mijn zin en jammer genoeg moeilijk reviseerbaar.

Laat gewoon een andere veer rond die achterdemper wikkelen en/of vooraan ook en je rijd echt met een andere motor :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Dirk Pauwels »

Bij mijn weten zijn die dingen niet reviseerbaar, ik ken tot op heden niemand die een goed resultaat had met een gereviseerde BMW demper. Met revisie bedoel ik dichtingen, olie en gas vervangen en de oorspronkelijke werking evenaren of verbeteren. Persoonlijk zou ik aan een demper die 57k heeft geen kosten doen. Hyperpro mag zeer goed zijn, daar twijfel ik niet aan, maar een nieuwe veer op een versleten demper?

Als je een andere veer rond de demper wil, bekijk dan eerst even waarom die demper niet meer afdoende werkt. Als de demper gelekt heeft en daardoor zijn demping kwijt is, is een andere veer geen oplossing.

Je zegt dat de veer ingedraait is, maar is ook de demping aangepast? Meer veervoorspanning is ook demping verhogen.

Als je de motor inveert, blijft hij dan nadeinen bij uitveren? Dan is er te weinig uitgaande demping.

"zweet" de demper? Zijn er lekken?

Bij de 1200 weet ik het niet goed, maar bij de 1100 en 1150 kon je de veervoorspanningregeling, die op olie werkt en niets te zien heeft met de olie in de eigenlijke demper (die voor de demping zorgt, samen met gas), gewoon vervangen en bleek de regeling ineens terug te werken. M.a.w. je verdraaid de regelknop wel, maar doet die ook effectief iets? Mss eerst eens checken.

De achter demper is een zwak punt bij alle types R1200, en worden vaak vervangen, dus abnormaal is het niet.

Een goede, reviseerbare, demper, op maat, kost ongeveer 650 euro en da's nog altijd behoorlijk wat goedkoper dan een originele BMW demper
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door willy »

Zoals ik schreef ken ik de details niet helemaal, de motor is van een collega.
Als ik heb goed begrepen heb dan staat zowel veervoorspanning als demping op maximum
maar zit hij niet ver van het einde van de veerweg als hij er alleen en zonder bagage op zit.
Hij zegt ook dat de boel geregeld tegen de limiet aanstoot.
Ik heb hem de adressen van Hyperpro (met dank aan danny) en Wilbers doorgespeeld,
het zal denk ik voor een deel van de prijzen afhangen welke kant het zal uitgaan :wink:
Ik hoop dat men, als je een demper in z'n geheel aanbiedt voor revisie, een eerlijk advies
zal geven ivm met de haalbaarheid van een herstelling en/of vervangen van een deel of het geheel.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Dirk Pauwels »

willy schreef:....
Als ik heb goed begrepen heb dan staat zowel veervoorspanning als demping op maximum
maar zit hij niet ver van het einde van de veerweg als hij er alleen en zonder bagage op zit.
Hij zegt ook dat de boel geregeld tegen de limiet aanstoot.
.....
Ik zou adviseren om te vervangen voor een betaalbare nieuwe demper, (Hyperpro, Wilbers, Ohlins, WP), lijkt mij dat de demping helemaal niets meer doet. Maar zo vanop afstand, via een derde partij, is het altijd moeilijk adviseren :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door willy »

Inderdaad, tele-advies is niet makkelijk.
Ik moet vanwege mijn collega melden dat hij nu een veel betere kaak op de zijk heeft
en wreed content is met de respons :grin:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Dirk Pauwels »

Dirk Pauwels schreef:"... bij de 1100 en 1150 kon je de veervoorspanningregeling, die op olie werkt en niets te zien heeft met de olie in de eigenlijke demper (die voor de demping zorgt, samen met gas), gewoon vervangen en bleek de regeling ineens terug te werken. ...
Kleine correctie, heb mij wat ongelukkig uitgedrukt.
Je kan bij een 1100/1150 de OLIE van de veervoorspanningsregeling vervangen, waardoor de regeling terug beter werkt. Ik bedoelde dus niet dat je de veervoorspanningregeling (veel punten bij scrabble) in zijn geheel moet vervangen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door willy »

Dirk Pauwels schreef:... veervoorspanningregeling (veel punten bij scrabble)...
Amai, dat mag je wel zeggen :lol:
demarcel
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 mei 2011, 23:34

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door demarcel »

veervoorspanningregelingsinstallatie...
:grin: :grin:
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Danny »

demarcel schreef:veervoorspanningregelingsinstallatie...
:grin: :grin:
veervoorspanningregelinsinstallatiehandleiding... :mrgreen:
Bull66
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2012, 17:46
Locatie: The Coastline of Flanders Belgium
Contacteer:

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Bull66 »

veervoorspanningregelinsinstallatiehandleidingsboeken.... :lol:
kadee2
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 jun 2010, 14:54
Locatie: rond Lier

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door kadee2 »

Bull66 schreef:veervoorspanningregelinsinstallatiehandleidingsboeken.... :lol:
veervoorspanningregelinsinstallatiehandleidingsboekendrukkerijmedewerkersassistent... :mrgreen:
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door frederik »

Ik ben zo merk tevreden, dat mijn R1200RT met ESA, dat ik voor zijn 20.000 ste km, de esa al tweemaal heb laten vervangen , eens onder garantie, en één keer onder coulance. Wie kan beter !!

En diegenen die mij kennen, weten allicht maar al te goed dat het niet kan liggen aan mijn te snelle rijstijl. Ik rij immer altijd in opa stijl !

Het meest interessante gesprek die ik laatstleden had was in Tirol, een gesprek met de diverse Honda Panrijders, die daar precies allemaal niet veel last van hebben, evenmin van dure onderhoudsbeurten.

Ik zat mij af te vragen of je als BMW Vlaanderen lid, eigenlijk met een BMW moet meerijden ! Misschien moet ik deze vraag eens stellen in een afzonderlijk topic !
demarcel
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 mei 2011, 23:34

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door demarcel »

Re: Achtervering R1200RT

Berichtdoor kadee2 » 27/05/12 16:50

Bull66 schreef:veervoorspanningregelinsinstallatiehandleidingsboeken.... :lol:



veervoorspanningregelinsinstallatiehandleidingsboekendrukkerijmedewerkersassistentenopleidingsinstituut.
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Brik »

Jullie doen een mens schrik krijgen. Dit zijn toch nog geen kilometers. Versleten ?!? Tenzij de moto is afgebeuld en dat er dagelijks door de pattenvelden mee is gereden.
Ik heb een 1200RT mod 2010 met 56k en heb nog nooit problemen met de vering gehad, zelfs niet met mijn 1150RT die ik met 130k heb weggedaan. En we rijden steeds met 2 en bagage.
Is het baasje niet de zwaar voor moto. Als je uwen camion/auto overlaadt dan zakt deze ook door zijn poten. :lol:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Dirk Pauwels »

Brik schreef:Jullie doen een mens schrik krijgen. Dit zijn toch nog geen kilometers. Versleten ?!? Tenzij de moto is afgebeuld en dat er dagelijks door de pattenvelden mee is gereden.
Ik heb een 1200RT mod 2010 met 56k en heb nog nooit problemen met de vering gehad, zelfs niet met mijn 1150RT die ik met 130k heb weggedaan. En we rijden steeds met 2 en bagage.
Is het baasje niet de zwaar voor moto. Als je uwen camion/auto overlaadt dan zakt deze ook door zijn poten. :lol:
Misschien is uw vering al 20k defect maar heb je het nog niet door omdat jullie zo'n lichtgewichten zijn :lol:

Wat voor de ene versleten is, is voor de ander nog perfect ok, maar als de olie eruit loopt en de demping niet meer aanwezig is ga je het wel ondervinden......alleen lastig dat die dingen meestal defect gaan op vakantie met duo en bagage, bij 35" ......Schommel - schommel.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
S-tijn
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:46

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door S-tijn »

Een verhaalte dat ik gehoord heb van iemand die het kan weten :
Toen BMW voor de GS/A midden 2010 is overgestapt van Showa naar WP voor het leveren van hun veerelementen hebben ze ook aangeklopt bij Wilbers.
Een WESA-demper kost voor u en mij meer dan 400 euro/stuk - een complete set, incl. plaatsing meer dan 1.200 euro (daar is al genoeg over gezegd op dit forum).
BMW wilde graag dat Wilbers hun veerelementen leverde voor minder dan 70 euro. De grote meneer Wilbers zag dit niet zitten en de deal is niet doorgegaan... misschien een geluk voor ons.
Aan welke prijs WP nu de stukken levert? Daar hebben we het raden naar natuurlijk, maar ik kan het mij al voorstellen.
Je ziet soms BMW's en Ducati's met een fabriek-af Ohlins veringset, maar denk maar niet dat die van dezelfde kwaliteit zijn als de after-market stukken.
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Raketman »

De vering is nu net één van de dingen die ik zo geweldig vind aan mijne grijze. Standaard WP, en de instellingsschroeven en moeren werken allemaal over 90% van het bereik (in tegenstelling tot veel standaardveringen waar er maar een paar klikjes van de 25 effect hebben). Zijn ze versleten of moeten ze gereviseerd worden (wat eigenlijk bij elke vering nodig is na 50.000km max) dan moet ik daarvoor niet bij een KTM dealer langs, maar maak ik een afspraak bij WP in Mol. Vorkpoten of demper afgeven aan de contoir, een uurke wachten en naar huis met volledig gereviseerd materiaal. Ze hebben alle onderdelen in huis en alle juiste tools zodat je al het materiaal er na revisie splinternieuw en ongeschonden terug krijgt. En dat alles voor hele redelijke prijzen.
Nil volentibus arduum
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door lekkerweg »

Ik heb slechte ervaringen (SO-Products) met reviseren. Had ik maar naar de forumleden geluisterd, en meteen een nieuwe gestoken. Dat had heel wat euro's bespaard!
Laatst gewijzigd door lekkerweg op 29 jul 2012, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Achtervering R1200RT

Bericht door Danny »

't is juist het om de zoveel km onderhouden van je veerpoot dat hem heeeel lang laat meegaan, 't moet wel door een mens met kennis gebeuren en met de juiste wisselstukken :mrgreen:
Plaats reactie