to ESA or not to ESA ???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

GertH

to ESA or not to ESA ???

Bericht door GertH »

Hallo,

Ik denk er aan om mijn F 650 GS van de hand te doen, en over te schakelen op een R 1200 R. En nu zit ik met een vraag over ESA op de R 1200 R (of RT, of GS). Wat is de opinie hier op het forum over deze optie? Nuttig? Onmisbaar? Of eerder een "overbodige" optie? Of misschien zelfs totaal zinloos?

Ik rij altijd solo. Zo goed als altijd met dezelfde belading (allez, het scheelt soms een kilo of 5 als ik een laptop of zo mee heb).

Ik heb nu op mijn F 650 GS een set Wilbers veren steken, waarbij ik van de achterveer de voorspanning hydraulisch kan regelen en de uitgaande demping in 22 stappen kan regelen. En ik ben van die Wilbers - met hun hydraulische - regelbaarheid dik tevreden.

De ESA I heeft ook - volgens mijn begrip - slechts 3 standen voor de uitgaande demping. Ik heb op mijn Wilbers 22 standen voor die demping. Zelfde voor de veervoorspanning. Bij ESA I bij stilstand te regelen op een paar standen (solo; solo + bagage; duo; duo + bagage, klopt dit ongeveer?). De Wilbers op mijne F kan ik hydraulisch EN traploos regelen. En daarbij die Wilbers zijn gedimensioneerd op MIJN gewicht, en niet op het gewicht dat Mr. BMW hanteert voor zijn "gemiddelde" motorrijder (ik denk niet dat ESA persoonlijk gedimensioneerd wordt).

Enige voordeel van ESA lijkt me te zijn dat je de uitgaande demping kunt instellen TIJDENS het rijden. Maar ik denk dan, als je in de Ardennen op een uitzonderlijk slecht stuk weg terechtkomt, daar ben je toch overheen vooraleer je de tijd hebt gehad om de knoppenwinkel te bedienen? En als je bijv. Hoegaarden binnenrijdt over wat kinderkopjes, dan ga je toch niet snel even de demping instellen? 't blijft motorrijden hé, je mag toch nog iets voelen van de weg.

Maar misschien mis ik iets?

Dus graag jullie meningen!

mvg,
Gert
Bob

Re: to ESA or not to ESA ???

Bericht door Bob »

Ik schreef er in een ander topic over de opties op de RT die ik in 2008 kocht al eens het volgende over :
Bob schreef:ESA : Leek me aanvankelijk écht onzinnig. Bij mijn vorige machines zette ik de vering doorgaans vrij hard en dat bleef zo staan tot de moto verkocht werd. Daarna moest de nieuwe eigenaar zijn keuze maar maken. Evenwel ben ik al snel tot de vaststelling gekomen dat ik de veerinstelling quasi dagelijks wel een paar keer verander. Kasseistrookje ? Snel even op comfortstand. Bochtig parcours voor de wielen ? Sport aub. Vrouw en bagage mee op pad ? Vering instellen op duo en bagage. Dit alles komt weldegelijk het rijgedrag van de moto ten goede, dus voor mij onmiddellijk weer een ESA bij mijn volgende moto.
Ik rij inmiddels met een K1200R Sport die ik tweedehands kocht en die ook voorzien is van ESA. Wat ik destijds schreef geldt nog steeds : wordt bij bijna elke rit wel eens gebruikt.

De instellingen worden inderdaad niet gepersonaliseerd en zijn minder in aantal dan bij jouw Wilbers-vering. Maar gebruik jij die 22 stappen ook effectief ? Doe je überhaupt soms wel de moeite om het zaakje naargelang het gebruik van de motorfiets wat bij te schroeven ? Als het manueel zou moeten gebeuren, dan denk ik dat ik me de moeite niet zou getroosten. Met ESA doe ik dat wel. Het is natuurlijk aan jou om uit te maken of je er de centen voor over hebt.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
GertH

Bericht door GertH »

Bob schreef:Ik schreef er in een ander topic over de opties op de RT die ik in 2008 kocht al eens het volgende over :
[...]
De instellingen worden inderdaad niet gepersonaliseerd en zijn minder in aantal dan bij jouw Wilbers-vering. Maar gebruik jij die 22 stappen ook effectief ? Doe je überhaupt soms wel de moeite om het zaakje naargelang het gebruik van de motorfiets wat bij te schroeven ? Als het manueel zou moeten gebeuren, dan denk ik dat ik me de moeite niet zou getroosten. Met ESA doe ik dat wel. Het is natuurlijk aan jou om uit te maken of je er de centen voor over hebt.
Dag Bob,

bedankt voor je antwoord.

ja toch wel, die moeite neem ik: toegegeven, ik doe idd niet de moeite om de demping bij te regelen tijdens een rit (wegens de toch royale veerweg op een GS, moet het al erg zijn eer ik last heb van de staat van het wegdek). En als ik met vakantie vertrek, WEEG ik effectief mijn bagage en bepaal dan de instellingen van voorspanning (= eenvoudig) en uitgaande demping (= toegegeven, is eerder nattevingerwerk :wink: - maar ik kan wel experimenteren) voor de moto in volgeladen toestand. Bij ESA geef je aan "+ bagage", maar op hoeveel kg rekent men dan bij BMW?

Maar ik denk dat je wel een goed punt maakt: is het quasi traploos regelbereik van een Wilbers (of Ohlins, of ...) in de praktijk werkelijk een meerwaarde t.o.v. de "voorgeprogrammeerde" standen die ESA levert qua voorspanning en demping? Waarschijnlijk niet - ik ben ook maar een gemiddeld motorrijder die zeker niet het onderste uit de moto haalt.

Maar als ik dan op een Amerikaans forum zie dat het 2000$ zou moeten kosten om een ESA achterschokdemper te vervangen en 1800$ voor een voordemper, dan slik ik toch even. Dan is een stel Wilbers een pak goedkoper (alhoewel een tikje duurder dan ESA in initiële aanschaf).

G
Nahoj

Bericht door Nahoj »

Gerth esa zeker doen
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Danny

Bericht door Danny »

Qua onderweg rijden en aan die knoppen liggen morrelen dat doe ik niet maar 't is wel een handigheid niet steeds die vijs te moeten aandraaien als je van solo naar duo gaat, hoewel dat maar even lang duurt als de ESA zichzelf laten aanpassen aan de duo stand.

't is een dure optie en als je veel solo gaat dan is een stel goeie dempers achteraf allicht een betere investering, bij verkoop zal je ook wel de opmerking krijgen oei geen ESA maar er zijn er ook die 't niet willen. 't is een mooi systeem zolang het werkt.

Je zegt zelf ook dat je niet veel ligt te morrelen aan de veer en dat WIlbers de veer op je gewicht zet, dat is maar voor een heel klein gedeelte juist.
de veer kan ongeveer voor je gewicht in orde zijn maar vering afstellen doe je zelf, daar moet je voor rijden,aan dat ding vijzen, ondervinden, nog eens vijzen, ondervinden en nog eens vijzen.
Al de rest valt onder de noemer "basis en bij benadering" en zelfs die benadering kan soms een heel eind afliggen van hoe jij de instelling 't liefste hebt, ervaart als beter of comfortabeler rijden.

ESA is op dat vlak beperkt(er) maar handig in gebruik want ik zie zoveel motoren met een topvering eronder en een rijder erop (zonder uit de hoogte te willen doen) die niet weet hoe ze werkt, hoe ze in te stellen. wat ben je dan met tig instelposities als je er geen gevoel of notie van/voor hebt.

Ik heb ESA puur uit gemakzucht, effe op 't knopke duwen en klaar, kan je met andere dingen meer, allicht maar dat heb ik niet nodig.
de originele veren zou ik wel door hyperpro vervangen(350€) Wilbers mag dan dit of dat zijn, de ESA dempers met Hyper veren erop rijden super en die investering is nog doenbaar. ik geef niet eerst pokkeveel geld aan ESA om dan nog eens een dikke 1000€ aan Wilbers tye geven.

Dus ESA ja als je 't graag makkelijk neemt en ook met een relatief goeie basisinstelling tevreden bent en nee als je toppie afgeveerd wil rondsnorren en graag met je veertjes en de knopkes erop speelt want dempers zonder regelen dat gaat niet samen.
Toegegeven eens afgesteld heb je wel een instelling waar je mee aan de slag kan maar sommige vinden die positie zelfs niet, niks moeilijker dan vering afstellen.

De keuze zal je uiteindelijk zelf moeten maken
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Ik kom van een mono F650GS en nu heb ik sinds een groot half jaar een R1200R en met ESA.
BTW een fantastisch fietsje die R1200R :mrgreen:

Ik gebruik de ESA regelmatig, als ik op een slecht wegje komt dan gaat hij naar comfort.
Maar anders rij ik bijna altijd op sportstand.
Ik rij regelmatig met wisselend gewicht (booschappen, reis,) en dan verzet ik hem naar met bagage.
En ik moet zeggen ik was hem op het verlof in frankrijk met de bagage vergeten te verzetten, en je werd het echt gewaar.

Wel wetende dat je naar bagage en zonder dit niet al rijdend kunt, van sport, naar comfort, naar gewoon wel :wink:

Ik dacht ook van ik ga dat bijna nooit gebruiken, maar kijk nu ik het heb gebruik ik veel en zou het niet willen missen :clown:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Ik denk op m'n volgende voor een combi te gaan: ESA aangeboden door een aftermarket. Of minstens ESA met een aanpassing qua veren.
Elke dag doe ik een mottige steenweg (Ninove - Brakel) en dan zal ik blij zijn met wat comfort (nu rij ik erover met Wilbers op standje 16, da's een aiai standje). Op kasseiwegen rammel ik mezelf het speen.

Paar weken geleden op GS van dealer gereden. Dacht in de eerste bocht al dat ie met mij erop het decor in wilde en dat lag voor 80% aan die comfortinstelling en normale veren van BMW en in mindere mate aan de gewoonte om niet met allroadbanden te rijden. Even goed die banden, maar 't voelt wel anders aan.
Die was dan wel aangenaam op die steenweg van hierboven, netjes rechtdoor dus.
En het kunnen switchen tussen die modi is duidelijk een +.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Ik was hetzelfde aan het denken als Relax waarom geen WESA van wilbers : een goeie veer en de + van ESA standen die kunne gewisseld worden tijdens het rijden.
Maar maakte me dan wel de bedenking dat je dan op de motor al ESA moet geïnstalleerd hebben voor dat Wilbers er WESA kan van maken.
Of heb ik hier een verkeerd gedacht over :?:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Esa pro
Relax

Bericht door Relax »

Nascar schreef:Ik was hetzelfde aan het denken als Relax waarom geen WESA van wilbers : een goeie veer en de + van ESA standen die kunne gewisseld worden tijdens het rijden.
Maar maakte me dan wel de bedenking dat je dan op de motor al ESA moet geïnstalleerd hebben voor dat Wilbers er WESA kan van maken.
Of heb ik hier een verkeerd gedacht over :?:
Voor zover mijn beperkte kennis hierover reikt wel.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Dus je moet een dure optie nemen om te laten vervangen door een duurdere ...
eigenlijk wel een beetje shittig :-(

Dus eerst de ESA oprijden en dan vervangen door WESA :wink:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

Wat ik zei, je koopt een duur systeem en dan nog eens direct Herr Wilbers gaan sponsoren met een dikke fooi, de goedkoopste ESA oplossing is standaard ESA met een betere aftermarktveer. de instellingen zijn beperkt(er) maar er is genoeg verschil om voelbaar en handig te zijn.

nadien plaatsen is technisch haalbaar maar 't is zoiets als airco of ABS in een auto zonder zetten, kost je een rib uit je lijf!
Frans

Bericht door Frans »

ESA lekker lui vering aanpassen, van zeer comfortabel tot goed sportief en
van licht tot zwaar beladen, dus als je meestal alleen rijdt is die WESA met straffere veren eigenlijk overbodig en worden uw hernia's gespaard. :idea:
Samen met de cruise control een zeer goede optie.
Danny

Bericht door Danny »

Frans schreef:ESA lekker lui vering aanpassen, van zeer comfortabel tot goed sportief en
van licht tot zwaar beladen, dus als je meestal alleen rijdt is die WESA met straffere veren eigenlijk overbodig en worden uw hernia's gespaard. :idea:
Als je denkt dat Wilbers en/of Hypers harder zijn dan origineel ben je niet goed geinformeerd!
je zal eerder je hernia niet meer door voelen... :mrgreen:
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik heb ook ESA op de 1200GT . gewoon omdat het er op stond .
Persoonlijk zou ik er geen Euro meer voor betalen .
Staat steeds op Sport .en is sinds de aanschaf nog nooit veranderd .
Comfort = veeeel te slap voor mijn rijstijl
Normaal = beter maar nog wat te week naar mijn gevoel
Sport = komt in de buurt van de Ohlins veringen die ik gewoon was maar geeft me toch te weinig feedback
Enige keer dat ik het al verander is als mijn vrouw meerijd dan stel ik de duo optie in.
Al met al zeer beperkte instelmogelijkheden voor een forse prijs .
Voor een R1200R zou ik het zeker niet kopen.
Voor die optie prijs zou ik aftermarket veringen kopen naar eigen wens en de nieuwe originele op de 2hands markt gooien
GertH

Bericht door GertH »

Allemaal goede argumenten, zowel pro als contra.

Ik moet zeggen dat ik (voorlopig) toch neig naar standaard vering omdat:
- ik altijd solo rij; dus veervoorspanning kan ik evengoed manueel regelen voor die keren dat ik zwaarder bepakt rij
- ik tot nog toe nog nooit tijdens een rit de behoefte of noodzaak heb gevoeld om de demping bij te regelen omwille van de staat van het wegdek

Als ik dan later toch zin krijg in meer of betere instelmogelijkheden, heb ik blijkbaar wel enkele opties:
- Ohlins veren steken in de standaard shock
- compleet op Wilbers (of Ohlins) overschakelen

Het voordeel van ESA voor mij, is het on the fly instellen van de demping. En ik rij graag vlot, dus ik zie mezelf eigenlijk standaard de sport-stand gebruiken. Tijdens mijn woon-werk verplaatsingen kan ik genieten van deftige weggetjes, dus comfort onnodig. En wanneer ik tijdens een toeristische rit een stukje (paar km?) slechte weg voor de wielen krijg, lig ik daar echt niet wakker van. En een toerrit waar bij nader inzien de ene na de andere hobbelweg in blijkt te zitten zodat je van ellende de comfort stand instelt, die rij je toch gewoon niet meer, of die herwerk je.

Om even verder te gaan op de opmerking van Jo De Paepe: Kun je met de ESA in comfort stand eigenlijk vlotjes bochten pakken (als ik Jo goed begrijp, is dat niet het geval), of is het eerder om "Goldwing" gewijs in alle comfort autostrade kilometers af te leggen aan 1000km per dag?

Ik sluit ESA nog niet helemaal uit, maar een nieuwe testrit dringt zich duidelijk op :wink:

Merci voor de meningen alvast!

G
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Heb ESA op mijn RT en ja, zelfs in de comfort stand kan je vlotjes bochten pakken. enkel wat minder feedback van de motor. Zelfs als je lange op mekaar volgende bochten hebt krijg je geen zweverig gevoel (verkeerde demping) zoals dat wel eens met andere moto's het geval is. Bij mij wordt er dus regelmatig afgewisseld tussen comfort en sport. Tijdens onze jaarlijkse Spanje - bergen reis staat hij vrijwel constant op sport alhoewel ze meer vergevingsgezind is bij het verkeerd inschatten van een bocht op comfort (laat zich gemakkelijker plat gooien). Denk eerlijk gezegd dat het voor elkeen persoonlijke smaak en "gevoel" is.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
roadster

Bericht door roadster »

probeer met en zonder ESA toch eens een testrit te organiseren

ik reed onlangs met een maat zijne 1200GS zonder ESA en die reed beenhard en ronduit oncomfortabel terwijl de mijne, met ESA, naar een vliegend tapijt nijgt en zo goed als alles uitvlakt...

Of dat aan het ESA ligt of niet weet ik niet, maar geen van ons beide kon er een deftige uitleg voor geven
En diene mens een beetje kennende zal zijn vering wel OK afgesteld staan
R1200GS LC
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Om even verder te gaan op de opmerking van Jo De Paepe: Kun je met de ESA in comfort stand eigenlijk vlotjes bochten pakken (als ik Jo goed begrijp, is dat niet het geval), of is het eerder om "Goldwing" gewijs in alle comfort autostrade kilometers af te leggen aan 1000km per dag?
voor mij persoonlijk is de comfort instelling veel te zweverig, als mijn zoon 62KG er mee rijd vind hij de normaal stand redelijk OK .
terwijl ik 90kg opteer voor de sportstand.
Alles hangt een beetje af van persoonlijke voorkeuren en gewicht( vermoed ik)
Wij zijn beiden gewend aan zeer strak afgestelde motoren die veel feedback geven

Nogmaals , de enige keer dat ik de vering verander is als er met duo gereden wordt :wink: en om alleen daarvoor te gebruiken vind ik het veel geld .
Persoonlijk investeer ik dan liever in een goede Aftermarket set die je volledig kan instellen naar je eigen persoonlijke voorkeur
Frans

Bericht door Frans »

Danny schreef:
Frans schreef:ESA lekker lui vering aanpassen, van zeer comfortabel tot goed sportief en
Als je denkt dat Wilbers en/of Hypers harder zijn dan origineel ben je niet goed geinformeerd!

Danny,

Ik weet niet of ik slecht geïnformeerd ben, ik bezit ze alle drie en spreek dus uit ondervinding

De ESA
Een wp vering en

De hernia :twisted:

En ik had het wel over een straffere veer niet over de subtielere demping van wilbers of ohlins wat 2 verschillende zaken zijn
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

GertH schreef:...
- ik tot nog toe nog nooit tijdens een rit de behoefte of noodzaak heb gevoeld om de demping bij te regelen omwille van de staat van het wegdek
... En wanneer ik tijdens een toeristische rit een stukje (paar km?) slechte weg voor de wielen krijg, lig ik daar echt niet wakker van. En een toerrit waar bij nader inzien de ene na de andere hobbelweg in blijkt te zitten zodat je van ellende de comfort stand instelt, die rij je toch gewoon niet meer, of die herwerk je.
Hoi Gert,
Hou er rekening mee dat de vering van een F650GS een volledig ander gevoel geeft dan de vering van een boxer. De F verwerkt slechte baan veel beter dan de standaard vering van een boxer, ook al omdat de veerweg vd R1200R mss wat minder lang zal zijn dan die vd F. Ik zou toch eerst maar eens een paar uurkes testen met een R, met en zonder ESA, op baantjes die je kent en dan beslissen. Achteraf ESA monteren is moeilijker/duurder.....
Enneuh gezien je kms, ook rekening mee houden dat schokdempers geen eeuwig leven hebben, dus best eens bekijken of je die ESA dempers kan vervangen door aftermarket, reviseren etc... (of elke 2 jaar van motor veranderen, is ook geen slecht idee als je veel kms doet, tegenwoordig bij BMW....)

BTW, die hobbelweggetjes zijn vaak de mooiste van omgeving, natuur etc om te rijden, dus een goed werkende vering verkiest mijn voorkeur ipv de hobbelige wegen te vermijden...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Dirk Pauwels schreef:
GertH schreef:...
... En wanneer ik tijdens een toeristische rit een stukje (paar km?) slechte weg voor de wielen krijg, lig ik daar echt niet wakker van. En een toerrit waar bij nader inzien de ene na de andere hobbelweg in blijkt te zitten zodat je van ellende de comfort stand instelt, die rij je toch gewoon niet meer, of die herwerk je.
Hoi Gert,
Hou er rekening mee dat de vering van een F650GS een volledig ander gevoel geeft dan de vering van een boxer. De F verwerkt slechte baan veel beter dan de standaard vering van een boxer, ook al omdat de veerweg vd R1200R mss wat minder lang zal zijn dan die vd F. Ik zou toch eerst maar eens een paar uurkes testen met een R, met en zonder ESA, op baantjes die je kent en dan beslissen. Achteraf ESA monteren is moeilijker/duurder.....
Enneuh gezien je kms, ook rekening mee houden dat schokdempers geen eeuwig leven hebben, dus best eens bekijken of je die ESA dempers kan vervangen door aftermarket, reviseren etc... (of elke 2 jaar van motor veranderen, is ook geen slecht idee als je veel kms doet, tegenwoordig bij BMW....)

BTW, die hobbelweggetjes zijn vaak de mooiste van omgeving, natuur etc om te rijden, dus een goed werkende vering verkiest mijn voorkeur ipv de hobbelige wegen te vermijden...
Dat heb ik ook gedaan.
Eerst een uurtje in Bornem gaan testen of het wel mijn ding was.
En dan de R1200R eens meegekregen als vervangmotor en toen mijn woon-werkverkeer met gedaan.
Ook nog een dagje met gaan rijden langs de kleine baantjes en voor mij was het dan in orde.

Ook vergeleken met een R1200GS, maar die kon mij minder bekoren in het stuurgedrag dan de R1200R, alhoewel ik dat nog een mega mooi machine blijf vinden.
En dan voornamelijk in de bochten, ik duw die R veel dieper dan de GS :grin:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

Frans schreef:
Danny schreef:

Danny,

Ik weet niet of ik slecht geïnformeerd ben, ik bezit ze alle drie en spreek dus uit ondervinding

De ESA
Een wp vering en

De hernia :twisted:

En ik had het wel over een straffere veer niet over de subtielere demping van wilbers of ohlins wat 2 verschillende zaken zijn
dat is 't hem net wat je anders ziet de ESA van wilbers WESA is zachter of harder, je instelmogelijkheden zijn veeeel ruimer dan standaard ESA en de veer is gewoonweg beter dus je hebt een ESA eigenlijk WESA die beter is, een hyperpro is ook zachter bij gewoon gebruik maar omwille van zijn progressief zijn is die gewoonweg beter dan dan standaard ESA veer, laatst reed ik met een ESA met hyperpro veren en die was merkelijk zachter, filterde alles veel beter weg dan mijn daartegenover knoerharde ESA.
Maar met twee en volgeladen bleef die Hyper veer nog goed zijn werk doen tegenover de showa shock die regelmatig aan 't einde van zijn latijn is bij twee en bepakking.

En da nen hernia daar kan ik je niet mee helpen maar naar 't schijnt kan daar ook al veel aan gerepareerd worden, ik werk alleen aan K's en Boxers :clown:

laat hem soigneren en als je dan kans hebt rijd dan eens met een aangepaste ESA goed voor je Hernia :mrgreen:
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

Heb nu op den RT ESA steken, en op de GSA een Wilbers set.

Als ik weinig zou moeten switchen tussen de verschillende settings, hetgeen de topicstarter bevestigd, dan ging m'n geld naar een aftermarket Wilbers set, zonder twijfel. Alleen al 't feit dat 't èn goedkoper is, èn geen electronica heeft die stuk kan gaan.

Als je regelamtig switcht, tja, waarom niet dan. Ik gebruikt 't eerlijk gezegd niet, den RT staat altijd op normale stand, is strak genoeg om lekker te gommen, en comfortabel genoeg om niet uiteen gerammeld te worden. En ja, ik rij 99% v.d tijd alleen, 't is m'n woon-/werkfiets. Dus die stand varieert ook al niet.
Moet echter wel zeggen, en ik weet 't omdat ik op heel korte tijd met beide uitvoering gereden heb, dat een ESA set sowieso al vele beter is dan de standaard fietspompen van Showa. Mijn RT stuurt echt vele beter en aangenamer dan de demo die ik van m'n dealer had gekregen, zonder ESA. Daarmee heb ik me bijna is laten mispakken aan een snelheidsdrempel, wist niet dat het ding een stuurdemper kon gebruiken.

Soit, da's mijn gedacht. Als geld geen probleem is kan je idd voor het WESA systeem kiezen, heb je het beste van beide werelden.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
herbertroelandt

Bericht door herbertroelandt »

Ik heb met mijn R1100GS 150.000 km gedaan met Ohlins veren, op mijn R1150GS 225.000 km met Ohlins veren. Deze beide sets heb ik een paar keer laten reviseren. Waren heel goede veringen
Op mijn R1200GSA heb ik de eerste 110.000 km gereden met originele ESA veren, de achterste schokdemper begon dan lichtjes te lekken. Heb ze dan laten ombouwen naar Wilbers WESA. De originele ESA veren waren zeer goed, ik vond ze beter dan de Ohlins. De Wilbers veren zijn voor mij niet beter dan de originele, maar wel merkelijk goedkoper dan nieuwe originele.
Ik ben wel heel tevreden over het ESA systeem, heb het ook gebruikt onder héél zware omstandigheden. Mijn volgende moto zal ook ESA hebben!
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
Plaats reactie