kachelweerstand ventilatie hoe werkt dat?
Moderator: GVN
-
MidlifeCruise
kachelweerstand ventilatie hoe werkt dat?
Na wat Googlen er achter gekomen dat de kachelweerstand van mijn 3 jaar oude Vivaro het begeven heeft.
Typisch werkt dan alleen nog stand 0 of volle bak op stand 4, dus niet meer op1 , 2, en 3 van de ventilator.
Vraag me af wat dat juist doet, want komt blijkbaar veel voor als panne, zit in veel wagens en kost rondom de 150EUR...?
Typisch werkt dan alleen nog stand 0 of volle bak op stand 4, dus niet meer op1 , 2, en 3 van de ventilator.
Vraag me af wat dat juist doet, want komt blijkbaar veel voor als panne, zit in veel wagens en kost rondom de 150EUR...?
Just call me Luc
Re: kachelweerstand ventilatie hoe werkt dat?
http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 352728.htmMidlifeCruise schreef:Na wat Googlen er achter gekomen dat de kachelweerstand van mijn 3 jaar oude Vivaro het begeven heeft.
Ik heb dat 3* vervangen op een 1.9 D Xsara niettegenstaande propere filters.
De laatste heb ik 11of 12 eur betaald een jaar of 4 terug. Misschien is het alleen de thermische zekering op het onderdeel en blijkbaar kost dat +/- 2eur!Toch merkelijk verschil met 150 eur en dus waarschijnlijk ander systeem geschakeld aan airco op uw voertuig ?
indien de weerstand herhaaldelijk stuk gaat moet je de ventilatormotor mee vervangen
deze zal teveel weerstand geven en daardoor gaat de thermische zekering van de ventilatorregeleenheid defect
deze thermische zekering beveiligt de eerste drie snelheden van de ventilatormotor, de vierde (hoogste) stand gaat niet over de weerstanden maar is rechtstreeks aangestuurd
groeten
andré
deze zal teveel weerstand geven en daardoor gaat de thermische zekering van de ventilatorregeleenheid defect
deze thermische zekering beveiligt de eerste drie snelheden van de ventilatormotor, de vierde (hoogste) stand gaat niet over de weerstanden maar is rechtstreeks aangestuurd
groeten
andré
R 1250 GS '2021
K 100 basic '84
K 100 basic '84
-
MidlifeCruise
160.93EUR kost dat zonder plaatsen
Ik denk niet dat je dat tegenwoordig nog makkelijk kan openmaken?
http://www.totalparts.nl/detail/Opel/Vi ... /DTI/16_V/(F9Q-760" onclick="window.open(this.href);return false;)/KACHELWEERSTAND/2002/&ID=V10001IK17
Weet iemand toevallig een Vivaro staan voor afbraak?
Ik denk niet dat je dat tegenwoordig nog makkelijk kan openmaken?
http://www.totalparts.nl/detail/Opel/Vi ... /DTI/16_V/(F9Q-760" onclick="window.open(this.href);return false;)/KACHELWEERSTAND/2002/&ID=V10001IK17
Weet iemand toevallig een Vivaro staan voor afbraak?
Just call me Luc
Eens gaan informeren bij Renault kan een aantal duiten schelen !
Ooit eens vervangen bij een collega en was merkbaar goedkoper bij Renault.
Was wel een iets ouder model !
Ooit eens vervangen bij een collega en was merkbaar goedkoper bij Renault.
Was wel een iets ouder model !
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
Ik sta ervan te kijken dat bij moderne wagens de sturing van de fan nog via een weerstand gebeurt,
of is dit nog steeds de gebruikelijke methode bij manuele airco's?
of is dit nog steeds de gebruikelijke methode bij manuele airco's?
het zijn tegenwoordig wel electronische regelaars, niet meer met de gewone draadweerstanden, wel met thermische beveiliging
groeten
andré
groeten
andré
R 1250 GS '2021
K 100 basic '84
K 100 basic '84
Wel inderdaad, electronisch en traploos gestuurd. Maar de wagen met het probleem is amper 3 jaar oud terwijl mijn oude
knar van 9 jaar die zaak al via CAN-bus aanstuurt, toch straf. Is wel met automatische airco, maar zonder thermische
beveiliging. Niet dat het CAN-bus gebeuren op zich alleszaligmakend is, dat nu ook weer niet
knar van 9 jaar die zaak al via CAN-bus aanstuurt, toch straf. Is wel met automatische airco, maar zonder thermische
beveiliging. Niet dat het CAN-bus gebeuren op zich alleszaligmakend is, dat nu ook weer niet
Ja,juist maar in mijn geval bleek de motor de boosdoener niet te zijn.Is drie keer voorgekomen op 10 jaar en 150000 km.'k heb er mij dus maar bij neergelegd dat er iets mis was (ten onrechte?)met het onderdeel.Bedankt voor uw verwijzing naar de ventilatormotor.andrevh schreef:indien de weerstand herhaaldelijk stuk gaat moet je de ventilatormotor mee vervangen
groeten
andré
groeten,
Pol
-
MidlifeCruise
ondertussen gedemonteerd, 't is te zeggen de voeding kreeg ik niet los want die draad met stekker zit helemaal in de verluchting,
maar achterkant ziet er zo uit. Ik dacht dat die thermische zekering zou stuk zijn, maar er was een weerstand over dat diode-achtig stuk.
Terug gemonteerd, vrouw moest weg en waarempel ventilator werkt terug in de 4 standen
Slecht contact of magic
op dat thermisch ding stond ref. 192KR 8802, maar daar vond ik niet veel van terug op de infostrade

maar achterkant ziet er zo uit. Ik dacht dat die thermische zekering zou stuk zijn, maar er was een weerstand over dat diode-achtig stuk.
Terug gemonteerd, vrouw moest weg en waarempel ventilator werkt terug in de 4 standen
Slecht contact of magic
op dat thermisch ding stond ref. 192KR 8802, maar daar vond ik niet veel van terug op de infostrade

Just call me Luc
Mooie herstelling
Zo zie je maar, zelf de handen uit de mouwen steken kan soms erg lonend zijn
Als het nog zou voorvallen kan het zinvol zijn om eens met een vergrootglas of loupe naar scheurtjes
in de solderingen te zoeken of ze allemaal eens te hersmelten. Barsten in solderingen komen vaak
voor, des te meer daar waar er veel opwarmen en afkoelen gebeurt. De printplaat kan ook barsten.
Het eerste getal op zo'n "thermal fuse" verwijst (meestal?) naar de temperatuur waarbij ze smelt.
Hoeveel weerstand heb je gemeten?
Meer info: http://www.cantherm.com/products/thermal_fuses/sdf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In de pdf is het verband tussen de code en de temperatuur goed te zien.
Nog een (vanzelfsprekende) raad: als je de thermische zekering zou vervangen moet je er uiteraard
voor zorgen dat ze tijdens het solderen niet te heet wordt, zoniet...., dan smelt ze
Om toch een goede soldering te bekomen klem je de bekken van een punttang tussen de zekering
en het soldeerpunt om zodoende de warmte af te leiden.
Als het nog zou voorvallen kan het zinvol zijn om eens met een vergrootglas of loupe naar scheurtjes
in de solderingen te zoeken of ze allemaal eens te hersmelten. Barsten in solderingen komen vaak
voor, des te meer daar waar er veel opwarmen en afkoelen gebeurt. De printplaat kan ook barsten.
Het eerste getal op zo'n "thermal fuse" verwijst (meestal?) naar de temperatuur waarbij ze smelt.
Hoeveel weerstand heb je gemeten?
Meer info: http://www.cantherm.com/products/thermal_fuses/sdf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In de pdf is het verband tussen de code en de temperatuur goed te zien.
Nog een (vanzelfsprekende) raad: als je de thermische zekering zou vervangen moet je er uiteraard
voor zorgen dat ze tijdens het solderen niet te heet wordt, zoniet...., dan smelt ze
Om toch een goede soldering te bekomen klem je de bekken van een punttang tussen de zekering
en het soldeerpunt om zodoende de warmte af te leiden.
-
MidlifeCruise
Wel dat weet ik niet meer, was een beetje gehaast om het terug te monteren, maar meter stond op 200Ohm schaal, dus minder dan 200Ohm.Hoeveel weerstand heb je gemeten?
Alvast dank, weer wat bijgeleerd
Just call me Luc
Een beschrijving of gelijkende foto van het bewuste onderdeel in de Astra zou kunnen helpen om te
weten te komen wat het was (aantal poten, vorm, kleurgecodeerd? parallel over de weerstand?)
Wat betreft de weerstand van de thermische zekering, dat zou niet meer dan enkele Ohms mogen zijn,
het is uiteindelijk niet de bedoeling dat het ding de totale stroom door haar inwendige weerstand
aanmerkelijk zou beperken. Ttz, tot ze smelt natuurlijk
Als het een digitaal meettoestel was, dan zou het kunnen dat het een redelijk groot getal leek te zijn,
maar het niet was omdat je mogelijk de komma (of eerder het punt) niet gemerkt hebt.
weten te komen wat het was (aantal poten, vorm, kleurgecodeerd? parallel over de weerstand?)
Wat betreft de weerstand van de thermische zekering, dat zou niet meer dan enkele Ohms mogen zijn,
het is uiteindelijk niet de bedoeling dat het ding de totale stroom door haar inwendige weerstand
aanmerkelijk zou beperken. Ttz, tot ze smelt natuurlijk
Als het een digitaal meettoestel was, dan zou het kunnen dat het een redelijk groot getal leek te zijn,
maar het niet was omdat je mogelijk de komma (of eerder het punt) niet gemerkt hebt.