K1600GT batterij laden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Geert B
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 okt 2004, 13:16

K1600GT batterij laden

Bericht door Geert B »

Gisteren heb ik na een rit van meer dan 500 km, de BMW batterijlader aangesloten via 1 van de stopcontacten.
Na meer dan een nacht laden, brandt het ledje van status 2/3 nog steeds.
Is dat normaal ? De GT is 1 maand oud en heeft 3400km.

Groeten,
Geert
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Prince »

Geert, ik denk niet dat er iets mis is met de batterij. Ik ken al meerdere personen die de K16 niet meer via de canbus opladen omdat dat problemen geeft, zelf met canbus lader. Je kan best direct de lader op de batterij aansluiten, al dan niet via een bijgeleverd kabeltje... en dan gaat alles goed.

Succes ermee
A Saint has a past... a Sinner has a future...
Bull66
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 mei 2012, 17:46
Locatie: The Coastline of Flanders Belgium
Contacteer:

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Bull66 »

Welke lader gebruik je?? als het een OPTIMATE 4 is moet je die eerst instellen om te kunnen laden op canbus systemen( zie handleiding).
Greetz
Bull66
Geert B schreef:Gisteren heb ik na een rit van meer dan 500 km, de BMW batterijlader aangesloten via 1 van de stopcontacten.
Na meer dan een nacht laden, brandt het ledje van status 2/3 nog steeds.
Is dat normaal ? De GT is 1 maand oud en heeft 3400km.

Groeten,
Geert
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door RBee »

Geert B schreef:Gisteren heb ik na een rit van meer dan 500 km, de BMW batterijlader aangesloten via 1 van de stopcontacten.
Na meer dan een nacht laden, brandt het ledje van status 2/3 nog steeds.
Is dat normaal ? De GT is 1 maand oud en heeft 3400km.

Groeten,
Geert
:wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door ®win »

Tip die ik heb gekregen van een BMW monteur: contact aan, (canbus)lader in het stopcontact en initiële test doorlopen, dan lader op motor aansluiten en contact uit.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Geert B
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 okt 2004, 13:16

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Geert B »

bedankt voor jullie reactie !
Ik had toch meer verwacht van het CANBUS systeem, zeker ook omdat het al een tijdje mee gaat.
Zal het eens proberen.
PaulM
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:42
Woonplaats: Stekene
Locatie: Stekene

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door PaulM »

misschien een rare vraag maar waarom aan de lader als je pas 500km gereden hebt? :roll:

Paul
Your heart is free, have the courage to follow it!

Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door ®win »

PaulM schreef:misschien een rare vraag maar waarom aan de lader als je pas 500km gereden hebt? :roll:

Paul
Misschien juist omdat hij pas 500 km heeft gereden ... :wink:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Geert B
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 okt 2004, 13:16

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Geert B »

ik ben alles nog aan het testen ... dus ik had verwacht dat toch zeker na een paar uur een melding zou komen dat de batterij vol is.
Niet dus ... goed dat ik dus getest heb.
Na inschakelen contact, inpluggen lader, afsluiten contact, heb ik een paar uur laten laden, maar steeds nog geen melding dat de batterij vol is.
NIet echt een probleem op het ogenblik, maar toch iets om na te vragen bij de dealer.
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Freddie »

Je moet wel de canbuslader hebben voor de K1600 modellen vanaf 2011. Alle vorige versies geven problemen.
Die van mij werkt perfect, geen omkijken naar in de wintermaanden.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Dirk T
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2012, 11:32

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Dirk T »

Ik heb dezelfde problemen bij het gebruik van de batterijlader van BMW. Bij de dealer weten ze blijkbaar ook niet hoe dit opgelost dient te worden. Ik heb al een nieuwe batterij en een nieuwe lader gekregen, maar het probleem is hiermee niet opgelost.
Onlangs na een rit van 300 km de batterijlader aangehangen en 4 dagen later ( reeds voor de 4° keer ) beroep moeten doen op de servicedienst om gestart te geraken. Het lampje van de lader bleef ook branden op 2/3. Nochtans heeft de motor tijdens de vakantieperiode 5 weken aan de lader gehangen en kon ik nadien zonder problemen starten.
Momenteel wordt de batterijlader niet aangesloten en heb ik geen problemen. Ook het alarm durf ik niet opzetten om de batterij niet onnodig te belasten.
Wat zal er gebeuren wanneer de motor langere tijd stilstaat ( in de winterperiode ) ?
Weet iemand een oplossing om dit definitief op te lossen ?

Groeten,
Dirk
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door mjy009 »

Doorrijden :mrgreen:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door willy »

Of het aan de BMW lader ligt weet ik niet, maar de Optimate 4 (dual program) die ik wel eens gebruik geeft,
aangesloten via de CAN-bus, soms aan dat ik de accu maar beter naar het containerpark kan brengen.
Als ik de lader niet via de CAN-bus aansluit gebeurt dat niet. Ik heb de lader teruggestuurd omdat ik dacht
dat er iets fout was, blijkbaar was dat niet het geval. Nadien heb ik de lading via CAN-bus nog een laten
melden dat de accu slecht was terwijl ik de spanning op de accu zelf gevolgd heb en die was dik in orde!
Ik ga er dus van uit dat alvast de Optimate, aangesloten via de CAN-bus, niet in staat is om het ladingsniveau
(en mogelijk dus ook de algemene toestand) van de accu serieus te bemonsteren en te melden.
Misschien kan de BMW lader dat evenmin en komt daar die vreemde melding vandaan. Om daar een beter
idee van te krijgen zou je de spanning aan de polen een keer kunnen meten/volgen tijdens de lading.
Geert B
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 okt 2004, 13:16

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Geert B »

Als ik de batterijlader lang genoeg laat laden, komt het groene lampje uiteindelijk tevoorschijn.
Alles toch normaal dus.
Wat wel blijft is dat mijn zumo niet wil opladen als hij ingebouwd is in K.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door ®win »

Geert B schreef:Wat wel blijft is dat mijn zumo niet wil opladen als hij ingebouwd is in K.
Als dat is tijdens het rijden (je ziet dan het batterij-ikoontje in de display), dan moet je eens kijken of de contacten een likje vaseline kunnen gebruiken en of de GPS goed in de houder gedrukt zit.

Als het is als de motor geparkeerd is, dan zal de navigatie over het contact geschakeld zijn (en dus zonder stroom zitten als het contact uit is).

Bij de K1600 zit de Navigator over het contact en sluit de Canbus het circuit ca 1 minuut na contact uit af.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: K1600GT batterij laden

Bericht door Wiedewa »

Ken hier helemaal niks van helaas.

Wat ik me wel af vraag wat er gebeurd als je de minpool accu afkoppeld.
Gaat dan de pjoeter in storing na terug verbinden, of zijn er sluipverbruikers in de Canbus ?
Minpool accu afgekoppeld na een dag of 3maanden mag geen verschil maken, zo dus winterperiode :shock:

Heb je dan 'n standaard reset-procedure ?

mvg Nico
MG Breva 850
Plaats reactie