R1100GS loopt op 1 cilinder

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LNNRT

R1100GS loopt op 1 cilinder

Bericht door LNNRT »

Afgelopen dagen heb ik de remblokken voor en achteraan vervangen. Toen ik een testritje wou gaan maken, startte de GS maar op 1 cilinder. Ik heb dit nog eens voorgehad 2 weken terug maar toen begon de 2e cilinder na enkele seconden mee te draaien. Dit gebeurde vandaag niet (zelfs nadat ik alle vensters had gesloten en opnieuw opgestart had :-) ). Afgelopen weken is de GS door verlof en onderhoud weinig buiten geweest.

Vermits ik geen onverbrande benzine rook had ik een vermoeden dat er een injector niet werkte. Mijn vermoeden werd gestaafd door het feit dat er roest op de connector van de rechterinjector zat. Een beetje schuurpapier later had ik weer een rasechte 2-cilinder boxermotor.

Nu komt mijn vraag:
Hoe komt daar roest op die connector?
Voor zover ik weet heeft die motor niet in water gelegen, hooguit door de regen gereden. Ik mag hopen dat de GS daar toch tegenkan? Ok, mijn laatste lange rit was 3 uur aan een stuk in de gietende regen maar ik zou het straf vinden mocht dit de oorzaak zijn.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt? Hoe kan ik roest op die connector voorkomen? Mag ik daar met WD40 op zitten?
Danny

Re: R1100GS loopt op 1 cilinder

Bericht door Danny »

WD40 geen probleem...
anderzijds wees nu eens eerlijk hoe oud is die ketel, minstens 13 jaar mag ik aannemen en dan kan het niet dat er eens ergens een contact is geoxydeerd...wees blij dat het er maar eentje is :wink:

om dat te voorkomen behandel je om de zoveel... je stekkers eens met WD40 :mrgreen:
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Danny schreef: anderzijds wees nu eens eerlijk hoe oud is die ketel, minstens 13 jaar mag ik aannemen en dan kan het niet dat er eens ergens een contact is geoxydeerd...wees blij dat het er maar eentje is :wink:
Ja ok :), de moto is van 94, 18 jaar dus.
Maar ik kan mij niet van het idee ontdoen dat het iets te maken heeft met mijn rit in de regen van enkelen weken terug waar ik toch 3 à 4 uur door de gietende regen heb gereden. Voor mijn gemoedsrust de volgende keer dat ik in de regen rij zal het toch geen goed doen.

Soit, bedankt voor je antwoord! Ik zal een met WD40 langs die stekkers gaan!
Danny

Bericht door Danny »

injecteurstekkers zijn waterproof dus controleer de afdichtingsrubber er rond maar eens goed, die geef je best wat siliconespray en binnenin wat WD40...
normaal kan er geen regen in of ze zijn beschadigd :mrgreen:

WD40 is echt een goed preventiemiddel ook voor de schakelaars op de 't stuur en de stekkers onder de te tank vooraan :wink:
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Ik heb eens even naar die afdichtingsrubber gekeken. Die loopt van aan die stekker tot ergens onder de tank in de kabelboom.
Die rubber is op 2 plaatsen opengescheurd: in het begin tegen de connector en een 2e keer 20 cm verder. Voor de rest ziet die rubber er nog soepel uit dus ik vermoed dat ik eens ergens niet voorzichtig genoeg ben geweest bij het afhalen van de tank ofzo. :-(
Danny

Bericht door Danny »

Kan ook gewoonweg "ouderdom" zijn he, rubber blijft niet eeuwig... aan de rechterkant word al eens benzine gemorst -loskoppelen tank- en dat is ook zeker niet bevorderlijk voor een lang elastisch leven.
netjes aftapen en 't kan er weer jaren tegen he :mrgreen:
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Danny, je hebt mij gerustgesteld! Mijn gemoedsrust dankt u :D

Ik ben ondertussen begonnen met de zaak af te dichten met vulkaniserende tape. Dat zal wel houden.
ErikD

Bericht door ErikD »

Heb je al es onder de tank gekeken naar het soort stekkers dat BMW gebruikt (Ik spreek over m'n 1150)? De metalen contacten zitten open en bloot klaar om alle regen die onder de tank komt op te vangen. Ik heb elke stekker los gemaakt en met contact 60 behandeld. Het overgrote deel vertoonde sporen van corrosie. Ik zou toch verwachten dat ze op een avonturenfiets als de GS waterdichte stekkers zouden voorzien. Je kan ook zeggen dat er geen regen onder de tank komt maar dat is nogal naïef denk ik. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat het de hele dag oude wijven regent en dan moet het onder de tank wel nat worden.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Plaats reactie