Ik ben sinds mei 2012 de fiere bezitter van een R1200GS, ondertussen heb ik al.over de 10.000km op de teller, dus mijn ros,heeft al redelijk goed gereden, doch heeft hij het asfalt arena nog niet verlaten, waar er dit WE verandering in zal komen.
Dit WE moet mijn beesteken me ook wat meer offroad de wereld laten verkennen. Waarschijnlijk zijn er nog andere GS rijders die dit WE op endurotocht meegaan.
Nu, ik heb een aantal vraagjes:
1) ik veronderstel als je offroad gaat je je de ABS beter uitzet. Kwestie om nog wat te kunnen remmen als het wat bergaf gaat of slipperig wordt.
Nu in de handleiding staat dat bij het uitschakelen van de ABS eerst de ABS gedeactiveerd is op het voorwiel.
Als je dus remt met de stuurrem zal ABS wel nog werken op het achterwiel, tenzij ook of enkel de voetrem ingedrukt word. Dus ABS is dus nooit 100% inactief, tenzij je enkel de voetrem gebruikt. Klopt dit?
Ik heb dit al getest en ik kan idd zonder probleem he achterwiel blokkeren met de voetrem...... Met de handrem durf,ik precies niet hard door te duwen, aangezien ik het voorwiel nooit of te nimmer wil blokkeren. Ik zie geen reden waarom ik mijn voorwiel ooit zou willen blokkeren, dan zal toch meestal in een val eindigen of niet?
Maar waarom staat dan in de handleiding dat bij uitgeschakelde ABS, ABS soms nog zal in werking treden voor het achterwiel, maar niet meer op het voorwiel. Her voorwiel kan dus gaan blokken. Ik snap het nut hiervan niet.
beter zou toch zijn dat het niet mogelijk is om het voorwiel te blokkeren maar wel het achterwiel!! Iemand enige uitleg hierover?
2) als je niet van plan bent te driften of willen slippen tijdens het oprijden van een stijle helling, is het dan nodig/nuttig om ASC in offroad mode te zetten of volledig uit te schakelen?
Voor offroad zou ik dus ASC aanlaten, tenzij ik volgende zaken wil doen in volgende gevallen zou ik
Asc on offroad modus plaatsen:
- driften op lossse grond (meestal niet de bedoeling toch)
- springen ( want als asc aanstaat geeft de gas dan niet meer thuis, heb ik ook al ondervonden)
ASC volledig uit:
- wheelie (lukt aardig met asc uit, je voelt pas echt de power als je asc uitzet)
Het is ongelooflijk wat ASC voor je doet in normale rijomstandigheden zonder dat je het beseft. Het is maar als je ASC uitzet, dan je het beest echt voelt.
Klopt die logica?
Welke instellingen gebruiken jullie in offroad omstandigheden?
3) ESA
Hobbelinstelling of mount everest instelling? Is voor mij momenteel moelijk om te weten welke instelling het best is.
Je kan dat ook zo moeilijk uittesten, of je zou een zelfde kort parcour meerdere keren achter mekaar moeten kunnen doen met anderee ESA instellingen.
Wat zijn jullie instellingen/erevaringen betreffende offroad ESA instellingen?
4) en ja last but not least, de banden......
Ik heb momenteel de standaard banden er op zitten. Heb al in de lijve ondervonden dat die offroad eigenlijk alleen maar bruikbaar zijn bij een droge ondergrond. Van het moment dat het wat nat/modderig is, gaat het voorwiel een eigen leven....(heb al eens goed hiermee gezweet en me efkens opzij gezet om te bekomen
Jammer dat je niet super snel van banden kan wisselen.
Aangezien ik nog momenteel met die banden zit, hoop ik dus op droog weer dit weekend, anders zal het noppes zijn.
Nu is een optie om betere grip te hebben de bandendruk te verlagen, wat is dan de optimale banddruk voor offroad gebruik?
Iemand suggesties voor banden die zowel on als offroad betere prestaties geven als de standaardbanden?
Ik rij 90% op asfalt en zou graag 10% offroad doen, maar zou dan wel van die 10% toch weel wat ruigere offroad willen kunnen doen dan dat ik me momenteelmlet de huidge banden zou riskeren
Ik weet ook wel dat er offroad en offroad is. De echte zandbank ligt niet in mijn ambities. Ik ga me wagen aan een lichte offroad en zeker niet de zware dingen gaan doen, daarvoor is mijn speelgoed nog net iets te nieuw
Pffff, genoeg getikt......
Alle feedback, suggesties en raad van tante kaat zijn welkom