onderhoud ketting

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW G-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LucVB
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 feb 2005, 13:42
Woonplaats: Borgerhout
Locatie: Antwerpen

onderhoud ketting

Bericht door LucVB »

Dag allemaal

Ik heb onlangs een tweedehands 650 X challenge kunnen aankopen.Het is de bedoeling om daar wat offroad mee te rijden.
In de bijhorende handleiding vind ik niet veel terug over het onderhoud van de ketting. Rijd al jaren met een Gs dus van kettingen heb ik ook niet veel verstand.
Daarom mijn vraag : hoe onderhoud je een ketting na een offroad rit?
Afspuiten al dan niet met hogedruk reiniger?
En welke olie moet er al dan niet op?
Is het soort olie ook afhankelijk van het soort ketting? O ringen ?

Graag jullie advies;

Groetjes

LucVB
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: onderhoud ketting

Bericht door Dirk Pauwels »

Kettingen en off road is maar 1 tip voor: vaak vervangen :grin:
Probleem is dat alles wat je eraan smeert ook plakt...maw ook het zand en de modder plakken erin, dus schuurt de boel lekker, dus slijtage.
grosso modo kan je 3 dingen doen:
Gewoon niet smeren, Het echte vet zit achter de o ringen, maar wel na elke rit goed reinigen met ketting reiniger.
smeren met motorolie en een osco gebruiken, waarmee je na elk zand of modderstuk bij traag rijden even smeert door aan een ring te trekken, de ketting wordt dan gesmeerd en ook een beetje gespoeld. alle andere systemen zijn niet geschikt voor off road. De Osco wordt vaak door KTM rijders gebruikt.
smeren met dry lube, dit is een soort teflon uit de spuitbus, die vloeibaar uit de bus komt maar nadien opdroogt en een droge film legt, waardoor er niets aan de ketting blijft plakken en je toch smering hebt.
Verder na elke off road rit, (na de hogedruk beurt waarbij je de ketting probeert te ontzien) met een ketting reiniger de ketting kuisen en vervolgens terug smeren.
Het echte ketting vet zou ik vermijden bij off road gebruik, ook de kettingzaagolie, die extra goed plakt, vermijden. Beter ofwel olie en af toe onderweg via de osco smeren of de dry lube. Gewoon op de weg is ketting vet natuurlijk wel ok.
Kosten ga je toch hebben bij off road gebruik, dus learn to live with it :grin:
Ook je remblokken gaan trouwens slijten als sneeuw voor de zon, zeker vanachter. Hou hier rekening mee.
En natuurlijk, zorg dat je ketting niet te strak hangt, zeker bij off road de 2.5-3cm speling handhaven die de constr opgeeft.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: onderhoud ketting

Bericht door pvde »

Yep,
Ik gebruik MOTOREX

CHAIN CLEAN DEGREASER
Extremely effective chain degreaser, for all types of motorcycles. Tested for O-rings, X-rings and Z-rings. Effective removal of encrusted oil and grease deposits, etc. Regular use considerably extends the working life of the chain kit! Finally spray with MOTOREX CHAINLUBE.
Afbeelding

en

CHAIN LUBE OFF ROAD
Fully synthetic, wear-reducing chain lubricant, tested for X-rings and O-rings. Especially suited for motocross, enduro and off-road use. Waterproof, resistant to spin and pressure. Also available in a refillable mini pack.
Afbeelding

Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
ltwp
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:19

Re: onderhoud ketting

Bericht door ltwp »

Ik zat met dezelfde vraag voor mijn onlangs verworven G 450 x bij deze ook bedankt voor de info.
grts
ltwp
R1200GS 2008 en G 450 X
LucVB
Berichten: 338
Lid geworden op: 01 feb 2005, 13:42
Woonplaats: Borgerhout
Locatie: Antwerpen

Re: onderhoud ketting

Bericht door LucVB »

Bedankt vr de info jongens , nu heb ik al een betere kijk op de zaak.

LucVB
luwa
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 mar 2008, 07:56

Re: onderhoud ketting

Bericht door luwa »

PVDE,

Bedankt voor je duidelijke en volledig info maar waar koop je die spuitbussen ?

mvg

Luwa
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: onderhoud ketting

Bericht door pvde »

Yep,
Bij http://www.motoadventurestore.be/produc ... d/motorex/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor producten die NIET op de website staan = vraag je via mail aan!
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Plaats reactie