Chipke?
Moderator: GVN
Chipke?
Hallo,
Rij al even met mijn 1150gs rond. Moto is twinspark van 2003. Voorlopig zijn volgende aanpassingen gebeurd: andere aanzuigmonden, andere benzinedrukregelaar, cat weg vervangen door y-stuk, remus uitlaat, accelerator en k&n luchtfilter.
Nu was ik aan het denken om mss nog een chip bij te plaatsen. Iemand ervaringen met bepaalde merken?
Alvast bedankt voor de info!
Rij al even met mijn 1150gs rond. Moto is twinspark van 2003. Voorlopig zijn volgende aanpassingen gebeurd: andere aanzuigmonden, andere benzinedrukregelaar, cat weg vervangen door y-stuk, remus uitlaat, accelerator en k&n luchtfilter.
Nu was ik aan het denken om mss nog een chip bij te plaatsen. Iemand ervaringen met bepaalde merken?
Alvast bedankt voor de info!
-
Re: Chipke?
Ik ben geen expert in die materie, maar ik denk dat een andere chip weggegooid geld is. Zet uwe moto in de huidige setup, goed afgesteld, eens op de bank. Mengsel verhouding zal al op het randje van te rijk zitten. Nog rijker heeft dus geen zin en is zelfs schadelijk (benzine in de olie). De mijne heeft net dezelfde setup, zonder accelerator en Frederiks wou geen rapid bike (of andere chip) monteren, want zou niets uithalen.
Andere chip enkel doen indien vermogen run voor plaatsing chip en vermogen run op dezelfde bank na plaatsing winst opleverd.
Bij benzine motoren is de vermogenwinst met een andere chip miniem, niet zoals bij moderne turbo diesels, waar je makkelijk 30-40pk winst haalt.
Als je natuurlijk de luchtfilterkast weglaat, aparte K&N's op de gasklephuizen en andere nokken steekt ga je wel een andere chip nodig hebben.
Andere chip enkel doen indien vermogen run voor plaatsing chip en vermogen run op dezelfde bank na plaatsing winst opleverd.
Bij benzine motoren is de vermogenwinst met een andere chip miniem, niet zoals bij moderne turbo diesels, waar je makkelijk 30-40pk winst haalt.
Als je natuurlijk de luchtfilterkast weglaat, aparte K&N's op de gasklephuizen en andere nokken steekt ga je wel een andere chip nodig hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bedankt al voor de info!
Is zeker niet de bedoeling dat ik schade zou toebrengen of mijn verbruik verhogen. Ben tevreden met hoe hij nu rijdt, maar als het met een beperkte investering nog beter kan
Maar niet dus
Is zeker niet de bedoeling dat ik schade zou toebrengen of mijn verbruik verhogen. Ben tevreden met hoe hij nu rijdt, maar als het met een beperkte investering nog beter kan

Maar niet dus

-
Kunt eens proberen hé, niet goed geld terug principe. Wel op een onafhankelijke testbank gaan. De eeproms voor de 1100-1150 reeks kunnen niet geflashed worden, je kan er geen aangepaste mapping inschieten, dus je koopt een eeprom met bepaalde mapping en that's it, wil je een andere mapping, weer andere chip kopen. Ik zou een rapid bike aanraden als je iets wil proberen, die is wat flexibeler, kun je meer aanpassen, maar zoals gezegd denk ik niet dat het iets oplevertbommelaar schreef:Bedankt al voor de info!
Maar niet dus
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hoe kan er benzine in de olie geraken en hoe weet je dit?
Ik heb namelijk k&n filter grotere luchtinlaat laser ystuk laser demper en bbpower chip
moto start en rijdt goed en knallen doet hij ook niet als je je gas dicht doet
dus staat hij dan te rijk ???
Ik heb namelijk k&n filter grotere luchtinlaat laser ystuk laser demper en bbpower chip
-
Ik had het over veel te rijk...Dan kan de niet verbrande benzine langs de zuigerveren in het carter komen, aangezien de niet verbrande benzine de oliefilm wegwast en dus ook de segmenten niet meer afdichten....Maar dan staat hij al veeeeel te rijk dus. Zelfde verhaal heb je bij lekkende injecteurs trouwens...jasper schreef:Hoe kan er benzine in de olie geraken en hoe weet je dit?
Ik weet ook niet wat die bepaalde bbpowerchip juist doet, beste is bij twijfel even op een vermogenbank, (ideaal was een run voor je de chip had gemonteerd en eentje erna) en dan de mengsel verhouding bekijken, standaard zit die vaak rond of boven de 14.5-15 (= arm), te rijk is bv onder de 11. als je zoals de mijne over het hele toerenbereik rond de 12-13 zit, haalt het dus niet veel uit om hem rijker te zetten. Meer benzine kan de motor toch niets mee. Even je bougiekes er uitdraaien en je weet meteen of hij te rijk staat. ik heb er wel nog een drukregelaar van 3.5 bar opzitten.
Kan best dat die BBpower enkel wat met de (redelijk rudimentaire) mapping speelt om bv bij middentoeren en hoge toeren wat meer in te spuiten en bij lage toeren wat minder etc.... Zo ver reikt mijn beperkte kennis niet.....

Ja die chip zat erop toen ik hem kocht en heb het pas onlangs ontdekt
Waar kan ik moto op testbank zetten
Enigste adres waar ik al van gehoord heb is in goes
-
Frederiks is ook de enigste die ik gebruik en vertrouw, al is zijn bank wat aan de positieve kantjasper schreef:Ja die chip zat erop toen ik hem kocht en heb het pas onlangs ontdekt

Maar er zijn er genoeg, al proberen veel van die gasten de meting wat te beinvloeden, waardoor "hun" chip er altijd als beste uitkomt.
http://www.google.be/search?q=vermogent ... e&ie=UTF-8
-
Jasper, laat je hier niet gek maken, die BBPower is een schitterende chip.jasper schreef:Hoe kan er benzine in de olie geraken en hoe weet je dit?
Afhankelijk van de instelling die je hebt gebruikt voor je chip (er zijn 8 programma's) zou je ongeveer 96 pk krukas en 88 pk achterwiel moeten hebben voor jouw setup (stage 3).
Bommelaar, hogere inspuitdruk zeker niet gebruiken in combinatie met deze BBPower chip!
Wat moet ik me voorstellen bij andere aanzuigmonden? Zijn dat de tussenbuizen naar de filterkast of een grotere snorkel?
In het geval van de tussenbuizen, vervangingsbuizen zijn pas bij verdere tuning van belang en bezorgen je nu enkel minder koppel.
Die accelerator in combinatie met hogere benzinedruk zou misschien kunnen werken, maar dan heb je nog geen aangepaste inspuitmomenten en die zijn minstens even belangrijk, onder andere voor het
temperatuur management van je blok.
Goedkope ingrepen voor meer vermogen bestaan bij mijn weten niet. Als je de reclame mag geloven, kan je de inspuitmomenten van de chip met zo'n Powerbox beïnvloeden, maar
naar ik hoorde , niet zo eenvoudig om een correcte afstelling mee te bekomen. Ik ken persoonlijk niemand die dit op een boxermotor gebruikt, misschien is er hier wel iemand die dat
kan toelichten? Het lijkt me wel interessant om eens te kunnen mee testen, maar voorlopig hou ik het op de timing zoals afgesteld door de experten bij BBPower. Hun kennis, research en
materiaal tegenover ons werkbankje en laptop?
Dirk, je kent er inderdaad niet veel van.
Grtz Kurt
-
Testbank en afstelling http://www.mototech.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
Is misschien beter zelf een rapid bike op te zetten...
Is misschien beter zelf een rapid bike op te zetten...
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
-
Gelukkig dat er echte experten op het forum zitten zoals jij KurtKurt Steyaert schreef:Dirk, je kent er inderdaad niet veel van.
Grtz Kurt

-
Dirk, bij mijn weten is het internet bij iedereen hetzelfde, dus zou het niet zo moeilijk mogen zijn om dezelfde informatie weer te vinden als mij
Ik ben geen expert, verre van zelfs, maar bij ons zeggen ze: " beter geen advies dan slecht advies".
Groeten Kurt

Ik ben geen expert, verre van zelfs, maar bij ons zeggen ze: " beter geen advies dan slecht advies".
Groeten Kurt
-
Beste Kurt,Kurt Steyaert schreef:Dirk, bij mijn weten is het internet bij iedereen hetzelfde, dus zou het niet zo moeilijk mogen zijn om dezelfde informatie weer te vinden als mij![]()
Groeten Kurt
Als je wat aandachtiger zou lezen zou je terugvinden dat ik bommelaar afraadt om "in de huidige setup" een chip toe te voegen, wegens dan te rijk. Je zegt zelf ook dat de verhoogde inspuitdruk en een andere chip niet wordt aangeraden. Verder raad ik Bommelaar ook aan alles uit te proberen op een goede vermogenbank. Ik ben zeker niet tegen tuning chips. Dus waarin verschilt mijn, volgens jou, slecht advies van dat van jou?
Ik baseer me niet op internet voor mijn advies zoals jij, maar op eigen ervaring. Mijn 1100 had nl een andere chip en reed daar zeer goed mee. bij de 1150 was het niet nodig, aangezien de moto bij frederiks in mijn setup zonder chip 90 achterwielpks had en qua mengsel al rijk genoeg stond. (uitdraai beschikbaar) Feit blijft dat vermogenwinst maar tot een bepaald, beperkt, niveau te behalen is via rijker mengsel en andere inspuitmomenten en open uitlaat etc. Op een gegeven moment loop je tegen de beperking vd nokkenas lift, de flow vd kulassen, de compressie, de bewegende massa vh blok etc aan....
Ook zeg je dat BBpower 8 programma's heeft, dit kan best, maar dan telkens met een andere chip, de gebruiker kan deze programma's niet zelf kiezen op de chip die hij heeft aangekocht.
Mijn advies blijft dan ook: laat je niet gek maken door veelbelovende reklame, maar ga af op de resultaten van een onafhankelijke vermogenbank.
In de handleiding van bbpower chip staat dat je de stages kan kiezen door de motronic relais uit te trekken en dan met bijgeleverd kabeltje de contacten verbinden naargelang wat je hebt op je moto....
-
Zou kunnen. bij de 1100 was't gewoon code plug verwijderen en niets kiezen...jasper schreef:In de handleiding van bbpower chip staat dat je de stages kan kiezen door de motronic relais uit te trekken en dan met bijgeleverd kabeltje de contacten verbinden naargelang wat je hebt op je moto....
-
Serieus? ... en evengoed nog zo verwonderd over die 8 programma's?Dirk Pauwels schreef:Ik baseer me niet op internet voor mijn advies zoals jij, maar op eigen ervaring.
Ik gebruik die BBPower chip nochtans al van in 2002, zonder problemen en met programmakeuze

In hoeverre vind je jouw advies: "ik denk dat een andere chip weggegooid geld is" en mijn advies : steek een chip, maar zonder accelerator, hogere druk en rapid bike, overeen komen?Dus waarin verschilt mijn, volgens jou, slecht advies van dat van jou?
Valt dit ook onder goed advies, wetende dat dit eigenlijk niet voor gebruik op de openbare weg geschikt is omdat je aanzetkoppel fel vermindert en je motor hoogtoeriger wordt? Wist je waarschijnlijk nog niet, maar ja dus. Heb je enig idee, hoeveel onderdelen je al hebt moeten vervangen vooraleer deze aanpassing ook nog maar enigszins nuttig zou kunnen zijn? Een luchtfilter en nokkenas alleen, nee toch?Als je natuurlijk de luchtfilterkast weglaat, aparte K&N's op de gasklephuizen en andere nokken steekt ga je wel een andere chip nodig hebben.
Dirk, het is tof dat je je sinds kort ook interesseert in tuning en het mag blijken dat je hier en daar al eens iets hebt opgevangen, maar je slaat wel nog veel door elkaar.
Als je wil, ben je welkom om eens enkele gegevens naast elkaar te leggen en in mijn garage te komen piepen, maar voor hier hou ik het voor bekeken.
Groeten Kurt
-
Sinds kort zegt 'em.....wat ne gillerKurt Steyaert schreef:Dirk, het is tof dat je je sinds kort ook interesseert in tuning en het mag blijken dat je hier en daar al eens iets hebt opgevangen, maar je slaat wel nog veel door elkaar.

ik hou het ook voor bekeken, zoek het allemaal maar zelf uit

-
We moeten die "allemaal" toch ni te letterlijk opnemen?
I respect your opinion. But I don't give shit.
wat is het voordeel om aanzuigbuizen in te korten, handleiding zegt dat dit nodig is, maar klein verlies in power onderin
jasper heb je al eens met Rob gesproken of reactie gehad?
Ik weet van tuning niks, alleen dat het veel geld kost en ze in de Ardennen maar even rap door de bochten gaan als ik...of nog trager
Ik weet van tuning niks, alleen dat het veel geld kost en ze in de Ardennen maar even rap door de bochten gaan als ik...of nog trager

-
Dit verlaagt de weerstand van de aanzuigbuis een weinig. Hoe meer lucht je in een blok pompt, hoe meer vermogen je zal hebben. Het voordeel is evengoed een nadeel.jasper schreef:wat is het voordeel om aanzuigbuizen in te korten, handleiding zegt dat dit nodig is, maar klein verlies in power onderin
De iets kortere aanzuigbuis geeft hoger vermogen bij hoge en middelhoge toeren, maar een iets lager koppel onderin. Er bestaan ook snorkels en tussenbuizen met verhoogde flow of je kunt het fiter rechtstreeks op je gasklephuis plaatsen.
Hoe korter, hoe minder weerstand, hoe meer koppelverlies bij lage toeren. De motor wordt hoogtoeriger, krachtiger en nukkiger. Waar de originele koppelkromme vrij vlak en gelijkmatig loopt, zul je dan een dip zien verschijnen in de kromme. De aanzuig en de afgas van een motor doen veel aan het bruikbare vermogen en koppel, maar wat er tussenzit is daarmee nog niet aangepast naar een verbeterde flow en dat is duur. Doordat het resultaat van de aanpassingen van vele factoren (die hand in hand gaan) afhangt, is het zoals Dirk reeds terecht zei, aangeraden de resultaten op te volgen op een dyno. Echter, experimenteer je graag en heb je een beetje feeling voor techniek, dan kun je het zonder proberen.
Tunen (wat wij maar doen met onze brommers noem ik maar optimaliseren) is duur, de echte kosten stoppen echter niet bij de veranderingen, die komen pas later. Onderhoud, slijtage gevoeliger, verbruik, occasioneel breuken, zelfs al bij verregaande optimalisatie.
Nog even iets over dat verbruik. Door de aanpassingen, stijgt het rendement van de motor. Daardoor zou het verbruik, bij identiek gebruik, moeten dalen. Klopt, maar je zal er gegarandeerd anders door gaan rijden en het resultaat blijft hetzelfde, ondanks het verbeterde rendement, stijgt je verbruik.
Greetz Kurt
-
Het is niet omdat je brommer harder kan, dat je het ook durftDanny schreef:jasper heb je al eens met Rob gesproken of reactie gehad?

25 jaar geleden zei Frank Soete me het volgende over tunen: " het sop is de kolen niet waard ". Hij had overschot van gelijk, ... als je het puur cijfermatig bekijkt, krijg je niet veel terug voor je geld.
Passie voor techniek! De drang om mee te zoeken naar verbeteringen, daar draait het om bij wat wij tunen plegen te noemen. Zonder passie en enkel voor de cijfertjes, moet je er niet aan beginnen, dan kun je beter steeds het meest up to date model kopen en er verder niet over wakker liggen. Die ingenieurs bij BMW zijn zo slecht nog niet. Ze blijven zelfs met hun geknepen versies, de meeste tuners, nog altijd enkele stappen voor. Kunnen ze nog verbeterd worden? Tuurlijk, alles kan beter en wat er niet is, kan gemaakt worden!
Net zoals er puristen zijn als het op hun merk aankomt of mensen die er juist helemaal niet om geven, zijn er ook mensen die blijven streven naar een meer persoonlijke toets. Creatievelingen, ingenieurs, designers, ...
Zowel de puristen als de niet zo puristen, kunnen daarom wel even hard gepassioneerd zijn. Wel of niet tunen (optimaliseren), is dus een persoonlijke keuze en heeft niks met rijkunsten te maken.
Jij kent volgens mij meer van motortechniek, dan gelijk wie hier op dit forum, dus stellen dat je er niks van kent, zegt mij alleen maar dat jij bijzonder bescheiden of purist bent

Mij maak het geen snars uit, wie-wat, wie-wie of wie-waar. Elk zijn ding.
"Mijn Helga, mijn passie" en ik hoop dat dat voor de meesten hier ook zo is.
Groeten Kurt
-
Jongens, jongens we zullen altijd wel jongens blijven zeker!!!
Tunning op een motto, denk 't niet. Pas op ik ben niet tegen tunning hé
Tune mijn bmw-auto's ook altijd 1 voor wat extra power en 2 vooral voor de extra zuinigheid en deze haal je er bij de motto zowiezo niet uit
En wat de power betreft !!!
Jongens leer eerst uw motto's beheersen vooral beheersen!!! en zie dan dat je al alles uit die motor kunt halen wat er in zit vooraleer je nog gaat tunen
En uit de motor halen bedoel ik dan wel niet enkel rechtdoor hé
Haal er maar eens alles uit in de ardenne of in Oostenrijk probeer bv eens een mozes of een pierre een dag te volgen met een boxer-motor dan moet je pas alles uit de kast halen
En als je dat kan, denk dan maar eens tunen
Grtz Kurt
Tunning op een motto, denk 't niet. Pas op ik ben niet tegen tunning hé
Tune mijn bmw-auto's ook altijd 1 voor wat extra power en 2 vooral voor de extra zuinigheid en deze haal je er bij de motto zowiezo niet uit
En wat de power betreft !!!
Jongens leer eerst uw motto's beheersen vooral beheersen!!! en zie dan dat je al alles uit die motor kunt halen wat er in zit vooraleer je nog gaat tunen
En uit de motor halen bedoel ik dan wel niet enkel rechtdoor hé
Haal er maar eens alles uit in de ardenne of in Oostenrijk probeer bv eens een mozes of een pierre een dag te volgen met een boxer-motor dan moet je pas alles uit de kast halen
En als je dat kan, denk dan maar eens tunen
Grtz Kurt
Kurt-Gt 1600
"Don't drive faster than your guardian angel can fly"
"Don't drive faster than your guardian angel can fly"
Tja kijk andere uitlaat, luchtfilter, grotere luchtinlaat is indd tuning, maar niet schadelijk en de moto rijd nu eenmaal een stuk leuker hierdoor, vooral door de katvervanger
Het gaat me ook niet om snelheid, maar over wat meer pit, vlotheid
En ja ik heb een chip, maar wist niet eens dat deze op de moto zat verkoper had namelijk gezegd dat hij er apart bij was(achetraf gezien bleek dit de originele te zijn)
En vermits hij er dan toch opzat kan ik maar wat informeren over wat en hoe.....
Voor de moment ook totaal geen negatieve dingen ontdekt bv hoger verbruik
En je zou voor dat beetje meer pit een 1200kunne kopen, maar daar moet je het geld voor hebben
Het gaat me ook niet om snelheid, maar over wat meer pit, vlotheid
En ja ik heb een chip, maar wist niet eens dat deze op de moto zat verkoper had namelijk gezegd dat hij er apart bij was(achetraf gezien bleek dit de originele te zijn)
En vermits hij er dan toch opzat kan ik maar wat informeren over wat en hoe.....
Voor de moment ook totaal geen negatieve dingen ontdekt bv hoger verbruik
En je zou voor dat beetje meer pit een 1200kunne kopen, maar daar moet je het geld voor hebben