R100rs Café Racer

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ben Heylen
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
Woonplaats: 3550
Locatie: Limburg

R100rs Café Racer

Bericht door Ben Heylen »

Hey,

Als nieuweling op dit forum ben ik eigenlijk op zoek naar tips, trics en mensen die me kunnen helpen in de praktijk.

Ik droom er namelijk van een BMW R100RS om te bouwen tot een mooie café racer, die ook nog geschikt is voor 'dag-dagelijks-gebruik'.
Hoewel ik een uitgebreide collectie aan foto's heb van café racers om inspiratie uit te halen, heb ik er geen flauw idee van hoe aan zo een project te beginnen.

Met de aankoop van de R100 rs zal je waarschijnlijk zeggen. Maar goed, maar koop je dan een 'wrak' en begin je opnieuw, of koop je een deftige rijdende motor die je dan naar uw zinnen zet?!

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groeten, Ben
Momenteel een R100s...
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Harald »

Dit is een draadje om te volgen.
Niet dat ik er morgen ook wil aan beginnen, maar het kriebelt hoe langer hoe meer :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Jo De Paepe »

R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Ben Heylen
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
Woonplaats: 3550
Locatie: Limburg

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Ben Heylen »

Afbeelding


Om een idee te geven van wat ik in gedachten heb....
Momenteel een R100s...
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik kan niet voor anderen spreken, want ik ken er niets van, maar wat ik zou doen:

als je niet zelf kan sleutelen heb je iemand nodig die dit wel kan tegen een vriendenprijsje of een dikke bankrekening. Het leukste van zo'n ding is dat je alles zelf gedaan hebt, dus als je 2 linkerhanden hebt, best iets anders beginnen :grin:

Bepaal van tevoren je budget, hou er rekening mee dat je project bij eventuele verkoop nooit de gemaakte kosten zal vergoeden. Kijk al eens wat zitjes, kuipen, spuitwerk, andere carbs, uitlaten etc kost. Valt vaak zwaar tegen. Bovendien is er bijna niets dat plug en play past, het meeste spul dat betaalbaar is moet nog aangepast worden. Wil je wel kant en klaar spul ga je ook meer betalen.

Eens budget bepaald zoek een R100RT, die vind je makkelijk voor minder dan 2000 euro in goede staat. Geef eerder wat meer uit voor een R in goede staat dan minder voor een wrak, kosten zijn niet te overzien in het laatste geval, of je moet al veel ervaring hebben in die dingen. Een goede RS, een /7 e.d strippen is zonde, die zijn origineel meer waard dan een caferacer, maar een RT heeft geen "cultus" status voorlopig....

Aangezien de moto toch gestript wordt, probeer iets te kopen van de laatste bouwjaren van de 2v series, eens de caferacer af, merk je daar toch niets meer van en je hebt een iets betere kwaliteit, Nikasil cil, electr onsteking etc....

sloop alles eraf wat niet nodig is, eventueel verkoop je dat terug of je houdt het bij om de moto terug als RT te verkopen

Begin in eerste instantie niet met complete motorrevisie. Dit kan later altijd nog, let erop bij aankoop dat het blokje goed draait. Beter is het de wegligging en de remmen onder handen te nemen, want die is meestal ondermaats voor een moderne motard.

Bepaal voor jezelf of je een zo goed mogelijk presterende hard core cafe racer wil of een cafe racer look die ook nog dagelijks te gebruiken is in alle weer in wind.

Kies je voor het tweede, laat de open luchtfilters en del orto's dan maar achterwege

Hou er rekening mee dat een caferacer vooral mooi is, maar ook vooral onpraktisch. Goede kniekes, stevige polsen, nek - en onderrug spieren zijn wenselijk

Veel van die projectjes stranden in kartonnen dozen, dus zo'n dingen niet kopen, zijn bijna nooit kompleet en moeilijk te controleren.

Veel succes en plezier ermee
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R100rs Café Racer

Bericht door tweecilinderke »

Awel Dirk ik zou het niet beter kunnen verwoorden, de nagel op de kop :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Jo De Paepe »

overschot van gelijk Dirk.
en ik kan het weten .
Ik ben zelf uitgegaan van een R100RT van 81 met een 70PK blok . verbeterde vork en remmen en we waren vertrokken :-P
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Ben Heylen
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 okt 2012, 16:43
Woonplaats: 3550
Locatie: Limburg

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Ben Heylen »

Alvast merci voor de goede raad!!
Momenteel een R100s...
jan woestenborghs
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:28
Woonplaats: merksem

Re: R100rs Café Racer

Bericht door jan woestenborghs »

Hello,even voorstellen. Ik ben Jan en woon in Merksem, rij sinds september met een versleten R 100 RT van 1990. Door dat er een hele boel kleinigheden niet in orde zijn heb ik besloten van hem te strippen en er een gewone naakte motor van te maken. Dus helemaal in het teken van een cafe racer of misschien wel een retro cruiser zonder koffer,toeters en bellen. Door natuurlijk hem helemaal naakt te zetten zie je al de gebreken en is er gewoon makkelijker aan te sleutelen. Een paar vragen heb ik wel: is het aan te raden een paar losse K & N filters te monteren en moet de sproeier bezetting aangepast worden? Krijg ik door de koffersteunen te demonteren een kwakkel motor? Want veel buizenwerk en verstevigingen zijn er niet aanwezig aan de achterkant. Verder maak ik er wel terug een mooie motor van.
PS ik heb de RT kuip te koop aangeboden op tweedehands BE, liever zou ik ze ruilen met een paar BMW onderdelen zoals een uitlaat of iets dergelijks.Bij deze is dit ook de wereld ingestuurd en U kan me bereiken op 0495 484335, ik ben woonachtig te Merksem in de Trompetvogelstraat 52/1.
Tof forum, ik ga hier nog veel leren over BMW.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Dirk Pauwels »

jan woestenborghs schreef:Een paar vragen heb ik wel: is het aan te raden een paar losse K & N filters te monteren en moet de sproeier bezetting aangepast worden? Krijg ik door de koffersteunen te demonteren een kwakkel motor? Want veel buizenwerk en verstevigingen zijn er niet aanwezig aan de achterkant. Verder maak ik er wel terug een mooie motor van.
Welkom Jan,

Die K&N's zonder luchtfilterkast vereist sproeieraanpassing. Je kan proberen met de originele sproeiers, maar de lucht benzine verhouding klopt niet meer, dus denk niet dat hij mooi gaat lopen. zeker als je de combinatie K&N + uitlaten doet, ga je met de juiste sproeiers wel wat winnen. Welke maatvoering kan ik je niet direct helpen, maar op de bonnie ben ik met dergelijke setup van 105 naar 155 gegaan voor de hoofdsproeier, naalden opgeshimmed en grotere ralentie sproeier. Vlotterhoogte kon ongewijzigd blijven.
Als je niet te veel tijd wil steken in experimenteren, even een bezoekje brengen aan Ruud Frederiks in Goes, het kost wat, maar dan krijg je ook de meest ideale setting voor je motor mee. (voor je langsgaat wel even kleppen stellen en zorgen dat de ontsteking goed staat, anders heeft afstellen vd carbs weinig zin.)
Veel succes ermee, en fotokes plaatsen hé....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: R100rs Café Racer

Bericht door GSMax »

En hoeveel vraagt ge voor zoiets Jo ?
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Spencer »

Vertrekkend van een R100RS kan je ook dit doen:

http://www.ritmo-sereno.com/customfile/ ... 03388.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Staat daar ergens een prijs bij? :grin:
(en is het inclusief verzending?)
Mijn Japans is niet zo goed.
Salu.
Chris.
jan woestenborghs
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:28
Woonplaats: merksem

Re: R100rs Café Racer

Bericht door jan woestenborghs »

Dank je wel Dirk voor de info, al vind ik de sproeierbezetting met 50 % verhogen op jou Bonnie wel een drastische ingreep. Maar dat zal wel juist zijn, want hij krijgt waarschijnlijk ook 50 % meer lucht binnen. Aan mijn uitlaat ga ik voorlopig niets veranderen, er is nog genoeg ander werk te doen.Ik ben gisteren maar begonnen. Het zal dus wel een paar weken duren eer ik weer de baan op kan.
Gr, Jan.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Dirk Pauwels »

Spencer schreef:Vertrekkend van een R100RS kan je ook dit doen:

http://www.ritmo-sereno.com/customfile/ ... 03388.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Ik ben normaal geen fan van een RS kuip, al vind ik een RS wel iets hebben, maar dit is prachtig, en heeft waarschijnlijk nog een leuke wegligging en stoppers ook....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Man in Black »

Een café racer met het blok van de K1600 wat zou dat geven? :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
jan woestenborghs
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:28
Woonplaats: merksem

Re: R100rs Café Racer

Bericht door jan woestenborghs »

Hello Beemers,
Wederom ben ik hier met een paar vraagjes.
Passen die retro kleppendeksels op elke boxer van na 1988, want ik wilde er op een beurs al eens een setje kopen maar ik twijfel toch.
En twee, ik zie wel eens een K & N filtertje op de plaats staan waar het origineel luchtfilter heeft gezeten, is dit voor een soort van carter ontluchting of zo?
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Synchro Bob »

Op de eerste vraag: JA
Op de tweede vraag: bij een "coole" caféracer wordt de carterontluchting opgevangen in een blikje Red Bull :razz:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Spencer »

Man in Black schreef:Een café racer met het blok van de K1600 wat zou dat geven? :grin:
Afbeelding
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Man in Black »

Hier word ik blij van :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Spencer »

Man in Black schreef:Hier word ik blij van :grin:
Ik ook :wink:
der_joachim
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2009, 19:13
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: R100rs Café Racer

Bericht door der_joachim »

Spencer schreef:
Man in Black schreef:Een café racer met het blok van de K1600 wat zou dat geven? :grin:
Afbeelding
Ziet er bruut uit. Bron?
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: R100rs Café Racer

Bericht door Spencer »

Motorsalon Brussel 2 jaar geleden (of was het 3 ?)
Plaats reactie