kleppen stellen en syncroon zetten
Moderator: GVN
kleppen stellen en syncroon zetten
Hallo allemaal,
Ik heb een r1150gs 2000 en zou graag zelf de kleppen stellen en syncroon zetten. Ik heb er al veel over gelezen maar nog niet gedaan. Nu is mijn vraag of er iemand is bij wie ik eens mag toekijken hoe dat eigenlijk allemaal in zijn werk gaat. Als ik het gezien heb, begin ik er bij mijn eigen motor zonder aarzelen aan.
Kandidaten?
Met dank bij voorbaat.
Ik heb een r1150gs 2000 en zou graag zelf de kleppen stellen en syncroon zetten. Ik heb er al veel over gelezen maar nog niet gedaan. Nu is mijn vraag of er iemand is bij wie ik eens mag toekijken hoe dat eigenlijk allemaal in zijn werk gaat. Als ik het gezien heb, begin ik er bij mijn eigen motor zonder aarzelen aan.
Kandidaten?
Met dank bij voorbaat.
Re: kleppen stellen en syncroon zetten
Dan is er maar 1 adres, syncro Bob
Neem gerust is contact met hem en hij zal u met hart en ziel uitleggen hoe je dat moet doen
en welk gereedschap je nodig hebt.
Neem gerust is contact met hem en hij zal u met hart en ziel uitleggen hoe je dat moet doen
en welk gereedschap je nodig hebt.
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Klopt Matlock.
Altijd welkom! Regio Meise (Noord-Vl-Brabant).
Bob
Altijd welkom! Regio Meise (Noord-Vl-Brabant).
Bob
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
klopt als een bus.
Synchro Bob helpt en legt uit!Nu kan ik het zelfs.
Synchro Bob helpt en legt uit!Nu kan ik het zelfs.
Hallo,
Indien dit voor gedaan en uitgelegd wordt wil ik er ook graag bij zijn als het niet stoort, altijd leuk iets bij te leren.
Ik ben namelijk van plan een oudere BMW aan te schaffen.
Alvast bedankt en Ik hoor het wel als het mogelijk is.
Indien dit voor gedaan en uitgelegd wordt wil ik er ook graag bij zijn als het niet stoort, altijd leuk iets bij te leren.
Ik ben namelijk van plan een oudere BMW aan te schaffen.
Alvast bedankt en Ik hoor het wel als het mogelijk is.
(BMW R1200Adv) (BMW R80G/S)
Vespa GTS 300 Super Sport
Hallo,
Als het mag zou ik er ook eens graag bij zijn
groeten
Als het mag zou ik er ook eens graag bij zijn
groeten
Honda 550 four,Guzzi California 1100, R1150RT , R1200RT en nu R1200GSA
Mercedes E 220 CDI
Lid.BMW Motor Club Vlaanderen
Mercedes E 220 CDI
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Hoe meer zielen hoe meer plezier.
Jullie allen zijn welkom. Ik zal laten weten wanneer Matlock langskomt.
Jullie allen zijn welkom. Ik zal laten weten wanneer Matlock langskomt.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Afspraak met Matlock is deze woensdag 5/12 vanaf 19u30.
Iedereen is welkom.
Adres via PB of e-mail.
Iedereen is welkom.
Adres via PB of e-mail.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
PB verstuurd
Bedankt voor de leerrijke avond, heel veel bijgeleerd nu nog in de praktijk brengen.
En van mij ook een dikke merci,ook weeral iets bijgeleerd
Honda 550 four,Guzzi California 1100, R1150RT , R1200RT en nu R1200GSA
Mercedes E 220 CDI
Mercedes E 220 CDI
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ja, 't was een toffe sessie.
Matlock zijn 1150 is een juweeltje. Buiten de vervuilde bypassschroeven was er niets aan te merken.
Zal nog heel lang meegaan.
We doen dat nog eens.
Matlock zijn 1150 is een juweeltje. Buiten de vervuilde bypassschroeven was er niets aan te merken.
Zal nog heel lang meegaan.
We doen dat nog eens.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Hallo Bob,
Van mijn part ook nen dikke merci, ik vond het zeer interessant.
Bedankt voor de duidelijke uitleg en voor het toffe onthaal!
Van mijn part ook nen dikke merci, ik vond het zeer interessant.
Bedankt voor de duidelijke uitleg en voor het toffe onthaal!
(BMW R1200Adv) (BMW R80G/S)
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Bedankt, mannen, voor de talrijke opkomst ondanks het onzekere weer en voor de positieve reacties.
Voor mij is het synchroniseren van die boxers een routine en ik moet erop letten voldoende duiding te geven bij elke handeling.
Buiten de evidente handelingen wil ik hier een lijst meegeven van wat ik door ervaring en de hulp van andere leden van dit forum heb geleerd.
Dus op z'n Piets': "Wath gebbe we vandaah heleed ?"
- De zone rond de bougie met perslucht proper maken eer men de bougie en het kleppendeksel demonteert
- Voorzie een opvangbakje voor de olie die uit de kleppendeksels lekt
- Bij terugplaatsing van de klepdeksels, met de vinger in het bougiegat voelen of de rubberen pakking daar wel goed op zijn plaats zit
- "De truuk met de pastilles". Met de voelermaat zetten we de speling op één van de kleppen juist. Dat is onze referentie. De tweede klep zetten we ook juist met de voelermaat. Om te controleren dat beide spelingen identiek zijn kan men de aan de tuimelaar met de wijsvinger trekken ter hoogte van de stoterstang. Men probeert dan aan de pastilles tussen tuimelaar en klepsteel te draaien. Als de regeling identiek is zullen beide pastilles geklemd zitten en niet, of moeilijk draaien.
- Voorafgaand de positie van de bypassschroeven markeren (met potlood) op het gasklephuis en besproeien met kruipolie, teneinde de O-ring te sparen bij het verdraaien.
- De bypassschroeven moeten bij synchronisatie gereinigd worden en derhalve volledig uitgehaald. Eerst de schoeven voorzichtig volledig indraaien en het aantal omwentelingen noteren voor elke kant. Als de schroeven uit het gasklephuis zijn, met perslucht de zitting zuiver maken.
- Voor men aan de synchronisatie begint moet men cotroleren dat de gaskabels speling hebben en dat de gaskleppen duidelijk tegen de aanslag tikken
- Als men bij synchronisatie van de gaskabels (bij 2000 - 2500rpm) een verschil tussen de onderdrukken vaststelt en niet weet welke gaskabel aan te spannen of te lossen, neemt men willekeurig (links of rechts) een gaskabel vast en trekt eraan. Als het verschil tussen de onderdrukken vermindert dan kan men deze kabel aanspannen (op voorwaarde dat er nog minstens 0,5 mm speling overschiet) of de ander kant lossen. Als het verschil verder vergroot, kan men deze kant lossen of de andere kant aanspannen ( op voorwaarde dat...)
Moest dit allemaal als Swahili klinken, geen nood. Er komt nog een life sessie afhankelijk van de beschikbaarheid van een proefkonijn.
Groet,
Voor mij is het synchroniseren van die boxers een routine en ik moet erop letten voldoende duiding te geven bij elke handeling.
Buiten de evidente handelingen wil ik hier een lijst meegeven van wat ik door ervaring en de hulp van andere leden van dit forum heb geleerd.
Dus op z'n Piets': "Wath gebbe we vandaah heleed ?"
- De zone rond de bougie met perslucht proper maken eer men de bougie en het kleppendeksel demonteert
- Voorzie een opvangbakje voor de olie die uit de kleppendeksels lekt
- Bij terugplaatsing van de klepdeksels, met de vinger in het bougiegat voelen of de rubberen pakking daar wel goed op zijn plaats zit
- "De truuk met de pastilles". Met de voelermaat zetten we de speling op één van de kleppen juist. Dat is onze referentie. De tweede klep zetten we ook juist met de voelermaat. Om te controleren dat beide spelingen identiek zijn kan men de aan de tuimelaar met de wijsvinger trekken ter hoogte van de stoterstang. Men probeert dan aan de pastilles tussen tuimelaar en klepsteel te draaien. Als de regeling identiek is zullen beide pastilles geklemd zitten en niet, of moeilijk draaien.
- Voorafgaand de positie van de bypassschroeven markeren (met potlood) op het gasklephuis en besproeien met kruipolie, teneinde de O-ring te sparen bij het verdraaien.
- De bypassschroeven moeten bij synchronisatie gereinigd worden en derhalve volledig uitgehaald. Eerst de schoeven voorzichtig volledig indraaien en het aantal omwentelingen noteren voor elke kant. Als de schroeven uit het gasklephuis zijn, met perslucht de zitting zuiver maken.
- Voor men aan de synchronisatie begint moet men cotroleren dat de gaskabels speling hebben en dat de gaskleppen duidelijk tegen de aanslag tikken
- Als men bij synchronisatie van de gaskabels (bij 2000 - 2500rpm) een verschil tussen de onderdrukken vaststelt en niet weet welke gaskabel aan te spannen of te lossen, neemt men willekeurig (links of rechts) een gaskabel vast en trekt eraan. Als het verschil tussen de onderdrukken vermindert dan kan men deze kabel aanspannen (op voorwaarde dat er nog minstens 0,5 mm speling overschiet) of de ander kant lossen. Als het verschil verder vergroot, kan men deze kant lossen of de andere kant aanspannen ( op voorwaarde dat...)
Moest dit allemaal als Swahili klinken, geen nood. Er komt nog een life sessie afhankelijk van de beschikbaarheid van een proefkonijn.
Groet,
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Bedankt aan Bob en de toeschouwers, het was echt een fijne avond.
Zeer leerrijk!
Zeer leerrijk!
hallo,
Vandaag begonnen aan onderhoud moto, eerst een beetje strippen om bij de luchtfilter te geraken...
Bij het verwijderen van de tank een snelkoppeling van de benzine afgebroken, snel en nieuwe gehaald en gemonteerd.
Morgen olie en oliefilter verversen, klepjes regelen en syncroniseren. Met de les van "sycro BOB" in het achterhoofd en een repair manual zal dit zeker lukken.
een paar sfeerfotos

Vandaag begonnen aan onderhoud moto, eerst een beetje strippen om bij de luchtfilter te geraken...
Bij het verwijderen van de tank een snelkoppeling van de benzine afgebroken, snel en nieuwe gehaald en gemonteerd.
Morgen olie en oliefilter verversen, klepjes regelen en syncroniseren. Met de les van "sycro BOB" in het achterhoofd en een repair manual zal dit zeker lukken.
een paar sfeerfotos