als blueke bij 1 van mijn vele bezoekjes aan toenmalige motordealer in mijn buurt, 30 jaar geleden, zelf gezien wat te vroeg de gas erop met een nieuwe band kan doen: Ervaren motard, Honda CB900 + nwe achterband....net van de oprit bij de dealer en al afgegooid door zijne jap, met een gebroken sleutelbeen tot gevolg.... Sindsdien en de voorbije 30 jaar rij ik de eerste meters met nieuwe banden altijd op 't gemakske, na een paar bochtjes zijn de banden meestal wel ingereden. Bij koud weer en dus koude asfalt best een paar km geduld hebben.
Geldt trouwens ook als je bv bij relatief koud weer, nat etc een heel eind rechtdoor rijdt (autostrade) en dan eindelijk eens een afrit mag/moet nemen....altijd efkes "voelen" of de grip er is alvorens vol voor de afrit te gaan met knieke over de grond

, het is niet omdat je al 100km aan't bollen bent dat de flanken vd band op temperatuur staan, zeker bij uitgesproken sportieve banden, die moeten zeker op temperatuur gereden worden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project