BMW R80GS van stal
Moderator: GVN
BMW R80GS van stal
Hallo iedereen,
Ik ben nu al een klein jaar met de moto aan het rijden, een BMW F650GS van 2007 25 kW, maar binnen enkele maanden mag ik dus met onbegrensd vermogen rijden. Nu heb ik het grote geluk dat ik van mijn nonkel een BMW R80GS van '91 mag 'gebruiken'. Het enige probleem is wel dat die al een kleine 10 jaar stilstaat... Nu, om zo een moto terug de baan op te krijgen wat er dan zeker allemaal nagekeken/vervangen worden? Kettingspanning, olie(filters), batterij,...?
Alvast bedankt!
Ik ben nu al een klein jaar met de moto aan het rijden, een BMW F650GS van 2007 25 kW, maar binnen enkele maanden mag ik dus met onbegrensd vermogen rijden. Nu heb ik het grote geluk dat ik van mijn nonkel een BMW R80GS van '91 mag 'gebruiken'. Het enige probleem is wel dat die al een kleine 10 jaar stilstaat... Nu, om zo een moto terug de baan op te krijgen wat er dan zeker allemaal nagekeken/vervangen worden? Kettingspanning, olie(filters), batterij,...?
Alvast bedankt!
F650GS 2007, R80 GS 1991, R850GS 1996
Re: BMW R80GS van stal
Die zal zeker nog OK zijn.senadra schreef:Hallo iedereen,
Ik ben nu al een klein jaar met de moto aan het rijden, een BMW F650GS van 2007 25 kW, maar binnen enkele maanden mag ik dus met onbegrensd vermogen rijden. Nu heb ik het grote geluk dat ik van mijn nonkel een BMW R80GS van '91 mag 'gebruiken'. Het enige probleem is wel dat die al een kleine 10 jaar stilstaat... Nu, om zo een moto terug de baan op te krijgen wat er dan zeker allemaal nagekeken/vervangen worden?Kettingspanning, olie(filters), batterij,...?
Alvast bedankt!

-
ik zou de banden vervangen.
Rubber zal wat hard geworden zijn , kans op een schuiver.
De rest gewoon onderhoud.
Naft vervangen en vlotterpotteke's leegkappen.
De ketting vervangen da's wat anders hé
Swa Brasschaat
Rubber zal wat hard geworden zijn , kans op een schuiver.
De rest gewoon onderhoud.
Naft vervangen en vlotterpotteke's leegkappen.
De ketting vervangen da's wat anders hé

Swa Brasschaat
-
Ik zou zeggen tegen de lieve nonkel "als ik hem aan de praat krijg is het de mijne!" 

Als de batterij kapot is, vervangen zou ik denken, anders moet ge hem den hele tijd duwen....en dat kan de bedoeling ni zijn....
Banden kunnen ook `verduurd`zijn door te staan, benzine volledig vervangen, ev. bougies nazien en vervangen.
Laat maar horen als ge hem `in gang`gekregen hebt!

Banden kunnen ook `verduurd`zijn door te staan, benzine volledig vervangen, ev. bougies nazien en vervangen.
Laat maar horen als ge hem `in gang`gekregen hebt!
I like my bike!!
Ik heb zo een gehad.
10 jaar stilstaan, lijkt me wel veel.
Misschien toch eens laten, bekijken door iemand met kennis van zaken.
10 jaar stilstaan, lijkt me wel veel.
Misschien toch eens laten, bekijken door iemand met kennis van zaken.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Dedju,
spijtig dat mijne nonkel gene 80GS in zijn schuur heeft staan
veel plezier ermee
spijtig dat mijne nonkel gene 80GS in zijn schuur heeft staan

veel plezier ermee

Yamaha XT125 - Yamaha XT 500 - Honda Shadow 1100 - Suzuki DR800BIG - BMW R850R - BMW R1100GS - BMW R1100R - BMW R1150GS Adv - BMW R1200GS LC
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
Lid BMW Motor Club Vlaanderen
cilinderwanden zou ik toch ook eerst eens checken, goed inolieën en manueel laten ronddraaien.
En alle olieën (motor, boite, eindaandrijving) vervangen
En alle olieën (motor, boite, eindaandrijving) vervangen
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
De distributieketting hé ( bij 100.000 km vervangen)RBee schreef:Die zal zeker nog OK zijn.senadra schreef:Hallo iedereen,
Ik ben nu al een klein jaar met de moto aan het rijden, een BMW F650GS van 2007 25 kW, maar binnen enkele maanden mag ik dus met onbegrensd vermogen rijden. Nu heb ik het grote geluk dat ik van mijn nonkel een BMW R80GS van '91 mag 'gebruiken'. Het enige probleem is wel dat die al een kleine 10 jaar stilstaat... Nu, om zo een moto terug de baan op te krijgen wat er dan zeker allemaal nagekeken/vervangen worden?Kettingspanning, olie(filters), batterij,...?
Alvast bedankt!
STUCK IN THE MUD
Na lange tijd stilstaan (10 jaar
) zou het kunnen (meestal wel) dat voorvork gaat lekken én de achterschokbreker. Nieuwe batterij. Remklauwen kunnen vastzitten. Koppeling vastgeroest. Dichtingen van motoren en boite verduren omdet er geen olie meer aangeweest is. Remolie vervangen.
Terug op gang zetten kan al gauw in prijs oplopen hoor.

Terug op gang zetten kan al gauw in prijs oplopen hoor.
STUCK IN THE MUD
weet uwe nonkel nog waarom die tien jaar geleden weggezet is.... mankementje?
olie voorvork (én dichting) is er natuurlijk ook nog.
olie voorvork (én dichting) is er natuurlijk ook nog.
STUCK IN THE MUD
Nadat hij aan kinderen begon heeft hij zijn moto's aan de kant gezet.
Er scheelde volgens mij niets mee + er staan nog maar 30 000 km's op. Misschien best ook een initiatie 'remmen zonder ABS' volgen?

F650GS 2007, R80 GS 1991, R850GS 1996
Als je niet kan remmen zonder dat je ABS nodig hebt, scheelt er iets aan uw remmethode.
Wat wel een verschil kan geven is het feit dat zo'n ouwe boXer geen rembekrachtiging heeft.
Dat is dus iets heel anders dan ABS, en dus wel effe wennen de éérste keer.
Wat wel een verschil kan geven is het feit dat zo'n ouwe boXer geen rembekrachtiging heeft.
Dat is dus iets heel anders dan ABS, en dus wel effe wennen de éérste keer.
alle vloeistoffen vervangen, batterij, banden, carburateurs eens spoelen hopen op niet gescheurde dichtingen in en naast de carbs en dan eens zachtjes mee rondbollen.
ik zou hem wel eerst -evt- flink wat smeermiddel (bv WD40) in 't bougiegat nevelen in een hoge versnelling en zonder bougies erin eens een paar keer ronddraaien of stampen -als ge ne kick hebt- maar eerst handmatig draaien -achterwiel en in vijfde- geeft meer gevoel... Gaat hij vlot en zachtjes rond dan kan je eens starten zonder bougies en daarna met.
een flinke fuel cleaner ging al zeker mee in bv de eerste 10 liter naft en de rest is op je blote kniekes zitten en effe heel voorzichtig warmrijden, wa bollen en als 't ergens lekt nog eens evalueren... preventief kan je veel vervangen maar dan gaat het gegarandeerd ergens anders lekken.
Eerst maar eens batterij, vloeistoffen, bougies, filters en proberen zo aan de klap te krijgen...
ik zou hem wel eerst -evt- flink wat smeermiddel (bv WD40) in 't bougiegat nevelen in een hoge versnelling en zonder bougies erin eens een paar keer ronddraaien of stampen -als ge ne kick hebt- maar eerst handmatig draaien -achterwiel en in vijfde- geeft meer gevoel... Gaat hij vlot en zachtjes rond dan kan je eens starten zonder bougies en daarna met.
een flinke fuel cleaner ging al zeker mee in bv de eerste 10 liter naft en de rest is op je blote kniekes zitten en effe heel voorzichtig warmrijden, wa bollen en als 't ergens lekt nog eens evalueren... preventief kan je veel vervangen maar dan gaat het gegarandeerd ergens anders lekken.
Eerst maar eens batterij, vloeistoffen, bougies, filters en proberen zo aan de klap te krijgen...

Zoals Danny zegt eerst een groot onderhoud geven en dan bougies eruit en in dat gat WD40 goed vernevelen en met de hand eerst ff rond draaien in 5de...
Misschien ook onmiddellijk kleine filtertjes tussen de tank en de carbu's steken zal vermoedelijk niet het geval zijn. Kan je ook een hoop narigheid die in de tank zit besparen van in de carbu's te lopen...
Bekijk ook eens die darmpjes. Als ze verduurd zijn deze eerst vervangen. Als je hem in gang krijge en dat begint te lekken ben je hem ook kwijt. Zou niet de eerst zijn die hierdoor zijn oldtimer kwijt raakt...
Misschien ook onmiddellijk kleine filtertjes tussen de tank en de carbu's steken zal vermoedelijk niet het geval zijn. Kan je ook een hoop narigheid die in de tank zit besparen van in de carbu's te lopen...

Bekijk ook eens die darmpjes. Als ze verduurd zijn deze eerst vervangen. Als je hem in gang krijge en dat begint te lekken ben je hem ook kwijt. Zou niet de eerst zijn die hierdoor zijn oldtimer kwijt raakt...
100GS & R 1150 GS
-
Ik zou als "nonkel" mijne neef niet met ne moto laten rijden die 10 jaar stilgestaan heeft zonder die eerst terug in orde te zetten. Beetje onverantwoord mbt veiligheid.
Kwa kosten:
Enkel een batterij kost al makkelijk rond de 100 euro, remolie, motorolie, boite en pont olie, filters etc nog eens makkelijk 200 euro en dan heb je de speciallekes die "kunnen" lekken of defect kunnen zijn/gaan nog niet gehad....
Maak maar goeie afspraken met uwe nonkel, als jij alle kosten doet om de moto in orde te zetten en nonkel zegt meci hé en begint terug met zijne moto te bollen, heb je ne slimme nonkel en een gepluimde bankrekening.....
Verder leuke, degelijke moto en als je wat van mechaniek kent ook een goedkope motor om rijdend te houden, als je echter niets van mechaniek kent en alles moet laten doen zijn er betere op de markt.
Verwacht ook geen superbike, ding heeft ongeveer 36kw en da's niet bijster veel meer dan je geknepen 650.
Veel succes
Kwa kosten:
Enkel een batterij kost al makkelijk rond de 100 euro, remolie, motorolie, boite en pont olie, filters etc nog eens makkelijk 200 euro en dan heb je de speciallekes die "kunnen" lekken of defect kunnen zijn/gaan nog niet gehad....
Maak maar goeie afspraken met uwe nonkel, als jij alle kosten doet om de moto in orde te zetten en nonkel zegt meci hé en begint terug met zijne moto te bollen, heb je ne slimme nonkel en een gepluimde bankrekening.....

Verder leuke, degelijke moto en als je wat van mechaniek kent ook een goedkope motor om rijdend te houden, als je echter niets van mechaniek kent en alles moet laten doen zijn er betere op de markt.
Verwacht ook geen superbike, ding heeft ongeveer 36kw en da's niet bijster veel meer dan je geknepen 650.
Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Yep, akkoord.Dirk Pauwels schreef:.... als je echter niets van mechaniek kent en alles moet laten doen zijn er betere op de markt...
Ik heb in de tijd veel centjes achter gelaten bij Soete.
Maar was wel een toffe moto.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Zelf zat ik liever op de motor...dus geen kinderen en ook geen probleem met stilstaansenadra schreef:Nadat hij aan kinderen begon heeft hij zijn moto's aan de kant gezet.Er scheelde volgens mij niets mee + er staan nog maar 30 000 km's op. Misschien best ook een initiatie 'remmen zonder ABS' volgen?

-
dag, initiatie remmen zonder abs volgen ?,dat zou ik maar zo laten . als je van een moderne moto komt en dan metsenadra schreef:Nadat hij aan kinderen begon heeft hij zijn moto's aan de kant gezet.Er scheelde volgens mij niets mee + er staan nog maar 30 000 km's op. Misschien best ook een initiatie 'remmen zonder ABS' volgen?
een gs80 gaat rijden kun je beter spreken van langzaam vertragen, als je aan de rem trekt, gewoon een beetje meer defensief rijden met die dingen. rij zelf er al jaren mee en nog steeds tevreden
altijd welkom hier voor het ding terug in orde te zetten, kan allemaal wel meevallen,als je zelf of met hulp aan de slag gaat. en het is lekker rijden met een een gske 80
grtz hugo
door senadra » 10/02/13 15:07
innitiatie rijden zonder ABS volgen
Allemaal niet nodig....... de r80gs heeft ABS hoor, je kan het achterwiel onmogelijk laten blokkeren....dat is toch wat ABS doet hee.....

-
Een oude gs krijgen om te gebruiken, die stil staat maar die je moet in orde zetten, dat is nu eens wat ik NIET als ne kado zou willen. Kosten voor banden en batterij, en een zeer groot onderhoud. Ge moet vrij naïef zijn om in dat verhaal te willen meestappen, tenzij uw nonkel de kostprijs van de herstart gaat doen.
Een R80GS met ABS? Dat zou me verbazen, beste Animal. Verder kan ik de achterdocht voor dit voertuig enkel beamen, en wel dankzij mijn ervaringen. Ik heb ooit ook een R80GS van 91 of 92 gekocht die tien jaar had stilgestaan. Resultaat : twee jaar lang heb ik het ene defect na het andere mogen repareren : lekkende versnellingsbakdichting waardoor de olie van de versnellingsbak in de cardan terecht kwam. Lekkende voorvorkbenen en cylinderpakkingen en zuigerstangen. Kapotte startmotor, remzuigerdichtingen moeten vervangen, andere batterij, andere banden, andere remleidingen, roestige gaskabels, misérie met vlotterkamers en membramen. Afin, het énige dat hij niet deed was oie verbruiken.
Maar het was wel een zalige moto. Ik ben er nog steeds verliefd op, hoewel ik hem verkocht heb.

Maar het was wel een zalige moto. Ik ben er nog steeds verliefd op, hoewel ik hem verkocht heb.
http://www.motorpraat.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goedmotorrijden.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goedmotorrijden.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Ja hoor , hier ook, zou niet willen dromen van de kosten dat zo een bak meebrengt , zeg maar tegen uw nonkel dat ik hem voor 500 euro kom halen , zal er wel mijn plan mee trekken ..... 

Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan