F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mathias
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2013, 14:25

F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Bericht door Mathias »

Goeiedag,

Ik ben al een 2-tal jaar trotse eigenaar van een F650 ST, met slechts een 34.000km op de teller. Aangezien ik deze moto wilde verkopen in de lente dacht ik er nog enkele kilometers mee te rijden, kwestie van nog wat te roderen en afscheid te nemen. Na een tiental weken te hebben stilgestaan deze winter is de batterij plat/leeg en dus wil ik deze terug opladen. Probleem: ik krijg het zadel niet open om aan de batterij te kunnen.

Ik heb het zadel ooit al 1x moeten opendoen om de schroeven terug wat vast te draaien (komen los bij oudere motoren), maar ik weet niet meer met welke sleutel ik dit zadel toen heb opengedaan (ik dacht met contactsleutel). Ik heb al m'n sleutels geprobeerd en nu krijg ik het helemaal niet meer open...

Is er een manier om het zadel te openen zonder sleutel?

Alvast bedankt voor uw tips / info / hulp,
vgn,
Mathias
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Bericht door Danny »

wat druk uitoefenen op 't zadel bovenaan net waar de sluiting zit en dan kan je de sleutel verdraaien ipv wringen.
Iemand anders er laten op duwen helpt ook :mrgreen:
Mathias
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2013, 14:25

Re: F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Bericht door Mathias »

Bedankt voor de tip.
Het probleem is dat ik m'n sleutel niet meer volledig in het slot krijg... druk uitoefenen op het zadel helpt hiervoor niet.
Is er een andere mogelijkheid om het zadel open te krijgen zonder echt het slot op te breken of te forceren?
Of kan ik misschien de batterij op een andere manier opgeladen krijgen, zonder daarvoor het zadel te moeten openen?
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Bericht door MotoMD »

Mathias schreef:Bedankt voor de tip.
Het probleem is dat ik m'n sleutel niet meer volledig in het slot krijg... druk uitoefenen op het zadel helpt hiervoor niet.
Is er een andere mogelijkheid om het zadel open te krijgen zonder echt het slot op te breken of te forceren?
Of kan ik misschien de batterij op een andere manier opgeladen krijgen, zonder daarvoor het zadel te moeten openen?
is bij mijn F650ST ook een gepruts om die sleutel er in te krijgen, spuit wat WD40 in je slotje of op je sleutel en waggel er wat mee.

Bij mij moet ik tankdop en zadel met dezelfde sleutel opendoen, maar da's een andere dan die voor t contactslot.
kan zijn dat vorige eigenaar contactslot heeft laten vervangen natuurlijk, maar kijk er eens naar :)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Bericht door Danny »

Oke maar ooit moet die sleutel weer in 't slot en ooit ging die er ook in??
Waarom kan de sleutel er niet meer in, zit er gewoon vuil in of een obstructie, al eens geprobeerd wat kruipolie erin te spuiten en met een paperclip of kleine dunne schroevendraaier 't slot binnenin in beweging te krijgen zodat je erna weer de sleutel optimaal kan gebruiken...

Inbrekerstechnieken leg ik hier op 't forum niet uit, ik weet ook niet of 't jou motor is waar je gaat aan prullen, begrijp me niet verkeerd he :mrgreen:
Mathias
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2013, 14:25

Re: F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Bericht door Mathias »

Net weer kruipolie in het slot gespoten en half uurtje liggen wrikken en proberen maar niet gelukt om het open te krijgen. Het is wel degelijk de juiste sleutel (originele contactsleutel) want ik heb de vorige eigenaar er speciaal terug voor gaan opzoeken. Bedankt voor alle tips!
Iemand die in centrum Antwerpen woont en denkt dat hij/zij het kan oplossen voor het weekend? Zoniet, zal ik tegen volgende week een remorque moeten regelen en richting garage pendelen...
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: F650 ST - zadel openen zonder sleutel

Bericht door Dirk Pauwels »

Eerst juiste sleutel zoeken, is diegene die er volledig in gaat, dan iemand op je zadel laten zitten (niet je kat of de maltezer, duitse scheper mag... :grin: ), waardoor het naar beneden gedrukt wordt en de opwaarste druk op de hevel vh slot verdwijnt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie