Mijn F je deed het niet meer maar.....

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
louis2m
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:39
Woonplaats: Enkhuizen
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Mijn F je deed het niet meer maar.....

Bericht door louis2m »

Voor de winter heb ik een '97 F650 Funduro gekocht, grappig een cylindertje wat leuk zijn best doet om vooruit te gaan maar,
op mijn 3e ritje wou hij na het tanken niet meer starten.... geprobeerd het ding aan te lopen maar geen enkele klap gaf ie!
Opgehaald naar huis en alles vanaf het contactslot nagekeken, uiteindelijk kwam ik bij de switch van de zij standaard!
Daar was het plastic nokje van afgebroken.... bij de F jes is dat plastic, bij de "Grotere" BMW metaal !
Van het contactslot komt een stekker met op positie 1 en 3 een draad in de kleur zwart/rood.
Vanaf de zij standaard switch komt een draad met pos.1 Bruin, Pos.2 Groen en Pos.3 Zwart... Geen verschil bij een F of een R!
Nu wil het zwarte stekkertje van de GROTE BMW's natuurlijk niet passen op het platte witte stekkertje van een F je.
Dus knip ik de boel los en maak een OLVIS verbinding met pos.1 en 3. geen probleem het F je start onmiddellijk maar....
Ik meen te weten dat hij altijd met uitgestoken zij standaard in vrij, gestart kon worden/bleef lopen en nu niet meer ! ! !
Hij wil nu alleen starten bij vrijstand en alles binnenboord......
WAT KAN HET PROBLEEM ZIJN ?
phil99
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 nov 2010, 16:00

Re: Mijn F je deed het niet meer maar.....

Bericht door phil99 »

ik heb ook een funduro van 1999, motor blijft alleen draaien met ingeklapte zijsteun en neutraal stand. dus dit is normaal.
grt phil
louis2m
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:39
Woonplaats: Enkhuizen
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Mijn F je deed het niet meer maar.....

Bericht door louis2m »

Ik heb ff een elec. schema van mijn Fje op de kop getikt en nu komen we bij het v mij moeilijke elektrowerk. De koppeling Switchdraden = Grijs en Bruin/Zwart gaan naar de wegrijd Sper Diode... Welke weer verbonden is met de Neutraalschakelaar + Lampje en het Startrelais!
Nu start de F gewoon met ingeklapte zijstandaard en ook het Neutraal lampje brand wanneer nodig.
Als ik de koppeling inknijp kan ik hem niet starten met de zijstandaard uit....
Het zou me verrassen dat als het nokje v de zijstandaard switch afbreekt, gelijk ook het relais en de koppeling switch van de rel zijn.

Blijft de vraag, START DE F650 IN VRIJ MET EEN UITGEKLAPTE ZIJSTANDAARD ?
MotoMD
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012, 19:30
Woonplaats: Wilrijk
Locatie: Antwerpen

Re: Mijn F je deed het niet meer maar.....

Bericht door MotoMD »

louis2m schreef:Ik heb ff een elec. schema van mijn Fje op de kop getikt en nu komen we bij het v mij moeilijke elektrowerk. De koppeling Switchdraden = Grijs en Bruin/Zwart gaan naar de wegrijd Sper Diode... Welke weer verbonden is met de Neutraalschakelaar + Lampje en het Startrelais!
Nu start de F gewoon met ingeklapte zijstandaard en ook het Neutraal lampje brand wanneer nodig.
Als ik de koppeling inknijp kan ik hem niet starten met de zijstandaard uit....
Het zou me verrassen dat als het nokje v de zijstandaard switch afbreekt, gelijk ook het relais en de koppeling switch van de rel zijn.

Blijft de vraag, START DE F650 IN VRIJ MET EEN UITGEKLAPTE ZIJSTANDAARD ?
antwoord is simpel: nee (of bij de mijne toch)
Alle, dat kunt ge wel aanpassen dat dat zo gaat, maar standaard is het niet denk ik.
dus wat WEL kan bij mij: inklappen, neutraal: starten zonder koppeling in te trekken
inklappen, vitesse: starten met ingetrokken koppeling.

Mvg :grin:
Plaats reactie