Sena SMH 5

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Knarf
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jul 2011, 18:23
Woonplaats: Bertem
Locatie: Vlaams-brabant

Sena SMH 5

Bericht door Knarf »

Is er hier iemand in het bezit van de Sena SMH 5, en zo ja is dat een degelijk toestel voor gebruik met de Zumo 550?
Ik zou hem vooral daarvoor gebruiken, en de microfoon is blijkbaar afneembaar.
Alvast bedankt voor de reacties.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Sena SMH 5

Bericht door p@rick »

Voor wat dit antwoord waard is : ik heb de SMH10 en die is perfect compatibel met mijn Zumo 660. De microfoon zelf is niét afneembaar, maar de module die op de helm klikt wél.
Vergelijk alvorens te beslissen wel even de inhoud van de verpakking. Zo wordt bv. bij de SMH5 géén netstroomadapter meegeleverd.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Knarf
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jul 2011, 18:23
Woonplaats: Bertem
Locatie: Vlaams-brabant

Re: Sena SMH 5

Bericht door Knarf »

Bedankt voor het antwoord, zal ik doen. En blijkbaar is die SMH5 niet veel in trek :shock:
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Sena SMH 5

Bericht door p@rick »

Als het louter is om te horen wat Truus van de gps je allemaal te zeggen heeft onderweg denk ik dat je zuiver technisch gezien met zo'n SMH5 voldoende hebt.
Een van de verschillen met z'n grotere broer (SMH10) is ook dat de afstand binnen dewelke verschillende headsets met elkaar kunnen communiceren, kleiner is. Maar als dat voor jou niet van toepassing is zou ik daar dus ook niet van wakker liggen.
"Van horen zeggen" zou de geluidskwaliteit bij de 5 ook wat minder zijn dan bij de 10, maar wat is "minder". Ik zou gewoon eens vergelijken wat er in de beide verpakkingen zit, en als je toekomt met wat er in de doos van de 5 zit (als je bv. zelf al een usb-netstroomadapter hebt waarop je het bij de 5 meegeleverde kabeltje kan aansluiten) zie ik geen rationele reden om niét voor de 5 te kiezen.
Informeer best wél even op voorhand of je de houder op jouw helm kan plaatsen. Ikzelf heb een sys6 waarvoor ik een aparte houder moest kopen (omdat de bediening van de zonneklep in de weg zat voor de standaard houder). Bij deze aparte houder is de microfoonarm niet vast bevestigd op houder, zoals bij de standaardhouder wél het geval is. Op onze andere helm (sys5) kon de standaardhouder wél gebruikt worden.
Ik weet niet vanwaar je bent en waar je eventueel de Sena zou kopen, maar ik kocht de mijne bij Alex van Starcom in Tessenderlo (http://www.starcom1.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Alex gaat je klaar en duidelijk kunnen antwoorden op al jouw vragen. Enkele weken voordat ik mijn Sena's kocht was ik op een info-avond hierover bij de Peter Dhaese in St. Martens Latem, daar loopt ook iemand rond die met 'n goeie kennis van zaken uitleg geeft.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Sena SMH 5

Bericht door TomVT »

Na lang heen en weer kijken denk ik nu toch dat de SMH5 voor mij het meest geschikt is.
Hij moet enkel gekoppeld worden aan telefoon om zowel muziek af te spelen als te bellen.

Hoe zijn jullie ervaringen met het bellen (verstaanbaarheid/ruis/volume/etc.)?

Momenteel heb ik een shoei multitec systeemhelm. Ik zou dus ook opteren voor de aparte microfoon gezien ik niet met een kabelboom wil liggen sukkelen.
Hoe hebben jullie de losse microfoon dan bevestigd, gezien hij toch nog steeds met een draadje vasthangt (heeft iemand hier foto's van)?
Momenteel heb ik niet veel plaats meer tussen mijn mond en de helm dus ik zie hier eigenlijk ook niet echt een volle microfoon tussenkomen? Zijn er nog mensen met deze ervaring?
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Sena SMH 5

Bericht door p@rick »

TomVT schreef:Na lang heen en weer kijken denk ik nu toch dat de SMH5 voor mij het meest geschikt is.
Hij moet enkel gekoppeld worden aan telefoon om zowel muziek af te spelen als te bellen.

Hoe zijn jullie ervaringen met het bellen (verstaanbaarheid/ruis/volume/etc.)?

Momenteel heb ik een shoei multitec systeemhelm. Ik zou dus ook opteren voor de aparte microfoon gezien ik niet met een kabelboom wil liggen sukkelen.
Hoe hebben jullie de losse microfoon dan bevestigd, gezien hij toch nog steeds met een draadje vasthangt (heeft iemand hier foto's van)?
Momenteel heb ik niet veel plaats meer tussen mijn mond en de helm dus ik zie hier eigenlijk ook niet echt een volle microfoon tussenkomen? Zijn er nog mensen met deze ervaring?

De SMH5 wordt tegenwoordig ook met losse microfoon-arm geleverd.
Als inbouwruimte een probleem is, kan je misschien even de SMH10R afwachten ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
wimke1971
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2013, 14:39

Re: Sena SMH 5

Bericht door wimke1971 »

Blijkbaar zou het bijna onmogelijk zijn om die 5 in een shuberth C3 helm te krijgen...
zonnescherm zit in de weg, en die kabelboom loop langs de kant waar hij op geklikt moet worden, met eventueel breuk tot gevolg (dixit de man van bikerszone)...

iemand een idee of je die er kan opkleven ofzo?

grts
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: Sena SMH 5

Bericht door JoB »

Vorig jaar in juni heb ik me een SMH5 aangeschaft een zelf ingebouwd in de C3. Rij dagelijks met de motor naar Brussel, gebruik de helm dus ook dagelijks.
Snap het verhaal van die kabelbreuk niet zo. De kabels zitten opgespannen en bewegen niet. De unit is gekleefd met de dubbelzijdige tape die meegeleverd wordt, dus niet met die klemmetjes, en er is geen hinder voor het gebruik van het zonnescherm.
Je moet wel de versie kopen met een micro-arm (Attachable Boom Microphone).
Het inbouwen is poep simpel.
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
KB
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mar 2012, 15:15
Locatie: Genk

Re: Sena SMH 5

Bericht door KB »

Hoi,
had ook problemen om de originele micro van de SMH-10 ( idem aan SMH-5 ) in de Schubert te kleven ivm zonnevizier schuifje.

opgelost met deze uitbreidingskit van Sena SMH-AO302

Afbeelding

die onderste micro kan je perfect binnen in de helm aanbrengen, zit een stuk stabieler wanneer je je helm op-/afzet.
Afbeelding
Afbeelding

grtjs,
Kurt
Limburger en toch lid van BMW MCL VL
Yamaha Virago 750, BMW R 1200 GS
wimke1971
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2013, 14:39

Re: Sena SMH 5

Bericht door wimke1971 »

Hoi, ik zou liever de versie hebben zonder micro...

Nog eens de vraag : is die set bij jullie gekleefd of vastgezet met twee vijsjes?
Grts
Wim
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Sena SMH 5

Bericht door Mil »

Als het enkel voor de gps is, heb je ook genoeg met een scala rider solo.
Er zit zelfs nog een aansluiting op om een mp3 speler oid met te verbinden.
Die rechtstreekse aansluiting is stukken beter dan een Bluetooth connectie.
Als je toch via Bluetooth wil gaan kan dat, maar dan is het via de gps.
Ik heb nu op mijn Schubert C-3 een 'communication center', maar voorheen had ik een rider solo en die was gewoon geplakt. Dat lost niet, wel de plaats eerst goed ontvetten.
Leven is het meervoud van lef...
wimke1971
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2013, 14:39

Re: Sena SMH 5

Bericht door wimke1971 »

hoi, is bij mij enkel voor mijn iphone en soms eens mijn gps (simpele tomtom)...
heb die smh5 van kort bij gezien, en dat is met twee vijsjes... die klemmen blijkbaar tegen de kabelboom. Moest je dat kunnen kleven zoals bij de 10r, zou t beter zijn, maar daar vrees ik voor...

Heeft iemand dat toch gedaan, laat maar weten, of een andere oplossing is ook altijd welkom!
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Re: Sena SMH 5

Bericht door Beemer »

Je kan deze ook gewoon kleven, heb deze laten plaatsen bij Starcom en er komen geen vijsjes aan te pas.
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: Sena SMH 5

Bericht door TomVT »

Ik heb ook in januari de SMH 5 aangekocht.
Enkel voor gebruik in combinatie met Iphone. GPS lees ik liever af, dan constant onderbroken muziek te hebben door de GPS-stem.

Werkt heel goed, en ik heb toch maar de microfoon ook aangesloten. Ik wilde enkel muziek kunnen luisteren, maar soms is het toch gemakkelijk als m'n vriendin belt om direct te kunnen zeggen waar ik ben. Ook moet je bij telefoon dan de helm al niet meer afzetten, zelfs al sta je stil. De microfoon is bij mij gewoon vooraan tegen het wangkussen gezet omdat ik het storend vond voor m'n mond en iedereen verstaat me toch goed.

Zo'n klever zal zeker wel degelijk zijn, maar ik heb toch gekozen om de Sena vast te vijzen. De helm wordt er niet door beschadigd en ik heb er toch meer vertrouwen in. Op 5 min. was alles geïnstalleerd.

Naar geluidskwaliteit heb ik zowel qua telefoon als muziek zeker geen klagen. Ik draag ook nog steeds op maat gemaakte oordopjes.
Wel enkel zien zoals al vermeld dat het volume van de telefoon en de muziek apart ingesteld dient te worden. Dus ook op je telefoon het bel- en muziek volume op maximum zetten en dan kan je het heel eenvoudig op de Sena zelf regelen.
wimke1971
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2013, 14:39

Re: Sena SMH 5

Bericht door wimke1971 »

Ale, k zal mij daar dan ook maar eens achter gaan!
merci voor de tips!
grts
Plaats reactie