Aankoop BMW R75/6

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Pirre
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 sep 2007, 12:05
Woonplaats: Veurne
Locatie: Veurne

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Pirre »

Als je de link aanklikt zie je de post van mijn winterproject.
Staat ook onder deze groep"aankoop BMW R90/6
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =8&t=34434" onclick="window.open(this.href);return false;


mvg
JP
BMW 1200GS 2009
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

Ratte schreef:links wordt weer zwart.

Ik moet hem minder rijk zetten, maar ik kom liever nog niet teveel aan een regeling waar ik teweinig van ken.
Bougieskabels omwisselen kan ik eens doen. Dit is om te testen dat het mss aan de bobijn kan liggen? ik probeer je redenering te volgen...
Het afstellen van de mengselschroeven is niet simpel. Altijd best te beginnen met de stand aangegeven in de documentatie. Dan bijstellen tot de motor vlotter draait.
Maar met een 2 cilinder is dat moeilijk hoor- en voelbaar.

Je volgt de redenering helemaal. Als men de bougiekabels omwisselt doen we dat ook met de bobijnen. Als de zwarte bougie veroorzaakt is door een zwakke vonk weet men dat het dan te maken heeft met de bobijn-kabel-kop combinatie. Door nog een aantal keer te permuteren weet men welk orgaan kaduuk is.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Pirre
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 sep 2007, 12:05
Woonplaats: Veurne
Locatie: Veurne

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Pirre »

Mengsel kun je perfect regelen met een kijkbougie.
Te koop op E bay.
Syncroon afregelen doe ik met een darmpje, veel juister dan met metertjes.


Mvg
JP
BMW 1200GS 2009
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

Kijkbougie ? Daar moet ik eens naar :wink: kijken
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Pol »

Ratte schreef:links wordt weer zwart.

Ik moet hem minder rijk zetten, maar ik kom liever nog niet teveel aan een regeling waar ik teweinig van ken.
Bougieskabels omwisselen kan ik eens doen. Dit is om te testen dat het mss aan de bobijn kan liggen? ik probeer je redenering te volgen...
In vervlogen tijden ooit is de choke van een Dell' Orto carburateur op ne Guzzi blijven hangen. Bij het optrekken van de choke kwam het cylinderke in zijn buisje wel naar boven maar ging niet terug bij het afzetten. Na wat kms zag die bougie er ook niet mooi uit en de draaicultuur evenmin. Bij Bing misschien ander systeem?
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door tweecilinderke »

Bij het sycroniseren is de moeilijkheid , het bijregelen van de mengselschroef bij die 2v .
Ik gebruik een digitale toerenteller om het max toerental te detecteren, iets duidelijker dat mijn oren :mrgreen:
Met dit apparaat kan je per 10t/min aflezen wat met uw oren natuurlijk niet kan!
@Bob, zal het meebrengen donderdag :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

Pol schreef:In vervlogen tijden ooit is de choke van een Dell' Orto carburateur op ne Guzzi blijven hangen. Bij het optrekken van de choke kwam het cylinderke in zijn buisje wel naar boven maar ging niet terug bij het afzetten. Na wat kms zag die bougie er ook niet mooi uit en de draaicultuur evenmin. Bij Bing misschien ander systeem?
De Bings constant vacuum carbu's hebben geen choke maar een "startcarburator". Die staat als het ware in parallel met de gewone carbu en verrijkt het mengsel.
Het zou dus kunnen zijn dat, als die niet goed afsluit, permanent het mengsel verrijkt met een zwarte bougie tot gevolg. Goede tip, Pol !
Evengoed kan die startcarburator zorgen voor "valse lucht". Een orgaan om na te kijken dus.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Pol »

Ratte schreef:Het zit hem soms in details:

De kabel tussen condensator en contact breaker was geknikt, doordat ie tussen 2 compartimenten van het voordeksel had gezeten (dat was er niet goed opgezet geweest, of door de vorige eigenaar, door mij, of beide) Het was vrij subtiel, en ik zag het ook niet omdat als het deksel erop zit, je natuurlijk niet zag dat die gekneld was. Ik heb deze gesoldeerd, nu heb ik terug ontsteking, én volledig vermogen.
ik ben nog steeds wat wantrouwig tov van dat laatste, want volgens mij was dat niet de oorzaak van het vermogenverlies.

Wat ben ik blij dat ik nu eens een ritje heb kunnen doen, in dit weer :)
Allezins een eerste kennismaking met de techniek van mijn nieuwe aanwinst, én bedankt voor alle advies en tips.

Als er nu workshops of dergelijke aankomen: ik ben kandidaat :)
wil dat zeggen dat de motor een tijdje gedraaid heeft zonder dat de condensator zijn rol vervuld heeft ? Dan hebben die contactpunten wel een intense vlamboog te verduren gekregen met gevolg ingebrande cotactpunten.
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Ratte »

nee, volgens mij is de condensator nog volledig operationeel.
De stroomkring werd echter onderbroken of vroegtijdig gesloten tussen de condensator en het contactpunt (deze motor heeft er maar 1).
ofwel kwam er teweinig stroom tot bij het contactpunt, ofwel helemaal geen.
het contactpunt ziet er nog goed uit, zeker niet aangebrand.
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

Pirre schreef:Mengsel kun je perfect regelen met een kijkbougie.
Te koop op E bay.
Syncroon afregelen doe ik met een darmpje, veel juister dan met metertjes.


Mvg
JP
Hé JP,

Vertel eens meer over die "kijkbougie" .
Intensief gegoegeld en niets gevonden. Ook niets op ebay. En ik kan engelse vertaling voor "kijkbougie"verzinnen....
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

Ratte schreef:nee, volgens mij is de condensator nog volledig operationeel.
De stroomkring werd echter onderbroken of vroegtijdig gesloten tussen de condensator en het contactpunt (deze motor heeft er maar 1).
ofwel kwam er teweinig stroom tot bij het contactpunt, ofwel helemaal geen.
het contactpunt ziet er nog goed uit, zeker niet aangebrand.
Inderdaad. Als je het kabeltje van de condensator tegen de massa plet zullen de contactpunten daar geen last van hebben...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Jo De Paepe »

Synchro Bob schreef:
Pirre schreef:Mengsel kun je perfect regelen met een kijkbougie.
Te koop op E bay.
Syncroon afregelen doe ik met een darmpje, veel juister dan met metertjes.


Mvg
JP
Hé JP,

Vertel eens meer over die "kijkbougie" .
Intensief gegoegeld en niets gevonden. Ook niets op ebay. En ik kan engelse vertaling voor "kijkbougie"verzinnen....
Bob , dit is de kijkbougie , zelf heb ik er geen ervaring mee
http://www.carbtune.co.uk/colortune.html
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Ratte »

Het is nogal schaamtelijk om het te moeten zeggen, maar ik ben mijn sleutel verloren :-(
Waarom is dat schaamtelijk, wel omdat ik nog geen dubbele had laten bijmaken. :roll:

Om een lang verhaal kort te maken, ik denk eraan een nieuw contactslot te steken, maar waar te kopen.
Ik heb mij bij 'de knalpot' geinformeerd, en daar sturen ze het op voor ongeveer 95€.
Een sleutel laten bijmaken op serienummer is volgens hen niet mogelijk.

wat vinden jullie van deze winkel? zijn er nog andere winkels die jullie aanraden? (dit is helaas de enige die mij binnenvalt).
op 2dehands sites vind ik niet veel, wat te verwachten is.

of: slotenmakers die een sleutel kunnen maken als ik hen het slot geef?!

alle reacties welkom...
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Lukas »

Heb je de hond al gecheckt? :-P

Sorry, mopje. Wel vervelend zeg.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Ratte »

je bedoelt, de hond zelf niet, maar wat hij achterlaat wel :)
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Dirk Pauwels »

Lukas schreef:Heb je de hond al gecheckt? :-P

Sorry, mopje. Wel vervelend zeg.
Je moet den hond niet checken, maar de str..... :lol: Sleutels verteren nie....

Is dat probleem met te rijk staan nu al opgelost?

Stand vd mengsel schroeven kun je toch terugvinden in de werkplaatshandboek? 1/2 tot 1 toer open. Motor warm, synchro tester eraan, mengsel schroef tussen 1/2 en 1 verdraaien, zeer traag, als de motor zijn hoogste ralentie bereikt heb je de goeie stand, dan 2de carb synchro zetten. Vervolgens ralentie terug goed zetten (zo doe ik het bij de Bonneville)
Blijft de vlotter van 1 vd carbs niet hangen?
Zijn de carbs als eens open geweest en gereinigd?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

Ratte is bij mij gepasseerd. Dus alle carburatie- en ontstekingsproblemen zijn opgelost :lol:

Sleutel verliezen terwijl nog geen reserve laten maken, daar herken ik onze Ratte helemaal :-|
Oplossing http://www.gummikuh.be" onclick="window.open(this.href);return false;, vraag naar Claude met mijn groeten.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Dirk Pauwels »

Synchro Bob schreef:Ratte is bij mij gepasseerd. Dus alle carburatie- en ontstekingsproblemen zijn opgelost :lol:
Daar ben ik van overtuigd dat het dan opgelost is, had niets anders verwacht, U kennende, maar daar leren we op het forum niks mee bij hé :grin: Waar zat het fout dan?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

Dirk Pauwels schreef:maar daar leren we op het forum niks mee bij hé :grin: Waar zat het fout dan?
Heel juist, Dirk! Ik heb ook een hekel aan het ontbreken van feedback.
Maar uit dit geval valt niet veel te leren. De nieuwe contactpunten waren heel ondeskundig geplaatst met uitvallen van de ontsteking tot gevolg. De timing van de ontsteking stond dan ook helemaal verkeerd.
Carburateurs (nog eens helemaal) doorgeblazen en afgesteld. Klepspeling afgesteld, synchronisatie en we hadden weer een heerlijk brommende boxer.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Ratte »

Ik heb ook een hekel aan het ontbreken van feedback.
:pale:

Bij deze een update over de laatste 2 maanden, aangezien dit forum mij toch op de baan heeft geholpen :) :

Er steken ondertussen 2 nieuwe banden op, wat de veiligheid en ook het rijcomfort wat verhoogt. oef.
Ik heb een deel van de electrik in de koplamp herdaan, omdat er een deel was uitgebrand. ik denk dat de aarding van de koplamp zelf de boosdoener was, want deze was zo goed als doorgebrand, en had enkele andere draadjes meegesleurd :-( . Wss de koplamp kortgesloten door een slechte isolatie ergens, is de enige reden die ik mij kan inbeelden.
Met de hulp van mijne eigenste pa zijn soldeertechniek, een paar krimpkousjes (want dat ken ik nu wel), en een paar nieuwe fichekes, heb ik weer het volste vertrouwen in dat circuit.
Normaal gezien komt er dit weekend (eindelijk) ook een middenbok op, ik ga hem morgen halen.
De sleutelaffaire is uiteindelijk van de baan geraakt via de knalpot, niet meteen de slimste oplossing, achteraf gezien.
Zo is hij toch ook weer wat ordelijker en in orde. maar er blijven zoals altijd wel wat dingetjes op de to do lijst: remlicht bij de voorrem werkt niet meer, en starten in versnelling en ontkoppelt gaat ook niet, zoals Bob opmerkte.


Aangezien het een mooie zomer was, heb ik toch flink gereden vind ik, enkele dag of namiddagtripjes, maar het hoogtepunt was wel dat ik hem meegepakt heb op scoutskamp. Als ancien moest ik enkel wat patatjes schillen in de voormiddag, de rest van den dag kon ik heel de streek rond Bastogne verkennen! Ik kon hem daar s' avonds mooi alleen in een goeie tent stallen.
Prachtige streek, het was echt wonderlijk met zo'n goed weer...
Ik heb wel wat fotokes maar die zullen jullie niets nieuws brengen denk ik. (iedereen heeft de ardennen toch wel al gezien zeker)

hoewel de /6 niet de cultmotor is die de /5 is, krijgt ie toch wel aanzienlijk wat belangstelling. niet zelden word ik erover aangesproken of krijg een duim omhoog. het zal het aanzicht van 'une vieille BM' zijn, zoals ze dat hier zeggen...
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Pirre
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 sep 2007, 12:05
Woonplaats: Veurne
Locatie: Veurne

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Pirre »

Jongens
Hier de link van de "kijkbougie " gewoon bij e bay color tune intypen .
http://www.benl.ebay.be/itm/GUNSON-GUNS ... 174&_uhb=1
Werkt heel goed, daarna stel ik de motor af met de balans darmpjes .
Je mag altijd eens komen kijken hier , de koffie staat klaar :-)
Mvg
J P

BMW R 90/6
Dnepr K 750
BMW 1200GS 2009
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Ratte »

heren,

even een kleine update aangezien ik nu ongeveer een jaar een /6 tussen het asfalt en mijn gezegende achterste heb steken.

'er zijn 2 soorten motorrijders: zij die nog niet gevallen zijn, en zij die al gevallen zijn'. sinds enkele weken behoor ik tot deze laatste soort.
Op een zonnige dag in de Ardennen, in een bocht uiteraard, niet te snel, maar meer gefocused op het landschap en handje zwaaien naar de 3 voorbijgangers.
Had met gemak gewoon de bocht kunnen verder zetten, maar paniekreflex. 4 meter verder schuiven lag ik en mijne boxer in de gracht.

resultaat: ik kom er met de schrik en kleine kosten vanaf. Ik had een week of 2 ervoor gelukkig mijn valbaren gemonteerd. Waarschijnlijk wou mijn onderbewuste ze eens testen.
schade: glas + ring van het voorlicht te vernieuwen, en voetsteun v/d passagier terug recht te trekken (om een of andere reden was deze opengeklapt, waarvoor dank aan mijn onoplettendheid, aangezien ik denk dat vallen met ingeklapte voetsteun weleens nefast kan zijn voor uw uitlaat :s ) + uiteraard de valbaar terug recht te trekken.


verder beginnen plannetjes op te borrelen om het weekend van 1 mei 4 dagen naar Duitsland te rijden. als ik hem tegen dan terug helemaal in vorm krijg, en de koffers gemonteerd heb tenminste. Koffers, middenbok en valbaren trouwens allemaal gevonden op de oldtimerbeurs in Wieze.


heb spijt dat ik niet meer iets langere afstanden kan rijden. bij een koudstart zie je die bijna van zijn bok springen, alsof ie wilt vertrekken. Pas na een kleine 50km is ie niet meer te stoppen, zoemt, bromt, ... pas echt 'smooth'.


voila!

greetz,

ratte
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Synchro Bob »

50Km eer hij goed draait ? Dat is veel. Moet beter kunnen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Maud
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:19
Woonplaats: Gent

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Maud »

Waarom zou je geen langere afstanden kunnen rijden, Ratte? Owv de motor of owv tijd?
En 50km tegen dat hij goed draait is zoals Bob zegt, erg veel! Oudjes moeten soms eerst wat "warm rijden" maar 50km? Mijn R60/5 is "smooth" na een km of 20 en na 10km bolt hij al heerlijk maar na 20km ben je helemaal vertrokken! Wat zijn jouw bevindingen van de 1e 50km dan?
Je bent wijs als je weet dat je van iedereen kan leren.
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

Re: Aankoop BMW R75/6

Bericht door Ratte »

oh, ik heb er maar een getal op geplakt, kan gerust korter zijn. ik wil er de volgende keer wel eens op letten.
bij kortere (praktische) ritjes let ik er niet op, en dus valt het mij ook minder op. het is eerder bij langere plezierritten dat ik meer met het rijden en de motor zelf bezig ben, dus dan valt het ook op.

reden van minder lange afstand rijden: vooral tijdsgebrek.
ook soms omwille van de motor, aangezien ik voor lange autostraderitten liever pas met deze motor. (comfort)
je kan van een 40-jarig voertuig niet verwachten dat je er hetzelfde mee kan doen dan met een nieuwe, vind ik.
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Plaats reactie