tom tom rider 5

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
marcsje

tom tom rider 5

Bericht door marcsje »

hallo , ik zou graag een gps aanschaffen voor de moter geen super moderne maar een die tegen water kan en me van punt a naar punt b voert simpel weg een degelijke gps . Wat denken jullie van de tomtom rider 5 . :?:
Mil

Re: tom tom rider 5

Bericht door Mil »

Prima toestel. Technisch stukken beter dan de zumo 660.
Alleen als je routes wilt downloaden hebben de meeste routes GPX of gdb extenties. Die kunnen wel omgezet worden naar itn (tomtom)
Leven is het meervoud van lef...
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Technisch O.K.
Is tevens als prothese te gebruiken, voor hem en haar.
GSMax

Bericht door GSMax »

Verklaar u nader Mil.... TTR5 technisch beter dan de Zumo660 :?:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Mil

Bericht door Mil »

Snelheid, downloaden van kaarten,veel duidelijker weergave, etc...
Ik ben ondertussen aan mijn tweede zumo 660... Eerste viel constant uit, zowel spraak als beeld....( zoals mijn vriendin soms :grin: )
Na vanalles geprobeerd te hebben bij waypoint, incl. hard reset, nieuw toestel gekregen via garmin Brussel.
Eerste rit met nieuw toestel...1,5 km vóór aankomst: zwart scherm.... Startte zelfs niet meer op :twisted:
Neen, de batterij was niet leeg...staat rechtstreeks aangesloten op de motorbatterij...
Toestel aan de pc gehangen en werd er zelfs niet meer door herkend...
Na veel geprobeer toestel terug aan de praat gekregen, vraag me niet hoe want mijn zoon heeft dat gefikst.
Er stond niks meer op...geen enkele kaart, thuisadres, kortom NADA...
Tweemaal naar een adres genavigeerd en alles scheen in orde...
Tot vandaag er iemand een route probeerde op te zetten die gemaakt was in mapsource....
De 660 vroeg of hij de route moest herberekenen...neen dus...daarop startte hij terug op en moest de taal, uur, enz terug ingesteld worden. Van de route echter geen spoor....
Dan maar terug geprobeerd en laten herberekenen...met als gevolg zelfde scenario als bij niet herberekenen...
Uiteindelijk de route via basecamp op het toestel gezet en hij begon spontaan, zonder iets te vragen, te herberekenen...
Duur 5 à 6 minuten....
Ditmaal stond de route er wel op...
Enfin contact opgenomen met waypoint en de 660 moet terug naar Brussel ....want dat is niet normaal meneer :-?
Ondertussen zit ik met een gps van 500€ die van geen kanten werkt en die, nota bene, hun topmodel is :twisted:
Als je alles gebruikt hetgeen ze bij garmin beweren dat hij kan, slaat hij compleet tilt... dus mp3 speler, telefoon en spraak.
Schandalig is ook dat ze bij de 350, 8 Gb intern geheugen steken, waar dat bij de 660 4Gb is. Steken ze er tegenwoordig een geheugenkaartje bij van 4 Gb....
Mij zoon heeft nu mijn TT rider (voorlaatste editie) en die werkt zoals het hoort.
Kaartupdate is een kwestie van minuten en niet van uren zoals bij de garmin...en vooral geen kaartupdates die vol fouten zitten...van garmin express ( of hoe die vodden ook moge heten) zullen we maar niet spreken zeker....
Mil

Bericht door Mil »

lekkerweg schreef:Technisch O.K.
Is tevens als prothese te gebruiken, voor hem en haar.
TIP:
Ook als uitbreiding van de hersenen...kan bij sommigen van pas komen :grin: :idea:
GSMax

Bericht door GSMax »

Heb ook gedacht aan de TTR5, maar al mijn routes zijn GDB routes, en met veel waypoints iets waar TT nog altijd niet echt mee weg kan, althans heb ik ergens gelezen :-?
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Mil

Bericht door Mil »

GSMax schreef:Heb ook gedacht aan de TTR5, maar al mijn routes zijn GDB routes, en met veel waypoints iets waar TT nog altijd niet echt mee weg kan, althans heb ik ergens gelezen :-?
Blijkbaar is dat nu weggewerkt in samenwerking met Tyre.
Zou rechtstreeks in de TT5 kunnen. Route wordt dan, indien nodig, opgesplitst in twee delen
Van wat ik gehoord heb, zal alvast meer info inwinnen daar over want de 660 vliegt buiten na het Eifel weekend!
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Mil schreef:TIP:
Ook als uitbreiding van de hersenen...kan bij sommigen van pas komen
Je suggereert dat die overmatig bolle kast van de TT5 gebruikt wordt voor meer intelligentie in het toestel ?
Lijkt mij meer dikdoenerij.
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Mil schreef:Prima toestel. Technisch stukken beter dan de zumo 660.
Alleen als je routes wilt downloaden hebben de meeste routes GPX of gdb extenties. Die kunnen wel omgezet worden naar itn (tomtom)
Ik ben een absolute TT fan maar routes van Garmin overzetten naar TT blijft een kl** boel en uren spenderen achter de PC , daarvoor alleen zou ik voor Zumo kiezen , als je in groep rijdt ben je zeker in de minderheid !
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
st1100

Bericht door st1100 »

Ik heb ook een z 660 , en telefoon samen met muziek en navigatie werkt gewoon... En het feit dat jij er bij 2 opeenvolgende toestellen , problemen mee hebt zou er dus wel eens op kunnen wijzen dat er ergens iets niet klopt. Bv is de firmware van de z660 up-to-date , misschien is uw telefoon niet compatibel , slecht sd kaartje , muziek in verkeerde formaat .... En ik heb zelf 4 tomtom XXL gehad (gelukkig steeds perfecte omruiling bij coolblue) vooraleer ik ééntje had die werkte , dat is dus geen patent van garmin ;-) die kan routes aan , maar het eerste jaar werkte dat niet , je kon routepunten ingeven , ze kwamen mooi op de kaart maar de route bleef stijf dezelfde kant opgaan , dus ook software met bugs is geen patent van garmin , al is het bij de tomtom wel opgelost ondertussen

Garmin express is nog heel nieuw en heeft nog kinderziektes , gewoon mapinstaller gebruiken....En waarom al die kaartupdates doen... Als je om het jaar of zelfs om de 2 jaar een update meepakt zal je nog niet verloren rijden ze .. En dan is een kaartupdate van een dik uur niet zo onoverkomelijk.

Garmin en tom-tom gaan totaal anders om met de kaarten en routes. Een route in tomtom zijn gewoon een rijtje van viapunten waar je langs gaat , de stukken ertussen rekent hij zelf uit, is het resultaat naar wens , meestal wel soms ook niet maar dat weet je niet op voorhand en als de route ergens niet helemaal klopt zal je dikwijls zelfs gewoon niet opmerken. Bij garmin is een route echt een route zoals je ze maakt op de pc. Maar om die precisie te kunnen garanderen/bereiken moet je dus ook precies werken , anders loopt het toch nog mis. Dus dezelfde kaarten op het toestel als op de pc waar de route op gemaakt is , herbereken op het toestel uit enz enz. De kleinste fout valt dan ook meteen op. Het is niet omdat je morgen een scherp hi-tech slagersmes gaat kopen , dat je er ineens uit de losse pols , carpaccio gaat mee snijden he , maar langs de andere kant met een pattattenschiller zal het nooit lukken ;-)

Maar een ding is zeker voor a b routes , koop u een tom tom , ga je veel routes rijden langs kleine baantjes en fancy je de grote baan niet die dezelfde kant opgaat , koop een garmin.

Een route voor garmin naar tomtom omzetten kan toch onmogelijk uren werk zijn : mapsource of basecamp installeren , route openen , opslaan als .gpx , en openen in tyre
ronnyb

Bericht door ronnyb »

st1100 schreef:
Een route voor garmin naar tomtom omzetten kan toch onmogelijk uren werk zijn : mapsource of basecamp installeren , route openen , opslaan als .gpx , en openen in tyre
Zoals je zelf komt te zeggen: TT gaat langs via punten ,van een garmin route gpx ( +-500 punten) maakt hij er 48 van en wordt een route van 250km bij TT 600km .
Mapsourse kan je toch niet hebben als je geen Garmin hebt of wel?
Dit alles voor zoveel ik er van ken natuurlijk !
st1100

Bericht door st1100 »

Toch wel ,

basecamp :
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4435" onclick="window.open(this.href);return false;

mapsource :

http://www.gawisp.com/perry/mapsource/" onclick="window.open(this.href);return false;

veel succes
Mil

Bericht door Mil »

@st1100: hier thuis 4 TT, 1 in mijn camionette, 1 in mijn zoon zijn wagen(TT in samenwerking met fiat) en 1 rider en TT5.Doen alle 4 prima hun werk.
-als je langs binnenbaantjes wil rijden staat er een map 'kronkelwegen' in TT. Handig als je ergens bent en je wil bv naar huis en je hebt tijd genoeg...gewoon kiezen et voilà direct een mooie route :wink:
-waarom de laatste nieuw kaarten downloaden, vraag je....meen je dat nu serieus? Met de steeds toenemende veranderingen tegenwoordig...en effe ernstig waarom maken ze die dan? Waarom duurt het downloaden zo lang? Waarom crasht het toestel er op? Waarom maken ze reclame rond garmin express als het niet deugt? Die it'ers bij garmin trekken op niet veel, mijn gedacht...waarom zijn die kaarten mega gigabyte groot? Op mijn TT5 staat HEEl Europa plus alle flitsers en een heel pak poi's en ik heb nog bijna 2 gigabyte over van de 4. En tot slot, ik heb nog nooit een probleem gehad met software bugs bij TT. Oh en bij alle twee de 660'ers als je muziek afspeelt is de gesproken wegbegeleiding hakkelend, en dikwijls ook zonder muziek en gsm. Volgens waypoint is mijn gsm wél compatibel met de 660.
Het geheugenkaartje is niet corrupt, dit is ook gecontroleerd....
Trouwens. Ik zal het nog maar eens herhalen, iemand die gewoon is van routes te downloaden op garmin begreep er ook geen snars van...route uploaden en hij startte terug op en alle instellingen waren weg. Dus taal, toetsenbord, etc terug instellen. Commentaar van deze persoon: nu begrijp ik waarom je hem door het raam wilt gooien :clown: en verder, hiermee zou ik terug gaan, dit werkt langs geen kanten..
Genoeg gezeverd over de 660... :wink:

@Ronnyb:
Basecamp of mapsource is gratis en kan als dusdanig gedownload worden.
De tijd dat er een probleem was met de route's gemaakt in basecamp of mapsource om te zetten naar itn is nu wel voorbij.
Er staat zelfs een map gpx2itn in. Dat je dan exact dezelfde route gaat hebben is twijfelachtig.
Máár ik heb onlangs een route met als extensie GPX naar itn geconverteerd. Exact hetzelfde hé.
Is zeer simpel, je opent de oorspronkelijke route (gpx) in basecamp, je opent de geconverteerde route in Tyre en je zet ze naast elkaar op uw pc. Dan is het simpel om te vergelijken en ze eventueel aan te passen in Tyre.
Om een GPX route van 350km exact te kopiëren naar itn heb ik welgeteld 10 minuten werk gehad :grin:
ronnyb

Bericht door ronnyb »

Ok,merci zal eens een poging wagen ; )
st1100

Bericht door st1100 »

Ja mil , hier in belgie leggen ze wegen bij met bossen tegelijk , NOT. Ik kom net van een 2610 en de laatste kaarten waren van 2009 dus 4 jaar oud en dat gaf heel weinig problemen , geen in belgie ( het is toch niet dat een kruispunt een rond punt geworden is dat je ineens niet meer zelf kan uitmaken welke afslag je moet nemen) , in duitsland en in de uk wel eens door 'een wei' volgens de gps gereden , daar was dus blijkbaar een nieuwe weg bijgekomen , even 5 kilometers op de wegwijzers rijden daar sterf je niet van zenne!

En garmin express komt wel goed , een jaartje geduld. Werkt nu trouwens al stukken beter dan een maand geleden , de downloadtijd hangt trouwens ook af van uw internetverbinding en als je zoals velen de eerste week na uitkomen download is de navteq server druk natuurlijk bezet. Ik heb telenet en een recente computer en dat duurt een dik uur voor heel Europa.

Ik kan er ook niet aan doen dat jij een slechte zumo hebt en dat ik een paar slechte tt's heb gehad. Mee teruggaan , dat zou waypoint toch moeten oplossen voor jou , koop anders de volgende keer bij coolblue , ja online , een goeie prijs en die geven wel service. Dat hebben ze bij mij toch gedaan ( probleem onmiddellijk na aankoop , direct omruilen enz) , en met waypoint heb ik geen garantie ervaring.
Laatst gewijzigd door st1100 op 11 mei 2013, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Nick

Bericht door Nick »

st1100 schreef:Ja mil , hier in belgie leggen ze wegen bij met bossen tegelijk. Ik kom net van een 2610 en de laatste kaarten waren 2009 dus 4 jaar oud en dat gaf heel weinig problemen , geen in belgie , in duitsland en in de uk wel eens door 'een wei' volgens de gps gereden , daar was dus blijkbaar een nieuwe weg bijgekomen , even 5 kilometers op de wegwijzers rijden daar sterf je niet van zenne!

... maar het zal maar net tijdens die forumrit gebeuren. Direct verhalen over 'foute route' ...
ronnyb

Bericht door ronnyb »

st1100 schreef:Toch wel ,

basecamp :
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4435" onclick="window.open(this.href);return false;

mapsource :

http://www.gawisp.com/perry/mapsource/" onclick="window.open(this.href);return false;

veel succes
Da werkt langs geen kanten !
Pc neemt dat niet. :-(
Mil

Bericht door Mil »

Er is een verschil in download voor Mac en Windows.
Misschien ligt het daar aan.
Ga anders gewoon naar de site van garmin.
Misschien ook eerst registreren?
Tenzij, natuurlijk, dat je eerst een serienummer van een garmin gps moet hebben :roll:
Hier vindt je hoe je er moet mee werken:
http://www.hansenwebsites.nl/Routes/Pag ... eCamp.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mil op 12 mei 2013, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mil

Bericht door Mil »

st1100 schreef:Ja mil , hier in belgie leggen ze wegen bij met bossen tegelijk , NOT. Ik kom net van een 2610 en de laatste kaarten waren van 2009 dus 4 jaar oud en dat gaf heel weinig problemen , geen in belgie ( het is toch niet dat een kruispunt een rond punt geworden is dat je ineens niet meer zelf kan uitmaken welke afslag je moet nemen) , in duitsland en in de uk wel eens door 'een wei' volgens de gps gereden , daar was dus blijkbaar een nieuwe weg bijgekomen , even 5 kilometers op de wegwijzers rijden daar sterf je niet van zenne!

En garmin express komt wel goed , een jaartje geduld. Werkt nu trouwens al stukken beter dan een maand geleden , de downloadtijd hangt trouwens ook af van uw internetverbinding en als je zoals velen de eerste week na uitkomen download is de navteq server druk natuurlijk bezet. Ik heb telenet en een recente computer en dat duurt een dik uur voor heel Europa.

Ik kan er ook niet aan doen dat jij een slechte zumo hebt en dat ik een paar slechte tt's heb gehad. Mee teruggaan , dat zou waypoint toch moeten oplossen voor jou , koop anders de volgende keer bij coolblue , ja online , een goeie prijs en die geven wel service. Dat hebben ze bij mij toch gedaan ( probleem onmiddellijk na aankoop , direct omruilen enz) , en met waypoint heb ik geen garantie ervaring.
Het gaat hier helemaal niet over het feit van veranderde wegen, ronde punten, etc. Waar het wél om draait is dat garmin telkens problemen geeft bij een kaartupdate. En er zijn er minstens 4 per jaar...Bij TT nog nooit problemen gehad bij kaartupdate 's
Een jaartje geduld met garmin express :-o ...je méént het :-? Waarom testen ze dat niet terdege uit vooraleer ze het releasen?
Iedereen die het gebruikte had er problemen mee. Dat is toch niet normaal :roll:
Grappig is wel dat, telkens garmin een update of een nieuw programma uit brengt, er op alle fora geroepen wordt: 'afblijveeeeuuuuuh' :lol: .
Enneuh als ik op wegwijzers wil rijden laat ik de gps thuis :mrgreen:

Je geeft wel een reactie op mijn vorige post, maar je gaat wijselijk aan de essentie ervan voorbij.
Maar bon ik heb het nog maar eens herhaald. :wink:
st1100

Bericht door st1100 »

Nee , ik ga niet voorbij aan de essentie , er zijn regelmatig problemen met garmin software en andere updates , ik weet dat wel. Meer dan bij TT , waarschijnlijk wel. Maar hoe ingewikkelder de software , hoe meer kans op bugs. Alle merken vinden nog dingen in hun toestellen die beter kunnen , het is daarom dat windows en ios regelmatig een update krijgen , sommige dingen komen nu eenmaal pas boven drijven bij gebruik door grote publiek.

Mijn essentie is dat jij je er druk in maakt en ik niet ;-) en daar ga jij dan weer aan voorbij. :wink:

Trouwens garmin wou met garmin express en basecamp een oplossing geven aan het probleem met verschil in kaarten op pc en toestel. Het is dus geen bug dat de kaarten alleen op het toestel komen! Als je het toestel aan de pc hangt kan je op de pc routes maken met de kaarten uit het toestel , dat zal dan altijd goed zijn , dat heet dus vooruitgang alleen was niet iedereen er klaar voor.... : :mrgreen:

Er staat bij mij nu firm en software op pc en kaarten op de pc die werken. Mijn volgende update zal ik volgende winter doen als het toch geen weer zal zijn om te rijden en dan heb ik ook tijd om er even mee bezig te zijn. En ik ga daardoor echt niet verloren rijden! Mijn tomtom heeft nog geen kaartupdate gekregen want kost 80€ , heel europa kan er geeneens op 2gb intern geheugen en geen sd slot , als de kaarten te oud worden koop ik wel een nieuwe , prijs is vergelijkbaar met een kaart....
Mil

Bericht door Mil »

Oh, maar ik maak mij niet druk, als hij voor de 3de keer omgewisseld is vliegt hij buiten :lol:
En voor de rest heb je gelijk, firmware, software en kaartupdate's van garmin zijn perfect :lol:
Koplopers in vooruitgangdie meestal niet werkt :lol:
Plaats reactie