Vraagjes voor de fiscalisten...
Moderator: GVN
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 12:31
- Woonplaats: Sint- Niklaas
- Locatie: Oost- Vlaanderen
Vraagjes voor de fiscalisten...
Hallo iedereen...
Momenteel rij ik rond met een F800ST dewelke ik hoofdzakelijk gebruik voor woon- werkverkeer (85 à 90%). Ik heb deze motorfiets nieuw gekocht in Sep 2008. Ik schrijf deze dan ook af over de gebruikelijke 5 jaar voor de belastingen. Jaarlijks rij ik ongeveer 7000 à 8000 Km woon- werkverkeer.
Vorig jaar kreeg ik echter twee herzieningen van de belastingen. Toen ik meer uitleg daaromtrent vroeg, kreeg ik doodleuk te horen dat de afschrijving op 5 jaar geweigerd was en men stelde mij voor de motorfiets af te schrijven op 7 jaar. Reden hiervoor was dat ik te weinig kilometers rij (woon- werkverkeer) en dat dus de motorfiets niet zou versleten zijn na 5 jaar. Na nogal agressieve taal van de belastingscontrole (aangetekend schrijven en telefonisch; "Zoek maar een advocaat en procedeer, je verliest toch..."), ben ik toch gezwicht voor het voorstel. Mijn vraag is nu de volgende: is dit een gangbare manier van zaken of heb ik mij serieus met mijn kl**** laten spelen?
Wat als ik bijvoorbeeld in 2014 een nieuwe motorfiets koop?
Hopend op snelle reacties...
Groetjes,
Erwin
Momenteel rij ik rond met een F800ST dewelke ik hoofdzakelijk gebruik voor woon- werkverkeer (85 à 90%). Ik heb deze motorfiets nieuw gekocht in Sep 2008. Ik schrijf deze dan ook af over de gebruikelijke 5 jaar voor de belastingen. Jaarlijks rij ik ongeveer 7000 à 8000 Km woon- werkverkeer.
Vorig jaar kreeg ik echter twee herzieningen van de belastingen. Toen ik meer uitleg daaromtrent vroeg, kreeg ik doodleuk te horen dat de afschrijving op 5 jaar geweigerd was en men stelde mij voor de motorfiets af te schrijven op 7 jaar. Reden hiervoor was dat ik te weinig kilometers rij (woon- werkverkeer) en dat dus de motorfiets niet zou versleten zijn na 5 jaar. Na nogal agressieve taal van de belastingscontrole (aangetekend schrijven en telefonisch; "Zoek maar een advocaat en procedeer, je verliest toch..."), ben ik toch gezwicht voor het voorstel. Mijn vraag is nu de volgende: is dit een gangbare manier van zaken of heb ik mij serieus met mijn kl**** laten spelen?
Wat als ik bijvoorbeeld in 2014 een nieuwe motorfiets koop?
Hopend op snelle reacties...
Groetjes,
Erwin
Honda Shadow VT 1100 ACE 2 ==> BMW F800ST ==> BMW S1000RR
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Enerzijds - maar dan speel ik advokaat van de duivel - kan ik de fiscus inderdaad wel begrijpen als ze stelt dat een moto die maar +/- 8000 km per jaar bolt niet versleten is na vijf jaar oftewel een goeie 40000 km, maar dan hadden ze jou daar bij je eerste aangiftge op moeten wijzen en proberen om dan tot een onderhandeld vergelijk te komen. Het zou kunnen dat wettelijk gezien ook nu nog mogelijk is om een afschrijvingsperiode te verlengen, en dan heb je wellicht geen poot om op te staan, maar zowiezo vind ik het straf dat ze jouw afschrijving over vijf jaar eerst wél hebben aanvaard maar dat ze die dan na vier jaar willen aanpassen. Dat zou desgevallend een verrekening vanaf het eerste afschrijvingsjaar betekenen ?
Even 'n rappe berekening... Zo'n 800ST kost afgerond 10000 euro, afschrijving over 5 jaar = 2000 euro per jaar, à 85% beroepsgedeelte is 1700 euro dat je daarvoor mag inbrengen. Stel dat het over 7 jaar moet, da's 1428 euro afschrijving per jaar, à 85% is dat dan 1214 euro... Het verschil in bewezen beroepskost is dus amper 214 euro in jouw nadeel. Netto gaat dat een nog veel kleinere invloed hebben op je afrekening. Je gaat dus iets minder terugtrekken of ietsje meer moeten bijbetalen, maar daarmee ga je de staatschuld niet kunnen wegwerken. Ik snap niet dat ze op de fiscus tijd en middelen overhebben om over zo'n kleine bedragen te gaan discussieren. Dat ze daar hun krachten eens bundelen en de serieuze problemen aanpakken...
Zou natuurlijk kunnen dat er - om bepaalde misbruiken te voorkomen - een nieuwe richtlijn inzake afschrijvingsperiode in de maak is en dat er al een over-ijverige ambtenaar die nu al wil toepassen op de bestaande afschrijvingen.
Even 'n rappe berekening... Zo'n 800ST kost afgerond 10000 euro, afschrijving over 5 jaar = 2000 euro per jaar, à 85% beroepsgedeelte is 1700 euro dat je daarvoor mag inbrengen. Stel dat het over 7 jaar moet, da's 1428 euro afschrijving per jaar, à 85% is dat dan 1214 euro... Het verschil in bewezen beroepskost is dus amper 214 euro in jouw nadeel. Netto gaat dat een nog veel kleinere invloed hebben op je afrekening. Je gaat dus iets minder terugtrekken of ietsje meer moeten bijbetalen, maar daarmee ga je de staatschuld niet kunnen wegwerken. Ik snap niet dat ze op de fiscus tijd en middelen overhebben om over zo'n kleine bedragen te gaan discussieren. Dat ze daar hun krachten eens bundelen en de serieuze problemen aanpakken...
Zou natuurlijk kunnen dat er - om bepaalde misbruiken te voorkomen - een nieuwe richtlijn inzake afschrijvingsperiode in de maak is en dat er al een over-ijverige ambtenaar die nu al wil toepassen op de bestaande afschrijvingen.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Dat grof en dreigend taalgebruik valt niet goed te praten, maar voor de rest heeft jouw meneer of mevrouw Fiscus wel gelijk. Die gangbare afschrijvingstermijn van vijf jaar waar jij het over hebt, is enkel gangbaar in de volksmond. In werkelijkheid zou de afschrijvingstermijn echter gelijk moeten lopen met de reëele waardevermindering. Dat kan dus voor krak dezelfde moto verschillen van persoon tot persoon, bijvoorbeeld afhankelijk van het jaarlijks aantal gereden kilometers.
Dit gezegd (of geschreven) zijnde : niets belet je om in 2014 een nieuwe moto te kopen en zelfs elk jaar nadien weer eentje. Alleen zal het oude exemplaar dan bij verkoop niet volledig afgeschreven zijn. Al valt daar enigszins een mouw aan te passen, maar dat zal de controleur niet echt leuk vinden.
Dit gezegd (of geschreven) zijnde : niets belet je om in 2014 een nieuwe moto te kopen en zelfs elk jaar nadien weer eentje. Alleen zal het oude exemplaar dan bij verkoop niet volledig afgeschreven zijn. Al valt daar enigszins een mouw aan te passen, maar dat zal de controleur niet echt leuk vinden.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Weet niet of dat nu nog mogelijk is, maar anders schrijf je de motor degressief af over 7 jaar en verkoop je die na 5 jaar. Als er een volledige herziening van de berekening is kan je dat proberen.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Ik zou me niet laten bangmaken. Geen enkele motorfiets is versleten op 5 jaar, als dat de regel is, dan kan niemand zijn motor afschrijven op 5 jaar, wat nog steeds de gangbare termijn is. Heb jaaaaren mijn moto's degressief afgeschreven op 5 jaar, aan 90% van de gemaakte kosten. Ik rij enkel 27km naar mijn werk, dat is 54 per dag, met daarbij nog een paar keer over de middag gaan eten, aan een gemiddelde van 240 werkdagen, et voila. Nooit, maar dan ook nooit controle gekregen. Uw belastingcontroleur is ne kl**tzak, en ik zou dat niet accepteren. Maar ik ben natuurlijk U niet
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Marc, je kan zo weinig accepteren als je wilt, slikken zal je doen. Als je gaat aanvechten, zal het je geld kosten én de kans is groot dat je er niet beter van wordt. Integendeel. En dat weten zij. 'k Heb momenteel ook wat lopen ivm herziening van gebruik motor WW.
En ik heb het akkoord om op 3 jaar te gaan afschrijven, maar 'k rij wel een kleine 30.000 km WW/jaar.
Een motor is idd niet versleten na 5 jaar en de zienswijze is mi wel correct, maar om er achteraf mee te komen aankakken is niet erg netjes. Andere controleur gekregen?
Ik zou met de mens een afspraak maken en trachten tot een vergelijk te komen en je inderdaad niet te snel laten bang maken. Ze kletsen er nogal wat uit hun nek, maar als jij correct blijft en meegaand blijkt, kom je mss tot een fatsoenlijke deal.
En ik heb het akkoord om op 3 jaar te gaan afschrijven, maar 'k rij wel een kleine 30.000 km WW/jaar.
Een motor is idd niet versleten na 5 jaar en de zienswijze is mi wel correct, maar om er achteraf mee te komen aankakken is niet erg netjes. Andere controleur gekregen?
Ik zou met de mens een afspraak maken en trachten tot een vergelijk te komen en je inderdaad niet te snel laten bang maken. Ze kletsen er nogal wat uit hun nek, maar als jij correct blijft en meegaand blijkt, kom je mss tot een fatsoenlijke deal.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Zo kunt ge het natuurlijk ook verwoorden hé Dirk, maar ni direct mijne stijl
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Ik koop altijd tweedehands en schijf vervolgens de motor af op 3 jaar.
Ongeveer 20.000 km/jaar.
Ik kreeg (tot op heden) ook nog geen opmerkingen hieromtrent.
In mijn geval zijn de motoren na afschrijving meestal meer dan 7 jaar oud en 100.000+ km en dan maken ze er geen problemen van.
Ongeveer 20.000 km/jaar.
Ik kreeg (tot op heden) ook nog geen opmerkingen hieromtrent.
In mijn geval zijn de motoren na afschrijving meestal meer dan 7 jaar oud en 100.000+ km en dan maken ze er geen problemen van.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 12:31
- Woonplaats: Sint- Niklaas
- Locatie: Oost- Vlaanderen
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Hoi iedereen,
Alvast bedankt voor de reacties...
Ik denk toch dat er volgend jaar een nieuwe motorfiets komt en dan zie ik nog wel...
Mvg...
Erwin
Alvast bedankt voor de reacties...
Ik denk toch dat er volgend jaar een nieuwe motorfiets komt en dan zie ik nog wel...
Mvg...
Erwin
Honda Shadow VT 1100 ACE 2 ==> BMW F800ST ==> BMW S1000RR
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Ik heb bij de recente controle met facturen aangetoond dat mijn motor na 4 jaar wel versleten was. In het laatste jaar waren de onderhoudsfacturen hoger dan de waarde van de motor. Volgens de verzekering is dat zelf een 'perde totale'.Relax schreef:Marc, je kan zo weinig accepteren als je wilt, slikken zal je doen. Als je gaat aanvechten, zal het je geld kosten én de kans is groot dat je er niet beter van wordt. Integendeel. En dat weten zij. 'k Heb momenteel ook wat lopen ivm herziening van gebruik motor WW.
En ik heb het akkoord om op 3 jaar te gaan afschrijven, maar 'k rij wel een kleine 30.000 km WW/jaar.
Een motor is idd niet versleten na 5 jaar en de zienswijze is mi wel correct, maar om er achteraf mee te komen aankakken is niet erg netjes. Andere controleur gekregen?
Ik zou met de mens een afspraak maken en trachten tot een vergelijk te komen en je inderdaad niet te snel laten bang maken. Ze kletsen er nogal wat uit hun nek, maar als jij correct blijft en meegaand blijkt, kom je mss tot een fatsoenlijke deal.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
De reactie van die controleur moet op een beschaafde manier gebeuren, een andere is niet goed te praten.
Inhoudelijk heeft hij echter gelijk.
Daarom zeg ik ook altijd tegen iedereen die bij mij om uitleg komt, dat ze met dergelijke scenario's moeten rekening houden.
En iedereen die geen opmerkingen krijgen, die hebben:
1) of geen controle gehad
2) of een soepele controleur.
Het is maar wanneer je een op papier bevestigde controle hebt gehad waarbij de afschrijfperiode aangenomen is en de omstandigheden hetzelfde blijven, dat ze GEEN terugwerkende kracht mogen toepassen.
Dit gezegd, ze kunnen WEL naar de toekomst aanpassingen uitvoeren.
Proberen overeen te komen is de boodschap, en hopen dat de "grijze zones" nog lang blijven.
Want als ze alles klaar en duidelijk op papier gaan zetten, dan is het voor IEDEREEN gedaan met kosten ingeven.
Dan zal het 0,15€ zijn per km voor iedereen: auto, moto, fiets, te voet,...
Vergis U dus niet, dit is 100% gegarandeerd de toekomst voor iedereen.
Inhoudelijk heeft hij echter gelijk.
Daarom zeg ik ook altijd tegen iedereen die bij mij om uitleg komt, dat ze met dergelijke scenario's moeten rekening houden.
En iedereen die geen opmerkingen krijgen, die hebben:
1) of geen controle gehad
2) of een soepele controleur.
Het is maar wanneer je een op papier bevestigde controle hebt gehad waarbij de afschrijfperiode aangenomen is en de omstandigheden hetzelfde blijven, dat ze GEEN terugwerkende kracht mogen toepassen.
Dit gezegd, ze kunnen WEL naar de toekomst aanpassingen uitvoeren.
Proberen overeen te komen is de boodschap, en hopen dat de "grijze zones" nog lang blijven.
Want als ze alles klaar en duidelijk op papier gaan zetten, dan is het voor IEDEREEN gedaan met kosten ingeven.
Dan zal het 0,15€ zijn per km voor iedereen: auto, moto, fiets, te voet,...
Vergis U dus niet, dit is 100% gegarandeerd de toekomst voor iedereen.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Dit vraag naar wat meer uitleg. Ofwel reed je op een goedkope motor (ofte een 2-dehandse), ofwel kostte je onderhoud stukken van mensen. In het tweede geval: BMW-motor?IB1 schreef: Ik heb bij de recente controle met facturen aangetoond dat mijn motor na 4 jaar wel versleten was. In het laatste jaar waren de onderhoudsfacturen hoger dan de waarde van de motor. Volgens de verzekering is dat zelf een 'perde totale'.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Vergeet echter niet dat je niet enkel de motor inbrengt bij de extra beroepsonkosten.
85 % van de verzekering + 85 % van de baantaks + 85 % het onderhoud + benzinekosten op jaarbasis van thuis naar werk breng je hopelijk ook in als extra beroepsonkosten.
Van dat totaalbedrag trek je de vergoeding van de werkgever af (wat meestal niet veel is).
Vorig jaar werd ik opgeroepen, en de vriendelijke heer van de belasting heeft me toen haarfijn uitgelegd wat je diende aan te geven.
Ze hebben daar tegenwoordig nieuwe software. Alle beroepsonkosten die hoger zijn dan 4000€ worden automatisch bevroren tot ze nadere uitleg krijgen.
Ik blijf er net onder en heb geen probleem.
Bedankt aan die vriendelijke heer bij de belasting (ook motard).
85 % van de verzekering + 85 % van de baantaks + 85 % het onderhoud + benzinekosten op jaarbasis van thuis naar werk breng je hopelijk ook in als extra beroepsonkosten.
Van dat totaalbedrag trek je de vergoeding van de werkgever af (wat meestal niet veel is).
Vorig jaar werd ik opgeroepen, en de vriendelijke heer van de belasting heeft me toen haarfijn uitgelegd wat je diende aan te geven.
Ze hebben daar tegenwoordig nieuwe software. Alle beroepsonkosten die hoger zijn dan 4000€ worden automatisch bevroren tot ze nadere uitleg krijgen.
Ik blijf er net onder en heb geen probleem.
Bedankt aan die vriendelijke heer bij de belasting (ook motard).
Mijn motor verliest geen olie..... hij markeert zijn territorium.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
85% als dat toevallig uw verhouding is prive-beroeps.Gerard L schreef:Vergeet echter niet dat je niet enkel de motor inbrengt bij de extra beroepsonkosten.
85 % van de verzekering + 85 % van de baantaks + 85 % het onderhoud + benzinekosten op jaarbasis van thuis naar werk breng je hopelijk ook in als extra beroepsonkosten.
Van dat totaalbedrag trek je de vergoeding van de werkgever af (wat meestal niet veel is).
Vorig jaar werd ik opgeroepen, en de vriendelijke heer van de belasting heeft me toen haarfijn uitgelegd wat je diende aan te geven.
Ze hebben daar tegenwoordig nieuwe software. Alle beroepsonkosten die hoger zijn dan 4000€ worden automatisch bevroren tot ze nadere uitleg krijgen.
Ik blijf er net onder en heb geen probleem.
Bedankt aan die vriendelijke heer bij de belasting (ook motard).
Niet 85% voor iedereen, maar iedereen volgens zijn eigen verhouding.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
als we bovenstaande (terechte) redenering volgen zou je best eens kijken wat je forfait is aan terugbetaling ww-verkeer. Ik persoonlijk denk dat in jouw geval je beter zou af zijn met je forfait en de motor best niet in je belastingen inbrengt. Is zeker het overwegen waard.p@rick schreef:Enerzijds - maar dan speel ik advokaat van de duivel - kan ik de fiscus inderdaad wel begrijpen als ze stelt dat een moto die maar +/- 8000 km per jaar bolt niet versleten is na vijf jaar oftewel een goeie 40000 km, maar dan hadden ze jou daar bij je eerste aangiftge op moeten wijzen en proberen om dan tot een onderhandeld vergelijk te komen. Het zou kunnen dat wettelijk gezien ook nu nog mogelijk is om een afschrijvingsperiode te verlengen, en dan heb je wellicht geen poot om op te staan, maar zowiezo vind ik het straf dat ze jouw afschrijving over vijf jaar eerst wél hebben aanvaard maar dat ze die dan na vier jaar willen aanpassen. Dat zou desgevallend een verrekening vanaf het eerste afschrijvingsjaar betekenen ?
Even 'n rappe berekening... Zo'n 800ST kost afgerond 10000 euro, afschrijving over 5 jaar = 2000 euro per jaar, à 85% beroepsgedeelte is 1700 euro dat je daarvoor mag inbrengen. Stel dat het over 7 jaar moet, da's 1428 euro afschrijving per jaar, à 85% is dat dan 1214 euro... Het verschil in bewezen beroepskost is dus amper 214 euro in jouw nadeel. Netto gaat dat een nog veel kleinere invloed hebben op je afrekening. Je gaat dus iets minder terugtrekken of ietsje meer moeten bijbetalen, maar daarmee ga je de staatschuld niet kunnen wegwerken. Ik snap niet dat ze op de fiscus tijd en middelen overhebben om over zo'n kleine bedragen te gaan discussieren. Dat ze daar hun krachten eens bundelen en de serieuze problemen aanpakken...
Zou natuurlijk kunnen dat er - om bepaalde misbruiken te voorkomen - een nieuwe richtlijn inzake afschrijvingsperiode in de maak is en dat er al een over-ijverige ambtenaar die nu al wil toepassen op de bestaande afschrijvingen.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
- Woonplaats: Niet van gisteren
- Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
" Een vriendelijke heer heeft me haarfijn uitgelegd wat ik diende aan te geven " ... Welke ambetantenaar is me datte ...Gerard L schreef:Vergeet echter niet dat je niet enkel de motor inbrengt bij de extra beroepsonkosten.
85 % van de verzekering + 85 % van de baantaks + 85 % het onderhoud + benzinekosten op jaarbasis van thuis naar werk breng je hopelijk ook in als extra beroepsonkosten.
Van dat totaalbedrag trek je de vergoeding van de werkgever af (wat meestal niet veel is).
Vorig jaar werd ik opgeroepen, en de vriendelijke heer van de belasting heeft me toen haarfijn uitgelegd wat je diende aan te geven.
Ze hebben daar tegenwoordig nieuwe software. Alle beroepsonkosten die hoger zijn dan 4000€ worden automatisch bevroren tot ze nadere uitleg krijgen.
Ik blijf er net onder en heb geen probleem.
Bedankt aan die vriendelijke heer bij de belasting (ook motard).
Hoe kan die pipo nu bepalen wat JIJ als kosten gemaakt hebt? Enerzijds speelt de verhouding tussen uw woon-werk en privé km een rol. Als je (fictieve bedragen voor het gemak van rekenen) 10000 km op de moto hebt ,en daarvan was 9300 km woon-werk, dan is dat gewoon 93%. Is dat slechtes 5600 km, dan is dat 56%. Waar hij die 85% vandaan haalt .... ???
Alle kosten hoger dan 4000 euro beloven problemen ? ... Amai ... dan kies je beter voor je forfait en doe je toch gewoon geen moeite om alles te bewijzen zeker. Stel dat je een LT hebt en die op vijf jaar afschrijft ... dan zou je al geen benzine, kledij, onderhoud, banden, lampjes, GPS ... en dan nog een deel van je garagehuur, electriciteit, GSM-gebruik, verwarming meer mogen inbrengen om "geen problemen" te hebben ....
Jawadde ... Wat zijn wij Belgen toch goedgelovig.
Ik heb reeds vier jaar op rij controle ... en tot op heden hebben ze er nog geen spelt kunnen tussenkrijgen. Ook al vaak geprobeerd natuurlijk, maar gewoon niet toegeven als je gelijk hebt. De autokilometerstanden werden er al vaak bijgehaald ... en vorig jaar kon ik 2000 km autogebruik (op 25000!) niet echt verifiëren. AHA ... klonk het aan de andere kant ... Die gaan we alvast aftrekken van uw motorkilometers privé ... HOEDATTE ... Zei ik ... Ik weet het alweer ... Dat zijn de kilometers van reeds vier jaar op rij heen en terug te rijden naar uw controlekantoor ... Gelet de werken in de buurt heb ik al een paar keer moeten omrijden hiervoor. Twas snel stil aan de overkant.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Die 85% komt er waarschijnlijk omdat de starter van dit topic zelf zegt rond de 85% te liggen met zijn verhouding.
Er staan niet dat dit een max is.
Die 4000€, dat zou kunnen.
Ik ken het bedrag niet dat ze op vandaag toepassen, maar vroeger was dat ook al zo.
Wie onder een bepaald bedrag zat, die zijn aangifte ging gewoon zonder controle door, althans in de meeste gevallen.
Want uiteindelijk probeerden ze wel om de 4 jaar een controle te doen.
Maar aangezien iedereen op papier werkte hadden ze daar niet echt de tijd voor.
Nu daarentegen doet de computer veel, en krijgen ze dus meer tijd beschikbaar en kunnen ze het "minimum controlebedrag" verlagen.
Dus meer controles dan vroeger en startend van een lager bedrag.
Het "voordeel" van tax on web.
Ik heb het al meermaals gezegd, iedereen zou terug op papier moeten werken!
Meer controles daarentegen wil weer niet zeggen dat er meer problemen zijn, wel kans op problemen en zeker meer intimidaties.
Maar daar valt niet veel aan te doen.
Wie recht in zijn schoenen (motolaarzen) rijd, moet voet bij laars houden, en hopen dat je iemand tegenkomt die niet gaat dreigen met een rechtzaak, want daar kun je inderdaad niet tegenop.
Zij hebben meer geld dan wij, en gelijkhebben heeft er dan niets meer mee te maken.
Dat gaat zo in een apenland als België.
Ik spreek uit ondervinding (klein beetje).
Er staan niet dat dit een max is.
Die 4000€, dat zou kunnen.
Ik ken het bedrag niet dat ze op vandaag toepassen, maar vroeger was dat ook al zo.
Wie onder een bepaald bedrag zat, die zijn aangifte ging gewoon zonder controle door, althans in de meeste gevallen.
Want uiteindelijk probeerden ze wel om de 4 jaar een controle te doen.
Maar aangezien iedereen op papier werkte hadden ze daar niet echt de tijd voor.
Nu daarentegen doet de computer veel, en krijgen ze dus meer tijd beschikbaar en kunnen ze het "minimum controlebedrag" verlagen.
Dus meer controles dan vroeger en startend van een lager bedrag.
Het "voordeel" van tax on web.
Ik heb het al meermaals gezegd, iedereen zou terug op papier moeten werken!
Meer controles daarentegen wil weer niet zeggen dat er meer problemen zijn, wel kans op problemen en zeker meer intimidaties.
Maar daar valt niet veel aan te doen.
Wie recht in zijn schoenen (motolaarzen) rijd, moet voet bij laars houden, en hopen dat je iemand tegenkomt die niet gaat dreigen met een rechtzaak, want daar kun je inderdaad niet tegenop.
Zij hebben meer geld dan wij, en gelijkhebben heeft er dan niets meer mee te maken.
Dat gaat zo in een apenland als België.
Ik spreek uit ondervinding (klein beetje).
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Die 85% is zeker geen vaststaand percentage.
Maar bedenk wel dat geen enkele controleur gelooft dat je nooit privé rijdt met die motor.
Maar bedenk wel dat geen enkele controleur gelooft dat je nooit privé rijdt met die motor.
Mijn motor verliest geen olie..... hij markeert zijn territorium.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Ik heb jaren 100% aangegeven, en één keer een opmerking en moeten aanpassen naar 8O%.Gerard L schreef:Die 85% is zeker geen vaststaand percentage.
Maar bedenk wel dat geen enkele controleur gelooft dat je nooit privé rijdt met die motor.
Aangezien het mijn laatste jaar van aangeven was, en enkel dit op een toch klein bedrag heb ik er toen niet verder achter gelopen.
Dat was van die controleur volledig verkeerd en onwettelijk, maar naar de rechtbank was de enigste oplossing en het sop de kolen niet waard.
Dus geef je, onterecht toe!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
- Woonplaats: Niet van gisteren
- Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
... dan is het aan die controleur om te proberen bewijzen dat het zo niet is.Gerard L schreef: Maar bedenk wel dat geen enkele controleur gelooft dat je nooit privé rijdt met die motor.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
"uit princype aanvaarden we dat niet. Punt" wat kun je daar tegenin brengen?Nick schreef:... dan is het aan die controleur om te proberen bewijzen dat het zo niet is.Gerard L schreef: Maar bedenk wel dat geen enkele controleur gelooft dat je nooit privé rijdt met die motor.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
- Woonplaats: Niet van gisteren
- Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Nick schreef:... dan is het aan die controleur om te proberen bewijzen dat het zo niet is.Gerard L schreef: Maar bedenk wel dat geen enkele controleur gelooft dat je nooit privé rijdt met die motor.
Dat heeft ie ooit willen proberen door jaar na jaar ook mijn autokilometers (keuringstanden, onderhoudsfacturen) mee te vragen. Kilometers kon hij krijgen ... via de keuring ... maar onderhoudsfacturen van de auto niet, aangezien deze niet ingebracht worden in de belastingen en dus van geen tel zijn.
... en dan begint het spelletje ... Je kilometers aantonen.
Bezoekrecht kinderen => ophalen en terugbrengen maal aantal keren heen en terug (bewijzen via akte EOT dat JIJ de kinderen moet ophalen natuurlijk ...)
Hobby's gezin => aantal keer heen en terug voor elk lid van het gezin
Woon-werkverkeer niet met de moto => aantal keren maal x km
boodschappen lokaal => 'ongeveer' aantal km
familiebezoeken ouders => zoveel keer per maan tegen x km
vier maal naar IKEA en Makro ... => maal zoveel km (kastickets kunnen dit aantonen)
x aantal ritten naar containerpark met tuinafval
avondmarktjes de kust en Sluis
enz ...
...
en dan uiteindelijk vinden ze het niet meer raar dat je naast 20000km met de moto ook nog eens 25000 km met de auto aflegt.
Natuurlijk van belang is dat je aangeeft zoals het is. Het zal moeilijker te bewijzen zijn als je op diverse fora gaat vertellen waar je allemaal geweest bent de voorbije week(ends), naar waar je op motorreis bent geweest ... wie je vrienden zijn op faceboek ... en dan uiteindelijk ook deze kilometers nog eens in woon-werk wil steken.
Als je CORRECT aangeeft kan je ALLES bewijzen. Als je begint te foefelen val je door de mand.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Maar tegen zotte princypes kun je niets bewijzen.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Heel simpel te bewijzen hoor.
Kilometerstand opvolgen...... en je dan op controle laten komen met je motor om de kilometerstand na te zien.
Ze kennen de afstand woon-werk, en dan is het rekeningetje gemakkelijk gemaakt.
Kilometerstand opvolgen...... en je dan op controle laten komen met je motor om de kilometerstand na te zien.
Ze kennen de afstand woon-werk, en dan is het rekeningetje gemakkelijk gemaakt.
Zo is dat.Als je CORRECT aangeeft kan je ALLES bewijzen. Als je begint te foefelen val je door de mand.
Eentje die ik ook ken van aan de toogEen vriendelijke heer heeft me haarfijn uitgelegd wat ik diende aan te geven " ... Welke ambetantenaar is me datte ...
Laatst gewijzigd door Gerard L op 02 jul 2013, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn motor verliest geen olie..... hij markeert zijn territorium.
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Vraagjes voor de fiscalisten...
Km stand staat op het onderhoud factuur. Nog nooit problemen gehad.
Grtz V
Grtz V