sleet vertanding koppelingsplaat
Moderator: GVN
sleet vertanding koppelingsplaat
Hallo,
Ben van plan om mij een 1150GS aan te schaffen en kwam volgend filmke tegen op youtube , ivm uitleg voor problemen met natte koppelingen van BMW.
Weet hier iemand meer over ? http://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqz ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
gr Eiko
Ben van plan om mij een 1150GS aan te schaffen en kwam volgend filmke tegen op youtube , ivm uitleg voor problemen met natte koppelingen van BMW.
Weet hier iemand meer over ? http://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqz ... creen&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
gr Eiko
Laatst gewijzigd door eedee op 31 mei 2013, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: problemen met natte koppeling
Er bestaat speciale motor-olie voor natte koppelings-platen.
Voeg eenmalig verkeerde olie in het motorblok, blijft koppelingsplaat vervangen als enige over.
Ga voor er aan te beginnen het blok goed spoelen met bijvoorbeeld petroleum.
Zodat zeker alle resten van de verkeerde olie zijn verdwenen, zoniet alsvolgd weer slip.
Dit proces kun je blijven herhalen tot het onbetaalbaar wordt
als je niet doet als voorbeschreven.
Oude koppelingsplaten meteen verwijderen, deze zijn door niks en niemand meer te gebruiken.
mvg Nico
Voeg eenmalig verkeerde olie in het motorblok, blijft koppelingsplaat vervangen als enige over.
Ga voor er aan te beginnen het blok goed spoelen met bijvoorbeeld petroleum.
Zodat zeker alle resten van de verkeerde olie zijn verdwenen, zoniet alsvolgd weer slip.
Dit proces kun je blijven herhalen tot het onbetaalbaar wordt
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Oude koppelingsplaten meteen verwijderen, deze zijn door niks en niemand meer te gebruiken.
mvg Nico
MG Breva 850
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: problemen met natte koppeling
Nen 1150 heeft een droge koppeling! Dus geen probleem toch? ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets![Happy :)](./images/smilies/gear_grin.gif)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
![Happy :)](./images/smilies/gear_grin.gif)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 12 nov 2004, 09:56
- Locatie: Gijzegem
Re: problemen met natte koppeling
Als er op de olieverpakking "JASO MA" staat is deze geschikt voor een natte koppeling.
Voor je 1150GS speelt dit uiteraard geen rol.
Groetjes,
Bart,
Voor je 1150GS speelt dit uiteraard geen rol.
Groetjes,
Bart,
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019
Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
Honda Super Cub - 2019
Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: problemen met natte koppeling
In het filmke gaat het niet over natte of droge koppeling, maar over de vertande as waar de koppelingsplaat op zit.
Deze is bij oude luchtgekoelde blokken lang genoeg, maar die bij de oliegekoelde blokken te kort is, waardoor het contactvlak met de vertanding aanzienlijk kleiner is.
Voornamelijk bij de blokken met 6-versnellingen komt dit voor, volgens de uitleg in het filmke bij de rustige rijders op (te) lage toeren bij te hoge versnelling.
Diegene die in hogere toeren rijden krijgen dit probleem pas op normale slijtage km, omdat die koppeling bijna constant onder vermogen staat.
Op lage toeren in te hoge versnelling gaat het vermogen te veel op en af waardoor de speling van de koppelingsplaat op de as steeds erger wordt.
Oplossing: gaaaaaaaas geven![Very Happy :grin:](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Deze is bij oude luchtgekoelde blokken lang genoeg, maar die bij de oliegekoelde blokken te kort is, waardoor het contactvlak met de vertanding aanzienlijk kleiner is.
Voornamelijk bij de blokken met 6-versnellingen komt dit voor, volgens de uitleg in het filmke bij de rustige rijders op (te) lage toeren bij te hoge versnelling.
Diegene die in hogere toeren rijden krijgen dit probleem pas op normale slijtage km, omdat die koppeling bijna constant onder vermogen staat.
Op lage toeren in te hoge versnelling gaat het vermogen te veel op en af waardoor de speling van de koppelingsplaat op de as steeds erger wordt.
Oplossing: gaaaaaaaas geven
![Very Happy :grin:](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: problemen met natte koppeling
Een probleem dat ik soms eens tegenkom maar ik heb er ook al op onderhoud gehad met 200.000km op en dezelfde koppeling en minimale schade aan de as, zijn verhaal van rijd constant boven de 4000omw slaat nergens op.
niks om je zorgen over te maken, deze filmkes zijn de slechtste raadgevers die er zijn want ze praten altijd over 't zelfde namelijk 't kan kapot.
Als je daarmee in je achterhoofd gaat rijden dan is 't plezier aan bollen nooit aanwezig.
Koop een motor, onderhoud hem zoals voorzien, behandel dat ding fatsoenlijk en je zal er veel probleemloze km's mee rijden, gaat er iets stuk dan gaat er iets stuk maar zit er niet geobsedeerd aan te denken want er zijn honderden dingen die kunnen kapot gaan, en dat is ook zo bij andere merken.
je kan als je geruster wil zijn, de starter demonteren en de koppeling laten inknijpen en jijzelf met een bandijzer de schijf wat van de as duwen, dan kan je de -mogelijke- sleet aan de as zien, jobke van 7 minuten![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
niks om je zorgen over te maken, deze filmkes zijn de slechtste raadgevers die er zijn want ze praten altijd over 't zelfde namelijk 't kan kapot.
Als je daarmee in je achterhoofd gaat rijden dan is 't plezier aan bollen nooit aanwezig.
Koop een motor, onderhoud hem zoals voorzien, behandel dat ding fatsoenlijk en je zal er veel probleemloze km's mee rijden, gaat er iets stuk dan gaat er iets stuk maar zit er niet geobsedeerd aan te denken want er zijn honderden dingen die kunnen kapot gaan, en dat is ook zo bij andere merken.
je kan als je geruster wil zijn, de starter demonteren en de koppeling laten inknijpen en jijzelf met een bandijzer de schijf wat van de as duwen, dan kan je de -mogelijke- sleet aan de as zien, jobke van 7 minuten
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: problemen met natte koppeling
Ja, eens met den Danny....goed onderhoud en geniet van het rijden.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: problemen met natte koppeling
Inderdaad veel zever en rotzooi op internet, iedereen met een filmke noemt zich al graag "expert"
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: problemen met natte koppeling
En verander aub de hoofding van je topic want 't is een droge koppeling, straks slaan alle 1200 semi watercoolers (die wel een natte koppeling hebben) weer in paniek...
Maak er sleet ingaande as versnellingsbak van of sleet vertanding koppelingsplaat.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![clown :clown:](./images/smilies/icon_clown.gif)
Maak er sleet ingaande as versnellingsbak van of sleet vertanding koppelingsplaat.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: problemen met natte koppeling
Ik heb er eentje openliggen met 126k, koppeling nog ok en aan de vertanding niets te zien.
Titel van topic is ook een beetje misleidend, aangezien de boxers tot de 1200LC idd een droge koppeling hebben.
Titel van topic is ook een beetje misleidend, aangezien de boxers tot de 1200LC idd een droge koppeling hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: problemen met natte koppeling
ik was ook al verontrust !! weeral problemen met de nieuwe, ga ik er wel een moeten kopen ![Very Happy :grin:](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :grin:](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: problemen met natte koppeling
Bedankt voor de reakties, ben weer wat gerustgesteld.
Sorrry voor de verkeerde hoofding en het onnodig onrust zaaien, had uit het filmke verstaan dat het om een natte koppeling ging.
Hoe kan ik de hoofding alsnog veranderen ?
gr, Eiko
Sorrry voor de verkeerde hoofding en het onnodig onrust zaaien, had uit het filmke verstaan dat het om een natte koppeling ging.
Hoe kan ik de hoofding alsnog veranderen ?
gr, Eiko
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: problemen met natte koppeling
Knopje "Wijzig"...bovenaan.
Gr, meca.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....