Zin/Onzin tussentijds jaarlijks onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Geert B
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 okt 2004, 13:16

Zin/Onzin tussentijds jaarlijks onderhoud

Bericht door Geert B »

Dit jaar ben ik niet aan de 10.000 km geraakt (heb er nu 35.000), en ik vroeg mij af of ik mijn S toch maar beter eens laat nakijken of kan dit best wachten tot 40.000 ? Normaal doe ik er zeker 10.000 per jaar.
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Je moet 1 x per jaar minimaal je vloeistoffen vervangen. Olie veroudert en remvloeistof is onderhevig aan het hygroscopisch effect waardoor de werking van de remmen minder wordt (even kort door de bocht). Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb want met bijna 50K per jaar lost dit probleem zich vanzelf op :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
LJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2004, 21:16

Bericht door LJ »

Als dit betekent dat je 1 jaar geleden een onderhoud hebt laten doen en dat dit nu 14 maanden zou duren zou ik zeggen don't bother en bolt gewoon verder.

Als om de 10.000 betekent dat je ergens eind volgend jaar maar zou moeten op onderhoud gaan zou ik zeggen: Ga sneller of bolt wat meer.
:D
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

ik vind het onzin.

dat onderhoudsschema heeft alles te maken met de beoogde cashflow van de dealers en zeer weinig met veroudering van olie of remvloeistof.

1 jaar is niets meer of minder dan een arbitraire keuze.

Ze willen gewoon wat extra verdienen aan de gemiddelde motard, die 6000km per jaar rijdt. that's all.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Nee hoor, de gemiddelde motard rijdt slechts 2000 per jaar :cry:

Ik doe het in ieder geval om de 10K omdat ik lang met m`n motoren wil doen. 220.000 km met een CX500 en 300.000 km Pan European en nog nooit motorproblemen gehad op een lekke koppakking na... Nog wat tussendoortjes die het zo lang niet uithielden (nog een paar CX-en, een K100RS16vABS, een CB700, en nog wat...) omdat ik ze snel beu was.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik kan me dat ook niet voorstellen van zo weinig km's te doen met een motor :shock: ... maar dat zal wel aan mij en mijn motorverslaving liggen :lol: :wink:
die goei 1000km per week die ik doe vind ik eerlijk gezegd nog te weinig :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Xa4,

Uiteraard zijn dit ook woon-werk kilometers, want privé is het anders toch wel wat veel... :wink:

Ik heb mijn nieuwe nu van oktober en ben ondertussen al aan 2300kms, enkel in het weekend... 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

vanzelfsprekend ... het was maar gewoon een graptje (allee, ik doe die km's wel degelijk maar niet iedereen gebruikt de motor als dagelijks vervoer, dat snap ik echt wel) :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Plaats reactie