Cardan vervangen 1200GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door bochtenpikker »

Probleem 1: Begin vorige week in panne gevallen met mijn R1200GSA (2006).
Lang verhaal kort: de cardan moet vervangen worden, totaalprijs: 1.500,- euro. Ik weet dat mijn machine hier gevoelig aan is en heb alle vertrouwen in mijn dealer. Echter: de benodigde onderdelen zijn niet leverbaar en men "hoopt" deze volgende week geleverd te krijgen...
Probleem 2: Ik vertrek op verlof binnen 2 weken (13 september) met een paar maten naar de Provence voor 10 dagen... Je begrijpt best dat ik er aan twijfel dat die stukken op tijd zullen geleverd worden.
Mijn dealer kan hier uiteraard niet aan doen, maar wat zijn de opties? Kennen jullie alternatieven? Waar kan ik nog terecht?
Ik wil hier geen polemiek opstarten over de prijs en "het zou toch niet mogen dat dat zo rap kapot gaat"... Ik wil een oplossing...
Kunnen jullie me helpen?
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door fronteradriver »

Troost u, ik zit met hetzelfde probleem...

Mijn GSA van 2006 staat bij de dealer en ik vertrek op 7 september naar Italië...

Waarschijnlijk worden er volgende week tweedehandsonderdelen gemonteerd....
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Danny »

Jou dealer kan sowieso zien welke andere dealer er eentje op voorraad heeft en hem (jou) daar eventueel laten ophalen.
Jou dealer kan op zijn pc ook netjes zien hoelang de levertijd is van dat ding tenzij in backorder en ze tijdelijk niet leverbaar zijn.

Als jou dealer je echt uit de shit wil helpen als je weg moet en de pon is niet geleverd is 't een heel kleine moeite er eentje van een model uit de toonzaal te nemen of er eentje op te zetten van een tweedehands die hij staan heeft ook al is de overbrenging anders.

1500€ over de prijs wil ik ook geen polemiek starten maar voor iets dat maar 1200€ kost nog eens 300€ werk rekenen?? dat ding schroef ik er op een uurke op met demontage van de oude incluis...

Graag zou ik je oude pon willen zien (hebben) als je er een nieuwe op hebt, kunnen we eens kijken wat er aan de hand is en hem misscchien reviseren... (laat die oude pon er niet achter !!!)
PDM
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 apr 2012, 17:41

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door PDM »

Als het de eindoverbrenging is (final drive) is:
http://www.2dehands.be/motoren/accessoi ... s&start=35" onclick="window.open(this.href);return false;
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Danny »

ik vind de uitleg erbij wel goed: is van 2010 met ontluchter dus deze kan niet kapot gaan :clown:
PDM
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 apr 2012, 17:41

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door PDM »

Ik denk dat de brave man bedoelt dat dit de laatste versie is met de ontluchter en dat er daardoor geen druk opgebouwd wordt in de FD. Mechanisch kan deze eindoverbrenging natuurlijk even goed stuk als de vorige modellen. Ik meen dat er twee verhoudingen voor de eindoverbrenging zijn: deze 32:11= 2.91 en de 31:11 = 2.82 die tot halverwege 2006 gebruikt werd op de GSA en op de eerste versie van de GS 2004-2007. Klopt dit? En maakt dit trouwens een voelbaar verschil wanneer je een 2.91 op een GS/GSA monteert die oorspronkelijk een 2.82 overbrenging had?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Danny »

Yep dat begrijp ik wel dat ie dat wil zeggen maar 't komt zo over als...

enneh een andere overbrenging merk je dadelijk aan de toerenteller, de ene vind dat positief iets korter gegeared en de andere wil liever een langere overbrenging.

alleszins voor 380€ zou ik hem gauw kopen
lucvl
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2005, 21:14
Locatie: Boechout

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door lucvl »

Hallo,
ik ben die 'brave man' uit boechout ;-)
er staat bij de advertentie niet dat die niet kapot kan gaan, maar:
"gekend probleem van olielekkage kan hier niet voorvallen"
Het verhaal van de lekkage is als volgt:
Vanaf model 2004 was BMW zo zeker van zich zelf dat ze stelden dat de olie in de eindoverbrenging nooit vervangen moest worden.
Er was dus ook geen aflaatplug voorzien.
Dan zijn de problemen begonnen: te veel olie in het kardanhuis zorgde voor een overdruk die de dichtingen stuk maakte. Gevolg: olielek.
Oplossing van BMW: minder olie. (dacht van 250 cc naar 220 cc)
Door dit olieverhaal voorzagen ze vanaf model 2008 wel een olieaflaatplug, om dit toch iets gemakkelijker te maken voor de werkplaats.
Probleem verminderde, maar bleef echter bestaan.
Oplossing BMW: nog minder olie (van 220 cc naar 180 cc? ben niet zeker van deze waarden).
Vanaf model 2010 is BMW dan terug begonnen met zoals vroeger een ontluchter te voorzien.
Probleem van overdruk werd zo dus finaal opgelost.

PS plaatsten van een eindoverbrenging kan in minder dan 1 uur.
Indien iemand dat bij mij wil komen doen kan ik altijd bijstand bieden.

groetjes
luc
R1200GS '08, R100RS '80,V70 Racer '11
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Danny »

gekend probleem van olielekkage kan hier niet voorvallen
we kennen wel een BMW kardanneke en de hoogmoed van de blauw witte ontwikkelaar -makkelijk terug te vinden in zijn vorige constructies- maar om nu te schrijven nu er geen overdruk meer kan ontstaan gaan er ook geen kardans meer aan 't lekken is toch ook nie juist he. Je verkleint de kans... nie meer nie minder. :wink:
Probleem van overdruk werd zo dus finaal opgelost.
dat is 't enige juiste...

En 't zal voor onze bochtenpikker niet zo dringend zijn anders zou hij wel iets meer betrokken zijn in dit topic?? :roll:
lucvl
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2005, 21:14
Locatie: Boechout

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door lucvl »

Je hebt gelijk. Ik was wat te optimistisch.
Komt misschien omdat ik zo teleurgesteld was.
In ieder geval, voor mij was het toen zo dringend dat ik voor alle zekerheid er 2 had gekocht. De eerste bleek goed te zijn. Dus verkoop ik nu de tweede.
R1200GS '08, R100RS '80,V70 Racer '11
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door bochtenpikker »

is toch wel zeer dringend!
Ga deze namiddag de cardan ophalen bij Luc!
Bedankt jongens!
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door JGA »

Nogmaals bedankt Danny en tot binnenkort
JGA,
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Danny »

lucvl schreef:Je hebt gelijk. Ik was wat te optimistisch.
Komt misschien omdat ik zo teleurgesteld was.
In ieder geval, voor mij was het toen zo dringend dat ik voor alle zekerheid er 2 had gekocht. De eerste bleek goed te zijn. Dus verkoop ik nu de tweede.

jammer dat je er zo'n pech mee had :mrgreen:
lucvl
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 mei 2005, 21:14
Locatie: Boechout

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door lucvl »

Inderdaad.
Maar ben wel benieuwd hoeveel anderen dit ook hebben meegemaakt
R1200GS '08, R100RS '80,V70 Racer '11
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door hla »

Volgende zal wel niet dezelfde breuk zijn als de Uwe, niettemin ook niet leuk.

Vriend van mij heeft 3 cardans gestoken, telkens om de 10.000 Km.
En dat is dan op 20, 30 en 40.000 Km, niet op 110.000.......
Commentaar van BMW: pech. Meer geluk volgende keer.

Resultaat: geen vertrouwen meer in zijn machine.
Ze heeft nu 4 jaar stil gestaan en is pas 2 weken geleden terug opgestart.
De volgende 10.000 km zitten er bijna op. Weer een breuk te verwachten?

Het gaat hier om een R1100S, en de oorzaak is NIET zeer sportief of agressief rijden.
Hij is een kalme rijder, gewoon normaal.
Wij kunnen perfect samen rijden zonder dat de een op de ander moet wachten.

Volgens ons zit daar gewoon een constructiefout in en heeft BMW het niet willen toegeven.
En met te betalen kon hij verder rijden.

Dat noemen ze dus duidelijk: volledig aan zijn lot overgelaten door BMW. GEEN goede reclame! :twisted: :-?
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Danny »

We moeten wel een verschil maken tussen kardan (differentieel) en de kardan "as".
een differentieel alle 10.000 stuk rijden dat zou straf zijn, als een kardan alle 10.000 stuk gaat dan moet er toch eens naar de rest gekeken worden want dat lijkt me op een uitlijningsprobleem te lijken. Iets is daar buiten tolerantie waardoor 't andere stuk gaat...

Mooie geste van BMW maar ondertussen zijn we véél verder en zal hun neus natuurlijk bloeden. Dergelijke zaken handel je best via Bornem of soms de moeite doen een Duitse dealer te raadplegen, geloof 't of niet maar 't maakt verschil... :roll:
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door hla »

Wij hebben ook aan uitleining gedacht en dat doorgegeven.
Bornem is met verschillende telefoons en mails geïnformeerd geweest, zonder resultaat.
Duitse dealer, neen, daar hebben we niet aan gedacht.

Als ik me goed herinner was het telkens de koppeling tussen kardan en "versnellingsbak".
Dus niet ergens in de midden of aan het wiel maar de koppeling vooraan met ........

En verkopen wou hij niet doen, d'as niet eerlijk. Een toestel met duidelijk een probleem verkoop je niet als je princypes hebt!
Maar zo blijf je er zelf natuurlijk wel mee zitten.

Onderdelen misschien? Binnenkort koopt hij waarschijnlijk een GS, en dan moet er een nieuw doel voor de S komen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Dirk Pauwels »

Eigenaardig, de koppelingen kunnen stuk gaan, maar het komt niet zo heel veel voor. Zeker geen 3 keer op dezelfde moto en op relatief weinig kms. Mijne GS wordt duchtig mishandeld en is bovendien verhoogd, je zou denken dat zo'n kruiskoppeling dan meer afziet, maar ze is nog altijd ok. Ik heb hier wel een liggen van een 1100 waar 1 vd pennen uitgelopen was, als die pen een tikje tegen de vaste studbolt van de achterbruglagering geeft, zie ik die wel in de soep lopen. Enige wat je kan doen is de uitlijning controleren, de studbolt afdraaien om meer ruilmte te geven en eventueel na 5k terug opendoen om de toestand te bekijken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door hla »

Noch Bornem, noch zijn dealer hebben het kunnen oplossen naar behoren.
Toch de eerste twee keer niet. Nu, de derde keer, valt nog af te wachten.
Mijn vriend is, zoals ikzelf, geen mechanieker met ervaring en daarom gaat hij daar zelf niet aan werken. Als BMW het niet vind met al hun ervaring, wat moet een onervaren amateur dan doen? Er zeker zelf niet aan beginnen!
Geld heeft hij al genoeg gekost, dus daar begint hij ook niet meer aan.
Tenslotte was hij in de tijd van aankoop alleen en nu zijn ze met 2!
En die moto is niet echt geschikt om met 2 op pat te gaan. Vandaar de mogelijke aankoop van een 1200GS. En geminderde interesse om de S aan te passen.
Dus zal de S eerder verkocht worden aan iemand die het "probleem" wil en kan opvolgen en tegengaan, ofwel eerder voor onderdelen.
Maar dat is toekomst.
Andere opties zijn er niet vrees ik.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Dirk Pauwels »

hla schreef:Noch Bornem, noch zijn dealer hebben het kunnen oplossen naar behoren.
Toch de eerste twee keer niet. Nu, de derde keer, valt nog af te wachten.
Mijn vriend is, zoals ikzelf, geen mechanieker met ervaring en daarom gaat hij daar zelf niet aan werken. Als BMW het niet vind met al hun ervaring, wat moet een onervaren amateur dan doen? Er zeker zelf niet aan beginnen!
Geld heeft hij al genoeg gekost, dus daar begint hij ook niet meer aan.
Tenslotte was hij in de tijd van aankoop alleen en nu zijn ze met 2!
En die moto is niet echt geschikt om met 2 op pat te gaan. Vandaar de mogelijke aankoop van een 1200GS. En geminderde interesse om de S aan te passen.
Dus zal de S eerder verkocht worden aan iemand die het "probleem" wil en kan opvolgen en tegengaan, ofwel eerder voor onderdelen.
Maar dat is toekomst.
Andere opties zijn er niet vrees ik.
Blijft eigenaardig. Vreemde houding ook van BMW..... zeker nadat zoiets een 2de keer gebeurt na zo weinig kms, moet er toch ergens een belleke gaan rinkelen.
Wat verkoop betreft, een moto die 4 jaar stilgestaan heeft is al geen kadoo om in orde te zetten, vaak beginnen na terug in gebruikname allehande dichtingen te lekken, rubber leidingen verduurd etc... en dan nog een gekend cardan probleem, zal geen makkelijk verkoopbare moto zijn, internet staat vol van 1100Skes momenteel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door roadster »

Léon schreef:Als ik dit allemaal lees begin ik mij serieus zorgen te maken over de betrouwbaarheid van de cardanas van mijn R1200R 2013 :-(
Waarom? Voor elk horrorverhaal zijn er meerdere waarbij het wel goed gaat. Op een forumonderdeel waar hulp of advies gevraagd wordt gaat het nu eenmaal steeds over zaken waar het mis gaat. Als je niet ziek bent ga je niet naar meneer doktoor he... :wink:
R1200GS LC
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Dirk Pauwels »

Léon schreef:Als ik dit allemaal lees begin ik mij serieus zorgen te maken over de betrouwbaarheid van de cardanas van mijn R1200R 2013 :-(
Ik geef er U nog 2500€ voor :lol:
Niet overdrijven hé 8-)
Jij hebt toch een R1200R 2013? (1 vd mooiste BMW boxerkes vind ik persoonlijk)
Efkes onderscheid maken tussen de pont/differentieel en de cardanas...
Het gaat hier voor zover ik weet over 2 modellen van 2006, een jaar waarvan het geweten is dat er een serie uitgebracht is met minderwaardige ponts, die werden/worden bij defect onder garantie vervangen.
De meeste bollen probleemloos. Het eeuwig leven hebben die dingen niet, en zolang het bij dichtingskes en lagerkes blijft is het betaalbaar. Dat er wel degelijk een slechte serie ponts op het schap lag destijds is 100% zeker, want ik ken er meerdere die meer dan 1 pont naar de eeuwige jachtvelden gereden hebben met hun 2006.
De cardanas zelf van de 1200 modellen is mij niet bekend dat daar problemen mee zijn.
De 1100 series hadden niet echt veel problemen met de pont (eveneens het gewone lager en dichtingspul) en het 1100S cardanas probleem waarvan sprake is zeker niet typisch.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 02 sep 2013, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: Cardan vervangen 1200GSA

Bericht door JGA »

He,
Status Cardan vervangen:
Gisteren samen met bochtenpiker naar de dealer vertrokken in Dilbeek, had een uur daarvoor gebeld, en de moto zou dan af zijn rond 17:00u.
Deze zou de eindoverbrenging plaatsen die bochtenpiker van lucvl gekocht heeft.
Op het moment dat we daar aankwamen kregen we te horen dat de wieltoerentalsensor die in de haakse aandrijving gaat, te klein was van diameter.
Op de originele haakse aandrijving is inderdaad te zien dat de opening verschillend is.

Lucvl,
Heb jij toen die sensor moeten vervangen, de onderdeel die je aan bochtenpiker hebt verkocht was toch de juiste he !
Werkt u ABS en snelheidsmeter goed.

Laat je ons iets weten aub.
Alvast bedankt
JGA
Plaats reactie