België-Portugal reistrip advies nodig

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
bmwmotard
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:31
Woonplaats: Dendermonde

België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door bmwmotard »

Heren en Dames,

Iemand een idee over hoe een goede route uit te stippelen vanuit Dendermonde naar Coimbra (Portugal)?
Bestaat er ergens een software programma om dit te doen? Afstand per dag tussen de 550 en 750 km zou ideaal wezen maar meer mag natuurlijk ook met ergens steeds te kunnen overnachten in een plaatselijke B&B en of een goedkoop hotelletje tot we ter plaatse zijn?

Hoe deze reisweg in elkaar knutselen?

Alle info en hulp word enorm gewaardeerd.

Grtz

Bmwmotard en Christine :-)
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door Nascar »

Een goede route samenstellen voor mij gaat nog altijd het beste met gedetailleerde Michelin kaarten. Die geven mooie wegen aan met groene omranding.
Softwarematig gebruik ik vaak Google Maps om de reis verder te plannen je kan werken met tussenbestemmingen en de route verslepen waar nodig.
Maps geeft ook een aanduiding van tijdsbesteding (rijdende tijd !!) maar daar voeg je naar eigen goeddunken nog wat rustpauzes en middagstoprust aan toe
Verder gebruik ik dan RoadTracer van de Tripy om de route dan ook te maken. Ook deze heeft de mooiere wegen met groene omranding en dan gebeurd het dat er nog wegen verlegd worden.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door lekkerweg »

Ik zou via Frankrijk en Spanje rijden. Hopelijk helpt dit je op weg.
Of gaat het alleen om de info van de B&B's c.q. marktonderzoek?
bmwmotard
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:31
Woonplaats: Dendermonde

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door bmwmotard »

lekkerweg schreef:Ik zou via Frankrijk en Spanje rijden. Hopelijk helpt dit je op weg.
Of gaat het alleen om de info van de B&B's c.q. marktonderzoek?

Beiden eigenlijk.... We gaan heel binnenkort met het vliegtuig een mogelijk aan te schaffen huis bezoeken.... maar we zouden nadien wel met de motor naar ginds toe rijden (zelfs indien we die B&B niet moesten aankopen) en andere mogelijke aankopen bezoeken en verblijven in een aantal B&B's onderweg...
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Den Woesten
Berichten: 787
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:31
Woonplaats: Nazareth
Locatie: Nazareth (België)

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door Den Woesten »

Je zou eens moeten kijken naar het programma "met vier in bed" VTM ,daar is er een aflevering geweest in Portugal en ik wil ook eens Portugal aandoen dus misschien je eerste klant.

groeten, Steven.

sp, langs Frankrijk en Spanje dat vind ik een goeie, hoe zou je anders gaan, langs America !!!
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
bmwmotard
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:31
Woonplaats: Dendermonde

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door bmwmotard »

Hey Steven,

We hebben reeds een 25 tal keer te Portugal geweest en zijn ophet land verliefd geworden...De bevolking straalt absolute rust (NO STRESS) uit... Extreem mooie bochten voor ons als motards...Spotgoedkoop leven, zeer goed eten (veel vis) en drinken (wijn) enz....

Ik hou iedereen op dit forum eraan dat we een gegarandeerde goede prijsvermindering zullen geven als we de stap zetten.... Hopelijk lukt het ons dus echt.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door lekkerweg »

bmwmotard schreef:Hey Steven,

We hebben reeds een 25 tal keer te Portugal geweest en zijn ophet land verliefd geworden...De bevolking straalt absolute rust (NO STRESS) uit... Extreem mooie bochten voor ons als motards...Spotgoedkoop leven, zeer goed eten (veel vis) en drinken (wijn) enz....
Ik hou iedereen op dit forum eraan dat we een gegarandeerde goede prijsvermindering zullen geven als we de stap zetten.... Hopelijk lukt het ons dus echt.
Klopt, als bezoeker/toerist.

En daarbovenop een gegarandeerd goede prijsvermindering?
Filantroop of dromer?
bmwmotard
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2013, 09:31
Woonplaats: Dendermonde

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door bmwmotard »

Neen hoor... gewoon een prijs die goed is voor de mensen alhier.... Een gemiddelde B&B te Portugal is niet een manier om geld te verdienen maar een manier om te kunnen leven...
Grote B&B's en ketens daarentegen doen dit natuurlijk niet
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
dbcompetition
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 sep 2009, 22:27
Locatie: Booischot

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door dbcompetition »

Ik ga ondertussen al 15 jaar naar Portugal op reis en het is er inderdaad heel mooi en goedkoop ... De mensen zijn er heel vriendelijk en beleefd... Begin april ga ik de trip eens doen met de beemer ipv het vliegtuig ... Autostrade door Frankrijk, dan via kleine wegen door Spanje naar noord portugal en dan kris kras naar het meest zuid-westelijk punt in Europa : Sagres...vandaar diagonaal door Spanje naar Frankrijk en terug naar huis...ik schat 6500 km en twee weken plezier :grin:
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door WernerVS »

Ik maak regelmatig routes via Routeyou.com
Je kan de keuzes maken uit "motor-snelste" , "motor-kortste" of "motor-mooiste".
Tot hiertoe is de laatste keuze bij mij nog maar zelden tegengeslagen.

En Portugal is idd een zeer mooi land.
Spijtig genoeg voor de plaatselijke bevolking voel je er de laatste jaren de armoede groeien.
R1150GSA
Kils
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011, 14:25
Woonplaats: Gochar, Sorbas,
Locatie: Almeria, Spanje.
Contacteer:

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door Kils »

Als je een windows gebruiker bent moet je de gratis Tyre to travel routeplanner downloaden
is super makkelijk te gebruiken en maakt mooie routes
http://www.tyretotravel.com/nl/
Afbeelding
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door aantzeetje »

Den Woesten schreef:Je zou eens moeten kijken naar het programma "met vier in bed" VTM ,daar is er een aflevering geweest in Portugal

Ja, één ervan is mijn nicht en haar man. http://www.vivenda-summertime.pt/

Enkel oppassen om autostrades te vermijden in Portugal. Ze hebben een heel raar systeem waarbij je moet betalen via het postkantoor... 3 dagen nadat je daar gereden hebt. Voor de meeste toeristen dus onmogelijk.
@ bmwmotard: Hou er rekening mee dat als je daar gaat wonen de administratie ontzettend traag is en hopelijk spreek je Portugees. Een auto of moto invoeren? Begin er niet aan, 150% invoerrechten op de reële Portugese waarde (ze hebben daar tabellen van).
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
dbcompetition
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 sep 2009, 22:27
Locatie: Booischot

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door dbcompetition »

Als je daar gaat wonen kan je toch ook verder rijden met de Belgische platen ...? Ge bent toch niet verplicht van de auto of motor in te voeren ? Of zie ik het te simpel ...
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door aantzeetje »

Zolang je dan in B een domiciliatieadres houdt kan je gerust met je B platen blijven rijden, zelfs al komt die wagen nooit meer in B. Schouwen is geregeld via een EU conventie. Je kan in P naar de schouwing gaan en het stikkertje dat je dan krijgt op je voorruit kleven.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Kils
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 jun 2011, 14:25
Woonplaats: Gochar, Sorbas,
Locatie: Almeria, Spanje.
Contacteer:

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door Kils »

In dien je langer dan 183 dagen in 1 jaar in Portugal verblijft ben je verplicht je motor/auto over te schrijven naar een Portugees kenteken dit geldt trouwens voor alle EEG landen. Na 183 dagen ben je namelijk belastingplichtig in dat land.
Afbeelding
johnnyke
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:06
Woonplaats: Sint-Truiden
Locatie: Limburg

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door johnnyke »

Hey de mannen :grin: :grin:

Een gooie vriend van mij woont al vier jaar in Portugal heeft er een B&B en ook een motor en auto van hier meegenomen
komt met de feest dagen naar hier zal eens vragen hoe het juist inelkaar zit

Gr. Johnny
dbcompetition
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 sep 2009, 22:27
Locatie: Booischot

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door dbcompetition »

Pikobello Johnny :grin:
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door lekkerweg »

@aantzeetje » 17/12/13 11:29
citaat: Enkel oppassen om autostrades te vermijden in Portugal. Ze hebben een heel raar systeem waarbij je moet betalen via het postkantoor... 3 dagen nadat je daar gereden hebt. Voor de meeste toeristen dus onmogelijk.

Mijn reaktie gaat er niét over of je wel of geen snelwegen wilt rijden.

Op veel snelwegen in Portugal wordt tol geheven.
Sommige met tolpoortjes, die, in ieder geval t/m dit jaar, geen (in Nederland uitgegeven) Visa of Maestro of Nederlandse bankpassen accepteren. Wel cash.

Daarnaast zijn er electronische tolpoorten over de weg. De secties worden met borden aangegeven vóór de toegangswegen/opritten.
Als toerist kun je bij de grensovergang op een soort parkeerterrein wél die Visacard invoeren, waarna de trajecten automatisch afgeschreven worden. Maar alleen bij de grote grensovergangen. Wil je dat niet, rij dan door tot een Galp pomp aan de snelweg en koop daar een kraskaartje. Via je mobieltje het kenteken en kaartcode door sms'en, je krijgt bevestiging met toegangscode voor tegoedinfo, en de bedragen worden afgeschreven. Galp pompen buiten de snelwegen verkopen de kaartjes niet.
Die kaarten kun je ook op de postkantoren kopen. Daarvoor dezelfde sms procedure. De kosten per sectie en categorie worden langs de weg aangegeven.
Op hun site kun je je tegoed opvragen met de code die je hebt gekregen. Koop je later nog een kaart, dan wordt het tegoed bijgeschreven op je eerdere code. Code is kentekengekoppeld. Tegoed vanaf de laaste aanvulling is/was 1 jr geldig. Kentekens cijfers en letters zonder tussenruimte opgeven.

Voor de keren dat die procedures mij niet goed uitkwamen, ben ik nooit achteraf beboet.

Bovenstaande sitiuatie per begin oktober2013.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door lekkerweg »

Aanvulling: sinds in november het Europese boete-uitwisselings programma effectief geworden is, durf ik niet te zeggen of tolnietbetaaldboetes, of welke boete dan ook, vanuit Portugal en andere landen, in Belgie/Nederland op de mat gaan vallen.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: België-Portugal reistrip advies nodig

Bericht door aantzeetje »

Terug on topic.

heb wat zitten knutselen met motorradtourenplaner (de voorloper van onroute) met als instellingen: autoweg, steden vermijden en mooie snelle baantjes ingesteld. Daarna geëxporteerd naar Mapsource en daar wat verder bewerkt en route opgesplitst in 3 delen: 533 km, 677 km en 1139 km (route is anders te lang om te bewerken). Is dus niet de kortste of snelste route maar een degelijke mooie route die naar believen uiteraard kan aangepast worden.

Mijn, of ttz jouw grootste probleem, zal zijn dat je geen ervaring hebt met routes maken op pc, in Tyre bv (http://www.tyretotravel.com/download-ty ... yre-basic/) of rechtstreeks in google maps of mapsource en basecamp van Garmin. Ga je die route rijden op roadbook of ga je je een gps aanschaffen?

Als je tyre download (basis versie is gratis) kan je de in bijlage meegeleverde routes (gezipped - 3 delen) eens bekijken en proberen aan te passen. Bij problemen horen we het wel denk ik.

dendermonde - combria.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie