moeilijk schakelen bij koude motor
Moderator: GVN
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
moeilijk schakelen bij koude motor
Sinds een paar weken schakelt mijn k1200gt (2006) nogal moeilijk in koude toestand in de lage versnellingen. Ook krijg ik hem amper in neutraal. Hij gaat van 2de direct naar 1ste en omgekeerd.
Als de motor warm geworden is, dan lijkt alles terug normaal.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is en hoe het kan verholpen worden.
Kan iemand me trouwens vertellen hoe ik de stand van de koppelingsvloeistof kan checken. ik heb het reservoir al eens open gedaan maar kan niet direct een min of max vinden.
thx
Als de motor warm geworden is, dan lijkt alles terug normaal.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is en hoe het kan verholpen worden.
Kan iemand me trouwens vertellen hoe ik de stand van de koppelingsvloeistof kan checken. ik heb het reservoir al eens open gedaan maar kan niet direct een min of max vinden.
thx
K1200 GT 06'
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
De oorzaak van het moeilijk schakelen kan diverse oorzaken hebben.
Gebruik je de geschikte olie ?
Volgens mij is de carterolie en de versnellingsbak één geheel.
MVG;
Gebruik je de geschikte olie ?
Volgens mij is de carterolie en de versnellingsbak één geheel.
MVG;
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
jotul schreef:De oorzaak van het moeilijk schakelen kan diverse oorzaken hebben.
Gebruik je de geschikte olie ?
Volgens mij is de carterolie en de versnellingsbak één geheel.
MVG;
de olie die ik gebruik is deze aangeraden door bmw zelf , nl castrol 10w40. Deze gebruik ik trouwens al een tweetal jaar en wordt regelmatig ververst. Het probleem heb ik echter maar een aantal weken
K1200 GT 06'
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Lijkt me motorolie ...
Cardan en Boite is normaal gezien 80w90 of in die omgeving
Cardan en Boite is normaal gezien 80w90 of in die omgeving
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
De K1200Gt heeft een natte multiplaats koppeling, dus draait in de motorolie. Niet dat ik er een specialist in ben, vind het geen toffe moto's om aan te sleutelen dus ken er weinig van.Nascar schreef:Lijkt me motorolie ...
Cardan en Boite is normaal gezien 80w90 of in die omgeving
Probeer eens naar neutraal te schakelen vooraleer je stilstaat.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
gelukkig wel leuke moto's om mee te rijdenDirk Pauwels schreef:Nascar schreef:
... vind het geen toffe moto's om aan te sleutelen dus ken er weinig van.

K1200 GT 06'
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 17 mei 2009, 12:36
- Woonplaats: Kampen
- Locatie: Kampen (NL)
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Klopt helemaal, dr.trimble
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Merci, weer iets bijgeleerdDirk Pauwels schreef:De K1200Gt heeft een natte multiplaats koppeling, dus draait in de motorolie. Niet dat ik er een specialist in ben, vind het geen toffe moto's om aan te sleutelen dus ken er weinig van.Nascar schreef:Lijkt me motorolie ...
Cardan en Boite is normaal gezien 80w90 of in die omgeving
Probeer eens naar neutraal te schakelen vooraleer je stilstaat.

-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Hoe lang heb je die moto al? Heeft hij voor de zomer wel goed geschakeld koud? Dat ze koud niet goed schakelen is normaal, olie is nog niet op temp. het is de afgelopen nachten al terug wat kouder geweest.
Als er een beschadiging zou zijn (schakelvork of wals), dan zou ik vermoeden dat het zowel koud als warm slecht zou gaan.
Zit er geen lucht op de koppeling?
Als er een beschadiging zou zijn (schakelvork of wals), dan zou ik vermoeden dat het zowel koud als warm slecht zou gaan.
Zit er geen lucht op de koppeling?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
De motor heb ik reeds anderhalf jaar in mijn bezit. Het probleem heb ik pas sinds enkele weken.Dirk Pauwels schreef:Hoe lang heb je die moto al? Heeft hij voor de zomer wel goed geschakeld koud? Dat ze koud niet goed schakelen is normaal, olie is nog niet op temp. het is de afgelopen nachten al terug wat kouder geweest.
Als er een beschadiging zou zijn (schakelvork of wals), dan zou ik vermoeden dat het zowel koud als warm slecht zou gaan.
Zit er geen lucht op de koppeling?
's morgen gaat schakelen moeilijk maar na een 5-tal km rijden lijkt alles weer normaal en kan ik de motor weer gewoon in neutraal plaatsen.
's namiddags naar het naar huis rijden is alles normaal. Dus het probleem is er enkel bij een "koude" motor. Nochtans staat de motor 'snachts in de garage aan ons huis.
Hoe kan ik trouwens weten of er nog genoeg koppelingsvloeistof aanwezig is in de motor? Kan het zijn dat deze moet ververst worden?
K1200 GT 06'
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
koppelingsolie moet net als remvloeistof om de 2 jaar vervangen worden.dr.trimble schreef:De motor heb ik reeds anderhalf jaar in mijn bezit. Het probleem heb ik pas sinds enkele weken.Dirk Pauwels schreef:Hoe lang heb je die moto al? Heeft hij voor de zomer wel goed geschakeld koud? Dat ze koud niet goed schakelen is normaal, olie is nog niet op temp. het is de afgelopen nachten al terug wat kouder geweest.
Als er een beschadiging zou zijn (schakelvork of wals), dan zou ik vermoeden dat het zowel koud als warm slecht zou gaan.
Zit er geen lucht op de koppeling?
's morgen gaat schakelen moeilijk maar na een 5-tal km rijden lijkt alles weer normaal en kan ik de motor weer gewoon in neutraal plaatsen.
's namiddags naar het naar huis rijden is alles normaal. Dus het probleem is er enkel bij een "koude" motor. Nochtans staat de motor 'snachts in de garage aan ons huis.
Hoe kan ik trouwens weten of er nog genoeg koppelingsvloeistof aanwezig is in de motor? Kan het zijn dat deze moet ververst worden?
Ik heb dit fenomeen van moeilijk schakelen met koude motor nooit gehad . maar zit te denken aan de gewrichtjes van de schakelpook die stroef lopen . eens losmaken reinigen en met een beetje vet insmeren zal wel geen kwaad kunnen
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Daar heeft Jo een punt. toevallig moto afgestoomt in de carwash recentelijk? Die gewrichtjes es smeren kan ook veel doen.
Wat koppeling betreft, potje open en normaal staat het peil minstens op 3/4de, het gaatje onderaan moet ten allen tijde onder olieopervlak zitten. loppelingen verbruiken geen olie, naarmate de koppeling slijt komt er olie bij, in tegenstelling tot de remmen. als je kopp niveau dus te laag is zit je met een lek, indien niet zichtbaar aan de pomp op het stuur dan lekt het aan de hulppomp op de boite. Olie kan naar buiten of naar binnen lekken.
Wat koppeling betreft, potje open en normaal staat het peil minstens op 3/4de, het gaatje onderaan moet ten allen tijde onder olieopervlak zitten. loppelingen verbruiken geen olie, naarmate de koppeling slijt komt er olie bij, in tegenstelling tot de remmen. als je kopp niveau dus te laag is zit je met een lek, indien niet zichtbaar aan de pomp op het stuur dan lekt het aan de hulppomp op de boite. Olie kan naar buiten of naar binnen lekken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Punt is , vroeger gebeurde het niet en nu wel .
ergens moet dat dus een oorzaak hebben.
En beter nu ingrijpen dan later voor grote kosten komen te staan
ergens moet dat dus een oorzaak hebben.
En beter nu ingrijpen dan later voor grote kosten komen te staan
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Wel, het zou misschien wel kunnen de dat ik de gewrichtjes te veel afgespoeld heb. Ik heb trouwens ook eens enkele delen van de motor met de stoomreiniger gereinigd. Het zou misschien wel kunnen dat ik eens te ijverig geweest ben.
Qua olie in het potje, dit potje is inderdaad nog voor 3/4 vol, dus daar zal de oorzaak ook wel niet liggen.
'k zal in het weekend de boel eens lekker smeren en 'k benieuwd of dit soelaas zal bieden.
Alvast bedankt voor de tips
Qua olie in het potje, dit potje is inderdaad nog voor 3/4 vol, dus daar zal de oorzaak ook wel niet liggen.
'k zal in het weekend de boel eens lekker smeren en 'k benieuwd of dit soelaas zal bieden.
Alvast bedankt voor de tips
K1200 GT 06'
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Na een (veel te lange) winterstop heb ik de motor weer van stal gehaald. Het probleem met de koppeling is nog niet verholpen.
Het is zo dat de motor met een koude koppeling lichtjes vooruit wil gaan. Dus net alsof de koppeling niet helemaal ingedrukt is. De eerste kilometers is het bijna niet mogelijk om de motor in neutraal te krijgen. Het lukt wel als ik de motor uitgeschakeld heb, dan gaat hij heel makkelijk in neutraal.
Pas als de motor warm is gaat alles normaal en blijft zo.
iemand nog tips? te weinig koppelingvloeistof misschien? Is er ergens een handleiding te vinden waarin ik kan lezen hoe deze kan vervangen worden.
thx
Het is zo dat de motor met een koude koppeling lichtjes vooruit wil gaan. Dus net alsof de koppeling niet helemaal ingedrukt is. De eerste kilometers is het bijna niet mogelijk om de motor in neutraal te krijgen. Het lukt wel als ik de motor uitgeschakeld heb, dan gaat hij heel makkelijk in neutraal.
Pas als de motor warm is gaat alles normaal en blijft zo.
iemand nog tips? te weinig koppelingvloeistof misschien? Is er ergens een handleiding te vinden waarin ik kan lezen hoe deze kan vervangen worden.
thx
K1200 GT 06'
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
kleine nippel kopen en veel te dure olie en dan gewoon doorpompen, de nippel laat je achteraf best zitten in plaats van de afsluitdop en je zet een rubbertje op de nippel...
't is doorpompen zoals je remolie vervangt/
't is doorpompen zoals je remolie vervangt/
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
bedankt voor de hulp Danny. Waar kan ik juist de afsluitdop vinden die ik moet vervangen door een nippel?
K1200 GT 06'
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
boven je rechtervoet komt de koppelingsleiding uit, daar zit een mini inbusje links naast of is reeds een nippel met of aonder afdekrubber ingedraaid...
Indien geen nippel, dan nippel M5 kopen
BMW heeft die liggen dan hoef je niet te zoeken, ineens afdekkapje erbij nemen...
32 72 7 695 221
32 72 7 695 222
Indien geen nippel, dan nippel M5 kopen
BMW heeft die liggen dan hoef je niet te zoeken, ineens afdekkapje erbij nemen...
32 72 7 695 221
32 72 7 695 222
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Thx danny,
ik ben vandaag een nippel gaan kopen en zal deze morgen monteren. Een rubberen dopje voor erop hadden ze niet liggen. Kan ik het voorlopig ook zo gebruiken?
Ik heb ook een busje hydraulische olie meegberacht speciaal voor deze motor. Bij de meeste mag je er gewoon DOT4 in doen maar bij de GT blijkbaar niet
ik ben vandaag een nippel gaan kopen en zal deze morgen monteren. Een rubberen dopje voor erop hadden ze niet liggen. Kan ik het voorlopig ook zo gebruiken?
Ik heb ook een busje hydraulische olie meegberacht speciaal voor deze motor. Bij de meeste mag je er gewoon DOT4 in doen maar bij de GT blijkbaar niet

K1200 GT 06'
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Nee bij deze is 't vitamol v10, er zijn enkele varianten die geleverd worden door andere oliefabrikanten en die kosten heel wat minder...
het dopje mag ook een dopje zijn van een vacuumaftakpunt dat past ook, hoedanook zonder kan geen kwaad he je draait de nippel toch dicht
het dopje mag ook een dopje zijn van een vacuumaftakpunt dat past ook, hoedanook zonder kan geen kwaad he je draait de nippel toch dicht

Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Beb je eventueel ervaring met Duravis/Sunvis UHV 15 van Sunoco ? ik kan dat hebben voor 10 eur /liter.(uit een bidon van 20 liter)Yo,PolDanny schreef:Nee bij deze is 't vitamol v10, er zijn enkele varianten die geleverd worden door andere oliefabrikanten en die kosten heel wat minder...
het dopje mag ook een dopje zijn van een vacuumaftakpunt dat past ook, hoedanook zonder kan geen kwaad he je draait de nippel toch dicht
Re: moeilijk schakelen bij koude motor
Ik denk dat ik die ook gebruik maar iets meer betaal 
