zin of onzin van moderne technologie.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Jo De Paepe

Re: zin of onzin van moderne technologie.

Bericht door Jo De Paepe »

wooter schreef:Ik heb anderzijds niks lievers. GPS om op 45 minuten Parijs binnen te rijden, de Eifeltoren, Arc de Triomphe en vrijheidsstandbeeld te zien en terug Parijs uit te rijden tijdens de vrijdagmiddagspits. Electronica om het verbruik te dempen. ESA zodat ik niet professioneel met een sleuteltje de zadels moet oplichten om met de natte duim een hardere instelling te kiezen als ik een duo even meeneem. Radio voor enigszins wat afleiding en nieuws, bluetooth intercom om te kunnen bellen. Verwarmd zadel en handvaten om niet kou te hebben, instelbare voorruit om net wel het wat koeler te hebben. En dan nog moet ik sukkelen zonder centrale vergrendeling, meedraaibare koplampen, ... Maar ik gebruik de motorfiets dan ook om met plezier van A naar B te rijden, en levend en wel bij B aan te komen. Heb een jaar gereden op een fiets met carburatoren en geen ABS, en kon het plots rijden op 1 cilinder of het onderuit gaan op de E40 missen als kiespijn.

koopt u dan nen otto he, zit ge ook nog droog als 't regent en kan niet omvallen :twisted:
alfa

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Danny

Bericht door Danny »

Op snufjes moet meer veiligheid ingebouwd worden, ik denk eerder op die oude ketels ontbreekt het...
die lopen ook 180 met ondermaatse vering, remmen enz...
't Heeft ook niks te maken met wat mensen kunnen betalen of niet he, ik maak andermans rekening niet...

zelf sleutelen kan aan een 1200gsa net zo goed als aan een R80, m.a.w. als ge er geen kaas van hebt gegeten dan doe je ook aan die 80 niks...
of de pannekans groter is omdat je verwarmde handvatten en ESA hebt dat weet ik zomaar niet, motormechanisch en qua sturingen zijn de moderne motoren echt wel goed.

Verder laat ik iedereen doen wat ie wil maar zeggen ik beleef geen plezier aan een 1200 omdat alles te makkelijk gaat dat vind ik larie, een fiets is dan beter want dat is pas werken :clown:
Jo De Paepe

verder laat ik iedereen doen wat ie wil maar zeggen ik beleef geen plezier aan een 1200 omdat alles te makkelijk gaat dat vind ik larie, een fiets is dan beter want dat is pas werken
het gaat hier niet over werken , dat doen we al hele dagen :-)
ik geef hier gewoon mijn mening hoe ik motorrijden wil beleven
En hard werken moet je echt niet doen op een R100 dat is eerder pleziermaken .
Ik heb voor mezelf beslist dat ik geen auto op 2 wielen meer wil , maar eerder terug naar basic wil voor hetgene ik tegenwoordig nog tijd heb om te rijden
En feitelijk hoef ik mijn hand er niet voor om te draaien om me morgen een 1600 Gt te gaan halen en bij de rest in mijn garage te zetten :-P
Danny

Bericht door Danny »

Hey Jo, 't gaat niet over kunnen veroorloven he, er zijn mensen die 't makkelijk kunnen en anderen niet, ik kan 't er zelfs niet aan geven (moest ik 't hebben :lol: ) Maar ik heb mijn basics periode gehad en een GSke is een ideaal compromis een "veel plezier" fiets noem ik 't .

Ik hoor altijd de argumentatie aan die oude kan je alles zelf en dat klopt ook wel maar dat gaat net zo goed op voor een moderne.
De rijder die niks kan, kan ook niks aan de oude basis modellen, een boite blijft nog altijd een boite :mrgreen:

Hoe dan ook waar iemand mee rijd kan mij niet schelen in de eerste plaats ben ik motard maar we kunnen niet ontkennen dat we de technologie niet kunnen stoppen en dat het langs alle kanten binnen stroomt.
Ik interpreteerde deze topic eerder als technologie toegepast op de motor om meer vermogen met minder of 't zelfde verbruik, alles beter, veiliger te maken en ook bepaalde emissie normen te halen. Niet als overbodige luxe toerbuffelkuipwerktoetersenbellentopic... :mrgreen:
Jo De Paepe

Yup Danny ,

had het wel begrepen :wink:
wat me het meest stoorde in een van bovenstaande was dat wit sjaaltje en die betaling per maand. Dat is meer een mentaliteits opvatting dan een statement :roll:

Ik zit dagelijks tussen de technologie die in sneltempo oprukt en ons soms overweldigt.
De hedendaagse technologie moet er zijn en ze maakt voertuigen betrouwbaarder dan ooit.
En ik ben er geen tegenstander van . Alleen ontbreekt me de gereedschappen om aan die nieuwe voertuigen te sleutelen (uitleesapparatuur)

Maar bij mij is het een poging tot onthaasting en jeugdsentiment ,laat ons zeggen een poging om iets te conserveren uit vervlogen tijden :grin:
We worden weer kinds zeker met ouder worden :oops:
Danny

Bericht door Danny »

Bwaah kinds niet maar ik kan ook nog altijd langer staren naar foto's van mijnen oude Suzuki AC50 dan naar eender welk fotoke van een nieuwe 1600 :mrgreen:

't Is niet altijd even makkelijk neer te pennen wat je een mens echt wil zeggen :roll: :wink:
sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

Nostalgie heet dat :wink: Af en toe eens mijmeren over toen kan geen kwaad. op't eind onthoud ne mens toch de mooie kanten van wat ooit was. De slechte vervagen en worden al eens verbloemd.

Ik heb niks tegen de technologie an sich, alleen vraag ik me af wat ik moet aanvangen met meerdere motormappings. Mocht ik al een motorfiets hebben waar dat op staat zie ik het echt ni gebeuren dat ik daar veelvuldig zit tussen te wisselen.

Onlangs reed ik met mijne makker zijn KTM 690 Duke. 3 verschillende mappings, in te stellen met een draaiknopje onder 't zadel. 'k Heb ze alle3 getest en de middelste, de "normale" stand, vond ik het aangenaamste. De sportstand was me veel te hevig en direct en in de "tamme" stand voelde het al helemaal verkeerd aan, alsof er een paar paarden ontsnapt...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

sjezer schreef:Nostalgie heet dat :wink: Af en toe eens mijmeren over toen kan geen kwaad. op't eind onthoud ne mens toch de mooie kanten van wat ooit was. De slechte vervagen en worden al eens verbloemd.

Ik heb niks tegen de technologie an sich, alleen vraag ik me af wat ik moet aanvangen met meerdere motormappings. Mocht ik al een motorfiets hebben waar dat op staat zie ik het echt ni gebeuren dat ik daar veelvuldig zit tussen te wisselen.

Onlangs reed ik met mijne makker zijn KTM 690 Duke. 3 verschillende mappings, in te stellen met een draaiknopje onder 't zadel. 'k Heb ze alle3 getest en de middelste, de "normale" stand, vond ik het aangenaamste. De sportstand was me veel te hevig en direct en in de "tamme" stand voelde het al helemaal verkeerd aan, alsof er een paar paarden ontsnapt...
Sommige moto's gaan automatisch in die tamme stand, ook al hebben ze geen keuze uit verschillend mappen :-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax

Bericht door Relax »

:grin:
I respect your opinion. But I don't give shit.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Leven en laten leven zou ik zeggen :wink: ; iedereen het hare/zijne (maar, laat dwaze commentaren over al of niet kunnen betalen moderne technologie achterwege). Ik kon/kan even goed plezier beleven aan de ESA op mijn GT in de Cevennes, als met mijn Bella rossa op de Nordschleife waar het inderdaad hard werken is om met "pre-historische" techniek, moderne fietsen bij te houden.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

Dirk Pauwels schreef:Sommige moto's gaan automatisch in die tamme stand, ook al hebben ze geen keuze uit verschillend mappen :-)

:grin: *vind ik leuk*
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Tja, 25jaar geleden wist ik alles over techniek en Computers.
Nu versta ik er niks meer van, het gaat gewoon te snel, wie begrijpt het nog ?

mvg Nico
MG Breva 850
pacman_cs

Bericht door pacman_cs »

Persoonlijk vindt ik ABS de enige optie die nuttig is voor de veiligheid van de motorrijder, de rest is allemaal gadgets voor op de motorfiets.

Maar k zou graag de vraag stellen, kwantakosta als er iets aan je opties/gadgets scheelt.
Het aankopen van die gadgets is door bmw mooi geregeld doormiddel van hun packs, die prijzig zijn, maar als je de vraag stelt aan verkoper, wat als er iets aan scheelt krijg je antwoord het is schappelijk bij prijsofferte GSA. Schappelijk is een zeer relatief begrip.

Persoonlijk begin ik een hekel te krijgen aan elektronica, daar ik er al vele nare ervaringen mee heb gemaakt in de autosector( peugeot en citroen).
Peugeot boxer:
discobar effect= alle lampkes in display lichten op, met als bonus dat remlichten oplichten voor de achterliggers.
opeens service lichtje licht op = full stop en laten wegslepen
ventilator knoppen = werken het enige moment wel dan niet (3x nieuwe printplaat en dat voor minder dan 20000km)
Citroen C4:
volume regeling flipt (fluisterstil en dan loeiend hard), temperatuurcontrole flipt.
Allemaal opgelost met een software update bij de garagist.
Ok, t zijn Franse merken en t was leasing, maar als je zelf moet betalen voor de herstellingskosten of update kosten, vind ik dit wel een factor die telt.
Iedereen is vrij te kiezen, maar ik heb hier nog niemand horen zeggen hoeveel hij voor updates of herstellingen heeft moeten dokken aan de bmw juwelier als hij prob had met zijn gadgets.
Dus ja voor technologie, en neen voor de prijs dat ik eventueel ervoor moet betalen.
BMW R1100R bj '95
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

pacman_cs schreef:Ok, t zijn Franse merken.

Daar zeg je alles. Ik heb een Alfa 159. Wat ik daar al allemaal mee heb meegemaakt daar kan ik een boek over schrijven. Momenteel gaan mijn deur en mijn koffer niet meer open. Het kan zijn dat ze morgen plots weer open gaan of binnen drie weken, wie weet.
Het is in ieder geval mijn eerste en laatste Alfa
Relax

Bericht door Relax »

Troost je, je hebt een goede Duitse motor.
I respect your opinion. But I don't give shit.
alfa

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Mag ik niet klagen over de 190e uit 1986, weinig electronica, logisch uitgevoerd ?
Er zit wel 'n verborgen pc in, achter de accu, maar dat ding is helemaal uit de tijd.

Steeds als ik hem start, klopt m'n hart met 'n vrijheidsgevoel, in het verkeer wordt het minder.
Veel genieten doe ik ook niet, maar 1x per week moet de W201 uitgelaten worden, fijnste moment.

Zou ik over kunnen stappen van nu 122pk naar 244pk, zou ik dat niet nodig vinden, techniek te oud voor.
De gehele W201 is nu gemiddeld 27 jaar oud, en hoort thuis bij de oudjes en moet belastingvrij worden.

Helaas denkt men in Nederland er iets ander over.
Dus mensen, je ziet me nog vaker tanken, doe het overigens met plezier.

mvg Nico
MG Breva 850
Pol

Bericht door Pol »

Zin of onzin,tja, hangt er van af hoe je 't bekijkt. Om hier rond de kerktoren -lees Europa- te draaien heb je uw levenslange bijstandskaart om de ergernis over kapotte prullaria op te lossen.
Echter, geef mij maar mijne t3 Guzzi :-P om trans Siberie naar Vladivostok te rijden. Stond vooraan de jaren 70 definitief in panne aan de Pools-Russische grens (gat in een zuiger),best frustrerend als je er hopeloos bij staat.
Plaats reactie