De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Hier vind je alle persberichten terug. Deze handelen over BMW algemeen of BMW Motorrad

Moderator: GVN

Plaats reactie
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door ®win »

München/Rijswijk. Geen onderdeel van de nieuwe BMW R 1200 GS Adventure is gelijk aan dat van zijn voorganger. De icoon onder de reis-enduromotoren is nu voorzien van de krachtige, vloeistofgekoelde boxermotor die vorig jaar debuteerde in de BMW R 1200 GS. De bouw en de uitrusting van de Adventure bieden nog meer mogelijkheden voor off-road rijden. Door de hoge zitpositie, de grote tank van 30 liter en de verder geoptimaliseerde bescherming tegen weer en wind is de BMW R 1200 GS Adventure uitermate geschikt voor het maken van lange avontuurlijke tochten, maar ook voor dagelijks gebruik in het woon-werkverkeer.

Meer dan dertig jaar geleden bracht BMW de eerste GS op de markt. Niemand vermoedde toen dat deze motor de basis legde voor een compleet nieuw segment, dat van de avontuurlijke en veelzijdige all-road machines. Een zeer populair genre, waarin BMW als pionier nog altijd een voortrekkersrol speelt en dat bewijst met het volgende hoofdstuk in de GS-geschiedenis.
De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure heeft meer dan ooit de kenmerken, de capaciteiten en de uitrusting die enduroliefhebbers, globetrotters en rijders met een passie voor off-road rijden aanspreken.

Vloeistofkoeling
Het kloppend hart is de 1.170 cm3 tweecilinder boxermotor die vorig jaar debuteerde in de BMW R 1200 GS. Die levert een vermogen van 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min en een maximumkoppel van 125 Nm bij 6.500 t/min.
De motor is voorzien van een precisie-koelsysteem, dat vooral de componenten in de cilinderkoppen die het heetst worden met water koelt. De koeling maakt de verticale plaatsing van inlaat- en uitlaatkanalen mogelijk, zodat achter de cilinders meer beenruimte is ontstaan.
De zesversnellingsbak en de natteplaatkoppeling zijn geïntegreerd in het motorblok voor een compacte constructie. De cardanaandrijving zit nu aan de linkerkant van de machine. Om de souplesse in het terrein te bevorderen is de BMW R 1200 GS Adventure voorzien van een 950 gram zwaarder vliegwiel en een extra trillingsdemper in de aandrijflijn.
Net als de BMW R 1200 GS is de Adventure opgebouwd rond een robuust en stijf stalen buizenframe. Met de inhoud van de 30 liter lichtgewicht aluminium tank is dezelfde actieradius te bereiken als met de 33 liter inhoud van zijn voorganger. ABS en ASC (Automatic Stability Control) zijn standaard, waarbij te kiezen is uit de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’. De optie rijmodi Pro biedt nog eens drie settings: ‘Dynamic’, ‘Enduro’ en ‘Enduro Pro’, te activeren met een codeerstekker. Hiermee zijn ABS en ASC en het optionele Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) af te stemmen op specifieke off-road omstandigheden.

Windbescherming
Een groter, verstelbaar windscherm – met aan de onderzijde extra luchtgeleiders – en handprotectors zorgen voor nog betere bescherming tegen weer en wind. Ook onderscheidt de BMW R 1200 GS Adventure zich door brede enduro-voetsteunen, verstelbare pedalen en een stoer design. Daaraan dragen de beschermbeugels bij motorblok en tank bij.

De hoge zitpositie garandeert maximale controle over de motor. De veerwegen zijn 20 millimeter langer dan die van de BMW R 1200 GS. Ook is de bodemvrijheid 10 millimeter groter dan die van de vorige Adventure. De zitpositie komt daarmee op 890 millimeter (910 millimeter met de buddyseat in de hoogste stand).

De levering van de BMW R 1200 GS Adventure staat voor medio februari 2014 gepland.


bron. Hier zijn ook foto's te zien / downloaden.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:Beste win,
Kom hem niet afbreken hoor. :wink:
Maar alles word toch zeer positief voorgesteld.
Nattekoppeling of drogekoppeling ? de levensduur is bij drogekoppeling veel langer.
Zwaarder vliegwiel zal dan weer meer krachten uitoefenen op versnelling en cardan bij terugschakelen.
Nu steekt de boxer inéén als een autoblok en dat is zijn sterkte en zijn levensverhaal in km's vreten
Ik zou hier toch even de kat uit de boom kijken en daar een jaar laten overgaan.
Technisch steekt die mooi in elkaar, eens kijken na 1 jaar of alles klopt.
Ik ben benieuwd wat andere er van denken Boxer natte- of droge koppeling?
groeten
Chris
Het is dan ook een BMW pers bericht hé, da's reclame
Dat blok is al een jaar op de markt hé Chris. Wat niet wil zeggen dat alle kinderziektes er uit zullen zijn, het blijft BMW hé :grin:
Ik heb liefst een droge koppeling, maar als je lichte, krachtige motoren wil bouwen is een natte praktischer. Voor de meeste jappen rijders vraagt een natte koppeling ook minder aanpassing, ik ken er genoeg die met hun eerste BMW (of Duc, hadden ook een droge, zij het multiplaat) hun koppeling opgesmoord hebben door een iets te enthousiast gebruik...
De nieuwe natte zit ook vrij vlot bereikbaar nu, dus slijtage en vervanging hoeft niet echt een probleem te zijn
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door ®win »

Ooit al eens een persintroductie gezien die niet (zeer) positief was? :wink:
alfa schreef: de levensduur motor is bij drogekoppeling veel langer.
Is dat zo? Een droge plaat is m.i. veel slijtgevoeliger ...
alfa schreef:Ik zou hier toch even de kat uit de boom kijken en daar een jaar laten overgaan.
Technisch steekt die mooi in elkaar, eens kijken na 1 jaar of alles klopt.
Ik ben masochist. Ik houd van zelfkastijding:
'99 K1200LT -> 1e jaars model
'04 K1200LT -> 1e jaar van facelift
'07 K1200GT (modeljaar 2007, sept 2006 = 1e jaar)
'12 K1600GTL (modeljaar 2012, sept 2011 = 1e jaar)

alfa schreef:Ik ben benieuwd wat andere er van denken Boxer natte- of droge koppeling?
Mijn ervaringen bij de K1200GT en K1600GTL komen goed van pas bij het rijden op de nieuwe GS. Bij de eerste proefrit kon al meteen met koppeling en v-bak overweg :mrgreen:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door Man in Black »

Alfa, je neemt de bocht steeds korter
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door st1100 »

Auto hebben een droge koppeling omdat die veel wegen en daarom heb je veel kracht nodig om dat in beweging te krijgen. Een moto weegt maar een vijfde van een wagen en veel motoren hebben een hoog vermogen. Met een natte koppeling wordt dat veel smoother overgebracht omdat die zachter pakt omdat en nog even olie tussen de platen blijft...
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door Dirk Pauwels »

®win schreef:

Is dat zo? Een droge plaat is m.i. veel slijtgevoeliger ...
Hoeft niet, Ik ken er genoeg die meer dan 120K afleggen met dezelfde droge koppeling. De meeste jappen zitten dan al aan hun 2de of derde koppeling.

Waaruit leid je af dat een droge koppeling harder zou slijten?

Je moet onderscheid maken tussen droge enkelplaat koppelingen (bmw) en droge multiplaat koppelingen (bv oudere Ducs). Het laatste ziet eruit als een natte, maar dan zonder olie :grin:
Die droge multiplaten vd duc gingen maar een 40-50k mee, en dan was het niet alleen platen (belegplaten en tussenplaten) maar ook de klok vervangen want die was meestal zwaar ingeslagen. Dergelijke problemen heb je niet bij een enkel plaat koppeling.
alleen een droge BMW koppeling kan niet tegen slippen (moet je keramische wunderlicht/Touratech koppeling steken) en niet tegen olielekken en laten daar nu net 2 dichtingen in de buurt zitten die al eens durven lekken.... Maar is dan niet de fout van koppelingsslijtage hé.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door st1100 »

Ik heb 270.000 km gedaan met een pan-european met natte koppeling. De koppeling is 1 maal preventief vervangen (waarschijnlijk veel te snel) op 100.000 km en de 2é koppeling heeft er dus 170.000 ingezeten , toen heb ik hem verkocht. De motorblok is nooit open geweest , verstookte amper olie 0,5 liter op 15.000 km. Waarden waar menig boxer met droge koppeling alleen maar kan van dromen. Dus uw betoog over olie/droge natte koppeling is dikke zever.

Cardan was ook nog origineel by the way :wink:

Over mijne uitleg waarom wagens droge koppeling hebben overgelezen :D
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:De droge koppeling is één van de reden waarom ik een boxer heb gekocht, zonder had het niet in huis gekomen.
Dus nog een R1200R en dan houd het op , allé ik ook waarschijnlijk :grin:
Je kan toch niet ontkennen dat bij huidige boxers de droge koppeling een bijdrage heeft geleverd aan hoge rij kms!!!
Dat was één van zijn sterkte op de tweehandsmarkt (het halen van hoge rijkms)
De huidige olie die in boxers zit kan je eigelijk niet meer gebruiken bij nattekoppeling anders gaan koppelingsplaten slippen
Er moet olie in met meer weerstand(dus ook meer weerstand op mechanische bewegende onderdelen.)
Tel daarbij de smurie die van koppelingsplaten komt.
Iemand die verstand heeft van die werking weet waarover ik spreek of niet.
Korter door de bocht gaat niet :wink:
Allez, een natte koppeling in zijn eigen badje, dat is dan meer iets voor jou :grin: Alle voordelen vd natte en geen smurrie in je motorolie. Zal wel een reden zijn waarom ze dat bij 4takten nooit doen.

Alle motorfietsolie die je tegenwoordig koopt is geschikt voor natte koppelingen (JASO MA2), ook voor moto's met droge koppelingen, maar da's overkill want bij een droge heb je het voordeel dat je niet echt specifiek motorfietsolie (JASO MA2) nodig hebt en je dus kunt shoppen bij de "gewone" olie waadoor je wat kunt besparen....
Omgekeerd kan niet, daar heeft chris gelijk, olie die geen JASO MA2 heeft zal wss tot doorslippende natte koppeling leiden.

BMW's zijn al heel lang niet meer de enige die veel kms aankunnen, eigenlijk kan elk merk dat wel, er rijden tig ST1100's rond met 300k op de teller, zij het niet allemaal in belgie, want de belg heeft een hekel aan moto's met veel kms 8-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door st1100 »

Dat uw maten niet kunnen schakelen of zich iets laten wijsmaken door een garagist kan ik niet aan doen hé (of 2é hands gekocht met weinig km's :?: :?: )
Ge moogt altijd naar mijn facturen, komen kijken ze liggen nog op zolder .....
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door alfa »

.
Laatst gewijzigd door alfa op 28 okt 2013, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door RBee »

alfa schreef:@ st1100
Bij ons rijden 3 oude pans mee 2 nieuw gekocht en ander op 16000 km hebben allemaal nieuwe koppelingsplaten steken voor 80 Dkm.
één zelfs op 40D kms.
Dat komt waarschijnlijk door u proberen te volgen.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door wooter »

alfa schreef:Ik zal mijn bijdrage afronden met de wijze woorden
" Het ligt altijd aan het manneke of uw moto/koppeling( droog of nat )lang meegaat"
groeten
Chris met een droge in een nat... :grin:
Ligt ook aan het traject en de rijstijl. Elke dag filefilteren op de kleine ring en wetstraat is ook nefast voor een droge koppeling.
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door sjezer »

alfa schreef:Een GS(natte koppeling) die ""zwaar ""gebruikt word , heeft de levensduur van een cross machine .
zal na een tijd olie zuipen als naft.

:roll: En hier gaan we nog nekeer.... :lol: :lol:

Chris, ge zijt de ongekroonde koning van de straffe uitspraken :mrgreen:


Bij gymkhana's stinkt mijn koppeling naar verloop van tijd toch wat geheel normaal is.
Ik vrees dat ik geen massa km's met de orginele koppeling zal halen. Rijles geven, gymkhana spelletjes spelen en circuit blazen zijn nefast voor de levensduur van een koppeling.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: De nieuwe BMW R 1200 GS Adventure.

Bericht door tweecilinderke »

[quote]:roll: En hier gaan we nog nekeer.... :lol: :lol: [/quote

x2 :lol:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie